Gjest Unn72 Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Samtlige av de demente pasientene på sykehjemmet jeg jobber er ekstremt rasistiske. De kan finne på å slå etter mørhudet personale og kalle dem skjelssord. Feks be dem ”reise hjem dit de kommer fra”. Dette er et stort dilemma på instutisjonen fordi vi har svært mange mørhudede ansatte hos oss. En dag hadde vi en stor konflikt på avdelingen fordi en mørhudet ansatt hadde hovedansvaret for en rasistisk pasient. Hans lo etter den mørhudede og nektet å la seg hjelpe av vedkommende. Etter denne episoden diskuterte jeg dette dilemmaet med en kollega. Jeg er nemlig veldig usikker på hva man skal si til demente pasienter i slike situasjoner når pasienten er ukritisk og uklar i hodet/uten myndighet fra før av. Jeg må innrømme at jeg muligens har handlet noe uproft ved å nærmest kjeftet på pasienten når har behandlet mine utenlandske kolleger på denne måten. Selv om de er demente finner jeg meg ikke i rasisme. Men kollega derimot så ikke ut til å reagere i det hele tatt. Og da vi diskuterte saken etterpå, viste det seg at hun faktisk støttet den rasistiske pasienten. Hun mente bla at det var den mørhudete ansatte som provoserte pasientene. Hun mente dessuten at de mørhudede ikke kunne jobbe på en slik plass (med gamle og demente) om de ikke taklet å bli utsatt for litt rasisme. Hun innrømmet også at hun ikke hadde likt selv å bli stelt av en mørhudet pleier om det var hun som var pasient...! Kjente jeg ble ganske satt ut av disse kommentarene hennes. Hun var jo rett og slett rasist selv! Jeg mumlet bare fram noe om at jeg var uenig med henne, men orket ikke å ta opp diskusjonen noe videre utover det. Tenkte det var best å få reflektert litt over denne situasjonen i ro og mak hjemme. Hvordan ville dere reagert i denne situasjonen? Både ift til å jobbe med rasistiske pasienter OG rasistiske kolleger. Hva ville dere sagt/evt ikke sagt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Ad. demente pasienter: Er man dement så er man dement, og da nytter det neppe å undervise dem om verken likestilling eller diskriminering. Disse rasistiske pasientene er jo demente, og er derfor ikke ansvarlige for deres handlinger. Det tilsvarer f. eks. en psykotisk pasient som skjeller ut ansatte. De ansatte bør derfor kunne tåle det, men de andre ansatte må støtte opp, og det må være klart for alle at det kun blir akseptert fordi de er demente. Det krever kanskje at man snakker om det, osv. Ad. din kollega: slike mennesker bør finne seg noe annet å gjøre. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Du kan jo ikke kjefte på demente pasienter, det er jo regnet som overgrep. Mange har mistet all impulskontroll og har ikke snøring på at det de sier ikke er akseptabelt. Nå likte mora mi de mørkhudede mennene på sykehjemmet og skulle klemme og kose med dem, men ingen var sinte på henne for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unn72 Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Ad. demente pasienter: Er man dement så er man dement, og da nytter det neppe å undervise dem om verken likestilling eller diskriminering. Disse rasistiske pasientene er jo demente, og er derfor ikke ansvarlige for deres handlinger. Det tilsvarer f. eks. en psykotisk pasient som skjeller ut ansatte. De ansatte bør derfor kunne tåle det, men de andre ansatte må støtte opp, og det må være klart for alle at det kun blir akseptert fordi de er demente. Det krever kanskje at man snakker om det, osv. Ad. din kollega: slike mennesker bør finne seg noe annet å gjøre. Med vennlig hilsen ''Disse rasistiske pasientene er jo demente, og er derfor ikke ansvarlige for deres handlinger. Det tilsvarer f. eks. en psykotisk pasient som skjeller ut ansatte.'' Men det finnes jo så mange ulike nivåer av demens. Noen av disse pasientene som utrykker rasisme, kommuniserer greit forøvrig og virker nokså klare, utenom at de tuller litt med tid og sted innimellom. Ville du bare ignorert at disse pasientene kom med stygge skjelssord til din gode kollega? Og hva ville du sagt til din kollega som selv var rassist? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nord og ned. Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 ''Disse rasistiske pasientene er jo demente, og er derfor ikke ansvarlige for deres handlinger. Det tilsvarer f. eks. en psykotisk pasient som skjeller ut ansatte.'' Men det finnes jo så mange ulike nivåer av demens. Noen av disse pasientene som utrykker rasisme, kommuniserer greit forøvrig og virker nokså klare, utenom at de tuller litt med tid og sted innimellom. Ville du bare ignorert at disse pasientene kom med stygge skjelssord til din gode kollega? Og hva ville du sagt til din kollega som selv var rassist? ''Ville du bare ignorert at disse pasientene kom med stygge skjelssord til din gode kollega? Og hva ville du sagt til din kollega som selv var rassist?'' Hva demente sier skal du gi blaffen i. Det hører med til yrket.Om kollegaen i følge deg er rasist etter at du har fremprovosert slike svar likeså. Du vriker rimelig konfliktsøkende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 ''Disse rasistiske pasientene er jo demente, og er derfor ikke ansvarlige for deres handlinger. Det tilsvarer f. eks. en psykotisk pasient som skjeller ut ansatte.'' Men det finnes jo så mange ulike nivåer av demens. Noen av disse pasientene som utrykker rasisme, kommuniserer greit forøvrig og virker nokså klare, utenom at de tuller litt med tid og sted innimellom. Ville du bare ignorert at disse pasientene kom med stygge skjelssord til din gode kollega? Og hva ville du sagt til din kollega som selv var rassist? Hei, Det nytter ikke å "gjøre noe" med den gruppen pasienter. Det sagt, jeg tror de fleste ansatte forstår det, og er professjonelle rundt dette, selv om det sikkert er slitsomt å høre på det dag ut og dag inn. Ev. kan det jo være en idé å prøve å skjerme litt individuelle ansatte som sliter på grunn av det. === Hvis din kollega sier noe lignende igjen, så kan du påpeke at det er dypt uprofessjonelt av henne, og at det forventes av ansatte at de skal likebehandle folk, uavhengig av rase, legning, osv. Du kan spørre henne hvordan hun klarer å være proff når hun besitter slike (latterlige) holdninger. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Det blir helt feil og uprofesjonelt å sette merkelappen rasist på demente. Å skjelle dem ut er både nytteløst og fullstendig galt. Ville du kallt dem perversse om de kom med kvalme seksuelle hentydninger? De er _demente_ og har i større eller mindre grad mistet grepet på både seg selv, omgivelsene og virkeligheten. Demente er personer som pga hjerneskade tidvis kan ha en adferd som er både upassende, provoserende og slitsom for omgivelsene. Skal man jobbe med demente må man kunne takle dette på en distansert og profesjonell måte. Kan det være at din kollega smurte tjukt på fordi h*n var provosert over din behandling av pasienten? Kan det hende at du er overivrig med å bruke rasismestempelet? Fantes det ikke muligheter for å bytte pasienter mellom staben om en pasient av en eller annen grunn får en pleier i vrangstrupen? Folk med mørk hud er ikke stakkarslige mennesker som knekker sammen umiddelbart om de får en negativ bemerkning om farge/nasjonalitet og dermed trenger at andre forsvarer dem. Man kan gå ut fra at de er solide folk med allminnelig grei evne til å takle en dement pasient som for øyeblikket ikke tåler trynet på dem. Akkurat som andre ansatte som må tåle en del i en slik jobb. Selvsagt skal kollegaer støtte og hjelpe hverandre når det går på tverke i forhold til en pasient. Men om årsaken er dialekt, kjønn, hudfarge eller hva det måtte være, er uvesentlig. Mest mulig smidige løsninger er det som gjelder. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diverra Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Det blir helt feil og uprofesjonelt å sette merkelappen rasist på demente. Å skjelle dem ut er både nytteløst og fullstendig galt. Ville du kallt dem perversse om de kom med kvalme seksuelle hentydninger? De er _demente_ og har i større eller mindre grad mistet grepet på både seg selv, omgivelsene og virkeligheten. Demente er personer som pga hjerneskade tidvis kan ha en adferd som er både upassende, provoserende og slitsom for omgivelsene. Skal man jobbe med demente må man kunne takle dette på en distansert og profesjonell måte. Kan det være at din kollega smurte tjukt på fordi h*n var provosert over din behandling av pasienten? Kan det hende at du er overivrig med å bruke rasismestempelet? Fantes det ikke muligheter for å bytte pasienter mellom staben om en pasient av en eller annen grunn får en pleier i vrangstrupen? Folk med mørk hud er ikke stakkarslige mennesker som knekker sammen umiddelbart om de får en negativ bemerkning om farge/nasjonalitet og dermed trenger at andre forsvarer dem. Man kan gå ut fra at de er solide folk med allminnelig grei evne til å takle en dement pasient som for øyeblikket ikke tåler trynet på dem. Akkurat som andre ansatte som må tåle en del i en slik jobb. Selvsagt skal kollegaer støtte og hjelpe hverandre når det går på tverke i forhold til en pasient. Men om årsaken er dialekt, kjønn, hudfarge eller hva det måtte være, er uvesentlig. Mest mulig smidige løsninger er det som gjelder. mvh Senile mennesker sier hva som helst, de kan kommentere feite folk, folk med feil klær, folk med andre hudfarger osv.... De mener ikke nødvendigvis noe ondt med det, de bare sier det de "mener"... dessuten er de oppvokst i en annen tid, da de var unge var det VELDIG lite utlendinger i Norge og man reiste ikke så mye som man gjør nå, de hadde gjerne ikke tv heller, så de var rett og slett ikke vant til å se utlendinger. De hadde hørt om hottentotter og apekatter i bøkene, så det er kanskje der noe av "fremmedfrykten" ligger.... Å forklare demente hvordan ting er i dag tror jeg er nyttesløst. Man må bare riste på hodet og ikke si noe tror jeg. Kjenner en mørkhudet sykepleier som har hørt litt av hvert, men hun bare rister på hodet og ler, for hun vet at de ikke vet bedre. Folk kan ha sine holdninger, men det er best å holde dem for seg selv.... men demente - de har ofte ikke disse sosiale antennene, og da kommer det litt av hvert ut av munnen deres 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Senile mennesker sier hva som helst, de kan kommentere feite folk, folk med feil klær, folk med andre hudfarger osv.... De mener ikke nødvendigvis noe ondt med det, de bare sier det de "mener"... dessuten er de oppvokst i en annen tid, da de var unge var det VELDIG lite utlendinger i Norge og man reiste ikke så mye som man gjør nå, de hadde gjerne ikke tv heller, så de var rett og slett ikke vant til å se utlendinger. De hadde hørt om hottentotter og apekatter i bøkene, så det er kanskje der noe av "fremmedfrykten" ligger.... Å forklare demente hvordan ting er i dag tror jeg er nyttesløst. Man må bare riste på hodet og ikke si noe tror jeg. Kjenner en mørkhudet sykepleier som har hørt litt av hvert, men hun bare rister på hodet og ler, for hun vet at de ikke vet bedre. Folk kan ha sine holdninger, men det er best å holde dem for seg selv.... men demente - de har ofte ikke disse sosiale antennene, og da kommer det litt av hvert ut av munnen deres Kom denne feil? Er helt enig med deg. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 ''Disse rasistiske pasientene er jo demente, og er derfor ikke ansvarlige for deres handlinger. Det tilsvarer f. eks. en psykotisk pasient som skjeller ut ansatte.'' Men det finnes jo så mange ulike nivåer av demens. Noen av disse pasientene som utrykker rasisme, kommuniserer greit forøvrig og virker nokså klare, utenom at de tuller litt med tid og sted innimellom. Ville du bare ignorert at disse pasientene kom med stygge skjelssord til din gode kollega? Og hva ville du sagt til din kollega som selv var rassist? ''Men det finnes jo så mange ulike nivåer av demens. Noen av disse pasientene som utrykker rasisme, kommuniserer greit forøvrig og virker nokså klare, utenom at de tuller litt med tid og sted innimellom.'' Dette var noe av det som ble tatt opp på møtet i Vitenskapsakademiet onsdag - om man skal droppe "psykotisk" og gjeninnføre "sinnsyk" - mennesker uansett diagnose (også ikke-kriminelle) kan være utilregnelige av og til, i noen sammenhenger, ikke nødvendigvis hele tiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Hei, Det nytter ikke å "gjøre noe" med den gruppen pasienter. Det sagt, jeg tror de fleste ansatte forstår det, og er professjonelle rundt dette, selv om det sikkert er slitsomt å høre på det dag ut og dag inn. Ev. kan det jo være en idé å prøve å skjerme litt individuelle ansatte som sliter på grunn av det. === Hvis din kollega sier noe lignende igjen, så kan du påpeke at det er dypt uprofessjonelt av henne, og at det forventes av ansatte at de skal likebehandle folk, uavhengig av rase, legning, osv. Du kan spørre henne hvordan hun klarer å være proff når hun besitter slike (latterlige) holdninger. Med vennlig hilsen ''Det nytter ikke å "gjøre noe" med den gruppen pasienter.'' Litt off topic, men all ære til de som jobber på en demensavdeling. Jeg hadde sommerjobb to år på rad på demensavdelingen på det lokale sykehjemmet for en mannsalder siden. Jeg var naturlig nok ufaglært, og "irettesatte" beboere. Husker den dag i dag en en mann som alltid (som i kontinuerlig) pakka kofferten fordi han måtte rekke toget om 6 minutter. Grunnen var at han måtte redde mora fra å drukne i tjernet (noe ho hadde gjort for ca 50 år siden). Han sto daglig ved den låste utgangsdøra og gråt fordi han ikke rakk toget. Jeg sa hver gang at "du trenger ikke rekke toget, mamma er død, ho døde i 19XX, og ho venter på deg i himmelen" (Han var svært religiøs). Det hjalp naturlig nok ikke, han var like stressa og lei seg _hver_ dag, heile dagen. Hjerteskjærende. En annen var storrøyker, den gangen var det lov å røyke på fellesrom og eget rom. Vedkommende brukte det meste av dagen til å be om 'fyr', til tross for at sigaretten brant. H'n fikk ikke tilgang til lighter eller fyrstikker. Da sa jeg utallige ganger at "du trenger ikke fyr, sigaretten brenner, ta et magadrag" o.l. Da blei jeg utskjelt etter noter, det kosta meg forsåvidt ikke en kalori, men jeg fikk så vondt av henne. Det var så hjerteskjærende! Man kan tegne og forklare, de er godt voksne og erfarne mennesker, men det når ikke inn. Rasisme er neppe det viktigste i denne sammenhengen. Kollegaen til trådstarter er en annen sak :-/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diverra Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Kom denne feil? Er helt enig med deg. :-) mvh Neida, bare en videre kommentering av det du sa. Og trådstarter leser nok gjennom ALT 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dinkeria Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Det er naturlig at mennesker som opplevde at norge ble innvadert av tyskere er skeptiske til disse utlendingene som strømmer inn i landet vårt. Ved demens er terskelen lav for å vise dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Mener du det er greit at demente kaller hvite ansatte for idioter, tyver og andre skjellsord? Er det kun når det er mørkhudete som får høre det du reagerer? Det er ikke uvanlig at personer med en dialekt som ikke hører hjemme i byen de jobber i også får høre at de kan pelle seg hjem. Jeg er enig med PieLill, mørkhudete er ikke stakkarslige vesener som trenger at noen beskytter dem. All utskjelling er ille og de demente mener neppe å være rasister. De vet uansett ikke hva de sier og kan ikke stemples som rasister og kjeftes på (eller "opplæres" til å å oppføre seg). Du bør enten skaffe deg tykkere hud (på vegne av mørkhudete) eller skaffe deg en annen jobb. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Mener du det er greit at demente kaller hvite ansatte for idioter, tyver og andre skjellsord? Er det kun når det er mørkhudete som får høre det du reagerer? Det er ikke uvanlig at personer med en dialekt som ikke hører hjemme i byen de jobber i også får høre at de kan pelle seg hjem. Jeg er enig med PieLill, mørkhudete er ikke stakkarslige vesener som trenger at noen beskytter dem. All utskjelling er ille og de demente mener neppe å være rasister. De vet uansett ikke hva de sier og kan ikke stemples som rasister og kjeftes på (eller "opplæres" til å å oppføre seg). Du bør enten skaffe deg tykkere hud (på vegne av mørkhudete) eller skaffe deg en annen jobb. ''Mener du det er greit at demente kaller hvite ansatte for idioter, tyver og andre skjellsord? Er det kun når det er mørkhudete som får høre det du reagerer?'' Det er det vel ingen som har påstått, men ansatte med mørk hud utsettes for alt dette OG rasismen i tillegg. I tillegg til generell rasisme i samfunnet, og blant andre ansatte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3384952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 ''Mener du det er greit at demente kaller hvite ansatte for idioter, tyver og andre skjellsord? Er det kun når det er mørkhudete som får høre det du reagerer?'' Det er det vel ingen som har påstått, men ansatte med mørk hud utsettes for alt dette OG rasismen i tillegg. I tillegg til generell rasisme i samfunnet, og blant andre ansatte. Bergensere som jobber i Trondheim og nordlendinger i Oslo blir sikkert også "mobbet" pga dialekten sin. De får dette i tillegg til alt annet. De overvektige får sikkert høre det. Osv osv. Men det er først når hudfarge er involvert at folk engasjerer seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3385506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 Bergensere som jobber i Trondheim og nordlendinger i Oslo blir sikkert også "mobbet" pga dialekten sin. De får dette i tillegg til alt annet. De overvektige får sikkert høre det. Osv osv. Men det er først når hudfarge er involvert at folk engasjerer seg. ''Men det er først når hudfarge er involvert at folk engasjerer seg. – petter smart'' Ja, for det er ingen som ikke får jobb, banklån, osv. fordi de er fra Tromsø i 2012, mens det fremdeles er en del som ikke får det på grunn av hudfargen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3385552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridoleline Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 ''Men det er først når hudfarge er involvert at folk engasjerer seg. – petter smart'' Ja, for det er ingen som ikke får jobb, banklån, osv. fordi de er fra Tromsø i 2012, mens det fremdeles er en del som ikke får det på grunn av hudfargen. ''Ja, for det er ingen som ikke får jobb, banklån, osv. fordi de er fra Tromsø i 2012, mens det fremdeles er en del som ikke får det på grunn av hudfargen.'' Mener du at adopterte barn med mørk hudfarge ikke får jobb, banklån osv på grunn av hudfargen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3385554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 ''Ja, for det er ingen som ikke får jobb, banklån, osv. fordi de er fra Tromsø i 2012, mens det fremdeles er en del som ikke får det på grunn av hudfargen.'' Mener du at adopterte barn med mørk hudfarge ikke får jobb, banklån osv på grunn av hudfargen? ''Mener du at adopterte barn med mørk hudfarge ikke får jobb, banklån osv på grunn av hudfargen? – fridoleline'' Det er det vel ingen "normalt opplyste" som ikke vet? Et eksempel: http://www.side2.no/underholdning/article3253645.ece I tillegg til at den typen mennesker som diskriminerer gjerne gir blaffen om personen med mørk hudfarge er adoptert eller ei. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3385559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. september 2012 Del Skrevet 3. september 2012 ''Mener du at adopterte barn med mørk hudfarge ikke får jobb, banklån osv på grunn av hudfargen? – fridoleline'' Det er det vel ingen "normalt opplyste" som ikke vet? Et eksempel: http://www.side2.no/underholdning/article3253645.ece I tillegg til at den typen mennesker som diskriminerer gjerne gir blaffen om personen med mørk hudfarge er adoptert eller ei. Med vennlig hilsen Det er en grunn til at jeg byttet etternavn på ungene mine øyeblikkelig den dagen det var mulig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383255-rasistiske-pasienter/#findComment-3385567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.