Gå til innhold

lurer på omdenne konfirmasjonstråden engasjerer

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

sææært

Er det sært å servere vin til maten?

Om det var folk i slekta som hadde et ukultivert drikkemønster som Ola Dunk ofte har ville jeg ikke gjort det, men det finnes ingen slike i min slekt.

Hvit duk på bordet = vin på bordet.

Fortsetter under...

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

40

• flisa

7

• Mammantil3

4

• EnolaGay

4

Mest aktive i denne tråden

Er det sært å servere vin til maten?

Om det var folk i slekta som hadde et ukultivert drikkemønster som Ola Dunk ofte har ville jeg ikke gjort det, men det finnes ingen slike i min slekt.

Hvit duk på bordet = vin på bordet.

Tydelig at det er kulturforskjeller her. Jeg tror aldri jeg har opplevd et selskap i min familie uten alkohol og det gjelder både dåp, konfirmasjon og juleselskap. Men ingen som blir snydens da.

Tydelig at det er kulturforskjeller her. Jeg tror aldri jeg har opplevd et selskap i min familie uten alkohol og det gjelder både dåp, konfirmasjon og juleselskap. Men ingen som blir snydens da.

Vi som er trøndere er ikke kjent for å spytte i glasset, likevel er dåp og konfirmasjon (som regel på søndager, dag og tidlig kveld) anledninger hvor vi rett og slett ikke bruker å servere alkohol :)

Å kjære, det var ubegripelig lenge! Men - den starten var da utrolig tidlig, så da blir det jo fort vekk mange timer, ja.

Vi var i konfirmasjon forrige helg, det startet i kirka kl. 13, selskapet var umiddelbart etterpå og vi reiste hjem kl. 19.30 (fordi vi da hadde 2,5 time å kjøre, vi var de første til å reise). Det ble også noen timer, men der kjente vi absolutt alle så godt at det overhode ikke ble kjedelig.

Hva alkohol angår, så har jeg aldri fått det servert i konfirmasjon, og jeg har heller ikke opplevd det servert når jeg har vært med som kjøkkenhjelper.

Gjest Nickløsheletida

Vi som er trøndere er ikke kjent for å spytte i glasset, likevel er dåp og konfirmasjon (som regel på søndager, dag og tidlig kveld) anledninger hvor vi rett og slett ikke bruker å servere alkohol :)

''Vi som er trøndere er ikke kjent for å spytte i glasset''

Nei, det er sant og da er det er det en selvfølge at det ikke serveres alkohol i konfirmasjon.

Gjest Nickløsheletida

Det er nok litt forskjell på bygd og by også. Jeg prøver å tenke tilbake til min egen og mine søskens konformasjon og jeg tror kanskje ikke det ble servert alkohol. Tror det er mindre vanlig på bygda.

Annonse

Jeg er glad i familieselskaper - men selv jeg synes dette høres veldig lenge ut! Og veldig tidlig start for en konfirmasjon? Var det gudstjeneste klokka ti da?

Nå er vi veldig sjelden i konfirmasjoner (liten familie) - men den vi var i i vår varte fra klokka 15 til ca 20 - men da var gudtjenesten dagen før i tillegg. Jeg synes tida gikk veldig fort.

Husker da jeg var i konfirmasjoner til kusiner og fettere da jeg var barn og ungdom, da innbiller jeg meg at de varte hele dagen - og slektninger kom tilreisende og dermed varte det i flere dager hele happeningen, og det var fantastisk å treffe så mange av slekta :-) Mener det altså!

Er enig med frosken i at konfirmasjon er en stor happening i mange familier, og at det nesten er like stort som bryllup. Slektninger som sjelden treffes får en anledning til å se hverandre og snakke med hverandre - og jeg som er veldig slektskjær setter veldig pris på slike sjeldne opplevelser.

Men øl, vin eller Baileys har jeg aldri opplevd å få servert i en konfirmasjon ;-)

''Men øl, vin eller Baileys har jeg aldri opplevd å få servert i en konfirmasjon''

Jeg har ikke vært i mange konfirmasjoner, men de jeg har vært i har det vært servert vin til maten. Det var det også i min egen, så vidt jeg husker. Det er jo ikke snakk om store mengder, men et glass eller to, som hører til når det serveres god mat. Slik har det også vært i dåp.

''Vi som er trøndere er ikke kjent for å spytte i glasset''

Nei, det er sant og da er det er det en selvfølge at det ikke serveres alkohol i konfirmasjon.

''Nei, det er sant og da er det er det en selvfølge at det ikke serveres alkohol i konfirmasjon.''

:P

Tja - selskap og selskap, -vi hadde konfirmasjon for yngste datteren i går -men det var jo i kirken fra 11 -12 - og der var jo bare besteforeldre og et grandtante-par med. Så hadde vi invitert de andre til middag kl.1400, og de første reiste hjem i 6-tiden for å legge småttinger, lang vei hjem. Vi var ute av huset, vasket og rengjort kl 2100. Så det var jo ikke så lenge "aktivt selskap".

Vi bruker ikke alkohol til dåp eller konfirmasjon, -har i grunn aldri tenkt på det, da det ofte er så tidlig ferdig. Bryllup, derimot...;) men da er det jo dans etterpå.

Det skal sies at om vi er samlet hjemme hos hverandre, så vil vi nesten ikke gå hjem -for vi trives så godt sammen og holder på å le oss skakke.

Det hørtes jo greit ut på den måten der da :)

Jeg synes vårt opplegg var både litt stivt, og veeeldig langvarig.

Og ganske mange folk som ikke kjenner hverandre.

OK, ser det er mange som ikke serverer noe alkoholholdig i konfirmasjon og dåp, så det er mulig dete er vanlig.

Og ikke det at jeg har vært i sånn supermange før heller, men vi har alltid hatt (til maten og kaffe) - selvom konfirmanten (og de andre barna:)) ikke får da.

Selv om jeg kan huske at jeg fikk smake sånn ca et fjerdedels glass med vin når jeg konfirmertes for 100 år siden, fordi det ble tullet med at nå var jeg voksen..;)

Jeg har aldri vært i noe konfirmasjonsselskap som har vart så lenge. Som regel avsluttes de lenge før det du nevner - med god margin.

De eneste gangene jeg har vært skikkelig seint hjemme fra konfirmasjoner, er når gode venners barn konfirmeres og noen av oss henger igjen etterpå for å sludre, fjase, rydde og ta et glass vin. :)

Men å sludre, fjase og ta et glass vin er jo riktig hyggelig! :D

I motsetning til å sitte å gnu, og ha tatt både den rosa, den blå, den gule, og den grønne sangen, for noe som føles ut som det er fjorten timer siden, og innse at det fortsatt er fryktelig lenge til noen har tenkt å lette på rumpa..;)

Men å sludre, fjase og ta et glass vin er jo riktig hyggelig! :D

I motsetning til å sitte å gnu, og ha tatt både den rosa, den blå, den gule, og den grønne sangen, for noe som føles ut som det er fjorten timer siden, og innse at det fortsatt er fryktelig lenge til noen har tenkt å lette på rumpa..;)

''og ha tatt både den rosa, den blå, den gule, og den grønne sangen''

Jeg synes det er veldig gøy med sånne sanger :-))))

Jepp. :0) Høres normalt ut i mine øyne. Gamle folk og de som ellers ikke treffer hverandre på to tre år, benytter sjansen til å oppdatere seg.

Du har vært flink! *klappe på lagunaskulderen*

Takk Enola! :)

Mener du det? dette var første gangen min på et slikt langdistanseløp altså. Må si jeg er imponert over tålmodigheten din om dette er noe du har gjort mye av!

:)

Ja, et par stykker. :) Også, kan man vel etter hvert, begynne å tenke på å finne jakka..;p

Annonse

Hva slags bukse ble det? :)

Det ble Olabukser :)

Noen utenfor kirken som så litt på buksene til mann, ellers gikk det fint som smør..;)

nå tok ikke jeg bunad heller (noe jeg er glad for pga varighet på selskap samt at det var VARMT), men en søt kjole.

Folk var kledd i mye forskjellig, men overvekt av dress på mannfolkene.

''Jeg synes det er veldig gøy med sånne sanger''

Ikke hvis det er en helt ubegrenset mengde, som dessuten er ferdigopptrykte og ikke skrevet for anledningen og har 14 vers?

Jeg synes det er gøy med et par sanger, hvorav minst én bør være skrevet for anledningen, det løsner dessuten på stemningen. Men de bør ikke være for lange - skjønner ikke hvorfor noen lager sanger med mer enn 6 vers.

Jeg har bare vært i en konfirmasjon og hatt to sjøl. De har ikke vart så lenge, kun foreldrene mine og meg i kirken/rådhuset og de andre har kommet senere. Det har vært alkohol til maten og likør og cognac til kaffen. Og vi var 14 stykker :)

Det hørtes jo veldig greit ut da! :) Mye bedre enn disse elleve timene (som fort kunne blitt flere :o), og rundt førti stykker , der mange ikke kjenner hverandre særlig godt..;)

Vi startet ikke like tidlig som dere men holdt på like lenge. Tror seremonien startet kl 12, og husker det som at vi måtte være der en time før for å levere billetter til gjestene våre. Klokka var imidlertid 21 før de siste gjestene pakket sammen hos også, men siden jeg har en hunch på at det er større sjans for litt trykket stemning hos dere enn hos oss, tror jeg timene kan oppleves som langt lengre ;-)

Jeg opplevde det hvertfall som leeeenge! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...