Gå til innhold

lurer på omdenne konfirmasjonstråden engasjerer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

40

• flisa

7

• Mammantil3

4

• EnolaGay

4

Mest aktive i denne tråden

11 timer ja.. ja det var lenge!

Når det gjelder alkohol synes jeg det faktisk det er litt rart å ikke servere alkohol i en konfirmasjon, det er jo et selskap. At det ikke blir fest og fylla er nå en ting, men som sakt å ikke servere vin til maten synes jeg er spesielt.

Ja, det var lenge - og ja, jeg er blandt de som heier på litt vin eller øl til maten. :)

Engasjere greier du i hvert fall;-). Jeg undrer meg først og fremst over at konfirmasjonskodene er slik at selskapet "skal" sitte så lenge. Alt skal være skikk og bruk og ingen kan gjøre som det passer vedkommende uten å bli uglesett. Det kan være alt fra å ha på seg olabukse til hvor lenge man sitter.

Det å sitte på samme plassen til bords i elleve timer er lenge, og jeg har aldri hørt om slike selskaper. At noen kan være på stedet i elleve timer er ingen bombe, men da beveger man seg rundt og snakker med den man vil snakke med.

Alkohol i konfirmasjon er jeg ikke vant til og synes det må være opp til den enkelte familie. Jeg synes det er mere selvfølge i et bryllup, men det bør ikke være press på familien at alkohol skal serveres.

Nordmenn er utrolige når det gjelder kleskoder og andre koder;-). Herreminhatt, og så tror vi alle sammen at det norske folk er frisinnet og åpent.

Annonse

Langt selskap ja. Imponert, både over at folk holder så langt selskap når det er snakk om konfirmasjon og med at dere holdt ut. Kjørte dere selv? Om jeg hadde kjørt selv, og begynt å gå lei, hadde jeg nok sneket meg avsted litt tidligere. :-)

Har ikke orket å lese alle svarene enda, så noe annet jeg lurer på, er hvilke bukser mannen din hadde på, og hva far til konfirmanten hadde på?

I tillegg lurer jeg på hvilken potetsalat som gikk tom først? ;-)

Så til slutt. Alkohol i dåp eller konfirmasjon har aldri vært aktuelt for meg. Har aldri opplevd det, selv omjeg har hørt om det i begge sammenhenger.

For meg er dåp og konfirmasjon en feiring av et barn eller ungdom. Og sammen med barn og ungdommer, hører alkohol ikke hjemme. Vet vi har diskutert dette for lenge siden. Blant annet rundt for eksempel alkohol på julaften. :-)

En annen ting, er at ved alle konfirmasjonene jeg har vært på og til dels dåpene, kommer det gjerne gjester som skal kjøre langt etterpå. Selskapene varer ofte fra ca 13.00 til 17.00. Mange av selskapene har blitt holdt i leide lokaler som gjerne ligger litt utenfor allfarvei, slik at taxi gjerne ikke er noe alternativ.

Det som derimot av og til har skjedd, er at noen gjesterhar blitt med hjem, man skifter til sivilt tøy og koser oss med ei flaske vin og restemat utover kvelden. Bena på bordet etter å endelig være ferdig. :-)

Gjest Shira :o)

Det går sikkert på hva man er vant med ja.

Min familie fører liberal alkoholpolitikk, og det er ofte en velkommen drink (når det er selskaper som starter noe senere da, selvsagt;)), og ALLTID noe til maten og kaffen.

Så, når stemingen var såpass klam som den tidvis var, savnet jeg disse hjemmelige tradisjonene litt! :D

Jeg tror mye av grunnen til at det ikke har vært alkohol tidligere, er at det er søndag og mesteparten må reise ett godt stykke med bil.

Nå har jo vi, i min nærmeste familie, endret på dette, vi serverer en større middag lørdagen og håper flest kommer da, og litt mindre søndagen. Minuset er at da må mye overnatting organiseres. (vi er veldig spredd rundtom etterhvert). Og vi drikker vin, men mesteparten ikke, og det var forskjellige reaksjoner til vinservering, og forskjellige reaksjoner til at noen satt å skravlet med litt øl/vin utover kvelden.

Er samme diskusjonen julaften, noen vil ha vin eller øl, konjakk til kaffe, andre mener det skal være alkoholfritt julaften. Heldigvis blir det sjelden store krangler ut av det, folk gjør som de ønsker selv.

Jaja, til lags åt alle kan ingen gjera.

Om jeg ikke tar helt feil så pleier vel de fleste av dine tråder å fenge og bli lange? De fenger ofte meg iallefall :)

Denne er litt kjedelig, da? Ikkeno blod og ufinheter, bare vanlig kjerringpjatt. Jeg hadde et håp om at den skulle bli bra, men nå ser det ut som den kommer til å bare sovne stille inn, mett av dage. *skuffet*

I de brylluper og konfirmasjoner jeg har vært, så er som regel Velkommen-sangen masseprousert - og muligens en tullesang i tillegg - men resten av sangene er selvsagt skrevet spesielt til anledningen!

I vår i konfirmasjonen, så var det én sang fra foreldrene, én sang fra søsknene, og en sang fra farmor, tror jeg da. Og så velkommensang og tullesang.

Kjempegøy!!!!

Er forsåvidt enig med deg i at det holder med 6 vers :-)

Hihi... der ser man hvor forskjellige folk er.

Hater sanger. Synes det er teit. Spesielt tullesanger. :-)

Har mer sansen for en god tale eller to. Og siden bare mingle rundt. :-)

11 timer ja.. ja det var lenge!

Når det gjelder alkohol synes jeg det faktisk det er litt rart å ikke servere alkohol i en konfirmasjon, det er jo et selskap. At det ikke blir fest og fylla er nå en ting, men som sakt å ikke servere vin til maten synes jeg er spesielt.

Helt uenig med deg. Se mitt svar lenger opp.

Gjest titten tei andre von drei

ALTFOR lenge! Og helt uvanlig vil jeg tro. I vår familie ville det kanksje vart 5-6 timer.

At man ikke serverer alkohol i en konfirmasjon synes jeg er helt naturlig og veldig bra. Det er en fest for den unge - som selv er under tillatt alder for alkhol - festen er jo for konfirmanten og ikke de voksne. Er det et selskap hvor man dessuten virkelig burde vise et godt eksempel, så er det en konfirmasjon. Så nei, jeg syns å avstå fra alkohol den dagen er helt greit. Jeg mener ikke dermed å si at nødvendigvis hadde vært negativt med bitt litt alkohol til de voksne, men jeg syns mer om at man lar være.

Men så lang tid? Nei Gud bedre.

Annonse

Helt uenig med deg. Se mitt svar lenger opp.

Jeg finner ikke noe annet svar fra deg lenger opp.

Men uansett må du gjerne være uenig. Jeg bryr meg ikke om andre har alkoholfri konfirmasjon, men det er ikke vanlig i min eller familien min sin omgangskrets, og ikke ser jeg vitsen heller så sant det ikke blir en fyllefest.

''Hm - det skal jeg i til sommeren. Med mye ukjente mennesker. DET kan nok føles som et langt selskap''

Kommer selvfølgelig an på folka, men jeg nekter å tro at et alkoholfritt bryllup kan bli like morsomt for gjestene som et der alkoholen har en birolle.

Jeg har forresten vært i et "nesten"-alkoholfritt bryllup også, det var omtrent akkurat like lite morsomt. Så nesten gang vi blir invitert i bryllup skal vi sjekke på forhånd om det serveres alkohol eller ei, og så ta våre forhåndsregler! ;-)

''Så nesten gang vi blir invitert i bryllup skal vi sjekke på forhånd om det serveres alkohol eller ei, og så ta våre forhåndsregler!''

Hysj, neste gang stiller laguna med lommelerke i konfirmasjon! :P

''Så nesten gang vi blir invitert i bryllup skal vi sjekke på forhånd om det serveres alkohol eller ei, og så ta våre forhåndsregler!''

Hysj, neste gang stiller laguna med lommelerke i konfirmasjon! :P

''Hysj, neste gang stiller laguna med lommelerke i konfirmasjon! :P''

Hahaha, DET ville blitt litt av en tråd, du! "Er det greit med lommelerke i alkoholfri konfirmasjon?"

;-)

I de brylluper og konfirmasjoner jeg har vært, så er som regel Velkommen-sangen masseprousert - og muligens en tullesang i tillegg - men resten av sangene er selvsagt skrevet spesielt til anledningen!

I vår i konfirmasjonen, så var det én sang fra foreldrene, én sang fra søsknene, og en sang fra farmor, tror jeg da. Og så velkommensang og tullesang.

Kjempegøy!!!!

Er forsåvidt enig med deg i at det holder med 6 vers :-)

Jeg lagde tullevers som liksom var fra noen av gjestene til konfirmanten- det var stas, og alle var skuffet over at det ikke var fler enn 4 vers - de hadde ønsket å ha vært med alle 26 :)

Versene var type - OVERSKRYTING av konfirmanten, både koselige og meget grove -hehe

Takk Enola! :)

Mener du det? dette var første gangen min på et slikt langdistanseløp altså. Må si jeg er imponert over tålmodigheten din om dette er noe du har gjort mye av!

:)

Sånn er det ja, Og med små unger, folk blir sure om man forsøker å komme seg unna med små unger som etter noen timers overtid bir rabiate i mange dager.. Så kjører man mer enn en mil må man påregne et halvt døgn og natt før man er i seng. (Barna)

Jeg minnes mitt hysteriske lattersammenbrudd da det kom invitt til 50årslag, og det påpekes at "det starter kl 1700 av hensyn til at dere har barn". Flere hadde nemlig søte små på samme alder., Bare at ingen av dem hadde tvillinger på under 3 mnd. med skriketokt fra 2200 til 0300 hver sabla natt. *grimase*

Vi avstod, selvfølgelig, Mannen tok en tur alene og fikk så ørene flagret, det var da ikke hver dag man fylte 50!!

Osv osv osv ingenting overrasker meg mer. ;0)

Hvorfor ikke, egentlig? Konfirmanten vil jo gjerne ikke ha kaffe heller, og det er det jo alltid liter på liter vis av?

Vel, en grunn til det er at bortimot samtlige familier på kloden har en viss onkel, eller tante, eller "ine, far, mor, etter, or, fille" osv. Som egentlig har et alkoholproblem. Eller som mener at "en lille" er 1,5 liter.

Og som alltid lager ekkel stemning ved bordet, er for synlig beruset, og om det ikke utarter til direkte kvalme. Så medfører det i alle fall at dagen blir ødelagt og folk hvisker og tisker om det etterpå. Du vet, vitser som ikke passer seg, klapser folk på steder man rødmer over, provoserer osv.

Denne personen er lettsnurt og langsur. Har også ofte status som en "må bes" og anser seg selv som viktig.

Jeg kjenner igrunnen ingen som ikke har en slik i slekta. Og da er det best å kjøre safe for barnas skyld. Når det engang er barnas dag.

Vel, en grunn til det er at bortimot samtlige familier på kloden har en viss onkel, eller tante, eller "ine, far, mor, etter, or, fille" osv. Som egentlig har et alkoholproblem. Eller som mener at "en lille" er 1,5 liter.

Og som alltid lager ekkel stemning ved bordet, er for synlig beruset, og om det ikke utarter til direkte kvalme. Så medfører det i alle fall at dagen blir ødelagt og folk hvisker og tisker om det etterpå. Du vet, vitser som ikke passer seg, klapser folk på steder man rødmer over, provoserer osv.

Denne personen er lettsnurt og langsur. Har også ofte status som en "må bes" og anser seg selv som viktig.

Jeg kjenner igrunnen ingen som ikke har en slik i slekta. Og da er det best å kjøre safe for barnas skyld. Når det engang er barnas dag.

Vel, på min side er det ingen sånne, eller så er vi eventuelt like ille alle sammen..;):o

Det blir ikke fyll, men folk kan gjerne bli litt brisne, senke skuldrene, uten at det gjør noen noe. Alkohol har alltid blitt servert de voksne som vil ha hos oss, og jeg kan ikke huske en eneste "skandale" i familieselskapssammenheng altså..;)

Svigerfamilien er mer kompliserte sånn. Svigermor har hatt noe alkoholisme i familien lenger opp, og jeg synes hun har en tendens til å se alkoholikere på høylys dag, og i et hvert menneske som i det hele tatt liker et glass..;)

Det er sikkert vondt å ha det sånn, jeg regner med at det er litt angst for alkohol, og litt kontrollbehov, som gjør at mye hun er med på MÅ være avholds, også for andre.

Nå MÅ ikke jeg drikke øl eller vin ved en hver anledning, men sånne langtekkelige selskaper, der heier jeg nok på litt sosialt glidemiddel altså...;)

Jeg aksepterer denne alkoholpolitikken selv om jeg finner den litt snål (og ukomfortabel, da jeg ikke spytter i glasset), og kjører til gjengjeld øl og vin på bordet når det er noe hos meg (eller hos mine foreldre) også får de som vil ha, og de som ikke vil ha, de slipper :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...