Gå til innhold

Rasistiske pasienter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samtlige av de demente pasientene på sykehjemmet jeg jobber er ekstremt rasistiske. De kan finne på å slå etter mørhudet personale og kalle dem skjelssord. Feks be dem ”reise hjem dit de kommer fra”. Dette er et stort dilemma på instutisjonen fordi vi har svært mange mørhudede ansatte hos oss.

En dag hadde vi en stor konflikt på avdelingen fordi en mørhudet ansatt hadde hovedansvaret for en rasistisk pasient. Han slo etter den mørhudede og nektet å la seg hjelpe av vedkommende.

Etter denne episoden diskuterte jeg dette dilemmaet med en kollega. Jeg er nemlig veldig usikker på hva man skal si til demente pasienter i slike situasjoner når pasienten er ukritisk og uklar i hodet/uten myndighet fra før av.

Jeg må innrømme at jeg muligens har handlet noe uproft ved å nærmest kjeftet på pasienten når har behandlet mine utenlandske kolleger på denne måten. Selv om de er demente finner jeg meg ikke i rasisme.

Men min kollega derimot, så ikke ut til å reagere i det hele tatt. Og da vi diskuterte saken etterpå, viste det seg at hun faktisk støttet den rasistiske pasienten. Hun mente bla at det var den mørhudete ansatte som provoserte pasientene. Hun mente dessuten at de mørhudede ikke kunne jobbe på en slik plass (med gamle og demente) om de ikke taklet å bli utsatt for litt rasisme. Hun innrømmet også at hun ikke hadde likt selv å bli stelt av en mørhudet pleier om det var hun som var pasient...!

Kjente jeg ble ganske satt ut av disse kommentarene hennes. Hun var jo rett og slett rasist selv! Jeg mumlet bare fram noe om at jeg var uenig med henne, men orket ikke å ta opp diskusjonen noe videre utover det. Tenkte det var best å få reflektert litt over denne situasjonen i ro og mak hjemme.

Hvordan ville dere reagert i denne situasjonen? Både ift til å jobbe med rasistiske pasienter OG rasistiske kolleger. Hva ville dere sagt/evt ikke sagt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...