Gå til innhold

Din beste gryterettoppskrift

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Den vil jeg gjerne ha. :o)

Jeg skal bruke hjortekjøtt da, men det er lite viltsmak på hjorten. Jeg skal feire litt og vil teste ut forskjellige gryter tenkte jeg, før jeg lager en stor gryte.

Og ikke minst så er jeg matlei og ser at jeg går på de samme rettene hele tiden. Har tilgang på mye kjøtt så jeg må variere litt for å ikke gå lei. Har også veldig mye kjøttdeig av hjort, må bli flinkere til å bruke det også. Siden det er så lite viltsmak så kan den brukes til det meste egentlig, svært lite fett er det i den også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383403-din-beste-gryterettoppskrift/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når vi lager gryte av hjort så gjør vi omtrent som følger:

- deler kjøttet i grytebiter (litt større enn det man putter i munnen), krydrer med salt og pepper, freser disse i smør (ikke margarin) så de får fin stekeskorpe, tømmer oppi gulrøtter i biter og grovhakket løk (vi bruker mye for gulrota blir så utrolig god når den lages på denne måten!) og har på vann til det dekker. Lar det så stå og putre i gjerne et par timer.

- i mellomtiden lager vi bruning av smør og mel (var det mannen din som ikke tålte det???), mye bruning for vi elsker saus! *hehe* I så fall kan du bruke et par poser ferdig viltsaus også.

Tømmer så bruningen i gryta og rører godt, og smaker til med rømme, tyttebær og krydder, kanskje litt buljong om man liker det. Serveres med poteter og gjerne broccoli. *sikle*

Når vi lager gryte av hjort så gjør vi omtrent som følger:

- deler kjøttet i grytebiter (litt større enn det man putter i munnen), krydrer med salt og pepper, freser disse i smør (ikke margarin) så de får fin stekeskorpe, tømmer oppi gulrøtter i biter og grovhakket løk (vi bruker mye for gulrota blir så utrolig god når den lages på denne måten!) og har på vann til det dekker. Lar det så stå og putre i gjerne et par timer.

- i mellomtiden lager vi bruning av smør og mel (var det mannen din som ikke tålte det???), mye bruning for vi elsker saus! *hehe* I så fall kan du bruke et par poser ferdig viltsaus også.

Tømmer så bruningen i gryta og rører godt, og smaker til med rømme, tyttebær og krydder, kanskje litt buljong om man liker det. Serveres med poteter og gjerne broccoli. *sikle*

Takker!

Sambo tåler alt han. :o)

Må jeg ha tyttebær i? Jeg er litt sånn, hm, nei, liker egentlig ikke tyttebær. ;o)

Skal lage det slik en dag, jeg er veldig glad i saus og svært glad i saus med litt rømme oppi.

Denne her er god, diktet den selv :D

Stek kjøtt i strimler (jeg brukte svinekjøtt, men tror det funker med alt slags kjøtt).

Del en stor søtpotet i terninger og stek de gylne i panne.

Skjær også 4-5 poteter i båter og stek de i terninger.

Fres div. grønnsaker, jeg brukte en frossen grønnsaksblanding med blomkål,

rosenkål, ertebelger, gulrot og kålrot, samt jeg skjærte en rød og en grønn paprika i biter, og et par vårløker og en gul løk i terninger,

fres grønnsakene akkurat møre, og bland alt sammen og

krydre med salt og pepper samt soyasaus.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1346828230' post='4808159]

Takker!

Må jeg ha tyttebær i? Jeg er litt sånn, hm, nei, liker egentlig ikke tyttebær. ;o)

Skal lage det slik en dag, jeg er veldig glad i saus og svært glad i saus med litt rømme oppi.

Du trenger ikke tyttebær, men vi synes det setter en ekstra spiss på sausen da. Vi bruker en liten dæsj sennep også når jeg tenker meg om. Jeg liker ikke "ren" sennep på pølser og sånt, men i saus er det kjempegodt! :o)

Denne her er god, diktet den selv :D

Stek kjøtt i strimler (jeg brukte svinekjøtt, men tror det funker med alt slags kjøtt).

Del en stor søtpotet i terninger og stek de gylne i panne.

Skjær også 4-5 poteter i båter og stek de i terninger.

Fres div. grønnsaker, jeg brukte en frossen grønnsaksblanding med blomkål,

rosenkål, ertebelger, gulrot og kålrot, samt jeg skjærte en rød og en grønn paprika i biter, og et par vårløker og en gul løk i terninger,

fres grønnsakene akkurat møre, og bland alt sammen og

krydre med salt og pepper samt soyasaus.

Hørtes godt ut, søtpotet har jeg ikke brukt før.

Jeg har mye svinekjøtt også, og det hørtes jo veldig godt ut med det oppi.

Annonse

Du trenger ikke tyttebær, men vi synes det setter en ekstra spiss på sausen da. Vi bruker en liten dæsj sennep også når jeg tenker meg om. Jeg liker ikke "ren" sennep på pølser og sånt, men i saus er det kjempegodt! :o)

Spiser ikke vanlig sennep på pølser vi heller, men en god sterk sennep i maten er noe annet. Setter ofte en ekstra god smak.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1346828568' post='4808165]

Hørtes godt ut, søtpotet har jeg ikke brukt før.

Jeg har mye svinekjøtt også, og det hørtes jo veldig godt ut med det oppi.

Ja, jeg har ikke vært så begeistret for søtpotet før, men det er kjempegodt i slike gryteretter,

jeg fikk ideen pga en ferdigpose jeg så i frysedisken, der var det søtpotet, potetbåter og div. grønnsaker, og søtpotet var nyyydelig! Jeg har prøvd å koke søtpotet før, men det var ikke godt, altfor søtt... men tror løken og det andre gjør at smaken blir bare helt utrolig :-)

Og det skal visstnok være veldig sunt og :)

Ja, jeg har ikke vært så begeistret for søtpotet før, men det er kjempegodt i slike gryteretter,

jeg fikk ideen pga en ferdigpose jeg så i frysedisken, der var det søtpotet, potetbåter og div. grønnsaker, og søtpotet var nyyydelig! Jeg har prøvd å koke søtpotet før, men det var ikke godt, altfor søtt... men tror løken og det andre gjør at smaken blir bare helt utrolig :-)

Og det skal visstnok være veldig sunt og :)

Er sikkert kombinasjonen som gjør det godt ja.

Når jeg tenker meg om så fikk jeg søtpotet servert som dessert på en restaurant, det var ikke noe særlig. Mulig fordi det var uvant.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1346828230' post='4808159]

Takker!

I stedet for tyttebær så kan du jo bruke en skje ripsgele? Det gjør seg veldig godt i viltsaus:-)

Gjest luftslott

Hva med å lage Shepherd's Pie? Lag paideig som vanlig, gjerne med fullkornshvetemel. Kjøtt eller kjøttdeig + løk brunes i panne før det legges over i gryte med passelig med vann, og gjerne buljong eller fond. Kok opp poteter til potetmos. Skjær opp/tilsett ønskede grønnsaker(alt kan brukes, etter smak!). Kok opp til kjøttet er mørt. Fordel paideigen i formen(spar litt til dekorasjon om ønskelig). Legg i kjøttsausen, legg så potetmos som et lokk på toppen. Dekorer med paideig om ønskelig. Stekes til paideigen er sprø og gyllen, serveres rykende varm. Utrolig godt og gir rom for mye variasjon!

Hva med å lage Shepherd's Pie? Lag paideig som vanlig, gjerne med fullkornshvetemel. Kjøtt eller kjøttdeig + løk brunes i panne før det legges over i gryte med passelig med vann, og gjerne buljong eller fond. Kok opp poteter til potetmos. Skjær opp/tilsett ønskede grønnsaker(alt kan brukes, etter smak!). Kok opp til kjøttet er mørt. Fordel paideigen i formen(spar litt til dekorasjon om ønskelig). Legg i kjøttsausen, legg så potetmos som et lokk på toppen. Dekorer med paideig om ønskelig. Stekes til paideigen er sprø og gyllen, serveres rykende varm. Utrolig godt og gir rom for mye variasjon!

Åja! Det er jo knallgodt og åresvis siden jeg har spist!

Tusen takk for tips! :o)

I stedet for tyttebær så kan du jo bruke en skje ripsgele? Det gjør seg veldig godt i viltsaus:-)

Ja, jo, liker egentlig ikke ripsgele heller ;o) Samtidig så kan det godt hende at jeg synes det er veldig godt i en gryte.

Og jeg vet mamma har laget ripsgele, så jeg kan snike litt hos henne.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...