Gå til innhold

Unge jenter og livmorshalskreft-vaksinen..

Anbefalte innlegg

Gjest Tenk dere om!

https://www.sites.google.com/site/vaksineinfo/home/01/01

Dette er HPV-vaksinen norske jenter får i høst:

"Litt mer fakta om HPV-vaksinen Gardasil: Gardasil inneholder- bl.a. genetisk modifisert materiale fra HPV-virus. Gjennomsnittlig alder for utvikling av livmorhalskreft er 50 år.- Virkeperiode på vaksinen: 5 år. Skal likevel gis til 11-12 år gamle jenter! Ifølge produsenten Merck har Gardasil hverken blitt testet for om- den er kreftfremkallende eller om den skader fruktbarhet. Merck”vet ikke”- om Gardasil kan være skadelig for fostre, og anbefaler ikke vaksinering under svangerskap.

Gardasil-produsenten Merck hevder at virkeperioden for vaksinen er 5 år. Hva er hensikten med å injisere Gardasil i 12-årige piker, når virkningen ikke vil vare lenger enn til 17 års alder? Det er ikke logisk at en vaksine gis med virkning for en begrenset periode hvor det ikke foreligger noen risiko. Pr. mai 2008 var det registrert mer enn 8800 bivirkninger fra- HPV-vaksinen, hvorav et tosifret antall dødsfall (maksimalt 10% av skadene antas å bli identifisert og innrapportert, så et sannsynlig bivirkningstall vil dermed være ca. 88 000) Ingen vet noe om- langtidsvirkningene av vaksinen, det innrømmer produsenten selv."

Min datter skal i alle fall IKKE få denne vaksinen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383492-unge-jenter-og-livmorshalskreft-vaksinen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg droppa også vaksinering av min eldste datter da hun fikk tilbudet.... det at den virker kun i fem år gjør at jeg føler den er "unødvendig" - må man da ha påfyll hvert femte år etc?

Jeg vet det er viktig at vaksinasjonen første gang gies før sexdebut - men føler det er endel usikkerhet her...

Gjest karen As

Mannen min er lege og jeg sykepleier vi velger å følge folkehelseinstituttet sine anbefalinger for denne vaksinen. Ser overhode ingen betenkeligheter. Har ikke tid å ramse opp alle fordelene med denne vaksinen da jeg er på jobb, men det er mange!

Det vil ALLTID være motstridende "synsing" i forhold til noe slikt.. Men for våre barn er det tungtveiende at denne vaksinen beskytter mot meget alvorlig sykdom. (På samme måte som de andre barne vaksinene.)

Er det i 7.klasse de får tilbud om denne?

I så fall må vi lese oss opp snart, kjenner jeg, for stedatteren min begynte i 7. nå....

Det er ikke min avgjørelse (siden hun er stedatter), men all informasjon kan gjøre det enklere å ha en mening! Enn så lenge er jeg veldig skeptisk.... (akkurat som om jeg angrer på at jeg lot meg overtale til å vaksinere meg selv og datter på nå snart 7 mot svineinfluensa....)

Annonse

Er det i 7.klasse de får tilbud om denne?

I så fall må vi lese oss opp snart, kjenner jeg, for stedatteren min begynte i 7. nå....

Det er ikke min avgjørelse (siden hun er stedatter), men all informasjon kan gjøre det enklere å ha en mening! Enn så lenge er jeg veldig skeptisk.... (akkurat som om jeg angrer på at jeg lot meg overtale til å vaksinere meg selv og datter på nå snart 7 mot svineinfluensa....)

Med tanke på hvor mange liv som ble redded av svineinfluensavaksinen, og hvor få som fikk bivirkninger, så fremstår det utsagnet som litt merkelig?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Svineinfluensa-kostet-kvart-million-livet-6911514.html

http://www.dagbladet.no/2011/05/25/nyheter/svineinfluensa/storbritannia/norge/16658105/

Det er smart ikke å lytte til konspirasjonsteorier.

Med vennlig hilsen

Med tanke på hvor mange liv som ble redded av svineinfluensavaksinen, og hvor få som fikk bivirkninger, så fremstår det utsagnet som litt merkelig?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Svineinfluensa-kostet-kvart-million-livet-6911514.html

http://www.dagbladet.no/2011/05/25/nyheter/svineinfluensa/storbritannia/norge/16658105/

Med vennlig hilsen

Jeg tviler ikke på at den reddet liv, jeg tenker mer på hvor lite utprøvd den var.

Med tanke på at vi på ingen måte var i noen risikogruppe, skulle jeg fortsatt ønske at jeg hadde holdt meg til magefølelsen min ;)

Men hver sin mening, så klart!

Jeg tviler ikke på at den reddet liv, jeg tenker mer på hvor lite utprøvd den var.

Med tanke på at vi på ingen måte var i noen risikogruppe, skulle jeg fortsatt ønske at jeg hadde holdt meg til magefølelsen min ;)

Men hver sin mening, så klart!

Hei,

Det skumle var jo at den influensaen gjerne drepte de unge, og vaksinen var slettes ikke uprøvd (selv om noen påstår det for å skremme) så selv med det vi vet nå i etterkant var det nok riktig beslutning - og i hvert fall ikke noe du trenger å angre på! :-)

Du gjorde det som var riktig der og da for å beskytte ungen.

Vært heller stolt!

Med vennlig hilsen

Hei,

Det skumle var jo at den influensaen gjerne drepte de unge, og vaksinen var slettes ikke uprøvd (selv om noen påstår det for å skremme) så selv med det vi vet nå i etterkant var det nok riktig beslutning - og i hvert fall ikke noe du trenger å angre på! :-)

Du gjorde det som var riktig der og da for å beskytte ungen.

Vært heller stolt!

Med vennlig hilsen

Det er snilt sagt, men jeg er ikke enig med deg ;)

Ha en flott lørdagskveld!

Mannen min er lege og jeg sykepleier vi velger å følge folkehelseinstituttet sine anbefalinger for denne vaksinen. Ser overhode ingen betenkeligheter. Har ikke tid å ramse opp alle fordelene med denne vaksinen da jeg er på jobb, men det er mange!

Det vil ALLTID være motstridende "synsing" i forhold til noe slikt.. Men for våre barn er det tungtveiende at denne vaksinen beskytter mot meget alvorlig sykdom. (På samme måte som de andre barne vaksinene.)

Hm, har sykepleiere tid til å sitte på DOL i arbeidstiden nå til dags?

Med vennlig hilsen

Du vet, Sør, at vaksinepåstandene dine blir ikke mer sanne fordi om du gjentar deg selv. Hvorfor dette korstoget for vaksine? Det virker som en tvangshandling. Er det så vanskelig for deg å innrømme at massevaksinasjonen mot svineinfluensa var gal?

Annonse

Du vet, Sør, at vaksinepåstandene dine blir ikke mer sanne fordi om du gjentar deg selv. Hvorfor dette korstoget for vaksine? Det virker som en tvangshandling. Er det så vanskelig for deg å innrømme at massevaksinasjonen mot svineinfluensa var gal?

Hvorfor er du så imot å redde liv?

Hvorfor er du så for å gamble med livet til friske barn?

Døh - jeg vet du liker å krangle med Sør, men å ta en vaksine er faktisk ikke "å gamble med livet til friske barn".

Det er ingen som blir tvunget til å ta noe som helst her i landet. Selv ikke barnevaksinasjonsprogrammet er obligatorisk, selv om det anbefales.

Jeg synes vi skal være glade for at vi har et valg og for at vaksiner ikke er bare for de rike. Det er ikke SÅ mange år siden difteri og tub feide gjennom landet med ujevne mellomrom og tok med seg de svakeste barna og ungdommene.

Døh - jeg vet du liker å krangle med Sør, men å ta en vaksine er faktisk ikke "å gamble med livet til friske barn".

Det er ingen som blir tvunget til å ta noe som helst her i landet. Selv ikke barnevaksinasjonsprogrammet er obligatorisk, selv om det anbefales.

Jeg synes vi skal være glade for at vi har et valg og for at vaksiner ikke er bare for de rike. Det er ikke SÅ mange år siden difteri og tub feide gjennom landet med ujevne mellomrom og tok med seg de svakeste barna og ungdommene.

Du må lese det spørsmålet i kontekst til spørsmålet Sør stilte - som dette var et tilsvar til.

Mitt poeng er at vaksiner ikke på noen som helst måte er "sort/hvitt" eller "enten-eller" - og vi bør alle ha en sunn skepsis til det meste - også til hva helsevesenet forteller oss.

Svært mange vaksiner har vesentlig større nytteverdi enn skadeverdi, men det betyr ikke at alle vaksiner bør tas av "alle".

De som er skeptiske bør forsøke å sette seg så godt som mulig inn i i vilken grad de er i risikogruppen for det vaksinen gjelder mot og hva konsekvensene av ikke å bli vaksinert kan være, og hva som er av mulige bivirkninger av vaksinen, vilken risiko det er for å få bivirkninger, og i hvor stor grad vaksinen faktisk hjelper (ikke alle vaksiner gjør deg 100% "imun" mot det den skal beskytte deg mot).

Og da bør man søke informasjon på ulike steder, og forsøke å finne så objektiv informasjon som mulig (kritisk kildevalg).

Også innenfor helsevesenet er det faktisk slik at det som er en sannhet i dag ikke nødvendigvis er en sannhet i morgen.....selv om de (etterhvert) heldigvis har mer rett enn de tar feil :-)

Hvorfor er du så for å gamble med livet til friske barn?

''Hvorfor er du så for å gamble med livet til friske barn? – Goliath''

Det er det tilsynelatende Hulderen som er, ikke jeg.

Det er langt farligere å la dem bli syke, enn å vaksinere dem.

Det er derfor vi vaksinerer!

''Hvorfor er du så for å gamble med livet til friske barn? – Goliath''

Det er det tilsynelatende Hulderen som er, ikke jeg.

Det er langt farligere å la dem bli syke, enn å vaksinere dem.

Det er derfor vi vaksinerer!

Det var ditt svært korte "enten/eller" svar til Hulderen jeg gav deg et tilsvar på Sør - og så enkelt er det ikke hvis man snakker om vaksine på generelt grunnlag.

Vil du vite hva jeg ellers mener om det, så se svaret jeg gav til laban nedenfor.

Det var ditt svært korte "enten/eller" svar til Hulderen jeg gav deg et tilsvar på Sør - og så enkelt er det ikke hvis man snakker om vaksine på generelt grunnlag.

Vil du vite hva jeg ellers mener om det, så se svaret jeg gav til laban nedenfor.

Kom tilbake når du har noe annet enn bortforklaringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...