Gå til innhold

Skjult mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2012/08/31/tema/sta_sammen/mobbing/innenriks/skole/23191580/

Dette her driver voksne kvinner med like mye. Og bruker hersketeknikker når den som blir utsatt for det sier fra. For eksempel antyde overreaksjoner, umodenhet eller stille spørsmål som "hva er det som får deg til å reagere så sterkt at du.."

Sleipt.

Og for meg fantastisk at man tror man skal få bukt med problemet hos barn, når de voksne er forbilder på alle vis.

Gjest Sier opp i dag
Skrevet

Du setter fingeren på noe veldig viktig og nok dessverre veldig omfattende. De herkseteknikkene du beskriver er subtile og uangripelige og vanskelig å redegjøre for.

Selv har jeg hatt en vond sommer hvor jeg har blitt utsatt for nettopp det du beskriver. Det har gjort meg trist, fortvilet, ja realt dårlig.

Nå orker jeg ikke mer. Jeg ser ikke hvordan jeg kan få bukt med den ukulturen som hesker på stedet.

Jeg kaster inn håndkle, og mobberne vinner.

Skrevet

Jeg synes at det er en tendens til at all kjip oppførsel skal kalles mobbing. Det er vel de færreste som går gjennom livet uten av og til møte noen som både bruker hersketeknikker eller som ikke vil ha noe med en å gjøre. For meg blir det ikke mobbing før det er snakk om systematisk plaging og utestengelse - og vanligvis også over en viss tid.

Skrevet

Jeg synes at det er en tendens til at all kjip oppførsel skal kalles mobbing. Det er vel de færreste som går gjennom livet uten av og til møte noen som både bruker hersketeknikker eller som ikke vil ha noe med en å gjøre. For meg blir det ikke mobbing før det er snakk om systematisk plaging og utestengelse - og vanligvis også over en viss tid.

Kloke ord, jeg er helt enig.

Skrevet

Hei!

Ja det er jeg enig i.

Jeg sa til min mann en dag at skal man ha kampanjer mot mobbing må foreldre/voksne gå foran med et godt eksempel.

Mobbing og herkesteknikker får jeg lite med meg, det er en velsignelse tror jeg, men når andre forteller meg at dette var en hersketeknikk, så tenker jeg alltid " jaså, hvordan da?" ja for sånt er helt umulig for meg å forstå!

Skrevet

Endelig noen som turte si det! Ordet "mobbing" brukes så mye og så tilfeldig at det ikke lenger har sin opprinnelige betydning.

Får man et skjevt blikk, blir man mobbet. Sier noen noe nedsettende om klær/oppførsel/utseende, er det mobbing. Uansett. Hører dette hele tiden fra mine barn (10 og 11) og deres venner. Noe har gått galt.

Når det er sagt, så er det helt klart at det foregår mobbing, både hos store og små. Jeg tror kanskje kvinner er hakket verre enn menn; flinkere med kroppspråk og tonefall, noen er riktig så infame og jævlige.

Skrevet

Hei!

Ja over en viss tid, da er det mobbing, det er vel de fleste enig i.

Selv kan jeg mobbes uten å få det med meg før det går lang tid, da oppstår en uhyggefølelse, jeg ser på det som en velsignelse.

Hersketeknikker oppdager jeg ikke, det må være kjedelig for herskerne eller hva de heter... :) en dag ble det vist brukt hersketeknikker på meg :) men det fikk jeg ikke med meg før noen forklarte meg det :) så da er det vel ingen fare :)

Skrevet

Hei!

Ja over en viss tid, da er det mobbing, det er vel de fleste enig i.

Selv kan jeg mobbes uten å få det med meg før det går lang tid, da oppstår en uhyggefølelse, jeg ser på det som en velsignelse.

Hersketeknikker oppdager jeg ikke, det må være kjedelig for herskerne eller hva de heter... :) en dag ble det vist brukt hersketeknikker på meg :) men det fikk jeg ikke med meg før noen forklarte meg det :) så da er det vel ingen fare :)

''Selv kan jeg mobbes uten å få det med meg før det går lang tid, da oppstår en uhyggefølelse, jeg ser på det som en velsignelse.''

Akkurat dette sier vikarpsykologen også, men jeg synes det må være enda verre å oppdage det i ettertid?

Skrevet

Jeg synes ikke det er så mye mobbing, men jeg synes mange er nedlatende her inne.

Skrevet

''Selv kan jeg mobbes uten å få det med meg før det går lang tid, da oppstår en uhyggefølelse, jeg ser på det som en velsignelse.''

Akkurat dette sier vikarpsykologen også, men jeg synes det må være enda verre å oppdage det i ettertid?

Hei!

Nei egentlig ikke, man er spart for mye.

Og man oppdager det jo ikke før noen sier " hei du du blir jo mobbet" eller "hei du du blir jo utsatt for hersketeknikker" osv....

Da får man noe å tenke på og da må man evt omsette dette til lei seg følelsen.

Skrevet

Hei!

Nei egentlig ikke, man er spart for mye.

Og man oppdager det jo ikke før noen sier " hei du du blir jo mobbet" eller "hei du du blir jo utsatt for hersketeknikker" osv....

Da får man noe å tenke på og da må man evt omsette dette til lei seg følelsen.

Jeg har vondt av alle som blir utsatt for dette.

Skrevet

Jeg har vondt av alle som blir utsatt for dette.

Hei!

Ja det har man jo, men likevel vet man ikke om det er det enklere :)

Skrevet

''Du har veldig snurrige definisjoner av ymse.''

Og det var rette rævva som feis!

Det var nøyaktig mine ord til henne tidligere her :)

Gjest Gåttabanen
Skrevet

Det var nøyaktig mine ord til henne tidligere her :)

Ja, for du skjønte neppe hvorfor noen kunne si det til akkurat deg.

Skrevet

''Jeg skjønner faktisk ikke hva jeg skulle modere.''

Utidige og nedlatende kommentarer du kommer med samtidig som du selv roper om at andre er utidige mot deg.

Nedlatende holnding til de 90% som er uenige med deg i en av de hårreisende problemstillingene dine.

Noe du ikke bør moderere, men heller få mer av: selvinnsikt.

Det her tror jeg rett og slett ikke jeg gidder lenger.

Å være hakkekylling for en bunsj sure nicks er greit en stund, men nå tar jeg meg en øl istedet. det er hyggeligere.

Skrevet

Ja, for du skjønte neppe hvorfor noen kunne si det til akkurat deg.

Øddebødde. Ok.

Gjest blåtthav
Skrevet

Haha. :-). Jeg tror jeg forblir i psykiatrien jeg. Kan jeg forholde meg til alle voksne kontaktpersonene mine som har taushetsplikt og ikke baksnakker meg. Jeg trenger ikke flere jentevenninner, var på fest siste helga og det var bare drittsnakk om de som ikke var der. Samtale tema om hvor stygg den og den er og hvor feit den og den av. Jeg har mistet troen på vennskap etter hvert. Enda jeg har pasert 30 år.

Jeg har et par venninner som jeg vet ikke baksnakker stygt om folk og greier å holde samtalen i gang fordet. Men de tror jeg er en sjeldenhet.

Skrevet

Hei!

Jeg har kommet frem til at det er mye bedre å oppdage det i ettertid.

Mens man mobbes forstår man det ikke, da er man også sannsynligvis ikke veldig morsom å mobbe i de fleste tilfeller, derfor kanskje jeg sjelden ble utsatt for mobbing på skolen i vertfall ikke fikk jeg så mye med meg.

I familien, ble jeg er kortere tid på et par år/eller mer delvis forundret/ og lei meg da jeg skjønte hvor mye jeg var mobbet av min familie, men det gikk over, og det var jo bedre å ikke få med seg alt dette som barn og mere bli konkret lei seg en tid, den tiden det tar å forstå visse mekanismer for så å gå videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...