Gå til innhold

Ta Utøya tilbake - eller ikke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

27

• Mandolaika

17

• flisa

14

• Sør

7

Mest aktive i denne tråden

Denne moren har vært igjennom mer enn mange fordi hun først fikk beskjed om at sønnen var i live for så å få vite at han var død likevel. Hun har stått mye frem forskjellige steder og er en sterk kvinne i sin sorg.

At hun er sterke reakjsoner er alle enige om, men jeg har ingen forutsetninger til å ha mening om dem. Jeg krymper meg ved tanken på å oppleve slikt og blir bitteliten inn i meg.

''Denne moren har vært igjennom mer enn mange fordi hun først fikk beskjed om at sønnen var i live for så å få vite at han var død likevel.''

Ord blir fattige.

Dette er et tema som ingen andre enn AUF og etterlatte for massakeren bør ha noen som helt formening om, eller bry seg med..

''Dette er et tema som ingen andre enn AUF og etterlatte for massakeren bør ha noen som helt formening om, eller bry seg med..''

Så sant, så sant, egentlig.

Jeg har heller ikke noe personlig forhold til Utøya, jeg har verken vært AUF'er eller kjente noen som var der denne dagen....

Det som skjedde der var grusomt! Men helt ærlig og oppriktig, så tror jeg, dersom det var min datter som ble drept på Utøya, at jeg ville ønsket at den ikke skulle bli liggende som en "stille grav" til evig tid! Jeg skjønner at man river hus, gjør om strender osv, for hvem vil vel være i det huset hvor man VET at den og den ble drept! Men det å ikke kunne bruke øya, det blir helt feil....

Jeg er sikker på at sønnen til denne dama ikke hadde ønsket det samme som hun gjør, om han hadde kunnet uttale seg....

Gjest Nickløsheletida

Litt på siden, men etter hva jeg har hørt nå har Auf planer som vil koste fryktelig mye penger og at de fullstendig har mistet bakkekontakten og at de er lite lydhøre for råd.

Det er en annen sideav saken, men ellers er jeg enig med moren. Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være mulig å "ta tilbake" øya. Fest og morro for ungdommer på den øya nå, synes jeg blir usmakelig.

Annonse

Ikke enig.

Jeg synes planene deres er galskap. At det liksom skal være allsang, gitarspilling, dans og annet moro på er sted der noe så tragisk foregikk er for meg helt sykt. Forstår veldig godt at denne moren reagere så sterkt. Det burde bli et minnested, der etterlatte og andre kan dra og minnes alle barna som mistet livene sine i den grusomme massakeren.

Ikke enig.

Jeg synes planene deres er galskap. At det liksom skal være allsang, gitarspilling, dans og annet moro på er sted der noe så tragisk foregikk er for meg helt sykt. Forstår veldig godt at denne moren reagere så sterkt. Det burde bli et minnested, der etterlatte og andre kan dra og minnes alle barna som mistet livene sine i den grusomme massakeren.

Dette er ikke Oslo sentrum. Det er ikke et sted hvor man kan besøke (som en grav) og så gå videre. Det ligger "langt borte" og en båttur fra de fleste steder.

Å lage Utøya om til et Minnesmerke er å fordømme den til å bli en overgrodd og tom øy. Et slags trist mausoleum.

Og mener du man skal gjøre det samme med regjeringskvartalet?

Og andre steder hvor folk blir drept?

Gjest Nord og ned.

Dette er ikke Oslo sentrum. Det er ikke et sted hvor man kan besøke (som en grav) og så gå videre. Det ligger "langt borte" og en båttur fra de fleste steder.

Å lage Utøya om til et Minnesmerke er å fordømme den til å bli en overgrodd og tom øy. Et slags trist mausoleum.

Og mener du man skal gjøre det samme med regjeringskvartalet?

Og andre steder hvor folk blir drept?

''Og mener du man skal gjøre det samme med regjeringskvartalet?''

Og du greier seriøst ikke å se forskjellen?

Men selvsagt... meningen til en kyniker som allerde før likene var kalde på Utøya 22.07.11 valgte å misbruke anledningen til å kaste dritt på minst 40% av det norske folk, bare _må_ jo ha mer å si i denne saken enn etterlatte.

Gjest Nickløsheletida

Jeg tenker på den fryktelige saken da de åpnet opp øya for pressen og de fant et stykke av kjeven til ei av de som døde. Personlig så tenker jeg at det finnes sånne ting der enda. Men jeg har muligens for god fantasi. Jeg hadde ALDRI i verden sendt ungen min dit etter dette. Bare på grunn av følelsen.

Min yngste skulle på konfirmasjonsleir i sommer, og jeg så hun tenkte på noe hun ikke ville si. Men det kom til slutt: "Fangekasa, det er ikke en øy?" - - sa hun forsiktig. Nei, det var ikke det.

Denne hendelsen har gått dypt inn på også de som bare så det på tv, som kjente noen etc.

Det vil ta mange åååår før enkelte ungdom vil føle det naturlig å reise på leir på Utøya, tror jeg.

''Jeg hadde ALDRI i verden sendt ungen min dit etter dette. Bare på grunn av følelsen''

Jge skjønner heller ikke hvordan de skal greie å gjøre øya til det den var, men jeg er ikke enig med deg her. Din følelse er di følelse. Du kan ikke bestemme hva ungdommen din skal føle. Jeg ville ikke nektet min ungdom det. De som drar dit er voksne nok til selv å vite hva de takler.

jeg tror folk reagerer mer på den arrogansen han har vist etterpå, han snakker ikke om det, han sier VI enda han ikke var der når det verste stod på. Jeg tenker folk blir oppbrakt av hans mangel på å vise følelser, når alle andre hylte, skrek, forbannet, gråt, var redde, sinte.

Ikke at vi har noe med det heller ;)

Akkurat det der har jeg også reagert på....

Hvem "vi"? Han var jo langt unna....

Gjest Nickløsheletida

jeg tror folk reagerer mer på den arrogansen han har vist etterpå, han snakker ikke om det, han sier VI enda han ikke var der når det verste stod på. Jeg tenker folk blir oppbrakt av hans mangel på å vise følelser, når alle andre hylte, skrek, forbannet, gråt, var redde, sinte.

Ikke at vi har noe med det heller ;)

''han sier VI enda han ikke var der når det verste stod på''

Du kan ikke vite hvordan han opplevde dette. Det var tåke, regn og grått og øya var helt stille da alle hadde løpt derifra. Han løp i panikk og løp forbi lik som lå på bakken.

Det er så lett og være etterpåklok og jeg synes han har sett plaget ut. Jeg tror ikke han har hatt det særlig godt.

Annonse

Dette er et tema som ingen andre enn AUF og etterlatte for massakeren bør ha noen som helt formening om, eller bry seg med..

''Dette er et tema som ingen andre enn AUF og etterlatte for massakeren bør ha noen som helt formening om, eller bry seg med..''

Og hva er det ved 22. juli og Utøya som gjør at du mener de skal fredes for folks meninger? Det er som å si at de som ikke opplevde krigen på nært hold ikke skal uttale seg om den. Det blir meningsløst.

Og hva er det ved 22. juli og Utøya som gjør at du mener de skal fredes for folks meninger? Det er som å si at de som ikke opplevde krigen på nært hold ikke skal uttale seg om den. Det blir meningsløst.

''Og hva er det ved 22. juli og Utøya som gjør at du mener de skal fredes for folks meninger? Det er som å si at de som ikke opplevde krigen på nært hold ikke skal uttale seg om den. Det blir meningsløst.''

Utøya eies av AUF, de har eid den og brukt den siden 1950.

Gjest Nord og ned.

Jeg ser at du alt har fått svar. Jeg sikter selvsagt til hva den private eiendommen Utøya skal brukes til. Der mener jeg at bare de som måtte ha ulike følelser for stedet i kraft av at de er eiere(AUF) eller at de er pårørednde til offerne der ute behøver ha noen mening om saken.

Å mene ting om dette på vegne av noen av de ovenfor nevnte, grenser til usmakelighet Og å sammenligne stedet med regjeringskvartalet, som mer enn noe annet sted er en offentlig allemannseie, det er det heldigvis bare en enkelt dust her inne som har fått seg til å gjøre. Burde være unødvendig å nevnte hvem det er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...