Gå til innhold

Mye kynnere-lettere fødsel?!

Anbefalte innlegg

sprelline1365380900
Skrevet

Noen som har erfaring med at mye kynnere i svangerskapet gir lettere/raskere fødsel??

Skrevet

''Noen som har erfaring med at mye kynnere i svangerskapet gir lettere/raskere fødsel??''

Nope. Åpningstiden var lang og vond, men selve utdrivingen var over på to pressrier da. :o) Men jeg synes den fødselen var verre enn den første hvor jeg hadde pressrier i 40 min.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg hadde mye kynnere. Og en rask fødsel, 7 timer fra start til slutt. Men! Jeg hadde veldig kraftige rier helt fra starten, omtrent uten pause. Jordmor sa til meg at riene var kraftige, men at jeg kunne trøste meg med at det derfor gikk raskt. Hadde pressrier i underkant av en time, ungen satt fast med skulderen, jeg ble klippet, to pleiere lå på magen min og presset og jeg revnet i tillegg.

Så, som Lillemus sier: nope!

Gjest Høstløvet
Skrevet

Jeg har født fire barn og føler at de kynnere jeg hadde i forkant av fødsel ble sterkere og sterkere etter hvert svangerskap og mener at de gjorde en god jobb i forhold til fødsel, de rier jeg hadde hatt i forkant fikk jeg ikke under selve fødslene.

Ergo må jeg svar ja på dit spørsmål.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har vært gjennom tre svangerskap.

Har så og si aldri kjent noe til kynnerene, men de har blitt registrert på apparat når jeg har vært inne på kontroll. Har muligens merket at maven har blitt litt hardere under selve kynnerene, men altså ikke kjent noen smerter. Og mye kynnere har jeg ikke hatt.

Og med tanke på fødselene mine, brukte jeg seks timer på den lengste fødselen og 45 min på den korteste. Altså fra første rie til barnet har vært ute.

Gjest Stemmer for meg
Skrevet

Mye kynnere i ukesvis før begge mine fødsler. Og begge fødslene gikk fort og greitt (selvsagt vondt altså).

Skrevet

Hadde mye kynnere med alle mine 3.

Første ble keisersnitt pga setefødsel, så den gikk rimelig kjapt ;)

Andre tok 70 timer... Tredje 28 timer.

Konklusjon - kynnere gir ikke raskere fødsler.

Andre fødsel følte jeg var ganske lett. Den fulgte "skoleboka" og hadde klart definerte overganger.

Tredjemann var bare vondt, kaos og null kontroll. Viste seg han var en "stjernekikker" - altså at ansiktet lå vendt opp i stedet for ned. Det er ikke noe særlig gunstig.

Men, jeg ble ikke skremt, og hadde situasjonen vært anderledes kunne jeg gjerne født igjen :)

Gjest Høstløvet
Skrevet

Hadde mye kynnere med alle mine 3.

Første ble keisersnitt pga setefødsel, så den gikk rimelig kjapt ;)

Andre tok 70 timer... Tredje 28 timer.

Konklusjon - kynnere gir ikke raskere fødsler.

Andre fødsel følte jeg var ganske lett. Den fulgte "skoleboka" og hadde klart definerte overganger.

Tredjemann var bare vondt, kaos og null kontroll. Viste seg han var en "stjernekikker" - altså at ansiktet lå vendt opp i stedet for ned. Det er ikke noe særlig gunstig.

Men, jeg ble ikke skremt, og hadde situasjonen vært anderledes kunne jeg gjerne født igjen :)

''Men, jeg ble ikke skremt, og hadde situasjonen vært anderledes kunne jeg gjerne født igjen :)''

Resultatet er verdt alle smertene som er glemt i samme øyeblikk som en ser en frisk baby og får denne opp på magen mens den leter etter puppen. Det er en helt herlig følelse!

Skrevet

Jeg hadde iallefall ekstremt mye kynnere og hadde tre raske fødsler (hadde "overaktiv" limor og ble sykemeldt for dette i uke 26 med 2. og 3. barn).

Første fødsel varte i ca 3 timer.

Andre fødsel var setefødsel og var over på 20 min...

Tredje gang ble jeg igangsatt ti dager før termin for å unngå styrtfødsel igjen, og da brukte jeg ca 2 timer.

Så kjappe fødsler er visst ofte mer smertefulle, men man rekker jo ikke å bli sliten og da tåler man også mer smerte. For min del var det tre helt fine fødsler, bortsett fra at jeg syntes andre fødsel var litt tøff psykisk.

Skrevet

''Men, jeg ble ikke skremt, og hadde situasjonen vært anderledes kunne jeg gjerne født igjen :)''

Resultatet er verdt alle smertene som er glemt i samme øyeblikk som en ser en frisk baby og får denne opp på magen mens den leter etter puppen. Det er en helt herlig følelse!

Jepp :)

Skrevet

Nei. Mye kynnere i begge svangerskap og to vidt forskjellige fødsler her. Den ene etter termin, den andre før.

Gjest Tøff fødsel
Skrevet

Nei, dessverre. Jeg hadde veldig mye og kraftige kynnere i store deler av svangerskapet. Fødselen ble tøff. Etter 20 timer med rier endte det med hastekeisersnitt.

Skrevet

Har nesten ikke hatt kynnere. Første fødsel var typisk førstegangs og ble litt spesiell fordi den måtte settes igang fra "null", altså ingen rieaktivitet, halvannet døgn etter vannavgang. Det går som regel ikke kjempefort når ting må startes på den måten.

Andre fødsel gikk veeeldig greit. Jeg trodde faktisk det var kynnere jeg hadde for første gang, da jeg kjente noen "bølger" noen timer før det var i full gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...