Gå til innhold

Sykemelding og jobb

Anbefalte innlegg

[quote name=Shira :o)' timestamp='1347097313' post='4809385]

Ja, men hadde du vært en av dem som ville bli sykemeldt, hadde du kunnet finne ut av det, men du er ikke en av dem.

Jeg ser det godt jeg også. De fleste har en lege som de bruker noen få ganger ved helt legitime behov. Så har du dem som vil ha sykemelding, de "shopper" leger, her fungerer ikke fastlegeordningen så bra, så du kan innom de fleste lege på legesenteret om du vil.

Så dyktige leger her kan bli stemplet som vanskelige leger. For det er jo som oftes de dyktig som vil finne årsaken, ikke bare sykemelde, ikke sant.

Dette er satt litt på spissen, men det har vært slik i alle år. Nå kan det hende at folk har gode grunner for at de vil overprøve legen med lengre sykemelding, det vet ikke jeg, men jeg vet hvordan jeg raskt skal finne ut hvem som evnt kan gi meg det jeg ønsker uten så mye styr.

Kjenner igjen dette. Der jeg har fastlege er den kanskje dyktigste legen av alle den minst populære. Det er et lite sted med et par generasjoner trygdede og en god del sosiale problemer. Mange vil ha de legene som koseprater med dem og skriver ut sykemeldinger og resepter på det de ber om uten for mye mas. De som er for grundige og krever for mye av dem blir upopulære. Min lege er den grundigste og den med mest fagkunnskap av de jeg noen gang har hatt. Han får gjennomgå i lokalrevyen hvert år:)

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angustia

7

• frosken

6

• meg__123!

4

• Nord og ned

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira :o)

Kjenner igjen dette. Der jeg har fastlege er den kanskje dyktigste legen av alle den minst populære. Det er et lite sted med et par generasjoner trygdede og en god del sosiale problemer. Mange vil ha de legene som koseprater med dem og skriver ut sykemeldinger og resepter på det de ber om uten for mye mas. De som er for grundige og krever for mye av dem blir upopulære. Min lege er den grundigste og den med mest fagkunnskap av de jeg noen gang har hatt. Han får gjennomgå i lokalrevyen hvert år:)

''Der jeg har fastlege er den kanskje dyktigste legen av alle den minst populære.''

Dessverre kan jeg nikke enig til dette.

På små steder blir dette veldig gjennomskuelig. Igjen, det er godt mulig at folk har gode grunner til å få sykemelding (jeg tror jo at de fleste har det, håper det), men det er jo noe feil når en lett kan finne ut hvilke leger som fort sykemelder, skulle jo tro det som var viktig å vite var hvilke leger som tok pasienten på alvor, på alvor på godt og vondt.

Når det er sagt, så merker jeg en endring her, legene er ikke så "enkle" å ha med å gjøre lengre.

Gjest Høstløvet

''"Alle" vet hvilke fastleger som lett skriver ut sykemeldinger, og de som vil bli sykemeldte, velger disse legene som fastleger.''

Jeg aner ikke hvilke leger heromkring som er mer slepphendte med sykemeldinger enn andre. Jeg har valgt fastlegen min fordi han er en dyktig lege.

''Jeg har valgt fastlegen min fordi han er en dyktig lege.''

Det er vel det viktigste kriteriet for de fleste av oss.

''Men jeg har ingen tro på at flertalllet av landets fastleger ikke gjør selvstendige vurderinger når det gjelder sykemeldinger''

"Alle" vet hvilke fastleger som lett skriver ut sykemeldinger, og de som vil bli sykemeldte, velger disse legene som fastleger.

''"Alle" vet hvilke fastleger som lett skriver ut sykemeldinger, og de som vil bli sykemeldte, velger disse legene som fastleger.''

Det stemmer sikkert på mindre steder. Jeg har fastlege i Oslo og kjenner kun til min egen fastleges praksis. Om jeg skulle ha ønsket meg en slepphendt lege, så vet jeg faktisk ikke hvordan jeg skulle ha funnet en.

''Nja, det kommer an på legen tror jeg Når jeg brakk foten styrte jeg dette helt selv.''

Jeg kan selvfølgelig ikke gå god for alle leger, men tipper at "tilfellet" ditt var rimelig greit (Komplisert beinbrudd er ikke forenelig med X arbeid inntil videre / på ubestemt dato avhengig av progresjonen).

''Jeg bestemte hvor lenge jeg skulle være sykemeldt, jeg bestemte når jeg skulle begynne å jobbe 40%, når jeg skulle begynne å jobbe 60% og når jeg skulle begynne å jobbe 100%.''

Tja, dette var nok faglig vurdert samtidig som du blei tatt med på råd ift dine helsemessige begrensninger. (Forøvrig et foregangseksempel ift NAV).

''Jeg bestemte også hvor lenge jeg trengte taxi til og fra jobb.''

Hmm, tviler på at du var så eneveldig, men du hadde antakelig en "åpen" rekvisisjon som var godt begrunna fra helsepersonell.

HELFO har nok samme krav til budsjetter som NAV ;-)

Er da ikke HELFO som refunderer reisetilskudd, det er NAV.

Gjest Nickløsheletida

Er da ikke HELFO som refunderer reisetilskudd, det er NAV.

Sløv som jeg er ble det aldri til at jeg sendte inn kvitteringene. Fikk beskjed om sende dem til Nav slik du sier, samlet dem i en konvolutt og nå vet jeg ikke en gang hvor jeg har gjort av den. Tapte en del penger på det.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...