Gå til innhold

Ta Utøya tilbake - eller ikke?

Anbefalte innlegg

''Blir man truet på livet er det ingen som kan forutsi hvordan man vil reagere. – Mandolaika''

Jeg tenker mer på at han ikke visste hva situasjonen var, om han kunne gjøre noe, hvor mange som skjøt, om det var ham de var etter, osv.

Jeg har blitt truet på livet; jeg vet jeg ville risikert livet mitt for å redde barn. Det er dog ikke noe jeg "garanterer", og det er heller ikke noe jeg tror/synes/mener at "alle andre bør gjøre".

Jeg tenker også at EP (som de fleste i Norge) formodentlig har hatt et relativt rolig liv, og aldri vært i en "krigssone" før. Da er det heller ikke så rart at han tar valg som i etterkant kanskje var feil.

Det ville vært mye verre hvis politi eller soldater ikke gjorde sin plikt. De skal ha trening i det, og skal være mentalt forbredt på slike ting. EP er en leder i en sivil ungdomsorganisasjon.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg tenker bare at hvis man aldri har blitt truet på livet selv, så kan man ikke sitte og kritisere en annen for hvordan han/hun reagerte i en slik situasjon. Det er ingen RIKTIG og FEIL måte.

Fortsetter under...

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

27

• Mandolaika

17

• flisa

14

• Sør

7

Mest aktive i denne tråden

Neida - det er bare følelser og antipatier. Kan godt være man hadde reagert slik selv.

Jeg liker ikke Eskil Pedersen, men jeg kan ikke si jeg har antipati mot han heller. Han var et direkte mål så vidt jeg husker ABB sa under rettsaken?

''Det vil ta mange åååår før enkelte ungdom vil føle det naturlig å reise på leir på Utøya, tror jeg.''

Det har jeg også tenkt. Derfor reagerte jeg litt på at Eskil Pedersen signaliserte veldig kort tid etter 22. juli at vi skal ta Utøya tilbake. Han dro derfra som en av de første selv, så han får snakke for seg selv, tenkte jeg da.

''Derfor reagerte jeg litt på at Eskil Pedersen signaliserte veldig kort tid etter 22. juli at vi skal ta Utøya tilbake. ''

Det er da mye som blir sagt i følelsesladede øyeblikker etter en tragedie?

''Derfor reagerte jeg litt på at Eskil Pedersen signaliserte veldig kort tid etter 22. juli at vi skal ta Utøya tilbake. ''

Det er da mye som blir sagt i følelsesladede øyeblikker etter en tragedie?

''Det er da mye som blir sagt i følelsesladede øyeblikker etter en tragedie?''

Ja, sant det.

Nei, det var ikke heroisk, men det ligger neppe i direktiver for ledere i et ungdomsparti at de skal være det heller?

Nei, selvfølgelig ikke. Så vi kan ikke kreve mer av ham enn av andre. Jeg hadde kanskje stukket hvis det var jeg som stod der, det vet jeg ikke. Det er mulig at jeg hadde blitt riksfeigingen selv. Så, jeg sier det igjen, jeg har forståelse for at han gjorde det, men jeg synes ikke det ser pent ut, og det påvirker mitt syn på mannen. Det gjør faktisk det.

Annonse

Det skumleste jeg vet er folk som ALLE liker, DE er det noe med altså!

''Det skumleste jeg vet er folk som ALLE liker, DE er det noe med altså!''

Ja, sånn som med Eli Rygg i tråden lengre ned her. Det må da være noen som ikke liker henne også vel?! Jeg lurer på om jeg bare skal fake et innlegg i den tråden, om at jeg ikke tåler trynet på henne. ;-) :P

Nei, selvfølgelig ikke. Så vi kan ikke kreve mer av ham enn av andre. Jeg hadde kanskje stukket hvis det var jeg som stod der, det vet jeg ikke. Det er mulig at jeg hadde blitt riksfeigingen selv. Så, jeg sier det igjen, jeg har forståelse for at han gjorde det, men jeg synes ikke det ser pent ut, og det påvirker mitt syn på mannen. Det gjør faktisk det.

Ja, enig.

Ja, sånn som med Eli Rygg i tråden lengre ned her. Det må da være noen som ikke liker henne også vel?! Jeg lurer på om jeg bare skal fake et innlegg i den tråden, om at jeg ikke tåler trynet på henne. ;-) :P

LOL

Jeg! Jeg har aldri hatt helt sansen, men jeg liker jo nesten ingen da;)

Ja, jeg kan jo melde meg angående Eli Rygg. Bare fordi alle liker henne, hehe.

Men ... jeg liker henne i grunnen, jeg også.

Annonse

Jeg likte han ikke fra før, mitt syn på han endret seg i grunnen ikke etter 22. juli i fjor. Men jeg er enig i at det ikke tar seg pent ut å gjøre som han gjorde. Likevel er jeg litt opptatt av at ingen har rett til å kreve at andre skal ofre livet for at det skal ta seg pent ut.

Jeg likte han ikke fra før, mitt syn på han endret seg i grunnen ikke etter 22. juli i fjor. Men jeg er enig i at det ikke tar seg pent ut å gjøre som han gjorde. Likevel er jeg litt opptatt av at ingen har rett til å kreve at andre skal ofre livet for at det skal ta seg pent ut.

''Likevel er jeg litt opptatt av at ingen har rett til å kreve at andre skal ofre livet for at det skal ta seg pent ut.''

Veldig enig!

Det går ikke an å "frede" Utøya. Den ligger ikke i noe havgap, men i en innsjø med en haug med campingplasser, hytter og båtplasser for fastboende like ved. Ikke etpar stykker, men mengdevis. Og som vi vet - den er heller ikke lenger unna fastlandet, enn at det går an å svømme dit.

Hvis man forsøker å late som om den ikke finnes, vil den før eller senere bli et sted der ungdommen går i land i mørket, for å snike seg rundt og se, og for å feste. Kanskje ikke sommeren 2013 eller 2014, og kanskje ikke AUFere, men jeg garanterer at det kommer nye kull med ungdom som ikke opplevde sommeren 2011, og som vil synes at stedet er en spennende kulisse - enten for fest, rollespill eller bare for å se og fantasere litt. Ungdom er dessuten glad i å utfordre regler.

Kanskje kan man holde vakt der hvert år rundt 22.7., men ikke resten av året.

AUF har vært på Utøya i maaange år. Drapsmannen tok fra dem mye. Jeg synes ikke han eller de av nye ungdomskull som er dårligst utstyrt med fintfølelse, skal få øya deres også.

Jeg synes det er drøyt å si at man tråkker på de unge menneskenes grav om man gjenoppbygger Utøya, virkelig. Men så innser jeg også at denne moren har vært igjennomn alle foreldres største mareritt, så jeg har igrunn ikke noe jeg skulle ha sagt.

Denne moren har vært igjennom mer enn mange fordi hun først fikk beskjed om at sønnen var i live for så å få vite at han var død likevel. Hun har stått mye frem forskjellige steder og er en sterk kvinne i sin sorg.

At hun er sterke reakjsoner er alle enige om, men jeg har ingen forutsetninger til å ha mening om dem. Jeg krymper meg ved tanken på å oppleve slikt og blir bitteliten inn i meg.

Gjest Forskjellige reaksjoner

jeg tror folk reagerer mer på den arrogansen han har vist etterpå, han snakker ikke om det, han sier VI enda han ikke var der når det verste stod på. Jeg tenker folk blir oppbrakt av hans mangel på å vise følelser, når alle andre hylte, skrek, forbannet, gråt, var redde, sinte.

Ikke at vi har noe med det heller ;)

Har ikke sansen for Eskil Pedersen. Men har selv blitt truet på livet og forstår hvordan han reagerte under/etter terorangrepet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...