PieLill Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 ''Meningsløst å gi elever rett til plass i videregående når de ikke klarer ungdomsskolen, mener Tord Lien og Frp. Nå vil han og et eget utdanningsutvalg i Fremskrittspartiets arbeid med et nytt partiprogram tvinge ungdomsskoleelever til å prestere karakteren tre eller bedre i alle fag for å få plass i videregående.'' http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10045299 Tror jeg ville foretrukket å ha minstekarakter på visse linjer på videregående, samt deteoretisere yrkesfagene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Dette har jeg stusset over MYE dette året mitt yngste barn har gått på ungdomsskolen. I klassen hennes har det vært en elev, som nesten ikke har møtt opp på skolen dette året. Så lite var eleven til stede, at h*n ikke kunne/måtte/ville delta i eksamen. Likevel visste h*n allerede ved påsketider, at en plass i en slags "spesialklasse for skoletrøtte" ventet til høsten.... dermed hadde eleven ingen grunn til å prøve å prestere noe som helst. I klassen hennes var det flere med karakterene 1, også fra eksamen. I mitt hode er dette stryk. I gamle dager måtte man gjøre noe med saken. Nå går disse elevene, som egentlig kan alt for lite i flere fag, på vgs. Hvordan skal det gå med dem der? Så lurer man på, hvorfor det er så mange av dem som går på yrkesfag, som stryker i matte... Klart de stryker. De hadde jo minimalt med kunnskap med seg fra ungdomsskolen. Jeg er ytterst sjelden enig med Frp. Men når det gjelder denne saken, så er jeg enig. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke går an å kreve litt av ungdommen... Dårlige karakterer bør jo få noen konsekvenser... f.eks. at man ikke får begynt på vgs, men må ta 10.klasse en gang til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3384534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Dette har jeg stusset over MYE dette året mitt yngste barn har gått på ungdomsskolen. I klassen hennes har det vært en elev, som nesten ikke har møtt opp på skolen dette året. Så lite var eleven til stede, at h*n ikke kunne/måtte/ville delta i eksamen. Likevel visste h*n allerede ved påsketider, at en plass i en slags "spesialklasse for skoletrøtte" ventet til høsten.... dermed hadde eleven ingen grunn til å prøve å prestere noe som helst. I klassen hennes var det flere med karakterene 1, også fra eksamen. I mitt hode er dette stryk. I gamle dager måtte man gjøre noe med saken. Nå går disse elevene, som egentlig kan alt for lite i flere fag, på vgs. Hvordan skal det gå med dem der? Så lurer man på, hvorfor det er så mange av dem som går på yrkesfag, som stryker i matte... Klart de stryker. De hadde jo minimalt med kunnskap med seg fra ungdomsskolen. Jeg er ytterst sjelden enig med Frp. Men når det gjelder denne saken, så er jeg enig. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke går an å kreve litt av ungdommen... Dårlige karakterer bør jo få noen konsekvenser... f.eks. at man ikke får begynt på vgs, men må ta 10.klasse en gang til. Men hva men de som prøver og prøver men ikke får det til da? Det finnes faktisk mange som er flinke og motiverte til å gjøre noe med livet sitt, selv om de ikke er teoretikere. Jeg mener dette er et stort problem i samfunnet våres, alle de som ikke klarer den teoretiske delen av skolen. De blir etterhvert skolelei og veien til NAV er kort... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3384555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Men hva men de som prøver og prøver men ikke får det til da? Det finnes faktisk mange som er flinke og motiverte til å gjøre noe med livet sitt, selv om de ikke er teoretikere. Jeg mener dette er et stort problem i samfunnet våres, alle de som ikke klarer den teoretiske delen av skolen. De blir etterhvert skolelei og veien til NAV er kort... ''Det finnes faktisk mange som er flinke og motiverte til å gjøre noe med livet sitt, selv om de ikke er teoretikere.'' Jeg er veldig enig med deg! Har selv fire barn, ikke alle av dem er teoritekere. Men ingen av dem har fått anledning til å ikke yte sitt beste på skolen. Noe helt annet er det, når en går over til ungdommer med spesielle behov - de skal selvsagt taes vare på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3384586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 ''Det finnes faktisk mange som er flinke og motiverte til å gjøre noe med livet sitt, selv om de ikke er teoretikere.'' Jeg er veldig enig med deg! Har selv fire barn, ikke alle av dem er teoritekere. Men ingen av dem har fått anledning til å ikke yte sitt beste på skolen. Noe helt annet er det, når en går over til ungdommer med spesielle behov - de skal selvsagt taes vare på! Og det er så tragisk. Men skolen teoritiseres i økende grad. Nå har man startet med valgfag i ungdomsskolen igjen.... men det blir vel teorikrav der også! Jeg er typisk teoretiker selv, men er sjelegald for at det finnes mennesker som har ambisjoner om å bli gode snekkere. Men da må det legges til rette, ikke hindres! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3384590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 ''Det finnes faktisk mange som er flinke og motiverte til å gjøre noe med livet sitt, selv om de ikke er teoretikere.'' Jeg er veldig enig med deg! Har selv fire barn, ikke alle av dem er teoritekere. Men ingen av dem har fått anledning til å ikke yte sitt beste på skolen. Noe helt annet er det, når en går over til ungdommer med spesielle behov - de skal selvsagt taes vare på! Helt enig, ingen må slippe unna, en må kreve at de yter sitt beste. Og det er i dag viktig med er minimum av allmennkunnskap uansett hva du skal jobbe med. Men jeg ser på min praktiker hvor mye han sliter og jobber å får ikke samme uttelling som søsken. Men er det noe som skal fikses, stramme bremser på sykkel el andre slike ting, er han en ener til ordne det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3384592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2012 Forfatter Del Skrevet 1. september 2012 Dette har jeg stusset over MYE dette året mitt yngste barn har gått på ungdomsskolen. I klassen hennes har det vært en elev, som nesten ikke har møtt opp på skolen dette året. Så lite var eleven til stede, at h*n ikke kunne/måtte/ville delta i eksamen. Likevel visste h*n allerede ved påsketider, at en plass i en slags "spesialklasse for skoletrøtte" ventet til høsten.... dermed hadde eleven ingen grunn til å prøve å prestere noe som helst. I klassen hennes var det flere med karakterene 1, også fra eksamen. I mitt hode er dette stryk. I gamle dager måtte man gjøre noe med saken. Nå går disse elevene, som egentlig kan alt for lite i flere fag, på vgs. Hvordan skal det gå med dem der? Så lurer man på, hvorfor det er så mange av dem som går på yrkesfag, som stryker i matte... Klart de stryker. De hadde jo minimalt med kunnskap med seg fra ungdomsskolen. Jeg er ytterst sjelden enig med Frp. Men når det gjelder denne saken, så er jeg enig. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke går an å kreve litt av ungdommen... Dårlige karakterer bør jo få noen konsekvenser... f.eks. at man ikke får begynt på vgs, men må ta 10.klasse en gang til. ''Så lurer man på, hvorfor det er så mange av dem som går på yrkesfag, som stryker i matte... Klart de stryker. De hadde jo minimalt med kunnskap med seg fra ungdomsskolen.'' En annen grunn til at de stryker og mister motivasjon er at de har en haug med teori som er komplett unyttig i forhold til yrkesfaget de har valgt. Hvor viktig er det at f.eks. en frisør er flink å skrive engelsk og kan ramse opp byer i Belgia. Teoretiseringen av yrkesfagene er en katastrofe. Virker som noen tror at et praktisk fag blir mer høyverdig og får høyere status om man kan skrive sludder om det i tillegg. ''...Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke går an å kreve litt av ungdommen... Dårlige karakterer bør jo få noen konsekvenser... f.eks. at man ikke får begynt på vgs, men må ta 10.klasse en gang til.'' Enig. Før i verden var gode karakterer nøkkelen til å komme inn på linjen du ville på videregående. Nå er visst adresse like avgjørende mange plasser. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3384621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 ''Så lurer man på, hvorfor det er så mange av dem som går på yrkesfag, som stryker i matte... Klart de stryker. De hadde jo minimalt med kunnskap med seg fra ungdomsskolen.'' En annen grunn til at de stryker og mister motivasjon er at de har en haug med teori som er komplett unyttig i forhold til yrkesfaget de har valgt. Hvor viktig er det at f.eks. en frisør er flink å skrive engelsk og kan ramse opp byer i Belgia. Teoretiseringen av yrkesfagene er en katastrofe. Virker som noen tror at et praktisk fag blir mer høyverdig og får høyere status om man kan skrive sludder om det i tillegg. ''...Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke går an å kreve litt av ungdommen... Dårlige karakterer bør jo få noen konsekvenser... f.eks. at man ikke får begynt på vgs, men må ta 10.klasse en gang til.'' Enig. Før i verden var gode karakterer nøkkelen til å komme inn på linjen du ville på videregående. Nå er visst adresse like avgjørende mange plasser. mvh ''En annen grunn til at de stryker og mister motivasjon er at de har en haug med teori som er komplett unyttig i forhold til yrkesfaget de har valgt. '' Det er sant. Har en sønn som tok fagbrev som kokk ii våres. All den tiden de brukte på teoretiske, unyttige fag, burde vært rettet mot yrket deres. Da de gikk ut i lære, var det jevnt over klager på lærlingene fordi de kunne så lite av sitt eget fag. I løpet av to år på skolen, hadde f.eks. ikke lært å renske/filetere fisk...! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3384638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 ''Så lurer man på, hvorfor det er så mange av dem som går på yrkesfag, som stryker i matte... Klart de stryker. De hadde jo minimalt med kunnskap med seg fra ungdomsskolen.'' En annen grunn til at de stryker og mister motivasjon er at de har en haug med teori som er komplett unyttig i forhold til yrkesfaget de har valgt. Hvor viktig er det at f.eks. en frisør er flink å skrive engelsk og kan ramse opp byer i Belgia. Teoretiseringen av yrkesfagene er en katastrofe. Virker som noen tror at et praktisk fag blir mer høyverdig og får høyere status om man kan skrive sludder om det i tillegg. ''...Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke går an å kreve litt av ungdommen... Dårlige karakterer bør jo få noen konsekvenser... f.eks. at man ikke får begynt på vgs, men må ta 10.klasse en gang til.'' Enig. Før i verden var gode karakterer nøkkelen til å komme inn på linjen du ville på videregående. Nå er visst adresse like avgjørende mange plasser. mvh Hvor i landet har adressen betydning for opptaket til vgs? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og ikke kjenner reglene over hele landet, jeg påstår ikke at det er feil. Her i Oslo hadde vi en kombinasjon i noen år, for å unngå at absolutt alle plassene på de populære sentrumsskolene skulle gå til ungdom fra ressursterke strøk, og nesten alle de som faktisk bodde i byen, skulle få uendelig lang reisevei til skoler i periferien. Men det var bare noen av plassene som var forbeholdt de som var bosatt i regionen, og det var flere skoler innenfor hver region. Denne ordningen er det slutt på, så nå er det kun såkalt fritt skolevalg - dvs. de flinkeste har fritt valg, de mindre flinke må ta det de får. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3385325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Hvor i landet har adressen betydning for opptaket til vgs? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og ikke kjenner reglene over hele landet, jeg påstår ikke at det er feil. Her i Oslo hadde vi en kombinasjon i noen år, for å unngå at absolutt alle plassene på de populære sentrumsskolene skulle gå til ungdom fra ressursterke strøk, og nesten alle de som faktisk bodde i byen, skulle få uendelig lang reisevei til skoler i periferien. Men det var bare noen av plassene som var forbeholdt de som var bosatt i regionen, og det var flere skoler innenfor hver region. Denne ordningen er det slutt på, så nå er det kun såkalt fritt skolevalg - dvs. de flinkeste har fritt valg, de mindre flinke må ta det de får. Trondheim praktiserer ihvertfall nærskoleprinsipp ved opptak til vgs. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3385327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Trondheim praktiserer ihvertfall nærskoleprinsipp ved opptak til vgs. ''Trondheim praktiserer ihvertfall nærskoleprinsipp ved opptak til vgs.'' Det satt jeg akkurat og lurte på, poden visste ikke helt, men det er nok rett ja. Men det gjelder vel ikke midtbyskolene? Eller noe sånt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3385328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 ''Trondheim praktiserer ihvertfall nærskoleprinsipp ved opptak til vgs.'' Det satt jeg akkurat og lurte på, poden visste ikke helt, men det er nok rett ja. Men det gjelder vel ikke midtbyskolene? Eller noe sånt... Gjelder skolene i Midtbyen også, sier rådgiver'n. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3385330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. september 2012 Del Skrevet 2. september 2012 Gjelder skolene i Midtbyen også, sier rådgiver'n. Det kan da ikke være så mange som har midtbyskolene som nærskole? Jeg gikk på en av dem sjøl - det var tider! ) Gamle, ærverdige Katta. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383265-karakterkrav-for-videreg%C3%A5ende-utdanning-link/#findComment-3385331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.