Gå til innhold

Grått hår/håravfall tegn på aldring?

Anbefalte innlegg

Gjest mannen sin

Man hører jo ofte dette med "gammel og grå" og gammel og skalla osv. Men har det noe med aldring å gjøre?

Jeg har en farfar som ble tynn i håra i 20-årene og også tidlig grå. Også har jeg en morfar som ikke hadde mista et hårstrå i en alder av 80 og nesten ikke grå. Farfaren min derimot var fysisk og mentalt helt topp som 80-åring, mens min morfar hadde de typiske aldring symptomene med kognitiv svikt, dårlig til beins osv. Ergo i min familie så virker det å være anti-aldrene med lite og grått hår.

Dessuten så har jo dette med å miste håret med arv i forhold til følsomheten i hodebunnen for testosteron. Dette har vel ikke noe med aldring å gjøre?. Mener å ha lest engang at ingen menn vil miste håret hvis man kastrerer seg, fordi testosteronet vil synke dramatisk.

Grått hår/lite hår bare en myte at det har med aldring å gjøre? (det er i alle fall andre faktorer som har minst like mye å si)

Fortsetter under...

Gjest naturens gang osv

Grå hår er ofte arvelig, jeg kjenner folk som begynte å få grå hår i en alder av 17...

men det var i etterkant av en stressende periode tror jeg.

Selv fikk jeg allerede mine første da jeg ble 30 og hadde fått mitt første barn,

i etterkant av et par stressende perioder pluss jeg fikk en liten baby (som også var stress...) i tillegg mistet jeg nok en del mineraler osv pga ammingen... mistet jo hår i forbindelse med ammingen da, men så begynte de grå å dukke opp når håret begynte å normalisere seg. Nå er jeg 35 og ser stadig flere som jeg napper vekk, men er redd jeg blir tynnhåret om jeg skal fortsette med det, det er jo bedre å bli tidlig grå enn skallet, så nå er det frem med hårfarge.

Å bli gråhåret er ikke nødvendigvis pga en eldes, det har vel med hvor mye pigment en har, det avtar med årene, det har vel litt med arv, ernæringstilstand, stress, hormoner osv å gjøre tipper jeg.

Men men, nå har alt dette med arv å gjøre.

Broren min begynte så vidt å få noen grå hår da han var 15 år...

og i 30 åra begynte han å miste hår, nå er han veldig tynnhåret....

han er 40 nå, og slettes ingen gammel mann :D Lite rynker, det er bare håret.

Mye tekst her nå, men konklusjonen min er at håravfall og grå hår ikke nødvendigvis skal sees i sammenheng med elding å gjøre.

Mange får jo rynker tidlig og... en venninne av meg, 27 år - rynker så man skulle tro hun var 40! Sol, røyk, stress, dårlig kosthold.... arv ikke minst, mange faktorer som spiller inn her og :-)

Men klart, når man blir gammel så er de fleste både rynkete og gråhåret, evnt. skallet/har måne :) Det er bare naturens gang, på samme måte som eplene som skrumper inn........

Hårtap i tidlig alder hos menn er genetisk betinget, noen menn har høye viker og lite hår på toppen allerede før tyveårsalderen.

http://nhi.no/sykdommer/hud/symptomer/hartap-veiviser-1615.html

Damer da.. ? *host* Hvor kledelig ville det ikke værtå kunne skylde på hrmmm... liiiivet.

*hyeneflekket*

''Dessuten så har jo dette med å miste håret med arv i forhold til følsomheten i hodebunnen for testosteron. Dette har vel ikke noe med aldring å gjøre?. Mener å ha lest engang at ingen menn vil miste håret hvis man kastrerer seg, fordi testosteronet vil synke dramatisk.''

Hm, har en kompis som ikke er spesielt manndig av seg. Dvs han har mange feminine trekk i ansiktet og lite skjeggvekst. Han har også litt annlegg for "mantits". Jeg har derfor tenkt at han kanskje har litt lite testosteron? Da synes jeg det er litt rart at han samtidig har mistet mye hår på hodet.

Er du sikker på at håravfall hos menn alltid har sammenheng med høyt testosteron?

Gjest mannen sin

''Dessuten så har jo dette med å miste håret med arv i forhold til følsomheten i hodebunnen for testosteron. Dette har vel ikke noe med aldring å gjøre?. Mener å ha lest engang at ingen menn vil miste håret hvis man kastrerer seg, fordi testosteronet vil synke dramatisk.''

Hm, har en kompis som ikke er spesielt manndig av seg. Dvs han har mange feminine trekk i ansiktet og lite skjeggvekst. Han har også litt annlegg for "mantits". Jeg har derfor tenkt at han kanskje har litt lite testosteron? Da synes jeg det er litt rart at han samtidig har mistet mye hår på hodet.

Er du sikker på at håravfall hos menn alltid har sammenheng med høyt testosteron?

Tror du har misforstått litt. Håravfall hos menn er i hovedsak på grunn av arv i forhold til følsomhet for testosteron i hårsekken. Han kan sikkert ha under normalt med testosteron, men hvis hodebunnen er veldig følsom for det så tynnes det fort uansett.

Men mengde har nok også betydning, for jeg har hørt om vektløftere som har begynt å innta kunstig testosteron og som har begynt å miste håret. Dette med hvor tett skjeggvekst tror jeg går mere på andre ting enn hvor mye testosteron man har, akkurat som med hår. Noen damer har tynt hår mens andre har tykt hår.

----

Annonse

Tror du har misforstått litt. Håravfall hos menn er i hovedsak på grunn av arv i forhold til følsomhet for testosteron i hårsekken. Han kan sikkert ha under normalt med testosteron, men hvis hodebunnen er veldig følsom for det så tynnes det fort uansett.

Men mengde har nok også betydning, for jeg har hørt om vektløftere som har begynt å innta kunstig testosteron og som har begynt å miste håret. Dette med hvor tett skjeggvekst tror jeg går mere på andre ting enn hvor mye testosteron man har, akkurat som med hår. Noen damer har tynt hår mens andre har tykt hår.

----

Ok, det var litt oppklarende ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...