Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mine to eldste har hatt FB siden de var elleve, og det har utelukkende vært en positiv erfaring, så jeg hadde ikke vært i tvil ;)

Ungene hadde lenge profil på "gosupermodel", men der var jo ikke jeg medlem.... så jeg fikk ikke fulgt med på hva som skjedde der (og der er det visst mye rart). På FB har jeg en viss kontroll og jeg lærer barnas venner bedre å kjenne også....

Aldersgrensen på tretten år forklarte jeg slik at de ikke fikk dra alene på kino over aldersgrensen, men sammen med en voksen. Av den grunn skulle jeg ha passordet på FB og ha lov til å gå inn på meldinger etc om nødvendig - fram til de var minst tretten.

''Aldersgrensen på tretten år forklarte jeg slik at de ikke fikk dra alene på kino over aldersgrensen, men sammen med en voksen. Av den grunn skulle jeg ha passordet på FB og ha lov til å gå inn på meldinger etc om nødvendig - fram til de var minst tretten.''

Ja, det var jo en ganske god forklaring. Har selv tenkt at jeg ikke ville være medhjelper om barna skulle lyve på alderen, men ser den.

Dog velger jeg å holde igjen så lenge som mulig - så langt har ikke presset vært _veldig_ stort.

Fortsetter under...

tzatziki1365380058

Jeg forholder meg til aldersgrenser så lenge det er lovpålagt - dvs at jeg taler varmt overfor avkommet for aldersgrenser når det gjelder sex og alkohol og andre aldersgrenser det faktisk er straffbart å bryte ( i alle fall i teorien....)

Når det kun er andre "synsere" som har satt aldersgrensen, og som sannsynligvis ikke har bedre vett enn jeg selv har, blåser jeg i aldersgrenser jeg ikke er enig i.

Det siste gjelder i høyeste grad facebook. Face er noe av det minst farlige man kan holde på med på nett, og foreldre har anledning til å følge godt med. Det jeg synes er problematisk, er at man må lyve for å få profil der, siden det er 13-årsgrense. Liker ikke oppfordre til løgn, og derfor har vi løst det ved at jeg har opprettet profilen for dem, ikke barna. Dermed er det jeg som lyver, i det minste - ikke dem. Det gir meg en illlusjon av å gjøre saken bedre, i det minste.

Så ja, la barnet få facebook dersom barnet og du har lyst til det.

MEN - så lenge aldersgrensen er som den er, synes jeg det er håpløst av treneren å legge opp løpet sånn at man nesten må ha face for å henge med. De må finne andre måter å informere på så lenge de er trenere for barn som ikke er gamle nok til å ha profil der.

Uansett hvor tåpelig jeg, personlig, synes facebook-aldersgrensen er.

''Aldersgrensen på tretten år forklarte jeg slik at de ikke fikk dra alene på kino over aldersgrensen, men sammen med en voksen. Av den grunn skulle jeg ha passordet på FB og ha lov til å gå inn på meldinger etc om nødvendig - fram til de var minst tretten.''

Ja, det var jo en ganske god forklaring. Har selv tenkt at jeg ikke ville være medhjelper om barna skulle lyve på alderen, men ser den.

Dog velger jeg å holde igjen så lenge som mulig - så langt har ikke presset vært _veldig_ stort.

Så lenge ungene ikke maser, så ser jeg ingen grunn egentlig... Eneste må være i spesielle tilfeller der barna f.eks. sliter litt sosialt etc.. Min niese på tolv var den eneste jenta i klassen som ikke hadde FB, og hun er heller ikke den som "leder an" i flokken osv.... Hun hadde litt aversjoner mot FB fordi hun ikke har like mye erfaring med databruk som de andre i klassen. Jeg spurte min søster om jeg kunne få lage profil sammen med henne en dag hun var her, og det var ok;)

Jeg nærmest "tvang" henne til å opprette profil (mild og veiledende "tvang" ;)) - og jenta med dårlig selvtillit fikk seg virkelig et løft da den ene etter den andre ville legge henne til som venn, og skrive fine ting til henne på statusen "pena, søta, awwwwwww" og alt det der ungdommen skriver nå til dags ;)). Nå er hun ofte på FB og kan være med på chat med klassevenninnene for å avtale turer til byen etc - noe det var vanskelig for henne å ta del i før :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...