Gå til innhold

hersketeknikk, manipulasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest melmøll
Skrevet

Går det an å ikke la seg påvirke av det? Om man ikke forstår at man blir berørt av det så lar man seg kanskje lede? Og hvis man avslører det så kan man bli sint og opprørt.

Jeg er så sint at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg eller hvordan jeg skal forholde meg til dette menneske. jeg manipulres for å tro at jeg ikke er bra nok, og at jeg burde vært mer takknemlig og tilpasset meg mer. Jeg finner meg ikke i det rett og slett. Og da, da får jeg høre hvor håpløs jeg er. Og stakkars vedkommende som tilogmed har gjort ditt og datt for meg. Argh!!!

Skrevet

''Går det an å ikke la seg påvirke av det? Om man ikke forstår at man blir berørt av det så lar man seg kanskje lede? Og hvis man avslører det så kan man bli sint og opprørt.''

Det går an å la seg påvirke mindre av det. Ved å definere det som det manipulerende sludderet det er. Noe man ikke trenger å bry seg om eller ta hensyn til.

Hvor manipulerbar man er handler både om trygghet i seg selv og hvordan man forholder seg til omgivelsene. Ikke minst hva man er villig til å ta ansvar for og ikke. Et annet moment er hvilke konflikter man velger å ta.

Fullstendig uafisert av andres negative adferd er det få og ingen som er. Men de aller fleste har mulighet til å finne måter som gjør at de lever bedre med slike ting.

mvh

Skrevet

Jeg prøver å oppfordre folk som jeg mener at forsøker å manipulere meg, eller som kjører implisitte budskap og benytter hersketeknikker til å være konkrete og spørre "hva mener du egentlig med ette? Og Hvorfor?...Og således få mere direkte tale, som hvertfall jeg, synes er lettere og forholde seg til. Og å få budskapet klarere.

Og da kan man jo velge om man vil lytte til, og eventuelt føye seg til budskapet, eller la være.

Samtidig synes jeg det er lurt å ikke "bite på" hver gang, men jeg velger denne taktikken når ting er viktig for meg, eller om det blir veldig urimelig.

Jeg kan også bli sint og frustrert om jeg blir manipulert og følelsesmessig kjørt. Men jeg prøver å holde hodet klart, og tenke at om hvis folk vil meg noe, får de tørre å si det rett ut, og at ulne, merkelige manipulasjonsmetoder og hersketeknikker får andre drive med, og at det i grunnen er verre den som bedriver det enn for meg..;)

Gjest melmøll
Skrevet

''Går det an å ikke la seg påvirke av det? Om man ikke forstår at man blir berørt av det så lar man seg kanskje lede? Og hvis man avslører det så kan man bli sint og opprørt.''

Det går an å la seg påvirke mindre av det. Ved å definere det som det manipulerende sludderet det er. Noe man ikke trenger å bry seg om eller ta hensyn til.

Hvor manipulerbar man er handler både om trygghet i seg selv og hvordan man forholder seg til omgivelsene. Ikke minst hva man er villig til å ta ansvar for og ikke. Et annet moment er hvilke konflikter man velger å ta.

Fullstendig uafisert av andres negative adferd er det få og ingen som er. Men de aller fleste har mulighet til å finne måter som gjør at de lever bedre med slike ting.

mvh

Madelenemie skrev i et annet innlegg at hun ikke forsto at hun var utsatt for hersketeknikk og dermed ikke ble berørt av det, det som fikk meg til å tenke på dette. Hvis man blir manipulert uten å forstå det så slipper man sinne eller irritasjon av at noen forsøker slike måter å styre deg, men man kan likefullt la seg styre i god tro, noe man ikke kanskje ville gjort ellers?

Ellers var det mye å tenke over i både ditt og lagunas svar, takk! Man kan velge hvordan man skal forholde seg til det ja. Jeg har nå valgt å sette grenser, selv om det oppleves veldig frustrerende for denne personen som er vant med å få det som h*n vil. Jeg kan ikke lenger finne meg i at det alltid er jeg som er vanskelig. Enkelte mennesker kan man bare ikke tilfredstille, må bare innse det. Jeg har avbrutt kontakt med en manipulator, nå har jeg en igjen i mitt liv og jeg skal velge å holde denne litt mer på avstand. Ellers har jeg heldigvis mange gode relasjoner som er helt problemfrie, det er vel derfor jeg kan innse, og leve med at jeg ikke er så håpløs som disse to andre mener.

Skrevet

Madelenemie skrev i et annet innlegg at hun ikke forsto at hun var utsatt for hersketeknikk og dermed ikke ble berørt av det, det som fikk meg til å tenke på dette. Hvis man blir manipulert uten å forstå det så slipper man sinne eller irritasjon av at noen forsøker slike måter å styre deg, men man kan likefullt la seg styre i god tro, noe man ikke kanskje ville gjort ellers?

Ellers var det mye å tenke over i både ditt og lagunas svar, takk! Man kan velge hvordan man skal forholde seg til det ja. Jeg har nå valgt å sette grenser, selv om det oppleves veldig frustrerende for denne personen som er vant med å få det som h*n vil. Jeg kan ikke lenger finne meg i at det alltid er jeg som er vanskelig. Enkelte mennesker kan man bare ikke tilfredstille, må bare innse det. Jeg har avbrutt kontakt med en manipulator, nå har jeg en igjen i mitt liv og jeg skal velge å holde denne litt mer på avstand. Ellers har jeg heldigvis mange gode relasjoner som er helt problemfrie, det er vel derfor jeg kan innse, og leve med at jeg ikke er så håpløs som disse to andre mener.

''Madelenemie skrev i et annet innlegg at hun ikke forsto at hun var utsatt for hersketeknikk og dermed ikke ble berørt av det, det som fikk meg til å tenke på dette. Hvis man blir manipulert uten å forstå det så slipper man sinne eller irritasjon av at noen forsøker slike måter å styre deg, men man kan likefullt la seg styre i god tro, noe man ikke kanskje ville gjort ellers?''

Det kommer an på om man ikke legger merke til at man blir _forsøkt_ manipulert eller om manipulasjonen også lykkes. Den type manipulasjon jeg har inntrykk av at du sikter til handler kanskje mye om skyld, hinting og doble budskap. Klarer ikke manipulatøren å treffe følelsene, lykkes ofte ikke manipulasjonen.

En måte å takle slike spill på er å late som man over hodet ikke oppfatter budskapet og følgelig tror alt er i skjønneste orden. Man kan pådra seg en hel del vrede på den måten, men du verden så deilig det kan være å melde seg ut.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...