Gå til innhold

Hva er poenget med leksehjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Sønnen min gikk på leksehjelp på torsdagen for å få hjelp i mattematikk, men det var kun en lærer der og hun kunne ikke matte, sa hun selv.

Det var en elev der som visstok er veldig flink i matte og hun hadde bedt han om å hjelpe de andre. Men han hadde gått dit selv for å få hjelp, så han kunne heller ikke hjelpe.

Da lurer jeg på: Er det virkelig slik det skal være? Jeg synes det er rart at det ikke er lærere der som kan hjelpe til for hvorfor heter det da leksehjelp?

Hva er andres erfaringer med leksehjelp? Får elevene den hjelpen de kommer dit for?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383320-hva-er-poenget-med-leksehjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

7

• Rhea Silvia

4

• laban

2

• Tonette

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg vet at sønnen din går på vgs, men du får antakelig flest svar fra de med små barn, siden skolene er pålagt å ha leksehjelp på barnetrinnet. Formålet for mange skoler er dermed å oppfylle dette kravet - innholdet kan være litt opp og ned. Men det er jo heller ikke så mange faglige utfordringer på det nivået (selv om det kan være _pedagogiske_).

På vgs vil jeg tro (men jeg har ingen erfaringer) leksehjelp kan være alt fra veldig nyttig til bare noe skolene skryter av for å få flere søkere.

Gjest Nickløsheletida

Jeg vet at sønnen din går på vgs, men du får antakelig flest svar fra de med små barn, siden skolene er pålagt å ha leksehjelp på barnetrinnet. Formålet for mange skoler er dermed å oppfylle dette kravet - innholdet kan være litt opp og ned. Men det er jo heller ikke så mange faglige utfordringer på det nivået (selv om det kan være _pedagogiske_).

På vgs vil jeg tro (men jeg har ingen erfaringer) leksehjelp kan være alt fra veldig nyttig til bare noe skolene skryter av for å få flere søkere.

Jeg fikk litt lyst til å spørre skolen om hva slags tanker de har om den leksehjelpen.

Jeg har jo barn i barneskolen, så det blir litt annerledes.

Formålet med leksehjelp har for oss først og fremst å få utnyttet tiden på aktivitetsskolen. Da blir det mindre lekser etter middag, og da skal de kanskje også på trening eller annet.

På leksehjelpen er det én eller to voksne til å passe på en hel hurv med unger som gjør lekser, og det har aldri vært mulig å få særlig faglig bistand. Vet ikke om dette er annerledes i videregående.

Gjest Nickløsheletida

Jeg har jo barn i barneskolen, så det blir litt annerledes.

Formålet med leksehjelp har for oss først og fremst å få utnyttet tiden på aktivitetsskolen. Da blir det mindre lekser etter middag, og da skal de kanskje også på trening eller annet.

På leksehjelpen er det én eller to voksne til å passe på en hel hurv med unger som gjør lekser, og det har aldri vært mulig å få særlig faglig bistand. Vet ikke om dette er annerledes i videregående.

Ja, jeg glemte å skrive at dette gjaldt videregående skole.

Jeg har barn i barneskolen, den yngste går nå i 4. klasse og jeg har tenkt nøyaktig det samme: hva i all verden er poenget med leksehjelp? Det burde ikke hett leksehjelp en gang, synes jeg. Det burde hett "et sted å sitte mens du gjør lekser og med tilgang til bittelitt hjelp".

Jeg har inntrykk av at det stort sett er en eller to voksne som sitter med en haug med barn på leksehjelpen. Det blir umulig å gi dem alle tilpasset hjelp og god oppfølging. Det vil derfor fungere fint for de flinke og selvstendige, og dårlig for de som strever.

Men jeg har ikke noen statistikk eller undersøkelse på dette, det er bare min mening og mitt inntrykk.

Annonse

Min erfaring med leksehjelp er at det er liten hjelp å få. Leksehjelpen passer for flinke selvstendige barn, sånn at de får gjort leksene før de kommer hjem. For min datter var det helt supert at leksene var gjort da hun kom hjem, for da ville hun gjøre andre ting.

For min sønn var det uaktuelt å gå på leksehjelp, for han trengte mye mer hjelp enn henne, og da var det best at jeg hjalp han selv.

Nei, si det....

De færreste skoler har råd til å lønne lærere til å være leksehjelp. Det er prøvt ut ulike alternativer, bruke assistenter, gi flinke elever litt lønn for å hjelpe til etc.

Vi har endt opp med studietimer der elevene kan jobbe sjølvstendig, og der de etter avtale kan få hjelp med spesielle problem, der vi kan kjøre spesielle kurs, prosjekt etc. Dette kan vi gjøre fordi vi har fått noen ekstra midler til et slikt prosjekt.

På barneskolen og ungdomsskolen blir det vel på samme viset.

Så lenge det ikke finnes midler til skikkelig oppfølging, bør en slutte å kalle det leksehjelp :-)

'Leksehjelp' er en grov overdrivelse. Lesesal med voksen person til stedet, er mer riktig.

Synes det er flott å gi elevene tilbud om arbeidsplass/lesesal slik at de kan gjøre leksene på skolen om de vil. Men å kalle det leksehjelp er som regel bare sludder.

mvh

Jeg visste ikke at det var leksehjelpstilbud på videregående. Niesen min har ikke et slikt tilbud.

Hvis det skal fungere, så tror jeg de må organisere det som spesifikk leksehjelp i f.eks. matte, norsk, engelsk osv. Kan umulig være noen hjelp i en felles leksehjelp for så langtkommende elever.

Har dere vurdert å kjøpe noen timer hjelp til ham?

Nei, si det....

De færreste skoler har råd til å lønne lærere til å være leksehjelp. Det er prøvt ut ulike alternativer, bruke assistenter, gi flinke elever litt lønn for å hjelpe til etc.

Vi har endt opp med studietimer der elevene kan jobbe sjølvstendig, og der de etter avtale kan få hjelp med spesielle problem, der vi kan kjøre spesielle kurs, prosjekt etc. Dette kan vi gjøre fordi vi har fått noen ekstra midler til et slikt prosjekt.

På barneskolen og ungdomsskolen blir det vel på samme viset.

Så lenge det ikke finnes midler til skikkelig oppfølging, bør en slutte å kalle det leksehjelp :-)

''Vi har endt opp med studietimer der elevene kan jobbe sjølvstendig, og der de etter avtale kan få hjelp med spesielle problem, der vi kan kjøre spesielle kurs, prosjekt etc. ''

Dette har jeg tro på. Særlig når de organiserer en form for "innsjekking" ved starten på økten slik de gjør på den skolen min niese går på. Hvis ikke, blir det primært mye kaffe latte på elevene.

Gjest Nickløsheletida

Jeg visste ikke at det var leksehjelpstilbud på videregående. Niesen min har ikke et slikt tilbud.

Hvis det skal fungere, så tror jeg de må organisere det som spesifikk leksehjelp i f.eks. matte, norsk, engelsk osv. Kan umulig være noen hjelp i en felles leksehjelp for så langtkommende elever.

Har dere vurdert å kjøpe noen timer hjelp til ham?

''Har dere vurdert å kjøpe noen timer hjelp til ham?''

Ja vi har pratet mye om det, men det har foreløpig bare blitt med praten. Jeg skal sørge for å gjøre det for jeg tror det er viktig for at han ikke skal miste motivasjonen igjen, slik han gjorde siste halvdelen av fjoråret.

Jeg spurte han hvordan det gikk med matten etter noen dagers skolestart og da sa han at det var vanskelig. Nå sier han han har har sittet en del på egenhånd med det, slik at han har forstått nå det som var vanskelig i begynnelsen. Nå har de begynt med noe nytt igjen som han også synes er vanskelig og som han sier han må bruke tid på, så skjønner han det sikkert etterhvert.

Det betyr jo at han er mer motivert nå ihvertfall enn det han var, men det blir sikkert bare vanskeligere og vanskeligere utover og jeg tror at hvis han først begynner å dette av lasset, vil han miste motivasjonen igjen. Så jeg må skaffe han privathjelp.

Det er ingen krav til at det er lærere som skal stille opp på leksehjelp, men det virker da merkelig at et voksent menneske ikke kan matematikk ned i småskolen??

Åtteåringen min er på leksehjelp to ganger i uka. For vår del er det fordi hun skal slippe å komme hjem etter SFO og begynne på leksene da. Vi er jo som regel ikke hjemme før ca halv fem-fem.

Selv om man har leksehjelp, så skal foreldrene sjekke leksene når barnet kommer hjem. Foreldrene skal også høre barnet i leseleksa. Med leksehjelpen til datteren min, så slipper vi unna med fem minutter leksesjekk på ettermiddag...

Annonse

Det er ingen krav til at det er lærere som skal stille opp på leksehjelp, men det virker da merkelig at et voksent menneske ikke kan matematikk ned i småskolen??

Åtteåringen min er på leksehjelp to ganger i uka. For vår del er det fordi hun skal slippe å komme hjem etter SFO og begynne på leksene da. Vi er jo som regel ikke hjemme før ca halv fem-fem.

Selv om man har leksehjelp, så skal foreldrene sjekke leksene når barnet kommer hjem. Foreldrene skal også høre barnet i leseleksa. Med leksehjelpen til datteren min, så slipper vi unna med fem minutter leksesjekk på ettermiddag...

..... sønnen din går på videregående, ja.... da blir det en annen sak - så se bort fra innlegget mitt :P

Gjest Nickløsheletida

''Selv om man har leksehjelp, så skal foreldrene sjekke leksene når barnet kommer hjem''

Jeg sjekke matteleksene?. Ha ha, dette er på videregående og selv om jeg hadde matte på videregående selv er det fint lite jeg kan :-)

''Selv om man har leksehjelp, så skal foreldrene sjekke leksene når barnet kommer hjem''

Jeg sjekke matteleksene?. Ha ha, dette er på videregående og selv om jeg hadde matte på videregående selv er det fint lite jeg kan :-)

Sjekk "tilbaketrekningen" min :P

Gjest Nickløsheletida

..... sønnen din går på videregående, ja.... da blir det en annen sak - så se bort fra innlegget mitt :P

Nemlig! ;-)

Men nå er faren hjemme og han sa i sted:- Kom hit med bøkene dine "Lars", så skal jeg hjelpe deg. - Jeg har vært judass på NTH, så dette kan jeg!

Men faren kan ikke å lære i fra seg. Skikkelig upedagogisk.

Nemlig! ;-)

Men nå er faren hjemme og han sa i sted:- Kom hit med bøkene dine "Lars", så skal jeg hjelpe deg. - Jeg har vært judass på NTH, så dette kan jeg!

Men faren kan ikke å lære i fra seg. Skikkelig upedagogisk.

Haha, får håpe det funker allikevel :P

Gjest Nickløsheletida

Haha, får håpe det funker allikevel :P

Sønnen har trukket seg tilbake på rommet og sa han ville finne ut av det selv. Faren kan være ganske selvgod skjønner du og skjønner ikke hvorfor andre ikke skjønner. Lurer på hvordan han fungerte som judass ? ;-)

''Har dere vurdert å kjøpe noen timer hjelp til ham?''

Ja vi har pratet mye om det, men det har foreløpig bare blitt med praten. Jeg skal sørge for å gjøre det for jeg tror det er viktig for at han ikke skal miste motivasjonen igjen, slik han gjorde siste halvdelen av fjoråret.

Jeg spurte han hvordan det gikk med matten etter noen dagers skolestart og da sa han at det var vanskelig. Nå sier han han har har sittet en del på egenhånd med det, slik at han har forstått nå det som var vanskelig i begynnelsen. Nå har de begynt med noe nytt igjen som han også synes er vanskelig og som han sier han må bruke tid på, så skjønner han det sikkert etterhvert.

Det betyr jo at han er mer motivert nå ihvertfall enn det han var, men det blir sikkert bare vanskeligere og vanskeligere utover og jeg tror at hvis han først begynner å dette av lasset, vil han miste motivasjonen igjen. Så jeg må skaffe han privathjelp.

Jeg synes du skal skaffe ham ekstrahjelp kjapt. Målet må være at han klarer å henge med hele tiden ellers kommer sannsynligvis motivasjonen til å synke igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...