Gå til innhold

Folk som skriver på dialekt

Anbefalte innlegg

Hva er det med dem?

KAN de ikke skrive ordentlig, og går for dialekt for å dekke over dette, eller er det en eller annen annen grunn til at de gjør det? Trassing eller noe, kanskje?

Har jeg rett i at det er mest utbredt fra trønderland og nordover? Synes det ser sånn ut.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383450-folk-som-skriver-p%C3%A5-dialekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Har jeg rett i at det er mest utbredt fra trønderland og nordover?''

Æ e trønder æ :-). Skriv sms på trøndersk til vanlig, men skriver jeg til noen som er sørfra, så skriver jeg bokmål. Her hvor jeg bor ser det litt rart ut om jeg skriver bokmål på sms til de som er trøndere.

Det spørs jo hvor det er jeg skriver selvsagt. Brev og lignende skriver jeg alltid på bokmål.

Jeg synes det er tungt å lese når folk skriver på dialekt. Hvis jeg skal forsøke å skrive på dialekt selv (noe jeg vanligvis aldri gjør), bruker jeg mye lengre tid enn om jeg skal skrive vanlig bokmål.

Samme her! Jeg hater å lese min egen dialekt, og å skrive den har jeg ikke det minste lyst til. Alle har jo sine egne regler for "rettskriving"! Alt er lov, og det finnes en haug med ulike skrivemåter for det samme ordet.

Synes det brer om seg med denne dialektskrivingen, jeg. I avisenes kommentarfelter er det så mange som ser ut som de er hardt rammet av dysleksi at man blir litt skremt.

''Har jeg rett i at det er mest utbredt fra trønderland og nordover?''

Æ e trønder æ :-). Skriv sms på trøndersk til vanlig, men skriver jeg til noen som er sørfra, så skriver jeg bokmål. Her hvor jeg bor ser det litt rart ut om jeg skriver bokmål på sms til de som er trøndere.

Det spørs jo hvor det er jeg skriver selvsagt. Brev og lignende skriver jeg alltid på bokmål.

Godt å høre;) Jeg synes trøndersk er den aller vanskeligste dialekten å tyde. Jeg satt og leste en trønderstatus på facebook nå nettopp, og jeg skjønte omtrent ingenting! Det KAN ha vært noe om en hund, men jeg er ikke sikker.

Samme her! Jeg hater å lese min egen dialekt, og å skrive den har jeg ikke det minste lyst til. Alle har jo sine egne regler for "rettskriving"! Alt er lov, og det finnes en haug med ulike skrivemåter for det samme ordet.

Synes det brer om seg med denne dialektskrivingen, jeg. I avisenes kommentarfelter er det så mange som ser ut som de er hardt rammet av dysleksi at man blir litt skremt.

''Synes det brer om seg med denne dialektskrivingen, jeg. I avisenes kommentarfelter er det så mange som ser ut som de er hardt rammet av dysleksi at man blir litt skremt.''

Enig! Jeg synes det er veldig tungt å lese både dialekt og overdreven orddeling og grammatikalske feil. Jeg synes typisk sms-språk er tungt å lese også, men så er jeg snart 40 år da. :P

Jeg liker ikke å lese på nynorsk heller, synes det er tungt, men nå blir jeg vel buet ut herfra snart. :P

Annonse

Godt å høre;) Jeg synes trøndersk er den aller vanskeligste dialekten å tyde. Jeg satt og leste en trønderstatus på facebook nå nettopp, og jeg skjønte omtrent ingenting! Det KAN ha vært noe om en hund, men jeg er ikke sikker.

Den personen burde lage seg en egen gruppe for venner med trønderdialekt. :-)

Ja, trøndersk er en litt spesiell dialekt kanskje. Kunne det være "hainhoin i banj"? ;-)

Annonse

''Synes det brer om seg med denne dialektskrivingen, jeg. I avisenes kommentarfelter er det så mange som ser ut som de er hardt rammet av dysleksi at man blir litt skremt.''

Enig! Jeg synes det er veldig tungt å lese både dialekt og overdreven orddeling og grammatikalske feil. Jeg synes typisk sms-språk er tungt å lese også, men så er jeg snart 40 år da. :P

Jeg liker ikke å lese på nynorsk heller, synes det er tungt, men nå blir jeg vel buet ut herfra snart. :P

Jeg er heller ikke kjempefan av nynorsk, men det er i alle fall et skriftspråk. Så det får vi tåle. :-)

D e mytji bejr ennj d hær!

Grøsser meg når Tone Damli skriver på dialekt. Jeg tenker at dama ikke kan rettskriving.

''Grøsser meg når Tone Damli skriver på dialekt. Jeg tenker at dama ikke kan rettskriving.''

Ja, men du verden så flott dialekt det er (når hun prater).

Eg buar iallefall til deg no!!!!!! :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...