Gå til innhold

lurer på omdenne konfirmasjonstråden engasjerer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble Olabukser :)

Noen utenfor kirken som så litt på buksene til mann, ellers gikk det fint som smør..;)

nå tok ikke jeg bunad heller (noe jeg er glad for pga varighet på selskap samt at det var VARMT), men en søt kjole.

Folk var kledd i mye forskjellig, men overvekt av dress på mannfolkene.

''Noen utenfor kirken som så litt på buksene til mann, ellers gikk det fint som smør..;)''

Ja, de _fleste_ er heldigvis veloppdragne! :P

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

40

• flisa

7

• Mammantil3

4

• EnolaGay

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er by the way mye mer spent på hvordan det gikk emd mat og bukse? :D

Herreminhatt det var så mye mat! Det var mat til ca sju selskaper til jo! :D Men jeg fikk skryt for mine ting, og de andre for sine..Så maten var bra..(Og på potetsalatfronten ble den jeg lagde etter min egen oppskrift borte først;))

Det ble Olabukse, men jammen gikk ikke det greit og. Han var ikke blandt flertallet akkurat, men det ble ikke noe oppstuss om buksa. Jeg lot være med bunad også, og tok en søt, men pynta kjole, så var vi ikke så "usynkrone".

(Det er jeg glad for..Bunad hadde nesten hvert uuutholdelig grunnet varme og lengde på selskap)

Skrevet

Himmel og hav! Det er jo litt forskjellig om det er plass til alle som vil i kirken / lokalet for den borgerlige konfirmasjonen og hos oss har det vært vanlig å ha selskapet en times tid etter at det er slutt der. Da varer selskapet type 3-4 timer kanskje? Det er noen år siden jeg var i konfirmasjon...

Jeg hadde krepert leeeenge før det hadde gått 11 timer!

Jeg trodde jeg skulle bli helsprø jeg også...Leeenger ja.

Selve selskapet ble...ja ni timer da, sånn kjapt regna :)

Er fortsatt så takknemmelig for å være i egen sofa, og kommer til å føle på den takknemmeligheten lenge ;p

Skrevet

I vår familie har vi laaaaaaaange selskaper. Det er ikke klamt og kleint og vi har aldri alkohol. Personlig syns jeg ikke alkohol har noe i en konfiramsjon å gjøre.

Ja, da hadde vi forskjellige preferanser. Jeg trenger ikke at selskapene er SÅ lange, og synes dessuten at moderate mengder alkohol nesten er en nødvendighet, når så mange ganske ukjente mennesker (Det gjelder forøvrig egen familie også når "alle" samles - det går jo gjerne år mellom at jeg ser enkelte av dem) skal sitte runst bord, eller vandre rastløst rundt i timesvis.

Det betyr jo ikke at konfirmanten, eller de andre barna får noe annet en solo og cola, men jeg er vant til at det er servering til de voksne når det er stort selskap. Og det hjelper ofte litt på stemningen, synes jeg da ;)

Skrevet

Så mange timer er definitivt ikke vanlig i min familie. Og der serveres det dessuten stort sett alltid vin til maten.

Høres ut som familieselskapet fra helvete, og denne gangen er jeg imponert over speiderånden.

Takk, Mariaflyfly :)

Det var litt voldsomme saker, altså..;)

Skrevet

''Jeg synes det er veldig gøy med sånne sanger''

Ikke hvis det er en helt ubegrenset mengde, som dessuten er ferdigopptrykte og ikke skrevet for anledningen og har 14 vers?

Jeg synes det er gøy med et par sanger, hvorav minst én bør være skrevet for anledningen, det løsner dessuten på stemningen. Men de bør ikke være for lange - skjønner ikke hvorfor noen lager sanger med mer enn 6 vers.

I de brylluper og konfirmasjoner jeg har vært, så er som regel Velkommen-sangen masseprousert - og muligens en tullesang i tillegg - men resten av sangene er selvsagt skrevet spesielt til anledningen!

I vår i konfirmasjonen, så var det én sang fra foreldrene, én sang fra søsknene, og en sang fra farmor, tror jeg da. Og så velkommensang og tullesang.

Kjempegøy!!!!

Er forsåvidt enig med deg i at det holder med 6 vers :-)

Skrevet

Når vi har selskaper i familien så varer det ca fra halv fem til ca elleve. Akkurat passe syns jeg. Synes familieselskaper er hyggelige.

Men det var bedre :)

Og familieselskaper KAN være hyggelige. Men da får de ikke vare i elleve timer..;p

Og skal jeg være helt ærlig, så synes jeg nok oftest at det ikke er sånn superstas med store familieselskap. Det er fort mye folk jeg kun ser ved sånne anledninger og må tørrprate med, og de jeg LIKER blir jo ofte også hypnotisert inn i tørrprat modus..;p

Liker bedre å omgåes færre av gangen og å kunne snakke skikkelig, og ha tid til hverandre.

så, nei, tja..Jeg lider meg nok mest gjennom disse svære greiene. Og ser at jeg er skikkelig "bortskjemt" fra egen side av familien, da de da helt tydelig er noviser på lange og treige selskaper, og har fomilende omstendigheter som kortere varighet, og alkoholservering ;)

Skrevet

Jeg har vært i ganske mange konfirmasjoner - men ingen som har startet så tidlig som den dere var i.

Det har vært i kirken 1100, og det varer gjerne for 1,5 time. Også er det til selskapet etter det. Det har gjerne vart til mellom 2000-2100.

Jeg har aldri vært i en konfirmasjon hvor det har vært servert alkohol, heller ikke i den vi har holdt selv heller. Det samme gjelder for barnedåper.

Det var jo ganske lenge det også da, slo deg bare med et par timer? :)

nja, ser det er forskjell på alkoholpolitikken nedover i tråden her..Personlig er jeg da vant til at man får noe til maten, i all slags større anledninger (selvom ikke konfirmanten får;)), og synes det løsner litt på stemningen.

Skrevet

Jeg er absolutt ikke avholds, og har ikke problemer med å ta meg et glass vin e.l. med ungene tilstede (skjer dog meget sjelden) - men jeg har faktisk aldri tenkt tanken på at noen skal savne det i et konfirmasjonsselskap? Festen er jo for konfirmanten som er for ung for å drikke alkohol, så jeg føler det vel litt unaturlig å servere alkohol i et slikt selskap.

Hvorfor kunne dere ikke dra i sekstida da? Antar middag og kaffe var ferdig servert til da?

Fordi vi var avhengig av skyss Togli..:D BARE, derfor. Så vi satt på med noen av de første som dro i vår retning..

Dessuten tror jeg det hadde blitt voldsomt uglesett om vi hadde dratt før uansett. Vi fikk jo sånne "drar dere allerede?" (!!!!), når vi endelig kom oss avgårde også...Værstingene ble visst til over elleve!

Vel, jeg ser at alkoholpolitikken varierer nedover i tråden her, jeg er blandt de som er vant til at det serveres til maten også i konfirmasjoner og dåp. Selv om da ikke komfirmanten får.

Jeg fikk smake litt i egen komfirmasjon kan jeg huske. Sånn tullegreie med å få et fjerdedels glass med vin eller noe..Men det er jo ca 100 år siden.

men det ble servert til alle oss voksne i komfirmasjonene til fetterne og kusine mine, og på navnefesten til niese...og ja..alltid egentlig, i selskaper av en viss varighet.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1346709852' post='4807688]

Det var lengre enn hva jeg er vane med.

Vi har ofte vært de siste som reiser, men vi pleier ofte å hjelpe til, skravle osv, dvs frivillig fordi det er kjekt. Allikevel er 11 timer lenge. Svært lenge om det ikke er latter med ;o)

I utgangspunktet har ikke vi servert alkohol, men nå sist hadde vi en vri med middag lørdagen, kirke (frivillig) og enkel servering søndagen. Vi serverte vin lørdagen, men svært få valgte det. Konfirmanten selv sa at de som ønsket vin (av voksne selvsagt ;o) ) måtte bare drikke det.

I en 70-årsdag også serverte vi vin, kun noen få av oss som drakk. Så mange er nok ikke vant med det.

Jeg setter pris på god vin til god mat, noe til kaffen, men som sagt, vi få i familien som gjør det har ikke vært vant med det fra tidligere.

Det går sikkert på hva man er vant med ja.

Min familie fører liberal alkoholpolitikk, og det er ofte en velkommen drink (når det er selskaper som starter noe senere da, selvsagt;)), og ALLTID noe til maten og kaffen.

Så, når stemingen var såpass klam som den tidvis var, savnet jeg disse hjemmelige tradisjonene litt! :D

Skrevet

Å kjære, det var ubegripelig lenge! Men - den starten var da utrolig tidlig, så da blir det jo fort vekk mange timer, ja.

Vi var i konfirmasjon forrige helg, det startet i kirka kl. 13, selskapet var umiddelbart etterpå og vi reiste hjem kl. 19.30 (fordi vi da hadde 2,5 time å kjøre, vi var de første til å reise). Det ble også noen timer, men der kjente vi absolutt alle så godt at det overhode ikke ble kjedelig.

Hva alkohol angår, så har jeg aldri fått det servert i konfirmasjon, og jeg har heller ikke opplevd det servert når jeg har vært med som kjøkkenhjelper.

Det var jo en langt mere sympatisk lengde på selskap ;) (Selv om dere hadde denne lange kjøreturen da.)

Ser at vanene på alkoholserveringer ved denslags anledninger varierer. Jeg er vant med det, men vet jo egentlig svært godt hvor restriktive svigerne er på alkohol, så det var jo egentlig ikke ei bombe..;) Men det hadde _defintivt_ føltes greit å få et glass øl eller vin til maten der på et punkt altså! :D

Skrevet

Det var jo en langt mere sympatisk lengde på selskap ;) (Selv om dere hadde denne lange kjøreturen da.)

Ser at vanene på alkoholserveringer ved denslags anledninger varierer. Jeg er vant med det, men vet jo egentlig svært godt hvor restriktive svigerne er på alkohol, så det var jo egentlig ikke ei bombe..;) Men det hadde _defintivt_ føltes greit å få et glass øl eller vin til maten der på et punkt altså! :D

Selskapet (altså folka) er jo helt avgjørende for om man føler at alkohol hadde vært en fordel eller ei; vi har vært i alkoholfritt bryllup, og DET er vel bortimot det seigeste jeg noensinne har vært med på.... 2 familier som aldri har møtt hverandre (unntatt brudeparets foreldre, da), et par-tre unger i fri dressur og et brudepar som bare MÅ ha minst en diagnose hver - jo takk, jeg har vel aldri noen gang ønsket meg alkohol sterkere enn de ca 100 timene "selskaplighetene" varte.

Jeg måtte tenke tilbake til min egen konf her nå, og vi hadde alkohol såvidt jeg husker. Både øl og vin på bordet, veldig merkelig med tanke på min drikkfeldige onkel forsåvidt, men det hadde vi. Og jeg er fra tjukkeste landet (ser noen mener det er forskjell på bygd og by).

Nuvel, jeg klapper også laguna-skuldra med en solid posjon imponert. :-)

Skrevet

11 timer ja.. ja det var lenge!

Når det gjelder alkohol synes jeg det faktisk det er litt rart å ikke servere alkohol i en konfirmasjon, det er jo et selskap. At det ikke blir fest og fylla er nå en ting, men som sakt å ikke servere vin til maten synes jeg er spesielt.

Gjest annlovinda
Skrevet

Det var jo ganske lenge det også da, slo deg bare med et par timer? :)

nja, ser det er forskjell på alkoholpolitikken nedover i tråden her..Personlig er jeg da vant til at man får noe til maten, i all slags større anledninger (selvom ikke konfirmanten får;)), og synes det løsner litt på stemningen.

Jeg skal i konfirmasjon neste helg, så da får jeg se hvor lenge den varer. Da har vi i tillegg over 2 timers reisevei hjem... Da blir fort dagen lang.

Jeg synes tiden i kirken ofte kan bli lang. Synes det ofte er utrolig kjedelig der. Men det er det vel ikke lov å si.

Ang alkohol i konfirmasjon. Selskapet hadde ikke tatt skade av om det ble servert et glass vin/øl til maten, absolutt ikke. Ikke så lenge ingen drikker for mye.

Skrevet

Helt enig. Alkohol passer i en konfirmasjon. An serverer ikke noe hovedpersonen er for ung til å drikke.

Hvorfor ikke, egentlig? Konfirmanten vil jo gjerne ikke ha kaffe heller, og det er det jo alltid liter på liter vis av?

Skrevet

Selskapet (altså folka) er jo helt avgjørende for om man føler at alkohol hadde vært en fordel eller ei; vi har vært i alkoholfritt bryllup, og DET er vel bortimot det seigeste jeg noensinne har vært med på.... 2 familier som aldri har møtt hverandre (unntatt brudeparets foreldre, da), et par-tre unger i fri dressur og et brudepar som bare MÅ ha minst en diagnose hver - jo takk, jeg har vel aldri noen gang ønsket meg alkohol sterkere enn de ca 100 timene "selskaplighetene" varte.

Jeg måtte tenke tilbake til min egen konf her nå, og vi hadde alkohol såvidt jeg husker. Både øl og vin på bordet, veldig merkelig med tanke på min drikkfeldige onkel forsåvidt, men det hadde vi. Og jeg er fra tjukkeste landet (ser noen mener det er forskjell på bygd og by).

Hahaha! :D Det hørtes ut som et supertrivelig selskap du! :D Huff..;)

Og takk for klappen..Det var hyggelig :)

Gjest annlovinda
Skrevet

''alkoholfritt bryllup''

Hm - det skal jeg i til sommeren. Med mye ukjente mennesker. DET kan nok føles som et langt selskap

Skrevet

Jeg skal i konfirmasjon neste helg, så da får jeg se hvor lenge den varer. Da har vi i tillegg over 2 timers reisevei hjem... Da blir fort dagen lang.

Jeg synes tiden i kirken ofte kan bli lang. Synes det ofte er utrolig kjedelig der. Men det er det vel ikke lov å si.

Ang alkohol i konfirmasjon. Selskapet hadde ikke tatt skade av om det ble servert et glass vin/øl til maten, absolutt ikke. Ikke så lenge ingen drikker for mye.

Joda, det er det lov å si..;)

Kjeda meg litt i kirken jeg også, men det var selskapet som holdt på å drive meg fra konseptene..Fordi det var så leeeenge. Og fordi jeg, som sagt, møtte på så mange jeg ikke kjenner, og som var veeeldig tungprata, og bare vær og vind snakk. Huff..;)

Skrevet

''alkoholfritt bryllup''

Hm - det skal jeg i til sommeren. Med mye ukjente mennesker. DET kan nok føles som et langt selskap

''Hm - det skal jeg i til sommeren. Med mye ukjente mennesker. DET kan nok føles som et langt selskap''

Kommer selvfølgelig an på folka, men jeg nekter å tro at et alkoholfritt bryllup kan bli like morsomt for gjestene som et der alkoholen har en birolle.

Jeg har forresten vært i et "nesten"-alkoholfritt bryllup også, det var omtrent akkurat like lite morsomt. Så nesten gang vi blir invitert i bryllup skal vi sjekke på forhånd om det serveres alkohol eller ei, og så ta våre forhåndsregler! ;-)

Gjest annlovinda
Skrevet

''Hm - det skal jeg i til sommeren. Med mye ukjente mennesker. DET kan nok føles som et langt selskap''

Kommer selvfølgelig an på folka, men jeg nekter å tro at et alkoholfritt bryllup kan bli like morsomt for gjestene som et der alkoholen har en birolle.

Jeg har forresten vært i et "nesten"-alkoholfritt bryllup også, det var omtrent akkurat like lite morsomt. Så nesten gang vi blir invitert i bryllup skal vi sjekke på forhånd om det serveres alkohol eller ei, og så ta våre forhåndsregler! ;-)

Ja - det kommer an på folka. Men svært få jeg kjenner der vet jeg. Og jeg er i grunn ganske dårlig på small-talk med ukjente mennesker, iallefall uten alkohol ;)

Men må jo tro at det blir et hyggelig selskap

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...