Gå til innhold

Hva er poenget med leksehjelp?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

7

• Rhea Silvia

4

• laban

2

• Tonette

1

Mest aktive i denne tråden

Nemlig! ;-)

Men nå er faren hjemme og han sa i sted:- Kom hit med bøkene dine "Lars", så skal jeg hjelpe deg. - Jeg har vært judass på NTH, så dette kan jeg!

Men faren kan ikke å lære i fra seg. Skikkelig upedagogisk.

Kan han evt. skype litt med søster? Hvis hun er grei, så vil det være til hjelp om dere skaffer en ekstra lærebok og sender henne, slik at hun har den foran seg dersom han ringer og lurer på noe.

Sønnen har trukket seg tilbake på rommet og sa han ville finne ut av det selv. Faren kan være ganske selvgod skjønner du og skjønner ikke hvorfor andre ikke skjønner. Lurer på hvordan han fungerte som judass ? ;-)

Skjønner sønnen din godt! ;)

Tror jeg har fortrengt øvelseskjøringa med faren min da jeg var nitten.... Han mente giringa (og bruk av pedalene) måtte skje automatisk. Skjønte visst ikke at man burde kunne det før det ble automatikk i det :P

Gjest sjokoladecookies

Tror jeg har fortrengt øvelseskjøringa med faren min da jeg var nitten.... Han mente giringa (og bruk av pedalene) måtte skje automatisk. Skjønte visst ikke at man burde kunne det før det ble automatikk i det :P

Han må vel ha fungert som Judas med det navnet? Nei, ikke vet jeg altså, men i alle mine år på NTH hørte jeg bare om stud.ass og vit.ass, aldri om judass...

Gjest Nickløsheletida

Kan han evt. skype litt med søster? Hvis hun er grei, så vil det være til hjelp om dere skaffer en ekstra lærebok og sender henne, slik at hun har den foran seg dersom han ringer og lurer på noe.

Ja, hun har sagt at han MÅ scype med henne når han får problemer, men hun sier han må gjøre det i god tid før prøver og ikke komme i siste liten.

Hun vil veldig gjerne hjelpe han og har sagt det igjen og igjen at han må bruke henne, men han er litt sløv og spør enten i siste liten eller ikke i det hele tatt.

Akkurat nå har hun flyttet inn i ny leilighet og venter på internettilgang.

Jeg tror likevel at han må ha privatlærer, da hun ikke alltid er tilgjengelig heller.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Det kan kanskje være et alternativ å være med på leksestøtte et annet sted. Niesen min og vennene hennes pleide å delta på et eller annet som foregikk på UiO en ettermiddag i uka. Skal spørre henne hva det var.

Takk, det er snilt av deg :-)

Gjest sjokoladecookies

svaret mitt kom visst et hakk for langt ned...

Gjest Nickløsheletida

Han må vel ha fungert som Judas med det navnet? Nei, ikke vet jeg altså, men i alle mine år på NTH hørte jeg bare om stud.ass og vit.ass, aldri om judass...

Ha ha, ja du har helt rett. *rødmer* Stud.ass, het det visst.

''Tror jeg har fortrengt øvelseskjøringa med faren min da jeg var nitten.... Han mente giringa (og bruk av pedalene) måtte skje automatisk. Skjønte visst ikke at man burde kunne det før det ble automatikk i det :P''

himmel, akkurat sånn var min øvelseskjøring med far også "også kan du rygge opp her og snu" sa han. snu? rygge? det kunne jo ikke jeg!? Han kjefta og jeg grein. Aldri mer...

Gjest Nickløsheletida

''Tror jeg har fortrengt øvelseskjøringa med faren min da jeg var nitten.... Han mente giringa (og bruk av pedalene) måtte skje automatisk. Skjønte visst ikke at man burde kunne det før det ble automatikk i det :P''

himmel, akkurat sånn var min øvelseskjøring med far også "også kan du rygge opp her og snu" sa han. snu? rygge? det kunne jo ikke jeg!? Han kjefta og jeg grein. Aldri mer...

''Han kjefta og jeg grein. Aldri mer.''

Jeg husker at jeg grein over mattebøkene jeg når faren min skulle hjelpe meg, så jeg klarer å leve meg inn i hvordan sønnen føler det.

Har vi samme far???

:P

(men sånn ellers er faren min veldig grei altså, men han takler dårlig stress ;))

Er dette en generell leksehjelp, eller er den fagspesifikk?

Hvis det er snakk om førstnevnte, er det ikke så rart at læreren ikke har nødvendig kompetanse i alle fag - da måtte de i så fall hatt minst ti lærere til stede der. Men skal jeg være helt ærlig, ser jeg heller ikke poenget med generell leksehjelp på videregående, nettopp av den grunn.

På en del videregående skoler tilbys det fagspesifikk leksehjelp, ofte i fag som norsk, engelsk og matte. Da er det en selvfølge at læreren som er til stede har undervisningskompetanse i faget.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg synes du skal skaffe ham ekstrahjelp kjapt. Målet må være at han klarer å henge med hele tiden ellers kommer sannsynligvis motivasjonen til å synke igjen.

Her fant jeg noe han selv kan ta kontakt med, da han selv vet best hva han trenger hjelp i.

http://privatundervisningen.no/

Her fant jeg noe han selv kan ta kontakt med, da han selv vet best hva han trenger hjelp i.

http://privatundervisningen.no/

Dette var ekstremt dyrt. Jeg hadde heller funnet en student på Blindern. Han trenger en som kan den matten han selv ikke kan og som kan sitte og regne litt sammen med ham.

Årstrinn og nivå han er på?

Dersom han er på vanskeligste nivå (R-matte), kan det være en mulighet for å skifte? Dersom han nå sliter, kan det være bedre å bruke kreftene på noe anna.

Vår eldste har valgt P-matte, nettopp fordi hun har større sjanse for å få gode karakterer i andre fag enn i matte.

Lykke til, uansett :-)

Gjest selvhjelpt

Det er ingen krav til at det er lærere som skal stille opp på leksehjelp, men det virker da merkelig at et voksent menneske ikke kan matematikk ned i småskolen??

Åtteåringen min er på leksehjelp to ganger i uka. For vår del er det fordi hun skal slippe å komme hjem etter SFO og begynne på leksene da. Vi er jo som regel ikke hjemme før ca halv fem-fem.

Selv om man har leksehjelp, så skal foreldrene sjekke leksene når barnet kommer hjem. Foreldrene skal også høre barnet i leseleksa. Med leksehjelpen til datteren min, så slipper vi unna med fem minutter leksesjekk på ettermiddag...

Hvorfor har det blitt slik at de voksne skal gjøre halve jobben (eller hele)

med leksene.

Da jeg gikk på skole på 80-90 tallet måtte jeg ta ansvar selv,

faren min gikk det ikke an å få hjelp av, han var en racer på matte selv påstod han, men null tålmodighet, så han gadd jeg ikke spørre, og moren min var ikke så veldig teoretisk anlagt. Men jeg stod på selv jeg, og jeg fikk faktisk bra karakterer - uten hjelp!

Gjest Nickløsheletida

Årstrinn og nivå han er på?

Dersom han er på vanskeligste nivå (R-matte), kan det være en mulighet for å skifte? Dersom han nå sliter, kan det være bedre å bruke kreftene på noe anna.

Vår eldste har valgt P-matte, nettopp fordi hun har større sjanse for å få gode karakterer i andre fag enn i matte.

Lykke til, uansett :-)

''Årstrinn og nivå han er på?''

Tredje året og R-matte.

''Dersom han er på vanskeligste nivå (R-matte), kan det være en mulighet for å skifte? Dersom han nå sliter, kan det være bedre å bruke kreftene på noe anna''

Han kan ikke det siden han hadde R-matte andre året. Da må han fortsette med det nå, sier han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...