gullfisk Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Alkohol i konfirmasjon hører da ingen sted hjemme. Søndag formiddag (ev. lørdag) og æresgjesten er under alkoholalder. Da legges naturligvis meny og drikkevarer opp til hva æresgjesten kan spise og drikke. Dessuten er det alltid noen som kan finne på å drikke for mye, og en slik risiko synes jeg ikke man skal ta når man er der for å feire mindreårige, til og med mindreårige i sin mest sårbare alder. Det er da slett ikke alltid noen som kan finne på å drikke for mye i alle familier. Det har aldri jeg opplevd, og ta hensyn til det ville være supersært. I en konfirmasjon kjenner man alle som kommer godt. Som om moren min plutselig skulle oppføre seg beruset, eller en onkel bli ufin, eller jeg selv. Det skjer bare ikke, ingen har noen gang vært i nærheten av å bli beruset (eller blitt servert så mye vin/øl/drikke at de har sjansen til det). Et glass vin til maten til enkelte voksne i løpet av et 11-timers arrangement er ikke noen risikosport i vår familie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/7/#findComment-3386584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Alkohol i konfirmasjon hører da ingen sted hjemme. Søndag formiddag (ev. lørdag) og æresgjesten er under alkoholalder. Da legges naturligvis meny og drikkevarer opp til hva æresgjesten kan spise og drikke. Dessuten er det alltid noen som kan finne på å drikke for mye, og en slik risiko synes jeg ikke man skal ta når man er der for å feire mindreårige, til og med mindreårige i sin mest sårbare alder. Du må gjerne mene det:) Men jeg synes det er helt normalt å servere vin og øl til maten. De fleste av de som er i en konfirmasjon er jo voksne mennesker. Dessuten, jeg mener å huske at både jeg og broren min sin konfirmasjon var på en lørdag (jeg kan huske feil men tror ikke det). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/7/#findComment-3386681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Alkohol i konfirmasjon hører da ingen sted hjemme. Søndag formiddag (ev. lørdag) og æresgjesten er under alkoholalder. Da legges naturligvis meny og drikkevarer opp til hva æresgjesten kan spise og drikke. Dessuten er det alltid noen som kan finne på å drikke for mye, og en slik risiko synes jeg ikke man skal ta når man er der for å feire mindreårige, til og med mindreårige i sin mest sårbare alder. Og du må gjerne mene at det er sært å ikke servere vin i konfirmasjon eller andre selskap. At det nettopp er en slik manglende forståelse for alkoholfrie settinger som fører til drikkepress, er en helt annen sak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/7/#findComment-3386706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 ''Men da skulle jo cabaret og kaffe utgå også...;p Kjenner ikke mange tenåringer med sansen for det altså..;)'' En viss forskjell på hva ungdom ikke får lov til å spise/drikke og hva ungdom ikke har lyst til å spise/drikke. ''Synes det er allright at barn og tenåringer ser at det kan serveres alkohol til maten (uten at de får), jeg. Tror man er med på å lage litt dårlig drikkekultur om man hauser opp alkohol og gjør det til noe "farlig" som ikke barn og ungdom kan se at voksne drikker.'' Ja, det synes du - og majoriteten av alle andre voksne også. Men omtrent all forskning sier det motsatte, og da kan vel både du og jeg synes så mye vi vil. Vi drikker også litt foran barna, vin til middag og sånn, men ALDRI på de dagene som faktisk er barnas. Dvs dåp, konfirmasjon, bursdager osv. Og det skaper neppe god drikkekultur hos barn og ungdom dersom de oppdras til at det MÅ eller i praksis ER alkoholservering ved enhver festig anledning. Det er sunt å lære at det fint er mulig å kose seg uten alkohol også. Ingen barn tar skade av det. ''Selvsagt er ikke _fyll_ og mindreårige noe å kombinere, men selskapsdrikke til god mat ser jeg ingen problemer med.'' Ikke jeg heller, så lenge det ikke er "barnas dag"... Men når man serverer alkohol i en anledning hvor mindreårige står i fokus, sender man et galt signal, mener jeg. Og man prioriterer de voksnes behov fremfor behovene til de som faktisk er hovedpersonene. Jeg vet ikke om en eneste konfirmant som har behov for at de voksne i selskapet blir servert alkohol. Dessuten - alle som har levd en stund har vel opplevd folk som har drukket for mye ved upassende anledninger. Å risikere noe sånt i en konfirmasjon, er da ikke nødvendig. Her sier vel forskningen (som på så mange andre områder), ganske sprikende ting? (Meg bekjent hvertfall) I følge min erfaring og obervasjonsevne (og med fare for å dra tråden langt utenfor opprinnelig tema;)) er det vel ofte de ungdommene som enten blir holdt altfor strengt eller altfor liberalt, som lettest kan få et anstrengt og uheldig forhold til alkohol? Nå synser jeg veldig, men jeg tror ikke det er så lurt å være blandt dem som sender med øl og vin til tenåringene sine på fest og sånn, men jeg tror heller ikke det er så lurt å være kjempestrikt, og lage noe mystisk og kjempefarlig, og dermed gjerne også spennende og mytisk, ut av alkohol. Jeg sier ikke dermed at det foreksempel MÅ være alkoholservering i sånne selskaper som en komirmasjon (selvom gjestene i enkelte tilfeller (som mitt;)), nok hadde funnet dette komfortabelt;)), men jeg tror ikke hovedpersonen har vondt av det heller, selv ikke på sin "store dag". (Med mindre det er sånn du sier om alkoholrelaterte problemer i familien, og at enkelte drikker seg ufine - sånt er jo ikke trivelig..Men jeg vil tro det er mange familier som faktisk, i sin helhet styrer klar av sånt - kanskje særlig i en komifrmasjon - selvom da tilgangen er der;)) Det handler om, mener jeg, å la barn og ungdom navigere litt selv (og med hjelp av foreldrene) i en verden som inneholder ting som både kan være farlig og fristende, uten å gjemme det vekk, og håpe at resultatet blir moderasjon, mangfold, og bevvisthet rundt at noe er for noen , og annet for andre igjen. Noe sånt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/7/#findComment-3386719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Vel, en grunn til det er at bortimot samtlige familier på kloden har en viss onkel, eller tante, eller "ine, far, mor, etter, or, fille" osv. Som egentlig har et alkoholproblem. Eller som mener at "en lille" er 1,5 liter. Og som alltid lager ekkel stemning ved bordet, er for synlig beruset, og om det ikke utarter til direkte kvalme. Så medfører det i alle fall at dagen blir ødelagt og folk hvisker og tisker om det etterpå. Du vet, vitser som ikke passer seg, klapser folk på steder man rødmer over, provoserer osv. Denne personen er lettsnurt og langsur. Har også ofte status som en "må bes" og anser seg selv som viktig. Jeg kjenner igrunnen ingen som ikke har en slik i slekta. Og da er det best å kjøre safe for barnas skyld. Når det engang er barnas dag. Vi har absolutt ingen slik i slekta eller i nære vennekretsen som blir bedt i konfirmasjon! Jeg har aldri opplevd at noen har blitt i nærheten av beruset av å få et glass vin til maten i finere familieselskap, verken hos meg eller andre. Skulle det skje, vil vi sikkert revurdere alkoholservering. Forresten vill vi jo da gått tom for drikke vedlig fort, vi beregner ikke at folk skal "drikke", bare få drikke som passer til maten mens vi spiser. "Samtlige familier på hele kloden", den kjøper jeg ikke. Jeg vil tro at hvis noen i min familie mot formodning skulle ha problemer, er de av dem som takker nei, siden jeg aldri har sett noe slikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/7/#findComment-3386738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Vi har absolutt ingen slik i slekta eller i nære vennekretsen som blir bedt i konfirmasjon! Jeg har aldri opplevd at noen har blitt i nærheten av beruset av å få et glass vin til maten i finere familieselskap, verken hos meg eller andre. Skulle det skje, vil vi sikkert revurdere alkoholservering. Forresten vill vi jo da gått tom for drikke vedlig fort, vi beregner ikke at folk skal "drikke", bare få drikke som passer til maten mens vi spiser. "Samtlige familier på hele kloden", den kjøper jeg ikke. Jeg vil tro at hvis noen i min familie mot formodning skulle ha problemer, er de av dem som takker nei, siden jeg aldri har sett noe slikt. Lucky you. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/7/#findComment-3386812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Ja, da hadde vi forskjellige preferanser. Jeg trenger ikke at selskapene er SÅ lange, og synes dessuten at moderate mengder alkohol nesten er en nødvendighet, når så mange ganske ukjente mennesker (Det gjelder forøvrig egen familie også når "alle" samles - det går jo gjerne år mellom at jeg ser enkelte av dem) skal sitte runst bord, eller vandre rastløst rundt i timesvis. Det betyr jo ikke at konfirmanten, eller de andre barna får noe annet en solo og cola, men jeg er vant til at det er servering til de voksne når det er stort selskap. Og det hjelper ofte litt på stemningen, synes jeg da Høres ut som trasige og kjedelige selskaper!!!! Kanskje det er deg det er noe galt med? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/7/#findComment-3387262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Høres ut som trasige og kjedelige selskaper!!!! Kanskje det er deg det er noe galt med? Ja, helt sikkert :/ Men jeg ser ikke ut til å være helt alene om å synes at så lenge er treigt da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383367-lurer-p%C3%A5-omdenne-konfirmasjonstr%C3%A5den-engasjerer/page/7/#findComment-3387565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.