Gå til innhold

Kleskoder

Anbefalte innlegg

Gjest kle seg pent
Skrevet

''Jeg har ikke skrevet noe om hva som plager meg og hva ikke

''

Eh...?

Hele innlegget ditt oser jo av at kleskodene i Norge plager deg. Olabukser på Stortinget osv...

;-)

Vi legger nok forskjellig betydning i ordet plage. Jeg synes det er mer upassende å møte en stortingsrepresentant i Stortinget i olabukse enn å møte en onkel i konfirmasjon i olabukse. Jeg plages ikke noe særlig av det, og jeg er ikke overrasket over selvforsvaret som dukker opp her. Ganske morsomt når noen later som jeg aldri har kommet til andre land;-)

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

12

• Mrs D

11

• laguna1

7

• fineline

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest kle seg pent
Skrevet

Jeg har motsatt erfaring. Jeg har møtt stoffservietter både ute og her hjemme, men vanlig har det ikke vært i noen av hjemmene jeg her frekventert hverken her eller der. Først og fremst er det nok noe jeg har møtt når jeg er ute og spiser.

Damaskduker er jeg oppvokst med som et kvalitativt godt håndtverk, og dukene mine oldemødre har vevd (og sydd) gått i arv. Dette har jeg til felles med mine venner i både India og Italia for å nevne noe - ikke uvanlig at tekstilhåndverk ble utført av kvinner og satt pris på av etterslekten. Mine ligger imidlertid mest i skuffen og holder seg derfor svært godt, men hver jul tar jeg dem fram og tenker på alle timene med jobb som ligger pak praktverket.

Jeg har nøyaktig ingenting imot stoffservietter og damaskduke, men det blir helt feil å si at slikt er vanlig i USA unntatt i kulturer som kommer fra slikt som norske f.eks.

Jeg har vært i indisk selskap med en nydelig indisk duk (ikke hvit;-), men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker serviettene;-). Jeg har mine store tvil om at stoffservietter er vanlige blant indere, men for sikkerhets skyld kommer jeg nok til å spørre mine indiske venner.

De fleste jeg kjenner i Asia og i de asiatiske hjemmene jeg har kommet i der har ingen servietter i det hele tatt. Det er ikke alle som har tjenere til å vaske og stryke dem. Jeg kjenner en god del indere, men de kommer ikke alle fra høyeste kaste.

Gjest kle seg pent
Skrevet

Det burde du!!! haha

Det blir hobbyen min når jeg blir pensjonist;-)

Skrevet

Jammen, jeg sier jo at jeg elsker trådene dine! Du er såpass frisk i språket og karakteristikkene av andre selv at jeg regnet med du tok det der med et smil. Du er en fargeklatt, det skal du ha. Du har skapt mye god underholdning opp gjennom årene:)

Ok, da takker jeg i stedet da ;D

Men jeg får faktisk utrolig mange litt spitske, og på meg virker det som, ganske ærlig hatefulle tilbakemeldinger.

Jeg pleier å synes det er friskt med litt diskusjoner, og folk må gjerne tillegge meg egenskaper forsåvidt, men jeg blir innimellom forbløffa over hvor oppriktig vondkynte de er.

Men når jeg tenker meg om dreier vel dette seg om mindre enn en håndfull nicks, så da får man jo bare ta det for det det er verdt.

:)

Skrevet

Tusen takk, det var jo en utrolig sjarmerende karakteristikk jeg fikk der..;p

Dere kan da neppe kjenne mange utadvente og dramatiske personer, om jeg vinner dronningtittelen på slikt :D

Vennene mine oppfatter meg som livlig og morsom, og jeg har masse meninger (også om ting jeg ikke har greie på), men ellers er jeg relativt rolig, jeg er godt likt og kommer stort sett overens med andre og blir ikke oppfattet som en særlig dramatisk person.

Det er jo hyggelig at folk er opptatt av meg på et nettforum ;), men jeg blir nesten lei meg over de nesten hatefulle antydnigene om hvem jeg er, og alle de kjipe personkarakteristikkene jeg kjenner meg dårlig igjen i.

Mulig jeg skriver detaljert om meg selv og hva jeg lurer på rundt stort og smått, men jeg trodde det var litt av poenget med et skravle & diskusjonsforum?

''men jeg blir nesten lei meg over de nesten hatefulle antydnigene om hvem jeg er''

Igjen en dramaqueen-uttalelse av høyt merke. Å innbille seg at folk gidder legge noen for hat på et nettforum er mer enn dramatisk nok til å understreke det tonie skriver. At man ikke bejaer alt du skriver og sier deg imot er ikke hatefulle antydninger, det er tolkning av hvordan du oppfattes ut fra innleggene dine.

Personlig kjenner jeg mange fargerike mennesker som slett ikke har behov for å dramatisere alt de sier, de er både likandes og kjekke mennesker. Håper for din del at det du legger ut her på DOL ikke er representativt for den du er, og at det du skriver er overdrevet og overdramatisert. Ellers er det kanskje tid for å stikek fingeren i jorda og se innenfor glansbildet du ser ut til å ha av deg selv.

Skrevet

''men jeg blir nesten lei meg over de nesten hatefulle antydnigene om hvem jeg er''

Igjen en dramaqueen-uttalelse av høyt merke. Å innbille seg at folk gidder legge noen for hat på et nettforum er mer enn dramatisk nok til å understreke det tonie skriver. At man ikke bejaer alt du skriver og sier deg imot er ikke hatefulle antydninger, det er tolkning av hvordan du oppfattes ut fra innleggene dine.

Personlig kjenner jeg mange fargerike mennesker som slett ikke har behov for å dramatisere alt de sier, de er både likandes og kjekke mennesker. Håper for din del at det du legger ut her på DOL ikke er representativt for den du er, og at det du skriver er overdrevet og overdramatisert. Ellers er det kanskje tid for å stikek fingeren i jorda og se innenfor glansbildet du ser ut til å ha av deg selv.

En perfekt illustrasjon til poenget mitt! :D

Herregud, du er vel søt!

Jeg håper for DINE nærmeste sin del at du ikke er sånn som det fremstår på nett. Det ville jo vært sørgelig, med mindre de er helt makne da, selvsagt :D

(Og det er de nok. Ditt respekt for mangfold tenker jeg mitt om! :))

Skrevet

Herregud, du er vel søt!

Jeg håper for DINE nærmeste sin del at du ikke er sånn som det fremstår på nett. Det ville jo vært sørgelig, med mindre de er helt makne da, selvsagt :D

Nei, vennene mine syns både jeg er hjelpsom og morsom. Jeg får folk til å le med min skarpe observasjon og evne til å "se" folk.

Skrevet

Ok, da takker jeg i stedet da ;D

Men jeg får faktisk utrolig mange litt spitske, og på meg virker det som, ganske ærlig hatefulle tilbakemeldinger.

Jeg pleier å synes det er friskt med litt diskusjoner, og folk må gjerne tillegge meg egenskaper forsåvidt, men jeg blir innimellom forbløffa over hvor oppriktig vondkynte de er.

Men når jeg tenker meg om dreier vel dette seg om mindre enn en håndfull nicks, så da får man jo bare ta det for det det er verdt.

:)

Jeg synes også trådene dine er morsomme pga. at du legger ut i hytt og vær om alle detaljer.

MEN, det betenkelig at du tar alt av spørsmål, kritiske (konstruktive også!) kommentarer og uenighet som hat!?! Du viser i mange tråder, at du egentlig kommer med et statment: sånn ER det, og sånn BLIR det - du er fra starten av helt bestemt på at DIN mening er den riktige, og at resten av verden er en gjeng med meninger som er på bærtur.

Men du har et artig språk, og trådene dine engasjerer :)

Skrevet

Jeg synes også trådene dine er morsomme pga. at du legger ut i hytt og vær om alle detaljer.

MEN, det betenkelig at du tar alt av spørsmål, kritiske (konstruktive også!) kommentarer og uenighet som hat!?! Du viser i mange tråder, at du egentlig kommer med et statment: sånn ER det, og sånn BLIR det - du er fra starten av helt bestemt på at DIN mening er den riktige, og at resten av verden er en gjeng med meninger som er på bærtur.

Men du har et artig språk, og trådene dine engasjerer :)

Det var en periode for en del år siden hvor laguna hadde nærmest en dronningstatus og ble lite motsagt. Det har endret seg uten at jeg ser noen særlig endring i lagunas innlegg. Et særdeles morsomt og underholdende språkføre har hun;-)

Skrevet

Jeg har nøyaktig ingenting imot stoffservietter og damaskduke, men det blir helt feil å si at slikt er vanlig i USA unntatt i kulturer som kommer fra slikt som norske f.eks.

Jeg har vært i indisk selskap med en nydelig indisk duk (ikke hvit;-), men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker serviettene;-). Jeg har mine store tvil om at stoffservietter er vanlige blant indere, men for sikkerhets skyld kommer jeg nok til å spørre mine indiske venner.

De fleste jeg kjenner i Asia og i de asiatiske hjemmene jeg har kommet i der har ingen servietter i det hele tatt. Det er ikke alle som har tjenere til å vaske og stryke dem. Jeg kjenner en god del indere, men de kommer ikke alle fra høyeste kaste.

''Jeg har nøyaktig ingenting imot stoffservietter og damaskduke, men det blir helt feil å si at slikt er vanlig i USA unntatt i kulturer som kommer fra slikt som norske f.eks.''

Du uttaler deg på vegne av ca 300 millioner US citizens? Har du forsket på dette?

;-)

Skrevet

Tusen takk, det var jo en utrolig sjarmerende karakteristikk jeg fikk der..;p

Dere kan da neppe kjenne mange utadvente og dramatiske personer, om jeg vinner dronningtittelen på slikt :D

Vennene mine oppfatter meg som livlig og morsom, og jeg har masse meninger (også om ting jeg ikke har greie på), men ellers er jeg relativt rolig, jeg er godt likt og kommer stort sett overens med andre og blir ikke oppfattet som en særlig dramatisk person.

Det er jo hyggelig at folk er opptatt av meg på et nettforum ;), men jeg blir nesten lei meg over de nesten hatefulle antydnigene om hvem jeg er, og alle de kjipe personkarakteristikkene jeg kjenner meg dårlig igjen i.

Mulig jeg skriver detaljert om meg selv og hva jeg lurer på rundt stort og smått, men jeg trodde det var litt av poenget med et skravle & diskusjonsforum?

*Dulte* ;0)

Gjest kle seg pent
Skrevet

''Jeg har nøyaktig ingenting imot stoffservietter og damaskduke, men det blir helt feil å si at slikt er vanlig i USA unntatt i kulturer som kommer fra slikt som norske f.eks.''

Du uttaler deg på vegne av ca 300 millioner US citizens? Har du forsket på dette?

;-)

Direkte statistikk har jeg ikke, nei;-). Men, jeg har vært i mange amerikanske hjem og feiret både jul og Thanksgiving i slike foruten andre anledninger. Jeg har ikke vært hjemme hos alle 300 millionene, men jeg ser stor forskjell i 'norske' hjem og african-amerikanske hjem for å nevne et eksempel. Jeg har aldri sagt at det er noe galt i det ene eller det andre når det gjelder stoffduker og servietter, men jeg er mye mer vant til papirduker og servietter "overthere". Jeg er overrasket over hvor konservative dol-husmødrene er på dette området.

Skrevet

Jeg synes ikke det er så rart at man har _noen_ stoffservietter, men jeg tenker automatisk litt større når det gjelder antall gjester i et bryllup.

Men jeg er ingen kretsmester i borddekning. Kjempehyggelig med lekre bord altså, men hos oss legges det mer jobb i det som ligger oppå tallerknene, bl.a. fordi jeg mangler slike talenter.

Enig. Jeg har alltid vært fattig i den grad at mat var luksus i perioder. Og foreldre hadde jeg heller ikke, så jeg har bare improvisert til dåp og selskaper. Har null forhold til krystallglass og dekketøy.

Jeg er synes jeg er flink hvis alle tallerknene ser like ut. Og det har ikke noe med å snobbe ned å gjøre, jeg bare skjønner ikke greia og får det ikke til.

Noen kan lage bohusreklame av kongler og rognebær. Men jeg er tross min kreativitet ikke der. Reagerer derfor heller ikke på andres vaner og skikker. Heller på oppførsel og drikking og slikt.

Men jeg kan lage god mat! :0)

Skrevet

Herregud, du er vel søt!

''Ditt respekt for mangfold tenker jeg mitt om! :)''

For det første heter det DIN respekt for ...

For det andre: Du slår ned på andre fordi du mener de tolker deg helt annerledes enn du mener du er, selv om det vel knapt finnes noen på Åpent på DOL som utbroderer mer om seg selv, slår ned mer på andres meninger når de ikke stemmer med egne, legger ut om hatefulle utsagn angående egne meninger og person osv osv.

Men holder du deg for god til å TRO DET DU vil ut fra ting du ovrehodet ikke kan lese noe sted og liketil skrive om det her på forumet, ting som er noe du har bestemt deg for i eget hode? Slett ikke!

Det er noe med å se seg selv og kunne tolke seg selv ut fra tilbakemeldinger du stadig får, men den evnen har du visst ikke? Rakke ned på andre, det kan du, men hyler opp så snart noen mener noe annet om deg og forteller hvor lei deg du NESTEN blir over sånne uttalelser. Du er ikke håret bedre selv, laguna, at du bruker mot andre det du klager på for egen del er enten dumskap eller ondskapsfullt. Jeg håper det er den siste av de to, den kan du gjøre noe med.

Skrevet

Herregud, du er vel søt!

For det andre: Du slår ned på andre fordi du mener de tolker deg helt annerledes enn du mener du er, selv om det vel knapt finnes noen på Åpent på DOL som utbroderer mer om seg selv, slår ned mer på andres meninger når de ikke stemmer med egne, legger ut om hatefulle utsagn angående egne meninger og person osv osv.

Men holder du deg for god til å TRO DET DU vil ut fra ting du ovrehodet ikke kan lese noe sted og liketil skrive om det her på forumet, ting som er noe du har bestemt deg for i eget hode? Slett ikke!

Det er noe med å se seg selv og kunne tolke seg selv ut fra tilbakemeldinger du stadig får, men den evnen har du visst ikke? Rakke ned på andre, det kan du, men hyler opp så snart noen mener noe annet om deg og forteller hvor lei deg du NESTEN blir over sånne uttalelser. Du er ikke håret bedre selv, laguna, at du bruker mot andre det du klager på for egen del er enten dumskap eller ondskapsfullt. Jeg håper det er den siste av de to, den kan du gjøre noe med.

Gjest Høstløvet
Skrevet

''ovrehodet''

Det heter overhodet.

Det holder med skitkastingen nå!

Fortsetter du nå, sier det mer om deg enn om andre. Du sverter navnet ditt.

Gjest kle seg pent
Skrevet

Enig. Jeg har alltid vært fattig i den grad at mat var luksus i perioder. Og foreldre hadde jeg heller ikke, så jeg har bare improvisert til dåp og selskaper. Har null forhold til krystallglass og dekketøy.

Jeg er synes jeg er flink hvis alle tallerknene ser like ut. Og det har ikke noe med å snobbe ned å gjøre, jeg bare skjønner ikke greia og får det ikke til.

Noen kan lage bohusreklame av kongler og rognebær. Men jeg er tross min kreativitet ikke der. Reagerer derfor heller ikke på andres vaner og skikker. Heller på oppførsel og drikking og slikt.

Men jeg kan lage god mat! :0)

''Jeg er synes jeg er flink hvis alle tallerknene ser like ut.''

Jeg synes jeg er veldig flink når jeg greier å dekke pent med forskjellige tallerkner;-)

Skrevet

sweet

Skrevet

''men jeg tar dem fram av og til når det skal være ekstra fint. Når jeg bruker sølvtøyet, for å si det sånn'' Pst. Feil tråd tonie, dette er jo en klassisk snobbe-ned-tråd :D Vent med sølvtøyet til en hvordan-dekker-du-et-fint-festbord-tråd el.l. Da spretter både stoffservietter, sølvlysestaker, damaskduker og krystall opp av dolernes skuffer igjen... :D

Hehe. Jeg tilstår glatt at jeg har sølvtøy til 12, komplett med alt, som jeg var så heldig å arve etter ei barnløs grandtante, og jeg bruker det ofte – og ofte til hverdags. Vet ikke om det er å snobbe opp eller ned, egentlig? For meg er det mer et spørsmål om at jeg synes det er så fint at det er synd å bare bruke det av og til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...