Gå til innhold

lurer på omdenne konfirmasjonstråden engasjerer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

40

• flisa

7

• Mammantil3

4

• EnolaGay

4

Mest aktive i denne tråden

Det var da forferdelig lenge! Jeg hadde stukket lenge før det hele var slutt, det hadde jeg. Jeg orker ikke sånne greier over så lang tid. Hadde fått indre kløe.

Og det fikk jeg også! :D Men, vi var avhengig av skyss, så vi var jo pent nødt til å vente til noen fant det i seg selv å kjøre i vår retning.

Var dette inkludert gudstjeneste eller? For hvis ikke var det UTROLIG lenge. Det hadde jeg slitt med, spesielt i en konfirmasjon (eller barnedåp, eller noe annet som ikke inkluderer en fest på kvelden)... for hva skal man liksom gjøre i alle disse timene? Som du sier, tomprat og stive smil til det kjedsommelige:-)

Det var det. Men den var fra 10 til 11.30, så det var fortsatt ganske mye tid for selskap...;p

:)

I vår familie har vi laaaaaaaange selskaper. Det er ikke klamt og kleint og vi har aldri alkohol. Personlig syns jeg ikke alkohol har noe i en konfiramsjon å gjøre.

''Personlig syns jeg ikke alkohol har noe i en konfiramsjon å gjøre.''

Helt enig. Her er det en ungdom som er hovedpersonen og da passer det ikke med alkohol synes jeg. Man kan jo ha lettøl / alkoholfri øl til maten da for de som vil ha det. :o)

Det spesielle med konfirmasjoner er jo at det som regel er en seremoni tidlig på dagen, før så selve selskapet finner sted. Jeg skal i konfirmasjon i helgen, vi skal være i kirken kl 11, begynner vel å spise i to-tiden, kaker i seks-syv tiden og mange kommer sikkert til å bli der hele kvelden. Kan godt se for meg at jeg ikke drar derfra før i ellevetiden om kvelden, etter å ha hjulpet litt til med opprydning.

Konfirmasjoner er ofte "big-happenings" - på mange måter like stort for familiene som bryllup.

Da ønsker jeg deg lykke til - og en fin dag :)

men jeg har nok ikke din tålmodighet for sånt, jeg ble nesten sprø! Stor anledning eller ikke ;)

Annonse

Enig med deg, det var utrolig lenge! Jeg hadde gått i frø...

Når det er sagt er deler av min familie glad i lange, stillesittende, familieselskaper som varer hele dagen, spesielt ved juletider. Det ene måltidet glir over i det andre og jeg gløtter ut vinduet og ønsker jeg var på ski. Men det skal de ha - vertskapet er både interessante å snakke med og de tilbyr det beste av mat og drikke, så klage kan man ikke :o).

Men jeg synes eviglang konfirmasjon, kanskje med masse gjester man knapt kjenner, høres langt verre ut.

Enig..Kan man snakke om noe som er litt interessant..Eller noe personlig..ALT bortsett fra høflighetsfraser, så blir det hele mere utholdelig :)

Men dette var drøyt lenge. Jeg drakk en øl, med velfortjent velbehag når jeg ENDELIG var hjemme! :D

Det høres grusomt ut. Jeg hater familie"selskaper", uansett lengde, av akkurat samme grunn. Hvis man finner noen å SNAKKE med (altså ikke bare om gardiner og kringleoppskrifter), kan samvær gir stort utbytte mentalt og psykisk. Men ikke alle mennesker har interessante interesser eller evner å uttykke dem. Pussig hvor villige vi er til å utsette oss for ubehag bare fordi det er "forventet" av oss.

Jeg pleier ikke å være sånn superflink på sånt, og følte at jeg utviste ganske mye speiderånd når jeg gikk gjennom elleve timer med dette. Og, jupps, "snakkekoden" var definitivt høflig og svært, svært intesigende smalltallk.

Men maten var god da. Men jeg føler det fortsatt litt som om at jeg var i krigen eller noe..Sliiiitsomt!

Jeg droppa å gå i kirka sist gang det var konf i storfamilien, under påskudd av at minsteungen ikke kom til å sitte i ro, og at barnefaren ikke deltok. Så der var det -2 timer. hehe

Selskapet med mat og kaffe varte i 5-6 timer, tror jeg.

Kanskje bør låne meg en unge neste gang? Haha, og kreativ løsning :)

Så mange timer er definitivt ikke vanlig i min familie. Og der serveres det dessuten stort sett alltid vin til maten.

Høres ut som familieselskapet fra helvete, og denne gangen er jeg imponert over speiderånden.

Gjest annlovinda

Jeg har vært i ganske mange konfirmasjoner - men ingen som har startet så tidlig som den dere var i.

Det har vært i kirken 1100, og det varer gjerne for 1,5 time. Også er det til selskapet etter det. Det har gjerne vart til mellom 2000-2100.

Jeg har aldri vært i en konfirmasjon hvor det har vært servert alkohol, heller ikke i den vi har holdt selv heller. Det samme gjelder for barnedåper.

Annonse

Jeg er absolutt ikke avholds, og har ikke problemer med å ta meg et glass vin e.l. med ungene tilstede (skjer dog meget sjelden) - men jeg har faktisk aldri tenkt tanken på at noen skal savne det i et konfirmasjonsselskap? Festen er jo for konfirmanten som er for ung for å drikke alkohol, så jeg føler det vel litt unaturlig å servere alkohol i et slikt selskap.

Hvorfor kunne dere ikke dra i sekstida da? Antar middag og kaffe var ferdig servert til da?

Jeg er glad i familieselskaper - men selv jeg synes dette høres veldig lenge ut! Og veldig tidlig start for en konfirmasjon? Var det gudstjeneste klokka ti da?

Nå er vi veldig sjelden i konfirmasjoner (liten familie) - men den vi var i i vår varte fra klokka 15 til ca 20 - men da var gudtjenesten dagen før i tillegg. Jeg synes tida gikk veldig fort.

Husker da jeg var i konfirmasjoner til kusiner og fettere da jeg var barn og ungdom, da innbiller jeg meg at de varte hele dagen - og slektninger kom tilreisende og dermed varte det i flere dager hele happeningen, og det var fantastisk å treffe så mange av slekta :-) Mener det altså!

Er enig med frosken i at konfirmasjon er en stor happening i mange familier, og at det nesten er like stort som bryllup. Slektninger som sjelden treffes får en anledning til å se hverandre og snakke med hverandre - og jeg som er veldig slektskjær setter veldig pris på slike sjeldne opplevelser.

Men øl, vin eller Baileys har jeg aldri opplevd å få servert i en konfirmasjon ;-)

Vi har hatt drikkevarer i "våre". Men det er kanskje ikke vanlig.

Gjest Hulderen

I vår familie har vi laaaaaaaange selskaper. Det er ikke klamt og kleint og vi har aldri alkohol. Personlig syns jeg ikke alkohol har noe i en konfiramsjon å gjøre.

Helt enig. Alkohol passer i en konfirmasjon. An serverer ikke noe hovedpersonen er for ung til å drikke.

Gjest Nickløsheletida

I alle konfirmasjonsselskaper jeg har vært i har det vært servert alkohol til maten. Vi også severte det i de to vi har hatt selv.

Jeg synes det virker snålt ikke å servere vin i det minste i fine selskaper.

Gjest Nickløsheletida

I alle konfirmasjonsselskaper jeg har vært i har det vært servert alkohol til maten. Vi også severte det i de to vi har hatt selv.

sææært

Gjest Shira :o)

Det var lengre enn hva jeg er vane med.

Vi har ofte vært de siste som reiser, men vi pleier ofte å hjelpe til, skravle osv, dvs frivillig fordi det er kjekt. Allikevel er 11 timer lenge. Svært lenge om det ikke er latter med ;o)

I utgangspunktet har ikke vi servert alkohol, men nå sist hadde vi en vri med middag lørdagen, kirke (frivillig) og enkel servering søndagen. Vi serverte vin lørdagen, men svært få valgte det. Konfirmanten selv sa at de som ønsket vin (av voksne selvsagt ;o) ) måtte bare drikke det.

I en 70-årsdag også serverte vi vin, kun noen få av oss som drakk. Så mange er nok ikke vant med det.

Jeg setter pris på god vin til god mat, noe til kaffen, men som sagt, vi få i familien som gjør det har ikke vært vant med det fra tidligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...