Gå til innhold

Jeg hater å jobbe, hva er galt med meg?


Importert

Anbefalte innlegg

''Det aller beste ville være om jeg fant en måte å livnære meg selv på'' Hehe, det er dette vi arbeidende kaller jobb.

Det jeg mener er selvsagt selvstendig næringsdrivende i stedet for å være ansatt hos noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 236
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laguna1

    40

  • Madelenemie

    23

  • frosken

    15

  • tonie

    11

Mest aktive i denne tråden

''Nå tuller du med meg ? :)''

Ja, jeg tuller ;-) Det var ironisk ment, da Laguna mente det var de dumme som følte slike jobber som meningsfulle.

Jobbene kan kanskje være kjedelige, men oppleves meningsfulle likevel fordi man gjør noe nyttig og er til hjelp for andre.

Hei!

Ja jeg er jo ikke så smart i RL, hva en enkelt test sier, hjelper jo meg lite.

Dessuten liker jeg å hjelpe gamle fru Kirsten, det beste er når hun er til fysioterapi, for da slipper jeg å bli invitert inn på kaffe, jeg vet ikke hva jeg skal si, og jeg blir så stresset. Men til jul da kommer jeg inn, litt sånn fordi hun virker så ensom. Da kjøper jeg Asalia til henne også smiler hun til meg, og jeg kommer inn i huset hennes. Hun er søt, men best på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har skrevet fengselets historie også, men å opplyse om det blir like meningsløst når man ikke sier hvorfor det er relevant i ens sammenheng. Det gjør ikke du, og å nevne han er det vi som jobber i akademia kaller namedropping...;-)

Jeg synes det var ganske relevant :) Han skriver jo om opprinnelsen til det modrene og hva slags ideer det er tuftet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er selvsagt selvstendig næringsdrivende i stedet for å være ansatt hos noen.

Selvstendig næringsdrivende?

Du skrev:

''Jeg misliker alt ved jobbene, fra å måtte sto opp tidlig om morgenen, måtte være tilstede fysisk et gitt antall timer, til å måtte omgås kolleger. Jeg hater at noen bestemmer over meg, men gir ikke uttrykk for det direkte. Jeg hater også å samarbeide med andre. ''

Hvis du synes slikt er ille, så bare vent til skal være selvstendig næringsdrivende. Det er ørten ganger verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Madelenemie,

Helt off topic:

Hvordan gikk det med studiesøknaden?

(Du trenger selvsagt ikke svare.)

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg holder meg til biologi jeg, det er min "lidenskap" også får jeg håpe at lykken smiler til meg en dag hva angår jobb :)

Jeg liker data også, men fant ut at bytte helt nå, legge biologi litt bort, jeg valgte det min psykiater mente var best, gå for biologi/ mange retninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luftslott

Det jeg mener er selvsagt selvstendig næringsdrivende i stedet for å være ansatt hos noen.

Selv om du er selvstendig næringsdrivende må du forholde deg til noen. Du må forholde deg til de som tar seg av regnskapet, de som leverer tjenester/varer til deg, og de som benytter seg av dine tjenester/varer. Sannsynligvis må du også forholde deg til folk som driver support på tjenester du benytter som bredbånd/telefon osv.

Og selv som selvstendig næringsdrivende må du forholde deg til at det stilles krav til deg. Du må fortsatt gå på jobb, selv om du på den måten får en sjanse til å skape din egen arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg mener er selvsagt selvstendig næringsdrivende i stedet for å være ansatt hos noen.

Det kunne ikke jeg gjette så lenge du ikke sa det vettu;-)

Forøvrig er jeg undrende til at organisasjonsstruktur har større betydning for dinne jobbepreferanser enn talent, interesser og innhold i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg holder meg til biologi jeg, det er min "lidenskap" også får jeg håpe at lykken smiler til meg en dag hva angår jobb :)

Jeg liker data også, men fant ut at bytte helt nå, legge biologi litt bort, jeg valgte det min psykiater mente var best, gå for biologi/ mange retninger :)

Men studerer du nå?

Godt at du lytter til henne.

Alt godt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Madelenemie,

Helt off topic:

Hvordan gikk det med studiesøknaden?

(Du trenger selvsagt ikke svare.)

Med vennlig hilsen

Hei!

Min psykiater spurte meg om jeg ville ta et hvert arbeide innenfor feltet, og jeg svarte ja på det. Jeg vet ikke hvorfor hun spurte, hun så annerledes ut, men jeg har tenkt på det, jeg vil ta et hvert arbeide, fra enkelt laboratoriearbeid til noe annet.

Jeg har fått så mye av samfunnet, hvis du skjønner hva jeg mener, fra utredning, hjelp, Attføring, muligheter for et godt og rikt liv, og det fører til at jeg så gjerne vil "gi noe tilbake", om du skjønner den følelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det ofte på samme måte, og innimellom får det meg til å føle meg usympatisk, asosial og misantrop av de samme grunnene.

Godt mulig jeg også har en "karakterbrist" av noe slag, men jeg føler avsky og meningsløshet ved å produsere et eller annet idiotisk, så vi kan forbruke enda mere, også jobbe enda mer for å få råd til å underbygge det nye forbruket..The trap..:/ Og dette på tross av at både jorden, miljøet og personlig & individuell lykke ofres for å holde igang et hjul av ofte idiotisk og totalt unødvendig og dessuten, på mange plan, skadelig overarbeid. 8Av enkelt mennesker og miljø)

Men dette er det jævlig få dsom skjønner, trøst deg med det..;p De jeg har møtt som mistrives i jobbene sine er ofte svært smarte, og de lykkeligste av oss er ofte idioter. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg også var så dum som en boks med hammere og bare aksepterte at jeg lykkelig kunne gjøre som alle andre etter parolen:

Go to work,spend money follow fashion, watch television, act normal, look happy, take your meds - repeat after me : You are free! Eller på den annen side - kanskje ikke.

Alt dette er tuftet på en grunleggende vestelig kapital ide om hva som bør og SKAL gjøre oss lykkelige og normale, men som selvsagt ikke utgjør noen fasit av den grunn. Det skal bare litt til å se det.

Mye arbeid er overflødig og til ingen nytte i det hele tatt, men det forventes at man skal like å (idiot)arbeide, for arbeidetsskyld alene. Jeg klarer ikke det, jeg heller. Jeg jobber når jeg kan, for salt i maten og alt det der, men ingen kan tvinge meg til å like det.

Eneste jeg hater med å jobbe, er at skattepengene mine går til å fø på snyltere som deg. :-(

Og så har jeg god råd, og mange muligheter til å reise og nyte livet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min psykiater spurte meg om jeg ville ta et hvert arbeide innenfor feltet, og jeg svarte ja på det. Jeg vet ikke hvorfor hun spurte, hun så annerledes ut, men jeg har tenkt på det, jeg vil ta et hvert arbeide, fra enkelt laboratoriearbeid til noe annet.

Jeg har fått så mye av samfunnet, hvis du skjønner hva jeg mener, fra utredning, hjelp, Attføring, muligheter for et godt og rikt liv, og det fører til at jeg så gjerne vil "gi noe tilbake", om du skjønner den følelsen?

Det forstår jeg godt.

Jeg visste ikke at du allerede hadde biologi.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men studerer du nå?

Godt at du lytter til henne.

Alt godt,

Hei!

Ja :)

Annen hver dag forelesning. Også studiedag, også mine barn, det er nok. Tre av barna har asperger syndrom, det går bra, men krever at jeg lager andre dagsplaner enn det andre trenger. Min datter skal utredes nå til høsten, derfor har jeg mye nå, hun får nok ingen diagnose, det går strålende med henne for tiden :)

Bra for henne, men det vanskeliggjør jo å få frem hva som til tider er vanskelig. (men er det ikke noe som heter, når man skal til legen så er man frisk?) Hvis ikke alt nå er forandret da :) mine barn fungere så bra, derfor er jeg så glad, men det er mye ekstra arbeide.

(så glad de ikke er så dårligfungerende som jeg var :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg godt.

Jeg visste ikke at du allerede hadde biologi.

Med vennlig hilsen

Hei!

Jo det har jeg :)

Fint du skjønner min følelse.

Jeg hadde en kronglete vei, begynte på medisin studiet, hoppet av etter 2 år , begynte på biologi, fikk ikke noe "igjen for det", men hvis jeg tar fysiologi, er det noen emner jeg er ferdig med.

Så ble jeg kjempesliten nå et par år, ingen forstod hvorfor, men jeg er så redd for barna mine, redd de ikke skal ha det bra, får vondteklump i magen og vil gråte, og har ikke klart å si det, man blir sliten av bekymring. Min psykiater har sagt, "men hva er galt?" og det har jeg faktisk ikke klart å sette ord på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kunne ikke jeg gjette så lenge du ikke sa det vettu;-)

Forøvrig er jeg undrende til at organisasjonsstruktur har større betydning for dinne jobbepreferanser enn talent, interesser og innhold i jobben.

Ja, det kan du godt undre over, det gjør forsåvidt jeg også. Men det viktigste for meg er altså å ikke ha en sjef og ikke ha kolleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du all tiden til når du ikke jobber, da? Synes du ikke det blir litt kjedelig når alle dager er nesten like?

Det er mange som (i det minste i perioder) føler motvilje mot jobben sin, i hvert fall enkelte sider ved den. Noe kan man forandre på selv, f.eks. ved å skifte arbeidsplass. Men mange er også i stand til å finne mening selv i arbeidsoppgaver som ikke akkurat redder verden, fordi man ser at andre er avhengige av at de blir gjort og fordi jobben gjør at man kan forsørge seg selv. Svært mange her i landet er oppdratt til å sette disse verdiene høyt.

Jeg er slett ikke dum, men jeg klarer likevel å finne mening i både ubetalte jobber for idrettslaget og enkelte trivielle oppgaver som inngår i det (ellers lite trivielle) arbeidet jeg får lønn for. Jeg synes også det er mye lettere å glede meg over fritiden, når jeg ikke har altfor mye av den.

I våre dager finnes det mange forskjellige typer jobber. I noen bransjer kan man få ordninger der man gjør mye hjemmefra over nett. Hvis du flytter fokus fra at du generelt misliker alt som har med jobbing å gjøre, over til konkrete krav til en mulig arbeidsplass, kan du kanskje se muligheter i stedet for bare problemer. Nå virker det litt som om du dyrker motviljen

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var ganske relevant :) Han skriver jo om opprinnelsen til det modrene og hva slags ideer det er tuftet på.

Skal man gjette seg til hvilke av hans argumenet du sikter til da eller, ettersom du bare nevner tittelen i forbifarten? ;-) Forøvrig forstår jeg ikke hvordan beskrivelsen av opprinnelsen av det moderne er interessant i denne sammenhengen. Jeg ville hatt større forståelse om det interessante var hans (postmoderne) forståelse av hvordan det gjennom institusjonalisering av (i denne boken) "galehuset" oppstod et skille mellom sant og usant, rett og galt, det «samme» og det «andre», mellom fornuft og galskap, der F argumenterer for at språkliggjøring av disse skillene kom til å få betydning for den generelle samfunnsdiskursen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med meg spør du, og jeg ser NHD gjetter på en karrakterbrist. Det kan godt være mulig.

Alternativt er du lat, umoralsk eller uetisk, eller en kombinasjon av de tre.

Selv er jeg svært glad for at jeg er jeg i stand til å gå på jobben uten å tenke over hvorvidt det er lystbetont, og uten at det står et hornorkester og ønsker meg velkommen hver morgen. Svært glad faktisk, og jeg håper jeg fortsetter å inneha den egenskapen livet ut.

Dette er noe jeg stadig snakker om til barna mine faktisk... at det å gå på skole og senere få seg en jobb er noe man faktisk bare _gjør_ fordi det er dette som fører til best livskvalitet. Når man går på skole/jobber blir fredagene alltid mye herligere enn om man ikke har noe fast å gå til ;)

Det er viktig at barn tidlig lærer at enkelte ting bare gjør man selv om man til tider er lei... sånn er livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

Idiotarbeideren. Med arbeidskraft, tiden sin, livet sitt, energien sin..Og får småpenger igjen for å holde hjulet overflødigarbeid/forbruk/mere overflødigarbeid/mere forbruk i gang.

Verden trenger faktisk ikke at alle skal jobbe! Det er miljøskadelig og helseskadelig, og gjør mindre nytte en gagn. Google opp en artikkel på temaet, om du vil.og virkelig er interessert :)

Hm - hvem skal bestemme hvem som skal jobbe og hvem som skal få slippe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skulle finansiert borgerlønn da? Og skulle alle fått det?

Det er det nok vi som jobber som skal finansiere. Vi skal jobbe og Laguna skal få penger. Det har jeg skikkelig kjempelyst til, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du godt undre over, det gjør forsåvidt jeg også. Men det viktigste for meg er altså å ikke ha en sjef og ikke ha kolleger.

Dersom jeg var deg ville jeg undersøke muligheter hos det lokale nav-kontoret. I større byer har de personer som jobber særskilt med de som ikke finner seg tilrette innenfor det som kalles "det normale arbeidslivet". En av mine venner innehar en slik stilling, og hun er utrolig flink til å finne arbeidsplasser tilpasset behovene arbeidssøkeren måtte ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...