Gå til innhold

Spania

Gjest Bedre enn Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest Bedre enn Norge?
Skrevet

Ville du flyttet fra Norge til Spania? Hvorfor/hvorfor ikke?

Fortsetter under...

Skrevet

Nei. Flytter ikke fra et land med så bra velferdssystem som Norge til et land i økonomisk krise!

Skrevet

Nei. Flytter ikke fra et land med så bra velferdssystem som Norge til et land i økonomisk krise!

Man kan jobbe i Spania og fremdeles være medlem av Folketrygden.

Med vennlig hilsen

Gjest Høstløvet
Skrevet

''Ville du flyttet fra Norge til Spania?''

Nei!

'' Hvorfor/hvorfor ikke?''

Jeg har bodd i Spania og jeg foretrekker å bo i Norge. Husene i Spania er altfor kalde om vinteren, da er det bedre å bo i et godt isolert, oppvarmet hus i Norge.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Da må "man" jo få en jobb først. Det er nok ikke lett med den arbeidsledigheten de har i Spania.

-og for meg personlig tror jeg ikke det er så lett å få jobb med det jeg er utdannet til.

Helsemessig hadde det sikkert vært tipp-topp for dattera mi, men.

Gjest Høstløvet
Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er ikke lett å få jobb i Spania 20 - 25 % av spanjolene er uten jobb.

Annonse

Gjest Høstløvet
Skrevet

Da må "man" jo få en jobb først. Det er nok ikke lett med den arbeidsledigheten de har i Spania.

-og for meg personlig tror jeg ikke det er så lett å få jobb med det jeg er utdannet til.

''Helsemessig hadde det sikkert vært tipp-topp for dattera mi, men.''

Jeg trodde det ville være bra for meg helsemessig å bo i Spania, men jeg har aldri vært så dårlig eller frosset så mye som da.

Skrevet

Det er ikke lett å få jobb i Spania 20 - 25 % av spanjolene er uten jobb.

Det vet jeg, men det betyr fremdeles at 75% har jobb. Uansett, det jeg svarte på var vedr. folketrygden. :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvsagt - jeg sa ikke at det var lett å få jobb. Det sagt, det finnes jobber, og det går an å jobbe for norske firma i Spania.

Med vennlig hilsen

Gjest Høstløvet
Skrevet

Det vet jeg, men det betyr fremdeles at 75% har jobb. Uansett, det jeg svarte på var vedr. folketrygden. :-)

Med vennlig hilsen

Ja, men svaret er ikke utfyllende, for du kan ikke ha en hvilken som helst jobb i Spania og fremdeles være medlem av folketrygden.

http://www.nav.no/1073750408.cms

Gjest Bedre enn Norge?
Skrevet

''Helsemessig hadde det sikkert vært tipp-topp for dattera mi, men.''

Jeg trodde det ville være bra for meg helsemessig å bo i Spania, men jeg har aldri vært så dårlig eller frosset så mye som da.

I hvilket område bodde du da? synes du det var mye løshunder/hundebjeffing i forhold til i Norge? andre negative/positive ting?:)

Gjest Linniee
Skrevet

Om du hadde vært garantert jobb da?

Skrevet

Om du hadde vært garantert jobb da?

tror ikke jeg hadde flyttet permanent nei. Kanskje for et år eller to pga helsa, men nå sier jo Høstløv at det ikke funka noe særlig.

Har bodd i utlandet før, og lengta hjem til familie og venner. Godt å flytte hjem igjen.

Annonse

Gjest Høstløvet
Skrevet

I hvilket område bodde du da? synes du det var mye løshunder/hundebjeffing i forhold til i Norge? andre negative/positive ting?:)

Jeg har bodd i Torrevieja-området og vi var ikke plaget med hundegneldring i nabolaget, men vi så på et hus i et område hvor gneldringa var helt forferdelig og selger var klar på at det var pga bikkjegnålet at han ville selge og flytte hjem til England.

Ellers syntes jeg det ble kjedelig å være i Spania. Jeg savnet venner og familie. Vi hadde norrske TV-kanaler, men jeg synes det er kjedelig å se TV. Jeg savnet norsk lesestoff.

Gjest Bedre enn Norge?
Skrevet

Jeg har bodd i Torrevieja-området og vi var ikke plaget med hundegneldring i nabolaget, men vi så på et hus i et område hvor gneldringa var helt forferdelig og selger var klar på at det var pga bikkjegnålet at han ville selge og flytte hjem til England.

Ellers syntes jeg det ble kjedelig å være i Spania. Jeg savnet venner og familie. Vi hadde norrske TV-kanaler, men jeg synes det er kjedelig å se TV. Jeg savnet norsk lesestoff.

Åh akkurat der jeg evt skal flytte til..trodde det var mildt der på vinteren jeg og mye sol. Et siste spørsmål.. ;) synes du det var mye bråk/fyll der? merkes nordmenn godt?

Gjest Dagdrømmer
Skrevet

Hvis jeg kunne bodd bra i Madrid, hatt en liten jobb og skolen til barna var ok, skulle jeg gjerne gjort det noen år. Å bo på solkysten er helt uaktuelt, det virker utrolig kjedelig. Men skjønner godt de som drar på langtidsferie dit, klimaet er jo nydelig.

Ett år i Barcelona frister også, men ønsker det ikke så høyt at jeg faktisk kommer til å gjøre det.

Gjest Høstløvet
Skrevet

Åh akkurat der jeg evt skal flytte til..trodde det var mildt der på vinteren jeg og mye sol. Et siste spørsmål.. ;) synes du det var mye bråk/fyll der? merkes nordmenn godt?

Vi bodde i enebolig og merket ikke noe til bråk/fyll, men vi levde helt hverdagslige liv, med skole, lekselesing, fritidsaktiviteter og litt jobbing. Vi spiste alle måltidene hjemme og var ikke ute om kveldene.

Nordmenn pekte seg ikke ut på noen markant måte, i området vi bodde var det mye engelskmenn. Det var veldig stille og fredelig. Vi bodde utenfor Torrevieja by, ca 1/2 time å kjøre.

Skrevet

Men kjære deg, hvis du skal bo i Spania så må du bo i Spania, ikke leke at du bor i Norge. Ikke rart at det er kjedelig.

Spansk er veldig lett å lære, men da må du lese spanske (ikke norske) aviser, ha spanske venner, snakke og lese spansk og være en del av landet du bor i.

Med vennlig hilsen

Gjest Høstløvet
Skrevet

Men kjære deg, hvis du skal bo i Spania så må du bo i Spania, ikke leke at du bor i Norge. Ikke rart at det er kjedelig.

Spansk er veldig lett å lære, men da må du lese spanske (ikke norske) aviser, ha spanske venner, snakke og lese spansk og være en del av landet du bor i.

Med vennlig hilsen

Ja, intensjonen var at vi skulle gå på kurs og lære spansk, men jeg ble så dårlig (i stedet for å få det bedre helsemessig) at vi ikke hadde overskudd rett og slett, og så oppdaget vi at vi greidde oss forbausende bra med norsk, engelsk og litt spansk. Vi hadde norske venner.

Spanjolene i Torrevieja-området er ikke særlige imøtekommende overfor utlendingene. De har et eget ord på de og vil helst ikke involveres med fremmedfolket, nordmenn er ikke de eneste utlendinger, det finnes masse tyskere, nederlendere, svenskere, finner, osv der, noen bor der permanent, men de fleste kommer bare på kortere opphold.

Vi måtte bo i nærheten av en norsk skole, pga guttungen, iom at det bare var en relativt kort periode vi hadde anledning til å bo der og det ville være hjerteløst å sette ham i spanske skole for å bryte opp igjen og komme hjem til norsk skole.

Gjest Bedre enn Norge?
Skrevet

Vi bodde i enebolig og merket ikke noe til bråk/fyll, men vi levde helt hverdagslige liv, med skole, lekselesing, fritidsaktiviteter og litt jobbing. Vi spiste alle måltidene hjemme og var ikke ute om kveldene.

Nordmenn pekte seg ikke ut på noen markant måte, i området vi bodde var det mye engelskmenn. Det var veldig stille og fredelig. Vi bodde utenfor Torrevieja by, ca 1/2 time å kjøre.

Takk skal du ha :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...