Gå til innhold

Får besøk fra Tyskland i høstferien

Anbefalte innlegg

Vi bor i Østfold og i høstferien får vi besøk av en ung, kjekk mann fra Tyskland. Han spiller i band og er småkjent fotballspiller. Hva søren skal vi vise han? Han har aldri vært i Norge og gleder seg til det.

Jeg tenker at vi må ta en Oslo-tur i alle fall, Holmenkollen, Slottet, Karl-Johan.

Men hva ellers? oktober... ikke noe her i Østfold som jeg tror er veldig interessant... eller?

Fortsetter under...

Annonse

javisst! :) Der ser du - man blir jo helt blind for ting i sin egen nærhet.

Picnik i mørket der oppe, hadde jo vært helt framifrå! :)

Om du først tar turen dit, hva med å kikke på Brekke sluser..Kjøre med Tista-båten..Tusle på Rød herregård..Middag på rekecafeen (Om den er oppe så sent på året...Verdens beste mat! Og billig! :)

Gjest verdt et besøk for en turist

Om du først tar turen dit, hva med å kikke på Brekke sluser..Kjøre med Tista-båten..Tusle på Rød herregård..Middag på rekecafeen (Om den er oppe så sent på året...Verdens beste mat! Og billig! :)

Hvor er rekecafeen?

Gjest Nord og ned.

''Jeg tenker at vi må ta en Oslo-tur i alle fall''

Huff, man pleier vise besøkende det beste, ikke det verste av sitt land..

Vel. Start med doplangerne på Jernbanetorget, deretter brukerne på Plata, så de nigerianske horene ved festningsgsplassen. Ta trikken til Akerselva for de somaliske hasjselgerene, for til slutt å ende opp på tyveri/helerimarkedet på Grønland.

Blir han tørst smaker det sikkert godt med litt utvannet norsk pils til bare tre ganger prisen som i Berlin.

God tur.

Oslo har veldig mye flott som imponerer turistene - for eksempel muséene på Bygdøy. Spesielt vikingskipet.

Frognerparken/Vigelandsparken blir alltid godt mottatt. Spesielt Sinnataggen og selve hovedmonumentet.

Operabygget bør være med, og Aker Brygge er et fint sted å sitte.

Vis ham gjerne elbilparkeringen på Aker Brygge! Jeg blir stadig stoppet av (tyske) turister der, og de blir så imponert av at man får gratis strøm, gratis parkering, kan kjøre i kollektivfeltet, betaler ikke årsavgift eller bompenger, osv. Man får virkelig mange spørsmål om det.

Et annet tips er et "minicruise" på ferjen t/r Moss - Horten. Det er ikke mange slike ferjer i Tyskland! ;-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Østfolding

Husk Operabygget på Osloturen.

Vi har brukt å vise frem kraftverkene i Østfold, enten Vammafossen eller Solbergfoss, vi foretrekker Vammafossen, der kan man ta seg en tur over demningen i ro og mak uten forstyrrende biltrafikk.

Vi bruker å ta med kaffe og sitte og nyte vannet, været og sola. Det har alltid vært en suksess med våre utenlandske gjester.

http://www.panoramio.com/photo/58514524

Dessuten har vi tatt turister med på kanaltur på Haldenvassdraget, men de sluttet med turer den 1. september for i år.

http://www.turisten.no/

Gamlebyen i Fredrikstad er også verdt et turistbesøk.

http://www.festningsbyen.no/

Slentretur langs kanalene i Moss er også stemningsfullt i solskinn.

Besøk på Galleri F15 og tur på Jeløy, er også populært.

Halden byr også på turistopplevelser.

http://www.visitoslofjord.no/halden/

Mulighetene er mange!

God tur!

Gjest Nickløsheletida

''Jeg tenker at vi må ta en Oslo-tur i alle fall''

Huff, man pleier vise besøkende det beste, ikke det verste av sitt land..

Vel. Start med doplangerne på Jernbanetorget, deretter brukerne på Plata, så de nigerianske horene ved festningsgsplassen. Ta trikken til Akerselva for de somaliske hasjselgerene, for til slutt å ende opp på tyveri/helerimarkedet på Grønland.

Blir han tørst smaker det sikkert godt med litt utvannet norsk pils til bare tre ganger prisen som i Berlin.

God tur.

Jeg blir ofte sittende og humre over innleggene dine for du setter det så veldig på spissen ;-)

Jeg håper du også ser kvalitetene med Oslo. Oslo er omgitt av vakker natur med marka, Oslofjorden og alle øyene.

Det er mange muligheter for oss som ikke er så glad i de stedene du ramser opp :-)

Gjest Nord og ned.

Jeg blir ofte sittende og humre over innleggene dine for du setter det så veldig på spissen ;-)

Jeg håper du også ser kvalitetene med Oslo. Oslo er omgitt av vakker natur med marka, Oslofjorden og alle øyene.

Det er mange muligheter for oss som ikke er så glad i de stedene du ramser opp :-)

''Det er mange muligheter for oss som ikke er så glad i de stedene du ramser opp :-)''

Hehe, joda jeg vet vel egentlig det. I tillegg til et "sunne" du nevnte, marka og øyene, er jeg meget begeistret for Dubliners Pub. Nesten mer irsk stemning enn i Irland selv..Bygdøy med Oscarsborg er også et flott område, man er virkelig på landet i byen.

Gjest Nickløsheletida

''Det er mange muligheter for oss som ikke er så glad i de stedene du ramser opp :-)''

Hehe, joda jeg vet vel egentlig det. I tillegg til et "sunne" du nevnte, marka og øyene, er jeg meget begeistret for Dubliners Pub. Nesten mer irsk stemning enn i Irland selv..Bygdøy med Oscarsborg er også et flott område, man er virkelig på landet i byen.

Når du først nevner Bygdøy. Har du vært på Lille-Herbern?

Der er det bare sååå idyllisk. I svingen rett før sjøfartsmuseet tar du ned en smal grusvei til høyre og går ned til kaia og der blir du hentet med båt og du er over på øya på et par minutter.(Eller du kan svømme over. Det har jeg gjort) Koselig og sitte der og spise reker (eller hva som helst annet) og skue utover Oslofjorden :-)

Gjest Nord og ned.

Når du først nevner Bygdøy. Har du vært på Lille-Herbern?

Der er det bare sååå idyllisk. I svingen rett før sjøfartsmuseet tar du ned en smal grusvei til høyre og går ned til kaia og der blir du hentet med båt og du er over på øya på et par minutter.(Eller du kan svømme over. Det har jeg gjort) Koselig og sitte der og spise reker (eller hva som helst annet) og skue utover Oslofjorden :-)

''Når du først nevner Bygdøy. Har du vært på Lille-Herbern?''

Nei, aldri vært der. Høres ut som et veldig godt tips, så takk for det.

Sol, sommer, reker, sjø og kyst...da blir det knapt nok bedre:-)

Ta dem med på tur med gruvetoget inn i Kongsbergs sølvgruver.

Turen inn er mørk og spennende og tar ca. 10 minutter. (2,3 km.). Vel inne i gruven er det en times omvisning. Der inne er det god plass.

Gruvene ble etablert og drevet med hjelp av tyske eksperter og gruvearbeidere. Stollene og gangene har navn etter de dyktige tyskerne.

http://www.norsk-bergverksmuseum.no/index.php?pageid=2555

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...