Gjest togli Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Dette synes jeg er et meget dårlig forslag: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3463811.ece En tenåring i min familie hata hele grunnskolen av ulike grunner, og han gikk ut av tiende med elendige karakterer i vår. Karakterkrav hadde garantert ikke fått ham til å prestere bedre - da hadde han trolig bare backa ut for lenge siden. Pga automatisk rett til videregående skole kom han inn på en videregående skole der de lærer bl.a. landbruk. Han starta der nå i høst og er som en ny gutt! Han virker kjempemotivert for å lære og har attpåtil lovet meg å gjøre alt for å få gode karakterer Han blomstrer og gleder seg til skolen hver eneste dag! Denne muligheten til å snu hadde han ikke fått om han ikke hadde fått automatisk rett til videregående skole... Da er jeg rett og slett redd det hadde gått ham riktig ille..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 "Onde" tunger vil ha det til at de gjør dette for å få fremtidige medlemmer! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 "Onde" tunger vil ha det til at de gjør dette for å få fremtidige medlemmer! ;-) Med vennlig hilsen Nå var jeg ikke så opptatt av hvilket parti dette gjelder da, men ser humoren i det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Herlig :-) Og heldigvis ikke helt uvanlig.... Men samtidig....så kommer det elever til vgs som fremdeles er umotiverte, som mangler basisferdigheter osv....Kjenner det knyter seg i magen når jeg får enda en elev som ikke kan skille mellom store og små bokstaver :-( Jeg har ikke tro på å fjerne retten til videregående skole.... men samtidig må noe gjøres i grunnskolen og løpet frem til vgs må samkjøres på en hel annen måte. Nå kjøres det prosjekt for elever i 10.klasse som skal motivere og hjelpe dem å komme opp på et høyere nivå. NY GIV, og i løpet av siste halve året i grunnskolen skal underet skje. Kanskje det burde skje litt tidligere.... Men jeg er veldig glad for at politikere vet hvordan man best skal organisere norsk skole og motivere elever. Vi som jobber med dem har jo ikke peiling... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Herlig :-) Og heldigvis ikke helt uvanlig.... Men samtidig....så kommer det elever til vgs som fremdeles er umotiverte, som mangler basisferdigheter osv....Kjenner det knyter seg i magen når jeg får enda en elev som ikke kan skille mellom store og små bokstaver :-( Jeg har ikke tro på å fjerne retten til videregående skole.... men samtidig må noe gjøres i grunnskolen og løpet frem til vgs må samkjøres på en hel annen måte. Nå kjøres det prosjekt for elever i 10.klasse som skal motivere og hjelpe dem å komme opp på et høyere nivå. NY GIV, og i løpet av siste halve året i grunnskolen skal underet skje. Kanskje det burde skje litt tidligere.... Men jeg er veldig glad for at politikere vet hvordan man best skal organisere norsk skole og motivere elever. Vi som jobber med dem har jo ikke peiling... ''Herlig :-) Og heldigvis ikke helt uvanlig.... Men samtidig....så kommer det elever til vgs som fremdeles er umotiverte, som mangler basisferdigheter osv....Kjenner det knyter seg i magen når jeg får enda en elev som ikke kan skille mellom store og små bokstaver :-('' Er klar over at dette er en solskinnshistorie og tenker at det viktigste her er at man kan fange opp _noen_ - defor bør retten være som den er Det er tragisk når grunnskolen ikke har greid å gjøre det de skal for å backe opp svake elever Jeg har jobbet på mange skoler og sett hvor store ulikheter som finnes.... enkelte av skolene har lagt utrolig stor vekt på å fange opp elever som faller igjennom, mens andre skoler absolutt ikke gjør nok. Svært mange foreldre gjør heller ikke nok for å følge opp sine barns skolegang, så med et større foreldreengasjement _sammen med_ det at skolen yter det de skal, så gir man eleven optimale muligheter. ''Jeg har ikke tro på å fjerne retten til videregående skole.... men samtidig må noe gjøres i grunnskolen og løpet frem til vgs må samkjøres på en hel annen måte. Nå kjøres det prosjekt for elever i 10.klasse som skal motivere og hjelpe dem å komme opp på et høyere nivå. NY GIV, og i løpet av siste halve året i grunnskolen skal underet skje. Kanskje det burde skje litt tidligere....'' Der jeg jobber nå er vi svært opptatt av å fange opp elever så tidlig som mulig. Hvis vi ser at de sliter med norsk og matte ved starten av 2.trinn, så settes det inn strakstiltak. Tror altfor mange skoler har en "vente og se-holdning" som ikke er bra.. ''Men jeg er veldig glad for at politikere vet hvordan man best skal organisere norsk skole og motivere elever. Vi som jobber med dem har jo ikke peiling...'' Det er gjerne sånn at de som ikke har peiling, har veldig god peiling 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 ''Herlig :-) Og heldigvis ikke helt uvanlig.... Men samtidig....så kommer det elever til vgs som fremdeles er umotiverte, som mangler basisferdigheter osv....Kjenner det knyter seg i magen når jeg får enda en elev som ikke kan skille mellom store og små bokstaver :-('' Er klar over at dette er en solskinnshistorie og tenker at det viktigste her er at man kan fange opp _noen_ - defor bør retten være som den er Det er tragisk når grunnskolen ikke har greid å gjøre det de skal for å backe opp svake elever Jeg har jobbet på mange skoler og sett hvor store ulikheter som finnes.... enkelte av skolene har lagt utrolig stor vekt på å fange opp elever som faller igjennom, mens andre skoler absolutt ikke gjør nok. Svært mange foreldre gjør heller ikke nok for å følge opp sine barns skolegang, så med et større foreldreengasjement _sammen med_ det at skolen yter det de skal, så gir man eleven optimale muligheter. ''Jeg har ikke tro på å fjerne retten til videregående skole.... men samtidig må noe gjøres i grunnskolen og løpet frem til vgs må samkjøres på en hel annen måte. Nå kjøres det prosjekt for elever i 10.klasse som skal motivere og hjelpe dem å komme opp på et høyere nivå. NY GIV, og i løpet av siste halve året i grunnskolen skal underet skje. Kanskje det burde skje litt tidligere....'' Der jeg jobber nå er vi svært opptatt av å fange opp elever så tidlig som mulig. Hvis vi ser at de sliter med norsk og matte ved starten av 2.trinn, så settes det inn strakstiltak. Tror altfor mange skoler har en "vente og se-holdning" som ikke er bra.. ''Men jeg er veldig glad for at politikere vet hvordan man best skal organisere norsk skole og motivere elever. Vi som jobber med dem har jo ikke peiling...'' Det er gjerne sånn at de som ikke har peiling, har veldig god peiling ''Svært mange foreldre gjør heller ikke nok for å følge opp sine barns skolegang, så med et større foreldreengasjement _sammen med_ det at skolen yter det de skal, så gir man eleven optimale muligheter.'' Skolen legger opp til ALTFOR mye innsats fra foreldrene. Skolen skal være det stedet der sosiale forskjeller utjevnes, ikke omvendt. Mange barn har ikke et hjem der foreldre kan trå til. Jeg har etter min andre læreruke fått litt bakoversveis og lurer på hvordan politikere kan være undrende til frafall i vgs så lenge det er SÅ knappe ressurser som settes inn på tidligere tidspunkt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 ''Svært mange foreldre gjør heller ikke nok for å følge opp sine barns skolegang, så med et større foreldreengasjement _sammen med_ det at skolen yter det de skal, så gir man eleven optimale muligheter.'' Skolen legger opp til ALTFOR mye innsats fra foreldrene. Skolen skal være det stedet der sosiale forskjeller utjevnes, ikke omvendt. Mange barn har ikke et hjem der foreldre kan trå til. Jeg har etter min andre læreruke fått litt bakoversveis og lurer på hvordan politikere kan være undrende til frafall i vgs så lenge det er SÅ knappe ressurser som settes inn på tidligere tidspunkt ''Skolen legger opp til ALTFOR mye innsats fra foreldrene. Skolen skal være det stedet der sosiale forskjeller utjevnes, ikke omvendt. Mange barn har ikke et hjem der foreldre kan trå til.'' Da er det sikkert ulike forventinger fra skole til skole? På mine barns skole og på min arbeidsplass i skolen (to ulike skoler) forventes det at foreldrene sjekker at barna gjør leksene sine og at de hører de yngste i leseleksene. Det synes jeg igrunnen er et minste minumum om man har valgt å få barn;) Leksehjelp i SFO-tida er et flott tilbud til alle barn på de første trinnene. Der jeg jobber (2.klasse) leses ALLTID leseleksa før den gis. Lærer leser og elever leser sammen. Hver enkelt elev høres i hele leseleksa på skolen hver dag. ''Jeg har etter min andre læreruke fått litt bakoversveis og lurer på hvordan politikere kan være undrende til frafall i vgs så lenge det er SÅ knappe ressurser som settes inn på tidligere tidspunkt :('' Der er jeg enig.... det er sparing hele veien.... og politikerne skjønner ikke at denne sparingen blir dyr på sikt.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke bra nei Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Vil ikke dette skape enda flere tapere? Mange elever gjør så godt de kan og får likevel ikke gode karakterer... men de klarer seg gjerne bedre på yrkesfaglige retninger etter ungdomsskolen. Vet om mange som gjorde det dårlig på ungdomsskolen som nå er flinke snekkere blant annet. Kjenner også flere som har blitt sykepleiere, de gjorde det ikke så sterkt på videregåendeheller, men de VILLE bli noe, så de tok allmennfaglig påbygging og slet ræva av seg :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nord og ned. Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Talene for dem som dropper ut og aldri gjennomfører videregående er enormt. Det er anatgelig hovedsakelig de samme som ikke vil komme inn med slike regler som det er foreslått, slik at det blir en vinn-vinn situasjon for både dem og samfunnet. Det bør vektlegges mye mer å få umotiverte 16-åringer ut i enkelt lønnet kroppsarbeide, før de lærer seg for mye om NAVing. To av europas mest vellykkede land, Tyskland og Sveits har færre som tar utdanning over grunnskole enn Norge. Noen passer rett og slett ikke inn i et skolemiljø. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 ''Svært mange foreldre gjør heller ikke nok for å følge opp sine barns skolegang, så med et større foreldreengasjement _sammen med_ det at skolen yter det de skal, så gir man eleven optimale muligheter.'' Skolen legger opp til ALTFOR mye innsats fra foreldrene. Skolen skal være det stedet der sosiale forskjeller utjevnes, ikke omvendt. Mange barn har ikke et hjem der foreldre kan trå til. Jeg har etter min andre læreruke fått litt bakoversveis og lurer på hvordan politikere kan være undrende til frafall i vgs så lenge det er SÅ knappe ressurser som settes inn på tidligere tidspunkt opplæringa til eleven er eit samarbeid mellom hjem og skole, så foreldre skal legge ned en innsats! Men samtidig, ja, skolen skal prøve å utligne forskjeller, men det er jaggu ikke lett. God og sunn mat, frokost, er viktig for læring. Ideelt sett burde alle elever komme på skolen med mat i magen og opplagte. Det skjer ikke. Enkelte elever har ikke spist, eller de har spist sjokoladekake, har vert oppe hele natten ( det kan være spill eller fordi de faktisk har for mye å tenke på), noen barn har faktisk ikke sett foreldrene sine eller hatt kontakt med dem det siste døgnet, noen barn fryser, andre barn mangler skolesakene osv. Og mange, mange,, også i vgs, mangler voksenkontakt. Kan grine når en elev i vgs sier at ingen noen gang har spurt hvordan h'n har det? Skolen kan ikke, klarer ikke utligne alt. Vi har av og til skolefrokost, og vi merker forskjellen. Hadde vi hatt budsjett til det.... Man kunne ansatt en person som kun hadde som oppgave å snakke med ungdommene... og den rette personen hadde aldri blitt arbeidsledig. Jeg skulle ønske jeg kunne konsentrere meg om læring, om å tilrettelegge for Per som ikke kan skille mellom store og små bokstaver, og for Jon som er moden for å skrive en avhandling om Det moderne prosjektet. Og alle de andre 20-30 fantastiske ungdommene. I stedenfor må jeg ringe mor til Lotte, pysologen til Hanne, sende Else til legen og finne frem en ekstra bok til Kari og Ola, snakke alvor med Trude på gangen og motstå lysten til å ta Amelda på fanget og klemme henne. Jeg må megle mellom Siri og Lars, og prøve å unngå å "se" Vivi fordi hun har en meget dårlig dag. Osv.... Misforstå meg rett. Jeg elsker jobben min, jeg er faktisk god i den også. Får elever igjennom, med gode resultat. Får meldinger fra tidligere elever, blomster fra foreldre, skryt av rektor osv. Og, bare for å ha sagt det også. Jeg er ingen perfekt mor heller, det har hendt at barna mine ikke har spist frokost og ikke gjort lekser :-) Men jeg må ha foreldrene på laget: De må sende ungene sine på skolen i fornuftige klær, med mat i magen og helst med leksene gjort. Det holder ofte med interesse fra foreldrene side (spør: Hva har du lært i dag?) Jeg har ikke svaret på alt som er galt, men en ting veit jeg. Legg til rette for at alle elever blir sett, forstått og har mat i magen. Så kan vi snakke om læring.....og krav! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Helt enig i at det er et dårlig forslag. Fler kommer til å falle utenfor, tror nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Talene for dem som dropper ut og aldri gjennomfører videregående er enormt. Det er anatgelig hovedsakelig de samme som ikke vil komme inn med slike regler som det er foreslått, slik at det blir en vinn-vinn situasjon for både dem og samfunnet. Det bør vektlegges mye mer å få umotiverte 16-åringer ut i enkelt lønnet kroppsarbeide, før de lærer seg for mye om NAVing. To av europas mest vellykkede land, Tyskland og Sveits har færre som tar utdanning over grunnskole enn Norge. Noen passer rett og slett ikke inn i et skolemiljø. ''Talene for dem som dropper ut og aldri gjennomfører videregående er enormt.'' Jeg trodde først du mente forsvarstalene fra de som ikke gjennomfører. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Vil ikke dette skape enda flere tapere? Mange elever gjør så godt de kan og får likevel ikke gode karakterer... men de klarer seg gjerne bedre på yrkesfaglige retninger etter ungdomsskolen. Vet om mange som gjorde det dårlig på ungdomsskolen som nå er flinke snekkere blant annet. Kjenner også flere som har blitt sykepleiere, de gjorde det ikke så sterkt på videregåendeheller, men de VILLE bli noe, så de tok allmennfaglig påbygging og slet ræva av seg :-) Ja, jeg tror rett og slett ikke grunnskolen passer for alle.... Videregående skole har flere muligheter/valg, så her tenker jeg at mange av de som føler seg som skoletapere i grunnskolen plutselig havner på den rette hylla 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 På teoretiske studieretninger synes jeg det bør være minstekrav til karakterer for å komme inn. For umotiverte elever i ungdomsskolen burde det være langt større muligheter til praktiske fag og yrkespraksiss. Teoretiseringen av både ungdomsskolen og vid. er en katastrofe. Selv de praktiske fagene er teoretisert. Nå holder det ikke lengre å tengne en flott tegning. Du må i tillegg kunne skrive om ditt fortreffelige arbeid. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 Talene for dem som dropper ut og aldri gjennomfører videregående er enormt. Det er anatgelig hovedsakelig de samme som ikke vil komme inn med slike regler som det er foreslått, slik at det blir en vinn-vinn situasjon for både dem og samfunnet. Det bør vektlegges mye mer å få umotiverte 16-åringer ut i enkelt lønnet kroppsarbeide, før de lærer seg for mye om NAVing. To av europas mest vellykkede land, Tyskland og Sveits har færre som tar utdanning over grunnskole enn Norge. Noen passer rett og slett ikke inn i et skolemiljø. Jeg er enig i tankene rundt å få ungdom tidlig ut i jobb, men tror kanskje det er bedre å få til en slags lærlingeordning med litt skole innimellom (og at kombinasjonen av dette kalles videregående opplæring). Tror det er negativt at hele første året kun er teoretisk basert. Ungdommene bør ha mest praktisk arbeid også første skoleår slik at de ikke velger å droppe ut før de kommer igang med den praktiske biten. Å gå rett ut i jobb medfører ofte dårlige lønnsvilkår resten av livet, og dermed kan fristelsen til å nave bli for stor..... så jeg tror på at man har papirer på at man har en utdannelse - men den bør altså for enkelte være mest praktisk orientert fra første dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 På teoretiske studieretninger synes jeg det bør være minstekrav til karakterer for å komme inn. For umotiverte elever i ungdomsskolen burde det være langt større muligheter til praktiske fag og yrkespraksiss. Teoretiseringen av både ungdomsskolen og vid. er en katastrofe. Selv de praktiske fagene er teoretisert. Nå holder det ikke lengre å tengne en flott tegning. Du må i tillegg kunne skrive om ditt fortreffelige arbeid. mvh Jeg er enig i det, og på mange måter er det jo slik gjennom det at det er de med høyest karaktersnitt som får velge først mht studieplass. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 opplæringa til eleven er eit samarbeid mellom hjem og skole, så foreldre skal legge ned en innsats! Men samtidig, ja, skolen skal prøve å utligne forskjeller, men det er jaggu ikke lett. God og sunn mat, frokost, er viktig for læring. Ideelt sett burde alle elever komme på skolen med mat i magen og opplagte. Det skjer ikke. Enkelte elever har ikke spist, eller de har spist sjokoladekake, har vert oppe hele natten ( det kan være spill eller fordi de faktisk har for mye å tenke på), noen barn har faktisk ikke sett foreldrene sine eller hatt kontakt med dem det siste døgnet, noen barn fryser, andre barn mangler skolesakene osv. Og mange, mange,, også i vgs, mangler voksenkontakt. Kan grine når en elev i vgs sier at ingen noen gang har spurt hvordan h'n har det? Skolen kan ikke, klarer ikke utligne alt. Vi har av og til skolefrokost, og vi merker forskjellen. Hadde vi hatt budsjett til det.... Man kunne ansatt en person som kun hadde som oppgave å snakke med ungdommene... og den rette personen hadde aldri blitt arbeidsledig. Jeg skulle ønske jeg kunne konsentrere meg om læring, om å tilrettelegge for Per som ikke kan skille mellom store og små bokstaver, og for Jon som er moden for å skrive en avhandling om Det moderne prosjektet. Og alle de andre 20-30 fantastiske ungdommene. I stedenfor må jeg ringe mor til Lotte, pysologen til Hanne, sende Else til legen og finne frem en ekstra bok til Kari og Ola, snakke alvor med Trude på gangen og motstå lysten til å ta Amelda på fanget og klemme henne. Jeg må megle mellom Siri og Lars, og prøve å unngå å "se" Vivi fordi hun har en meget dårlig dag. Osv.... Misforstå meg rett. Jeg elsker jobben min, jeg er faktisk god i den også. Får elever igjennom, med gode resultat. Får meldinger fra tidligere elever, blomster fra foreldre, skryt av rektor osv. Og, bare for å ha sagt det også. Jeg er ingen perfekt mor heller, det har hendt at barna mine ikke har spist frokost og ikke gjort lekser :-) Men jeg må ha foreldrene på laget: De må sende ungene sine på skolen i fornuftige klær, med mat i magen og helst med leksene gjort. Det holder ofte med interesse fra foreldrene side (spør: Hva har du lært i dag?) Jeg har ikke svaret på alt som er galt, men en ting veit jeg. Legg til rette for at alle elever blir sett, forstått og har mat i magen. Så kan vi snakke om læring.....og krav! ''Kan grine når en elev i vgs sier at ingen noen gang har spurt hvordan h'n har det?'' Minner meg om noe min religionslærer fra vgs fortalte. Da han gikk på universitetet spurte han en dag en tilfeldig jente hva klokka var, hvorpå jenta brøt sammen i gråt. Han tok henne med seg inn i kantina og satte seg ned med henne og pratet litt for å finne ut hva det var. Det viste seg at det var ingen som hadde snakket med henne på flere uker... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 ''Skolen legger opp til ALTFOR mye innsats fra foreldrene. Skolen skal være det stedet der sosiale forskjeller utjevnes, ikke omvendt. Mange barn har ikke et hjem der foreldre kan trå til.'' Da er det sikkert ulike forventinger fra skole til skole? På mine barns skole og på min arbeidsplass i skolen (to ulike skoler) forventes det at foreldrene sjekker at barna gjør leksene sine og at de hører de yngste i leseleksene. Det synes jeg igrunnen er et minste minumum om man har valgt å få barn;) Leksehjelp i SFO-tida er et flott tilbud til alle barn på de første trinnene. Der jeg jobber (2.klasse) leses ALLTID leseleksa før den gis. Lærer leser og elever leser sammen. Hver enkelt elev høres i hele leseleksa på skolen hver dag. ''Jeg har etter min andre læreruke fått litt bakoversveis og lurer på hvordan politikere kan være undrende til frafall i vgs så lenge det er SÅ knappe ressurser som settes inn på tidligere tidspunkt :('' Der er jeg enig.... det er sparing hele veien.... og politikerne skjønner ikke at denne sparingen blir dyr på sikt.... '' Leksehjelp i SFO-tida er et flott tilbud til alle barn på de første trinnene.'' Det varierer fra skole til skole i høyeste grad. Jentungen her har en venninne fra et annet land og da de gikk på sfo fikk venninnen være med på leksehjelp. Jentungen var med et par ganger, men fikk så beskjed om at det ikke var for henne for hun hadde ikke behov for det. *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 På teoretiske studieretninger synes jeg det bør være minstekrav til karakterer for å komme inn. For umotiverte elever i ungdomsskolen burde det være langt større muligheter til praktiske fag og yrkespraksiss. Teoretiseringen av både ungdomsskolen og vid. er en katastrofe. Selv de praktiske fagene er teoretisert. Nå holder det ikke lengre å tengne en flott tegning. Du må i tillegg kunne skrive om ditt fortreffelige arbeid. mvh Jeg er så enig med deg! 'Kunnskapsløftet' er vel og bra på papiret, men frafallet i vgs har eskalert siden da. Feilvalg av studieretning har alltid eksistert, men nå dropper mange dedikerte, motiverte og kompetente elever ut av yrkesfaglige studieretninger pga allmennteoretiske fag. Det er urovekkende at en f.eks potensiell bilmekaniker eller frisør blir henvist til NAV pga dårlige karakterer i naturfag e.l. Og i tillegg oppleves gjerne møtet med NAV som et tilbud om 'praksisplass' (ikke lønna arbeid fordi de færreste arbeidsgivere ansetter en ufaglært tenåring), og ergo oppdager noen at de får like mye penger på sosialhjelp uten å møte på "jobb" hver dag.. En ond sirkel. Nå skreiv jeg meg bort (til en forandring, hehe), poenget var vel at yrkesfagene må styrkes, ikke teoretiseres med "irrelevante" allmennfag som pensum. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 1. september 2012 Del Skrevet 1. september 2012 opplæringa til eleven er eit samarbeid mellom hjem og skole, så foreldre skal legge ned en innsats! Men samtidig, ja, skolen skal prøve å utligne forskjeller, men det er jaggu ikke lett. God og sunn mat, frokost, er viktig for læring. Ideelt sett burde alle elever komme på skolen med mat i magen og opplagte. Det skjer ikke. Enkelte elever har ikke spist, eller de har spist sjokoladekake, har vert oppe hele natten ( det kan være spill eller fordi de faktisk har for mye å tenke på), noen barn har faktisk ikke sett foreldrene sine eller hatt kontakt med dem det siste døgnet, noen barn fryser, andre barn mangler skolesakene osv. Og mange, mange,, også i vgs, mangler voksenkontakt. Kan grine når en elev i vgs sier at ingen noen gang har spurt hvordan h'n har det? Skolen kan ikke, klarer ikke utligne alt. Vi har av og til skolefrokost, og vi merker forskjellen. Hadde vi hatt budsjett til det.... Man kunne ansatt en person som kun hadde som oppgave å snakke med ungdommene... og den rette personen hadde aldri blitt arbeidsledig. Jeg skulle ønske jeg kunne konsentrere meg om læring, om å tilrettelegge for Per som ikke kan skille mellom store og små bokstaver, og for Jon som er moden for å skrive en avhandling om Det moderne prosjektet. Og alle de andre 20-30 fantastiske ungdommene. I stedenfor må jeg ringe mor til Lotte, pysologen til Hanne, sende Else til legen og finne frem en ekstra bok til Kari og Ola, snakke alvor med Trude på gangen og motstå lysten til å ta Amelda på fanget og klemme henne. Jeg må megle mellom Siri og Lars, og prøve å unngå å "se" Vivi fordi hun har en meget dårlig dag. Osv.... Misforstå meg rett. Jeg elsker jobben min, jeg er faktisk god i den også. Får elever igjennom, med gode resultat. Får meldinger fra tidligere elever, blomster fra foreldre, skryt av rektor osv. Og, bare for å ha sagt det også. Jeg er ingen perfekt mor heller, det har hendt at barna mine ikke har spist frokost og ikke gjort lekser :-) Men jeg må ha foreldrene på laget: De må sende ungene sine på skolen i fornuftige klær, med mat i magen og helst med leksene gjort. Det holder ofte med interesse fra foreldrene side (spør: Hva har du lært i dag?) Jeg har ikke svaret på alt som er galt, men en ting veit jeg. Legg til rette for at alle elever blir sett, forstått og har mat i magen. Så kan vi snakke om læring.....og krav! Misforstå meg rett - jeg er helt enig med deg. Du skriver et veldig godt innlegg! Problemet er at jeg, allerede etter de to første ukene mine som lærer, ser at alle foreldre gjør ikke den innsatsen som forventes. Så kan man si at det ikke er noen menneskerett å få barn, og at et minimumskrav er at de følger opp noen lekser og passer på at barna får i seg frokost. Javel. Men når de fortsatt ikke gjør akkurat dette, da? Skolestart er neimen meg ikke for pyser. Det går opp for meg hvor ufattelig lite jeg er forberedt på skolehverdagen etter 4 års studier, selv om det har blitt snakka om praksissjokket hvert år. - og jeg er jo voksen mamma som veit opp og ned på en unge fra før av, så hvordan overlever så de som kom rett fra vgs da vi starta på utdanninga? I natt har jeg ligget og grublet på hvordan jeg skal lære en unge med fullstendig skrivesperre å i det hele tatt produsere tekster, hvordan jeg skal ivareta de som har lærevansker av ulikt slag - og hvordan i all verden jeg skal kunne klare å samtidig veilede de som jeg med en gang kan se at jeg kjempepotensiale til å bli ordentlig gode skrivere. Jeg kommer jo ikke til å strekke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383266-fjerne-retten-til-videreg%C3%A5ende-skole/#findComment-3384670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.