Gå til innhold

Kleskoder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har damaskduker, sølvbestikk og stoffservietter i konfirmasjoner f.eks. og kleskoden er den samme som den var hos mor, bestemor og oldemor så er det konservativt.

Nordmenn har mye konservative holdninger, men liker å tro at de er frisinnet.

Det er helt sant - og en skal ikke lenger enn til Sverige før de har løsnet MYE på snippen :)

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

12

• Mrs D

11

• laguna1

7

• fineline

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest kle seg pent
Skrevet

Du skjønner ikke at formuleringen ''Der hvor jeg kommer fra spekulerer ingen i damaskduker og stoffservietter'' er ladet? Jeg er by the way ikke i forsvar. Jeg er en stolt bruker av arveduker og egeninnkjøpt sølv. Det har imidlertid ingenting med konservativitet å gjøre, det som hos deg - med smak å gjøre.

Det at jeg ikke selger alt jeg eier og nyet livet i seilbåt resten av min tid har med min konservativitet å gjøre. Jeg er trygghetssøkende, og ville ikke kunne levd så på siden av det de aller aller fleste rundt meg gjør.

Når du påpeker det så kan jeg se at formuleringen min kan misforståes ut fra den tankegangen at slike ting er negative/konservative. Det var ikke det jeg mente. Jeg er helt sikker på at i de omgivelsene jeg vokste opp i så har noen drømt om slike ting i sitt innerste, men de hadde ikke råd. Det var forbeholdt de med bedre råd i byene.

Jeg kommer fra en kultur og kår som ligger lenger fra det jeg lever i nå enn du kan forestille deg. Jeg gjorde aldri opprør mot mitt besteborgerlig hjem i ungdomstiden, men jeg gjorde opprør mot andre idealer. Det var viktigere for foreldrene mine da jeg ble konfirmert å kunne kjøpe klær til meg enn hvilken duk de hadde på bordet. Det var også viktigere for dem at jeg utdannet meg, og bøker var meget viktige i mitt hjem.

Jeg har ingen problemer med å se kontrastene her, eller å forstå at det ikke er lett for deg å forstå meg.

Gjest Men hva så?
Skrevet

Jeg har bodd(bor) mye i utlandet og jeg er så glad i de norske kleskodene. Det er viktig for meg at hele familien har på seg sin aller fineste stas på julaften selvom (eller fordi) det bare er oss tilstede, og jeg trives godt med å kle meg fint og "passende" (etter norsk standard) i dåp, begravelse, bryllup osv. Samtidig får jeg helt mark av alle småbarna her som ser ut som de skal i fødselsdagsselskap på lekeplassen,og ikke får lov til å gå dit hvis det er fuktig i gresset, for klærne kan bli ødelagt. Fedre og mødre som ikke kan hjelpe til i leken for de har så fine sko at de ikke kan skitnes til osv. Samtidig har barn her kommet i ekte fødselsdagsselskap i joggebukser. Jeg kan ikke fordra det!

En annen ting er at jeg har vært i bryllup der gjester har hatt genser og olabukse når "koden" var selskapstøy, men de klærne var splitter nye og de folkene var fattige (etter norsk nivå), så det vitnet allikevel om at de hadde på seg det fineste de eide, og at alternativene ikke fantes. Det er selvfølgelig helt greit og passende. Og det er greit at andre land/familier har andre skikker, men jeg er "konservativ" og besteborgelig og vil holde på, og lære barna mine, de norske. En annen sak er at den opplæringen for være over i konfirmasjonsalder, så velger de noe annet er det selvsagt greit. Men her i huset er det sølvtøy, finstas, tøyservietter og duker til "pent", og praktiske klær på jobb og til lek. Jeg ser at andre skandinaviere praktiserer det samme, svensker, dansker og nordmenn ser man som regel på lang avstand, enten det gjelder hverdag eller fest.

Skrevet

Jeg har bodd(bor) mye i utlandet og jeg er så glad i de norske kleskodene. Det er viktig for meg at hele familien har på seg sin aller fineste stas på julaften selvom (eller fordi) det bare er oss tilstede, og jeg trives godt med å kle meg fint og "passende" (etter norsk standard) i dåp, begravelse, bryllup osv. Samtidig får jeg helt mark av alle småbarna her som ser ut som de skal i fødselsdagsselskap på lekeplassen,og ikke får lov til å gå dit hvis det er fuktig i gresset, for klærne kan bli ødelagt. Fedre og mødre som ikke kan hjelpe til i leken for de har så fine sko at de ikke kan skitnes til osv. Samtidig har barn her kommet i ekte fødselsdagsselskap i joggebukser. Jeg kan ikke fordra det!

En annen ting er at jeg har vært i bryllup der gjester har hatt genser og olabukse når "koden" var selskapstøy, men de klærne var splitter nye og de folkene var fattige (etter norsk nivå), så det vitnet allikevel om at de hadde på seg det fineste de eide, og at alternativene ikke fantes. Det er selvfølgelig helt greit og passende. Og det er greit at andre land/familier har andre skikker, men jeg er "konservativ" og besteborgelig og vil holde på, og lære barna mine, de norske. En annen sak er at den opplæringen for være over i konfirmasjonsalder, så velger de noe annet er det selvsagt greit. Men her i huset er det sølvtøy, finstas, tøyservietter og duker til "pent", og praktiske klær på jobb og til lek. Jeg ser at andre skandinaviere praktiserer det samme, svensker, dansker og nordmenn ser man som regel på lang avstand, enten det gjelder hverdag eller fest.

Det er helt fint å trives med seg selv, men jeg er uenig med deg i dine påstander om skandinaver. Jeg ser forskjell på dansker og nordmenn og svensker.

Gjest Men hva så?
Skrevet

Det er helt fint å trives med seg selv, men jeg er uenig med deg i dine påstander om skandinaver. Jeg ser forskjell på dansker og nordmenn og svensker.

Ok, men det jeg mente er at jeg ser godt forskjell på nordmenn, dansker og svensker her kontra alle andre, dvs franskmenn, italienere, spanjoler, russere, briter osv. Forresten ser jeg ikke at svenskene i Oslo skiller seg noe ut, og jeg føler ikke at vi lyser "nordmenn på tur" når vi er i Danmark.

Skrevet

Ok, men det jeg mente er at jeg ser godt forskjell på nordmenn, dansker og svensker her kontra alle andre, dvs franskmenn, italienere, spanjoler, russere, briter osv. Forresten ser jeg ikke at svenskene i Oslo skiller seg noe ut, og jeg føler ikke at vi lyser "nordmenn på tur" når vi er i Danmark.

Jo faktisk synes jeg det lyser av oss "nordmenn på tur" i København;-).

Jeg tviler på at du har så gode kunnskaper om de sør-europeiske landene at du kan uttale deg om forskjellen imellom dem på samme måte som om skandinaviske land. Det har jeg i hvert fall ikke.

Skrevet

''ovrehodet''

Det heter overhodet.

Det holder med skitkastingen nå!

Fortsetter du nå, sier det mer om deg enn om andre. Du sverter navnet ditt.

''Det holder med skitkastingen nå!''

Det er jo litt forunderlig når folk skal ha andre til å gi seg, men hiver seg friskt inn i debatten selv. :P

Gjest Høstløvet
Skrevet

''Det holder med skitkastingen nå!''

Det er jo litt forunderlig når folk skal ha andre til å gi seg, men hiver seg friskt inn i debatten selv. :P

Det er forskjell på å debattere og å slenge dritt etter andre.

Gjest Men hva så?
Skrevet

Jo faktisk synes jeg det lyser av oss "nordmenn på tur" i København;-).

Jeg tviler på at du har så gode kunnskaper om de sør-europeiske landene at du kan uttale deg om forskjellen imellom dem på samme måte som om skandinaviske land. Det har jeg i hvert fall ikke.

Det har jeg da ikke sagt. Jeg sier bare jeg ser godt hvem som er fra skandinavia, og hvem som ikke er det. Men jeg ser ikke godt hvem av dem som er svenske, danske eller norske utfra klær, derfor synes det meg at vi har ganske lik kleskodeks på lekeplass, arbeidsplass, formelle anledninger og fest. Jeg vet at statistisk er sikkert svensker mer formelt kledde på jobb, men jeg har ikke observert det selv. De er til forveksling like nordmenn syns jeg.

Skrevet

Det har jeg da ikke sagt. Jeg sier bare jeg ser godt hvem som er fra skandinavia, og hvem som ikke er det. Men jeg ser ikke godt hvem av dem som er svenske, danske eller norske utfra klær, derfor synes det meg at vi har ganske lik kleskodeks på lekeplass, arbeidsplass, formelle anledninger og fest. Jeg vet at statistisk er sikkert svensker mer formelt kledde på jobb, men jeg har ikke observert det selv. De er til forveksling like nordmenn syns jeg.

Ja nordmenn er like svensker, men er det en fordel???;-)

Skrevet

Direkte statistikk har jeg ikke, nei;-). Men, jeg har vært i mange amerikanske hjem og feiret både jul og Thanksgiving i slike foruten andre anledninger. Jeg har ikke vært hjemme hos alle 300 millionene, men jeg ser stor forskjell i 'norske' hjem og african-amerikanske hjem for å nevne et eksempel. Jeg har aldri sagt at det er noe galt i det ene eller det andre når det gjelder stoffduker og servietter, men jeg er mye mer vant til papirduker og servietter "overthere". Jeg er overrasket over hvor konservative dol-husmødrene er på dette området.

''men jeg er mye mer vant til papirduker og servietter "overthere". Jeg er overrasket over hvor konservative dol-husmødrene er på dette området''

Hehe, jeg har også bodd 'over there' (og har omgangsvenner av ulikt opphav der fortsatt) og har erfart både damaskduker og papptallerkner.

Oppholder du deg i en storby i rush'en observerer du gjerne kvinner i 'smart outfits' med joggesko som de skifter til høyhælte pensko mens de er på jobb, for eksempel. Apropos kleskode.

Skrevet

''men jeg er mye mer vant til papirduker og servietter "overthere". Jeg er overrasket over hvor konservative dol-husmødrene er på dette området''

Hehe, jeg har også bodd 'over there' (og har omgangsvenner av ulikt opphav der fortsatt) og har erfart både damaskduker og papptallerkner.

Oppholder du deg i en storby i rush'en observerer du gjerne kvinner i 'smart outfits' med joggesko som de skifter til høyhælte pensko mens de er på jobb, for eksempel. Apropos kleskode.

Ja jeg er vant til amerikanske kvinner som skifter fra joggesko til pensko og so???? Forstår ikke poenget ditt.

Skrevet

Ja jeg er vant til amerikanske kvinner som skifter fra joggesko til pensko og so???? Forstår ikke poenget ditt.

''Ja jeg er vant til amerikanske kvinner som skifter fra joggesko til pensko og so???? Forstår ikke poenget ditt.''

Nei, akkurat. Poienget mitt var at merkantilt arbeid og annet servicearbeid gjerne fordrer pent antrekk "in the US", i motsetning til de *hmm* strenge kleskodene du finner i Norge *S*

Gjest kle seg pent
Skrevet

''Norske kvinner er generelt shabby og dårlig stelt i de fleste serviceyrker hvor de møter mennesker.''

Jeg skrev dette i hovedinnlegget. Det å være shabby er ikke det samme og frisinnet. Amerikanske kvinner er mye penere kledd i serviceyrker, men når de er sammen med familien har de helt andre kleskoder.

Det er veldig norsk å tro at nordmenn er frie og åpne;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...