flisa Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Vel, på min side er det ingen sånne, eller så er vi eventuelt like ille alle sammen.. Det blir ikke fyll, men folk kan gjerne bli litt brisne, senke skuldrene, uten at det gjør noen noe. Alkohol har alltid blitt servert de voksne som vil ha hos oss, og jeg kan ikke huske en eneste "skandale" i familieselskapssammenheng altså.. Svigerfamilien er mer kompliserte sånn. Svigermor har hatt noe alkoholisme i familien lenger opp, og jeg synes hun har en tendens til å se alkoholikere på høylys dag, og i et hvert menneske som i det hele tatt liker et glass.. Det er sikkert vondt å ha det sånn, jeg regner med at det er litt angst for alkohol, og litt kontrollbehov, som gjør at mye hun er med på MÅ være avholds, også for andre. Nå MÅ ikke jeg drikke øl eller vin ved en hver anledning, men sånne langtekkelige selskaper, der heier jeg nok på litt sosialt glidemiddel altså... Jeg aksepterer denne alkoholpolitikken selv om jeg finner den litt snål (og ukomfortabel, da jeg ikke spytter i glasset), og kjører til gjengjeld øl og vin på bordet når det er noe hos meg (eller hos mine foreldre) også får de som vil ha, og de som ikke vil ha, de slipper Jeg hadde ikke syns det var ille å bli servert vin til en konfirmasjonsmiddag, bare at vi aldri har brukt det. Vi serverer Innherredssodd med ECDahls ingefærøl til. Så vi kunne jo hatt skikkelig øl også. Men vanskelig på en søndag med biler etc. syns jeg da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3385925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Sånn er det ja, Og med små unger, folk blir sure om man forsøker å komme seg unna med små unger som etter noen timers overtid bir rabiate i mange dager.. Så kjører man mer enn en mil må man påregne et halvt døgn og natt før man er i seng. (Barna) Jeg minnes mitt hysteriske lattersammenbrudd da det kom invitt til 50årslag, og det påpekes at "det starter kl 1700 av hensyn til at dere har barn". Flere hadde nemlig søte små på samme alder., Bare at ingen av dem hadde tvillinger på under 3 mnd. med skriketokt fra 2200 til 0300 hver sabla natt. *grimase* Vi avstod, selvfølgelig, Mannen tok en tur alene og fikk så ørene flagret, det var da ikke hver dag man fylte 50!! Osv osv osv ingenting overrasker meg mer. ;0) ojoj! haha 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3385927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Men å sludre, fjase og ta et glass vin er jo riktig hyggelig! I motsetning til å sitte å gnu, og ha tatt både den rosa, den blå, den gule, og den grønne sangen, for noe som føles ut som det er fjorten timer siden, og innse at det fortsatt er fryktelig lenge til noen har tenkt å lette på rumpa.. Nemlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3385940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 Jeg hadde ikke syns det var ille å bli servert vin til en konfirmasjonsmiddag, bare at vi aldri har brukt det. Vi serverer Innherredssodd med ECDahls ingefærøl til. Så vi kunne jo hatt skikkelig øl også. Men vanskelig på en søndag med biler etc. syns jeg da Sånn sjåførmessig er det kanskje litt komplisert 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3385943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 11 timer ja.. ja det var lenge! Når det gjelder alkohol synes jeg det faktisk det er litt rart å ikke servere alkohol i en konfirmasjon, det er jo et selskap. At det ikke blir fest og fylla er nå en ting, men som sakt å ikke servere vin til maten synes jeg er spesielt. I vår familie har det heller ikke vært vanlig å få servert alkohol i konfirmasjoner eller dåp, og jeg har egentlig aldri savnet det. Lurer på om det har noe med at disse selskapene arrangeres søndag formiddag, og at dette setter stemningen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3385945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Vi har hatt drikkevarer i "våre". Men det er kanskje ikke vanlig. Helt vanlig nå i vår familie, og også ved dåp, bursdager (inkludert barne-) juleselskap osv. Våre selskaper varer lenge. Men det er bare vin/øl til maten, og så blir man tilbudt noe til kaffen. Ingen blir noengang beruset, halvparten kjører eller bare takker nei. For meg som ofte ikke kjører syns jeg det er fint med et glass vin, og bestefar tar seg én konjakk. Det er ikke snakk om "drikking", som utover kvelden i bryllup. Da jeg var yngre og var i en drøss med bursdager, dåper og konfirmasjoner var det ikke vanlig, av hensyn til noen kristne avholdsmennesker i slekta. Av en eller annen grunn har man sluttet å ta hensyn til dem med årene Men når jeg tenker meg om har menyen forandret seg veldig også, og maten er mer avansert og vin passer kanskje bedre til. Vi hadde gjerne bog-skinke fra boks, med posebernaise, det er noen år siden jeg fikk servert det i selskap, selv i en barnebursdag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3385948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Helt vanlig nå i vår familie, og også ved dåp, bursdager (inkludert barne-) juleselskap osv. Våre selskaper varer lenge. Men det er bare vin/øl til maten, og så blir man tilbudt noe til kaffen. Ingen blir noengang beruset, halvparten kjører eller bare takker nei. For meg som ofte ikke kjører syns jeg det er fint med et glass vin, og bestefar tar seg én konjakk. Det er ikke snakk om "drikking", som utover kvelden i bryllup. Da jeg var yngre og var i en drøss med bursdager, dåper og konfirmasjoner var det ikke vanlig, av hensyn til noen kristne avholdsmennesker i slekta. Av en eller annen grunn har man sluttet å ta hensyn til dem med årene Men når jeg tenker meg om har menyen forandret seg veldig også, og maten er mer avansert og vin passer kanskje bedre til. Vi hadde gjerne bog-skinke fra boks, med posebernaise, det er noen år siden jeg fikk servert det i selskap, selv i en barnebursdag. ''Da jeg var yngre og var i en drøss med bursdager, dåper og konfirmasjoner var det ikke vanlig, av hensyn til noen kristne avholdsmennesker i slekta. Av en eller annen grunn har man sluttet å ta hensyn til dem med årene '' Eller kanskje de kristne har endret seg :-) ? I min ungdom (frem til jeg var 18-19 år) var det aldri noe alkohol, verken i vennesammenheng eller i familieselskaper (med unntak av ett bryllup med vin) - og nå vil jeg påstå at de aller fleste kristne vennene mine drikker vin, mange drikker øl, og mange liker konjakk, Bayleys, likør eller andre godsaker også. Vet bare om noen få nå som er avholds. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3385954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Herreminhatt det var så mye mat! Det var mat til ca sju selskaper til jo! Men jeg fikk skryt for mine ting, og de andre for sine..Så maten var bra..(Og på potetsalatfronten ble den jeg lagde etter min egen oppskrift borte først;)) Det ble Olabukse, men jammen gikk ikke det greit og. Han var ikke blandt flertallet akkurat, men det ble ikke noe oppstuss om buksa. Jeg lot være med bunad også, og tok en søt, men pynta kjole, så var vi ikke så "usynkrone". (Det er jeg glad for..Bunad hadde nesten hvert uuutholdelig grunnet varme og lengde på selskap) ''jeg fikk skryt for mine ting, og de andre for sine..Og på potetsalatfronten ble den jeg lagde etter min egen oppskrift borte først;))'' Der ser du! Håper dette ble lagt merke til, spesielt av vertskapet og svigermor ''Det ble Olabukse, men jammen gikk ikke det greit og (...) Jeg lot være med bunad også, så var vi ikke så "usynkrone"'' Det er heldigvis få som er som din svigermor som legger seg oppi andres gjøren og laden så til de grader, og ikke minst; sier slike ting høyt Selv om jeg er en av dem som ville foretrukket min mann i dress i et sånt selskap hadde jeg neppe tenkt over om hva andre hadde på seg - om de ikke brøt helt da. Jeg hadde feks en nabo en gang i tiden som tok fram indianerjakken sin hver 17. mai og det la jeg godt merke til ;-D Selv om jeg var glad for at det ikke var min mann som insisterte på indianeranrekk er jeg svært glad for å ha denne uortodokse (nå eks-)nabo i vennekretsen, og setter fremdeles stor pris på han! Gjetter du er glad det hele er over nå 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3385968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Fordi vi var avhengig av skyss Togli.. BARE, derfor. Så vi satt på med noen av de første som dro i vår retning.. Dessuten tror jeg det hadde blitt voldsomt uglesett om vi hadde dratt før uansett. Vi fikk jo sånne "drar dere allerede?" (!!!!), når vi endelig kom oss avgårde også...Værstingene ble visst til over elleve! Vel, jeg ser at alkoholpolitikken varierer nedover i tråden her, jeg er blandt de som er vant til at det serveres til maten også i konfirmasjoner og dåp. Selv om da ikke komfirmanten får. Jeg fikk smake litt i egen komfirmasjon kan jeg huske. Sånn tullegreie med å få et fjerdedels glass med vin eller noe..Men det er jo ca 100 år siden. men det ble servert til alle oss voksne i komfirmasjonene til fetterne og kusine mine, og på navnefesten til niese...og ja..alltid egentlig, i selskaper av en viss varighet. Ah, dere var avhengige av skyss, ja - da skjønner jeg det ble lenge;) Jeg hadde konfirmant i vår, og gudstjenesten starta 12.30, og middagen kl. 15.00. Folk ble vel til ca klokka 19-20, noe som egentlig er passe - selv om jeg har en familie som stortrives i hverandres selskap 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Det var jo en langt mere sympatisk lengde på selskap (Selv om dere hadde denne lange kjøreturen da.) Ser at vanene på alkoholserveringer ved denslags anledninger varierer. Jeg er vant med det, men vet jo egentlig svært godt hvor restriktive svigerne er på alkohol, så det var jo egentlig ikke ei bombe.. Men det hadde _defintivt_ føltes greit å få et glass øl eller vin til maten der på et punkt altså! Jeg er også vant til at det serveres øl eller vin til maten i konfirmasjon. I tillegg tilbys konjakk eller likør til kaffen. Dette er vanlig både i min egen familie og i tidligere svigerfamilie, som alle har vært på Østlandet. Og tendensen har ikke endret seg siden 1970-tallet. Men ingen har vært bedugget. Det er forskjell på å drikke og drekke. Nordpå har jeg inntrykk av at det ikke er vanlig med alkohol i konfirmasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Hvorfor ikke, egentlig? Konfirmanten vil jo gjerne ikke ha kaffe heller, og det er det jo alltid liter på liter vis av? Det er forskjell på kan og vil. Hvis konfirmanten har lyst på kaffe, så kan han drikke det. Men det kan han ikke med alkohol. Voksne får klare å holde stemningen uten å måtte ty til alkohol på konfirmantens store dag. Klarer de ikke det, er det bedre at de forlater selskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 11 timer. Det var inkludert selve konfirmasjonen? Når satte dere dere til bords? Om man har reist langt for å delta, er det hyggelig om selskapet varer litt mer enn tre timer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 11 timer. Det var inkludert selve konfirmasjonen? Når satte dere dere til bords? Om man har reist langt for å delta, er det hyggelig om selskapet varer litt mer enn tre timer. mvh Inkludert selve konfirmasjonen, takk og lov.. Vi satt oss vel til bords i ett-halv to tiden. Leeenge! Nah, tre timer hadde vært flott! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 11 timer ja.. ja det var lenge! Når det gjelder alkohol synes jeg det faktisk det er litt rart å ikke servere alkohol i en konfirmasjon, det er jo et selskap. At det ikke blir fest og fylla er nå en ting, men som sakt å ikke servere vin til maten synes jeg er spesielt. Alkohol i konfirmasjon hører da ingen sted hjemme. Søndag formiddag (ev. lørdag) og æresgjesten er under alkoholalder. Da legges naturligvis meny og drikkevarer opp til hva æresgjesten kan spise og drikke. Dessuten er det alltid noen som kan finne på å drikke for mye, og en slik risiko synes jeg ikke man skal ta når man er der for å feire mindreårige, til og med mindreårige i sin mest sårbare alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Inkludert selve konfirmasjonen, takk og lov.. Vi satt oss vel til bords i ett-halv to tiden. Leeenge! Nah, tre timer hadde vært flott! Så det var altså et selskap på 6-7 timer. Avhening av hvem jeg tilbrakte tiden med og hvordan, kunne det vært hyggelig. Men det kan også blir fryktelig lenge. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Alkohol i konfirmasjon hører da ingen sted hjemme. Søndag formiddag (ev. lørdag) og æresgjesten er under alkoholalder. Da legges naturligvis meny og drikkevarer opp til hva æresgjesten kan spise og drikke. Dessuten er det alltid noen som kan finne på å drikke for mye, og en slik risiko synes jeg ikke man skal ta når man er der for å feire mindreårige, til og med mindreårige i sin mest sårbare alder. Men da skulle jo cabaret og kaffe utgå også...;p Kjenner ikke mange tenåringer med sansen for det altså.. Synes det er allright at barn og tenåringer ser at det kan serveres alkohol til maten (uten at de får), jeg. Tror man er med på å lage litt dårlig drikkekultur om man hauser opp alkohol og gjør det til noe "farlig" som ikke barn og ungdom kan se at voksne drikker. Selvsagt er ikke _fyll_ og mindreårige noe å kombinere, men selskapsdrikke til god mat ser jeg ingen problemer med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Så det var altså et selskap på 6-7 timer. Avhening av hvem jeg tilbrakte tiden med og hvordan, kunne det vært hyggelig. Men det kan også blir fryktelig lenge. mvh Vi hang litt rundt i lokalet FØR vi satt oss også da.. Du er mère tålmodig enn meg. Det der ville vært altfor lenge for meg nesten uansett, med mindre det var en fest med håndpukkede venner og helt annen anledning.. Men dette var selvsagt litt spesielt jævlig..Mange ukjente, og usedvanlige mengder tørrsnakk.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Men da skulle jo cabaret og kaffe utgå også...;p Kjenner ikke mange tenåringer med sansen for det altså.. Synes det er allright at barn og tenåringer ser at det kan serveres alkohol til maten (uten at de får), jeg. Tror man er med på å lage litt dårlig drikkekultur om man hauser opp alkohol og gjør det til noe "farlig" som ikke barn og ungdom kan se at voksne drikker. Selvsagt er ikke _fyll_ og mindreårige noe å kombinere, men selskapsdrikke til god mat ser jeg ingen problemer med. Det handler nok neppe om "ikke liker" for de som mener at det ikke bør serveres noe hovedpersonen ikke kan innta men "aldersgrense", dvs ulovlig... Hos oss handler det bare om sedvane, jr er vant til å delta på middager med vinservering, så han ville neppe tenkt over at noen takket ja til vin om de fikk tilbudet. Det har bare ikke vært praktisert i våre familier, og dette er så inngrodd at jeg ikke engang tenkte over det da vi organiserte hans konfirmasjon 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Det handler nok neppe om "ikke liker" for de som mener at det ikke bør serveres noe hovedpersonen ikke kan innta men "aldersgrense", dvs ulovlig... Hos oss handler det bare om sedvane, jr er vant til å delta på middager med vinservering, så han ville neppe tenkt over at noen takket ja til vin om de fikk tilbudet. Det har bare ikke vært praktisert i våre familier, og dette er så inngrodd at jeg ikke engang tenkte over det da vi organiserte hans konfirmasjon ser den Jeg tenkte mest på at alt skulle være "kun for hovedpersonen", dvs konfirmanten...Og da ville jo fort ting som cabaret, kaffe og særere kaker gå inn i bytte for f.eks cola, pizza og tacoburger..;p Helt greit for meg at enkelte velger å ikke servere, selvom jeg personlig trives bedre med å få tilbudt noe med alkohol i selskap, men jeg synes kommentaren over var vel bombastistisk i selvfølgeligheten i totalavhold i den slags sammenhenger. Jeg synes det er greit at det er forskjell på voksne kan, og hva barn og ungdom kan, uten at man trenger å usyneliggjøre det, jeg tenker snarere avmytifisere og uspennende gjøre, ved normalt forbruk og moderasjon 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Men da skulle jo cabaret og kaffe utgå også...;p Kjenner ikke mange tenåringer med sansen for det altså.. Synes det er allright at barn og tenåringer ser at det kan serveres alkohol til maten (uten at de får), jeg. Tror man er med på å lage litt dårlig drikkekultur om man hauser opp alkohol og gjør det til noe "farlig" som ikke barn og ungdom kan se at voksne drikker. Selvsagt er ikke _fyll_ og mindreårige noe å kombinere, men selskapsdrikke til god mat ser jeg ingen problemer med. ''Men da skulle jo cabaret og kaffe utgå også...;p Kjenner ikke mange tenåringer med sansen for det altså..;)'' En viss forskjell på hva ungdom ikke får lov til å spise/drikke og hva ungdom ikke har lyst til å spise/drikke. ''Synes det er allright at barn og tenåringer ser at det kan serveres alkohol til maten (uten at de får), jeg. Tror man er med på å lage litt dårlig drikkekultur om man hauser opp alkohol og gjør det til noe "farlig" som ikke barn og ungdom kan se at voksne drikker.'' Ja, det synes du - og majoriteten av alle andre voksne også. Men omtrent all forskning sier det motsatte, og da kan vel både du og jeg synes så mye vi vil. Vi drikker også litt foran barna, vin til middag og sånn, men ALDRI på de dagene som faktisk er barnas. Dvs dåp, konfirmasjon, bursdager osv. Og det skaper neppe god drikkekultur hos barn og ungdom dersom de oppdras til at det MÅ eller i praksis ER alkoholservering ved enhver festig anledning. Det er sunt å lære at det fint er mulig å kose seg uten alkohol også. Ingen barn tar skade av det. ''Selvsagt er ikke _fyll_ og mindreårige noe å kombinere, men selskapsdrikke til god mat ser jeg ingen problemer med.'' Ikke jeg heller, så lenge det ikke er "barnas dag"... Men når man serverer alkohol i en anledning hvor mindreårige står i fokus, sender man et galt signal, mener jeg. Og man prioriterer de voksnes behov fremfor behovene til de som faktisk er hovedpersonene. Jeg vet ikke om en eneste konfirmant som har behov for at de voksne i selskapet blir servert alkohol. Dessuten - alle som har levd en stund har vel opplevd folk som har drukket for mye ved upassende anledninger. Å risikere noe sånt i en konfirmasjon, er da ikke nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/6/#findComment-3386495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.