Gå til innhold

Ta Utøya tilbake - eller ikke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

27

• Mandolaika

17

• flisa

14

• Sør

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Menosita

Litt på siden, men etter hva jeg har hørt nå har Auf planer som vil koste fryktelig mye penger og at de fullstendig har mistet bakkekontakten og at de er lite lydhøre for råd.

Det er en annen sideav saken, men ellers er jeg enig med moren. Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være mulig å "ta tilbake" øya. Fest og morro for ungdommer på den øya nå, synes jeg blir usmakelig.

''Fest og morro for ungdommer på den øya nå, synes jeg blir usmakelig.''

Det er vel ingenting man hadde ønsket mer enn at de som døde skulle kunne feste og ha det moro, så jeg skjønner ikke hvorfor det er usmakelig. Om ungdommene klarer å være der uten å mørkredde synes jeg er en annen sak.

''Og hva er det ved 22. juli og Utøya som gjør at du mener de skal fredes for folks meninger? Det er som å si at de som ikke opplevde krigen på nært hold ikke skal uttale seg om den. Det blir meningsløst.''

Utøya eies av AUF, de har eid den og brukt den siden 1950.

Jada. Jeg stusser likevel på det jeg oppfatter som N&N sin bastante påstand om at ingen andre skal uttale seg om Utøya. I det ligger jo også at vi her inne ikke skal få lov til å ha noen mening rundt det, eller diskutere det. ("Dette er et tema som ingen andre enn AUF og etterlatte for massakeren bør ha noen som helt formening om, eller bry seg med..") Slik jeg oppfatter N&N sitt innlegg, altså. Og det er jeg absolutt ikke enig i, folk har rett til å mene noe om hva de selv vil mene noe om. Det gir oss selvfølgelig ikke noen medbestemmelsesrett, men mene noe kan vi gjøre så mye vi vil.

Jeg ser at du alt har fått svar. Jeg sikter selvsagt til hva den private eiendommen Utøya skal brukes til. Der mener jeg at bare de som måtte ha ulike følelser for stedet i kraft av at de er eiere(AUF) eller at de er pårørednde til offerne der ute behøver ha noen mening om saken.

Å mene ting om dette på vegne av noen av de ovenfor nevnte, grenser til usmakelighet Og å sammenligne stedet med regjeringskvartalet, som mer enn noe annet sted er en offentlig allemannseie, det er det heldigvis bare en enkelt dust her inne som har fått seg til å gjøre. Burde være unødvendig å nevnte hvem det er.

''Å mene ting om dette på vegne av noen av de ovenfor nevnte, grenser til usmakelighet''

Dette er renspikka tøv. Jeg tror langt de fleste mener noe ut fra seg selv, hva man anser som sunn fornuft osv osv. At folk har meninger om en geografisk bit av Norge som er del av den største nidhandling i fredstid på norsk jord er helt naturlig. Det bør definitivt ikke fredes. Og det er mer enn tydelig at enkelte som uttaler seg om Utøya, om leder i AUF osv bør vernes mot seg selv. Det er ikke sånn at fordi man har mistet noen på Utøya så kan man gjøre og si akkurat hva man vil, mens andre som ikke mistet noen der bare skal stå og se på og nikke og forstå.

Gjest Nord og ned.

''Å mene ting om dette på vegne av noen av de ovenfor nevnte, grenser til usmakelighet''

Dette er renspikka tøv. Jeg tror langt de fleste mener noe ut fra seg selv, hva man anser som sunn fornuft osv osv. At folk har meninger om en geografisk bit av Norge som er del av den største nidhandling i fredstid på norsk jord er helt naturlig. Det bør definitivt ikke fredes. Og det er mer enn tydelig at enkelte som uttaler seg om Utøya, om leder i AUF osv bør vernes mot seg selv. Det er ikke sånn at fordi man har mistet noen på Utøya så kan man gjøre og si akkurat hva man vil, mens andre som ikke mistet noen der bare skal stå og se på og nikke og forstå.

Selvsagt kan ingen nekte deg å bry deg med ting du har null og niks med, like lite som du kan nekte meg å mene at du ikke har noe med det.

Hvorfor trengs en lang avhandling for å få frem det poenget at du ønsker å blade deg inn i andres anliggender?

Utøya er et privat område hvor mange har mistet sine kjære, og for meg teller det ethundretusen ganger mer hva disse føler og mener om hva Utøya skal brukes og ikke brukes til, fremfor en helt off-topic synser som sannsynligvis aldri har vært der, eller noengang komer til å reise det

Annonse

Ikke enig.

Jeg synes planene deres er galskap. At det liksom skal være allsang, gitarspilling, dans og annet moro på er sted der noe så tragisk foregikk er for meg helt sykt. Forstår veldig godt at denne moren reagere så sterkt. Det burde bli et minnested, der etterlatte og andre kan dra og minnes alle barna som mistet livene sine i den grusomme massakeren.

Man tar denne øya tilbake!!! Synes ikke at øya skal legges død, og aldri mere bli brukt til noe annet, enn å minnes alt dette tragiske som skjedde der.

''Og hva er det ved 22. juli og Utøya som gjør at du mener de skal fredes for folks meninger? Det er som å si at de som ikke opplevde krigen på nært hold ikke skal uttale seg om den. Det blir meningsløst.''

Utøya eies av AUF, de har eid den og brukt den siden 1950.

Joda, men det betyr da ikke at ytringsfriheten rundt Utøya er avskaffet? Folk har da lov å mene noe om Utøya og alt annet i samfunnet, selv om de ikke eier det.

Med vennlig hilsen

Selvsagt kan ingen nekte deg å bry deg med ting du har null og niks med, like lite som du kan nekte meg å mene at du ikke har noe med det.

Hvorfor trengs en lang avhandling for å få frem det poenget at du ønsker å blade deg inn i andres anliggender?

Utøya er et privat område hvor mange har mistet sine kjære, og for meg teller det ethundretusen ganger mer hva disse føler og mener om hva Utøya skal brukes og ikke brukes til, fremfor en helt off-topic synser som sannsynligvis aldri har vært der, eller noengang komer til å reise det

''Hvorfor trengs en lang avhandling for å få frem det poenget at du ønsker å blade deg inn i andres anliggender?''

Nå er du helt på bærtur.

''fremfor en helt off-topic synser som sannsynligvis aldri har vært der, eller noengang komer til å reise det''

Det ver du INGEN ting om!

Gjest Nord og ned.

''Hvorfor trengs en lang avhandling for å få frem det poenget at du ønsker å blade deg inn i andres anliggender?''

Nå er du helt på bærtur.

''fremfor en helt off-topic synser som sannsynligvis aldri har vært der, eller noengang komer til å reise det''

Det ver du INGEN ting om!

''Det ver du INGEN ting om''

Neivel, så fall er du da en av dem jeg mener har noe med dette å bestille.

Så hva i huleste heiteste er det da du gnefser så jævlig for?

Annonse

Men de etterlatte er neppe en ensartet gruppe som mener akkurat det samme?

''Men de etterlatte er neppe en ensartet gruppe som mener akkurat det samme?''

Nettopp!

En del problemstillinger synes jeg det ikke finnes entydige gode løsninger på. Bruken av Utøya i fremtiden, er etter min oppfatning nettopp en av dem. For noen er det opplagt at øya bør tas i bruk som før, mens andre opplever det som helt feil. Til syvende og sist må jo noen ta en avgjørelse, men jeg synes nesten det er litt rart når folk er skråsikre på hva som er den beste løsningen - for "beste" for hvem?

Hvis jeg hadde hatt noe å si i forhold til avgjørelsen, så tror jeg at jeg ville ha valgt at øya skulle tas i bruk igjen til samme formål som tidligere - men ikke før det er gått f.eks. et par år til.

Jeg syns de bør vente 2-3 år før de begynner å være der igjen. Da har de mest intense følelsene lagt seg. Forslaget de la fram, er greit nok, men altfor tidlig.

Det blir vel ikke sommerleir der dei første åra, slik som jeg har forstått det. Så slik sett oppfylles jo ønsket om "å vente".

De overlevende og etterlatte jeg kjenner er alle av den oppfatning av at dei ønsker at Utøya skal taes tilbake, men de er veldig forståelsesfulle overfor de som ikke ønsker det.

Selv er jeg glad for at dette ikke er noe jeg trenger å ha en mening om :-)

''Men de etterlatte er neppe en ensartet gruppe som mener akkurat det samme?''

Nettopp!

En del problemstillinger synes jeg det ikke finnes entydige gode løsninger på. Bruken av Utøya i fremtiden, er etter min oppfatning nettopp en av dem. For noen er det opplagt at øya bør tas i bruk som før, mens andre opplever det som helt feil. Til syvende og sist må jo noen ta en avgjørelse, men jeg synes nesten det er litt rart når folk er skråsikre på hva som er den beste løsningen - for "beste" for hvem?

Hvis jeg hadde hatt noe å si i forhold til avgjørelsen, så tror jeg at jeg ville ha valgt at øya skulle tas i bruk igjen til samme formål som tidligere - men ikke før det er gått f.eks. et par år til.

I grunnen enig med deg her, frosken!

''Det ver du INGEN ting om''

Neivel, så fall er du da en av dem jeg mener har noe med dette å bestille.

Så hva i huleste heiteste er det da du gnefser så jævlig for?

''Så hva i huleste heiteste er det da du gnefser så jævlig for?''

Fordi du kom med en veldig bastant uttalelse som er totalt på siden av hva som er vanlig å "tillate" i et land der ytringsfrihet står sterkt og det er vanlig å akseptere at mennesker har meninger om det meste. ''Dette er et tema som ingen andre enn AUF og etterlatte for massakeren bør ha noen som helt formening om, eller bry seg med..''

Å forlange at ingen utenom en gitt gruppe skal ha rett til å uttale seg er hinsides, uansett tema.

Gjest Nord og ned.

''Så hva i huleste heiteste er det da du gnefser så jævlig for?''

Fordi du kom med en veldig bastant uttalelse som er totalt på siden av hva som er vanlig å "tillate" i et land der ytringsfrihet står sterkt og det er vanlig å akseptere at mennesker har meninger om det meste. ''Dette er et tema som ingen andre enn AUF og etterlatte for massakeren bør ha noen som helt formening om, eller bry seg med..''

Å forlange at ingen utenom en gitt gruppe skal ha rett til å uttale seg er hinsides, uansett tema.

Skaff deg ei ordbok og sjekk betydningen av ordet _bør_ så slipper du å skrive slik vas. Det er fjernt fra noen befaling om noe som helst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...