Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en 12-åring, som egentlig ikke er så interessert i Facebook, selv om de fleste kompisene har profil der.. Men, "presset" øker. Nå har han begynt med en ny idrett, og trenerne sier at det er enklere å sende ut meldinger, om alle er på Facebook.

Synspunkter? Skal jeg la ham få lov?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383392-12-%C3%A5r-og-facebook/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde latt ham få lov, men insistert på å ha full tilgang til kontoen hans.

Selv lot jeg guttungen få Facebook-konto noen måneder før han var 13, med avtale om at jeg skulle se alt han gjorde og at profilen var helt sperret med max sikkerhet. Sammenligna det med å øvelseskjøre ;-)

Gjest annlovinda

Sønnen min har Facebook, og han er ikke 13 år. Men jeg har passordet hans, og sjekker også kontoen hans regelmessig.

Men må si jeg synes det blir litt feil at idrettslag/grupper bestemmer at info skal legges ut på facebook, slik at de må ha det for å holde seg oppdatert.

Men ellers har jeg ingen sterke synspunkter på at de ikke skal ha det selv om de egentlig ikke er gamle nok, iallefall ikke så lenge vi foreldre holder øye med hva som skjer på nettet

Annonse

Sønnen min har Facebook, og han er ikke 13 år. Men jeg har passordet hans, og sjekker også kontoen hans regelmessig.

Men må si jeg synes det blir litt feil at idrettslag/grupper bestemmer at info skal legges ut på facebook, slik at de må ha det for å holde seg oppdatert.

Men ellers har jeg ingen sterke synspunkter på at de ikke skal ha det selv om de egentlig ikke er gamle nok, iallefall ikke så lenge vi foreldre holder øye med hva som skjer på nettet

''Men må si jeg synes det blir litt feil at idrettslag/grupper bestemmer at info skal legges ut på facebook, slik at de må ha det for å holde seg oppdatert.''

Foreldrene kan da ha profil og melde seg inn i gruppa isteden for barnet.

Gjest annlovinda

''Men må si jeg synes det blir litt feil at idrettslag/grupper bestemmer at info skal legges ut på facebook, slik at de må ha det for å holde seg oppdatert.''

Foreldrene kan da ha profil og melde seg inn i gruppa isteden for barnet.

Ja - det er selvfølgelig en løsning å gjøre det på den måten

Jeg synes det er hårreisende om trenerne oppfordrer barna til å få seg FB-profil, all den tid det er 13-årsgrense. Men kanskje de mente at det var foreldrene som skulle følge med der?

Ikke aktuelt her i huset å opprette FB-profil før man er 13, selv om jeg vet at flere av 11-åringens venner har hatt i over et år allerede.

Mitt yngste barn - 9 år - deltar i en idrett. Alle beskjeder legges ut på Facebook. Der er det jeg som er medlem av gruppa og holder orden og oversikt.

Mitt nesteldste barn deltok i noen år på en aktivitet der alle beskjeder ble sendt ut pr sms. Men der ba de om telefonnummer til foreldre, og alle beskjeder ble sendt til oss.

Jeg ser ikke noe problem med denne måten å gjøre det på. Det sparer inn en del i papir, kopiering og porto.

Mine to eldste har hatt FB siden de var elleve, og det har utelukkende vært en positiv erfaring, så jeg hadde ikke vært i tvil ;)

Ungene hadde lenge profil på "gosupermodel", men der var jo ikke jeg medlem.... så jeg fikk ikke fulgt med på hva som skjedde der (og der er det visst mye rart). På FB har jeg en viss kontroll og jeg lærer barnas venner bedre å kjenne også....

Aldersgrensen på tretten år forklarte jeg slik at de ikke fikk dra alene på kino over aldersgrensen, men sammen med en voksen. Av den grunn skulle jeg ha passordet på FB og ha lov til å gå inn på meldinger etc om nødvendig - fram til de var minst tretten.

Annonse

Jeg har nettopp latt 12-åringen min få facebook-konto, han var en av de siste i klassen som fikk, så jeg ville latt barnet få lov.

Her har både korps og idrett facebook-grupper hvor aktiviteter legges ut.

Idretten starter ikke med dette før i 13-årsgruppen, men noen av barna har jo ikke fylt 13 enda. Her er det nok et ment å møte ungdommene på en arena hvor de faktisk kan fange opp beskjedene selv og dermed et ledd i å gi dem ansvar for oppfølging av egen aktivitet. Jeg stoler imidlertid ikke helt på min ungdom, og er medlem i denne gruppen selv for å kunne følge med.

Korpset har jo mange medlemmer som er yngre enn 13, her er det som regel foreldrene som er medlem i facebook-gruppen, og all informasjon sendes også som e-post og legges på hjemmesidene til korpset.

Jeg synes at facebook en praktisk informasjonskanal, men det forutsetter jo at man faktisk logger seg på facebook med jevne mellomrom. Hvis dere ikke vil at barnet skal få facebook-konto, er det nok uproblematisk at dere foreldre blir medlem denne gruppen og tar informasjonsansvaret.

Gjest Shira :o)

Guttungen får noen meldinger via FB, men da er det vi foreldre som er medlemmer i gruppa.

Jeg har sagt nei, inntil videre. Han går i 6.kl nå. Jeg er ikke sånn superstreng, men har pga at jeg ser endel av vennene ikke helt har styr på sin FB, har jeg sagt at det er 13-års grense og at han får vente. Selv ville jeg jo fulgt med, men dessverre ser jeg at ikke alle foreldre gjør det.

Så både ja og nei, syns du det er greitt så lag en profil, er ikke den aldersgrensa bare veilende? Eller kanskje jeg roter nå, har vært diskusjoner rundt det her inne før.

Jeg ble så lei av MSN-styret som var en stund, med stygge kommentarer, at det passer meg fint at min gutt ikke har FB enda, mindre for meg å holde styr på. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...