Gå til innhold

Obama vs "Stoltberg"

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ikke lese de en gang til. For igjen: Slike undersøkelser er bygd på noen få kriterier, og har egentlig lite samsvar med hverdagen og slik den oppfattes for folk flest.

Jeg oppfatter det slik rundt meg at nordmenn synes de er heldige som bor i Norge. Det trenger ingen undersøkelser for å konkludere med deg. Når du hører at halvdelen (50%) av ungdommen i Spania er arbeidsledig og lurer på hvilken konsekvenser det får for fremtiden så er det ikke tvil at det er bra i Norge.

Det vil alltid være mulig å forvente mer, men hva er det vi vil? Økonomien i Norge går så det suser i motsetning til andre europeiske land. Å surmule er kanskje typisk norsk, se på seg som best, men være aldri fornøyd og klage på alt fra været til helsesektoren.

Fortsetter under...

Jeg har og har hatt familiemedlemmer på sykehjem. Og de har ikke akkurat hatt det veldig flott der.

Stå opp når det passer at de ansatte har tid å hjelpe deg opp av sengen, på badet og stelle seg. Sitte i stolen sin på rommet det aller aller meste av dagen, alene. Eller i fellesrommet med senile mennesker det ikke går an å prate med. Derfor er det tross alt bedre å sitte på stolen på rommet hele dagen.

Sånn går dagen. Mormoren min var på hjem i 4-5 år før hun døde. Hun var på 1 tur ute som ble arrangert av hjemmet.

Hun måtte legge seg tidlig, for det passet de ansatte der med deres arbeidstid. Legge seg tidlig og stå opp sent. Lå ofte i senga om morgenen både 1 og 2 timer før de ansatte hadde tid å hjelpe henne opp.

Maten var ikke noe å skryte av. Absolutt ikke. Smakløs og dårlig, og ofte nesten kald når de fikk den servert.

''Maten var ikke noe å skryte av. Absolutt ikke. Smakløs og dårlig, og ofte nesten kald når de fikk den servert.''

Siterer du din bestemor her, eller var du sammen med henne til daglig for å gjøre denne observasjonen? Det overrasker meg hvis din bestemor var så oppegående at hun kunne klage på denne måten, men hvis du hadde muligheten for å være så mye der at du kan uttale deg slik så har hun vært veldig heldig i forhold til mange andre.

Det er et problem på norske sykehjem at folk får ikke besøk. Samtidig er det vanskelig å besøke mennesker som ikke kan kommunisere lenger. Når jeg besøker min tante så greier jeg ikke lang tid hvor jeg prater med meg selv. Mange av hennes tidligere omgangskrets har gitt opp å besøke henne fordi det er for smertefullt å se den tidligere sprudlende damen sitte slik uten å kunne kommunisere. Hennes barn og hennes søsken kommer til henne og sitter en stund, og det gjør jeg også siden jeg hadde et nært forhold til henne. Søsknene mine greier det ikke, men titter inn en sjelden gang for å si hei.

Jeg har ingen anelse om maten hun får servert.

Gjest ikke veldig bra

''Maten var ikke noe å skryte av. Absolutt ikke. Smakløs og dårlig, og ofte nesten kald når de fikk den servert.''

Siterer du din bestemor her, eller var du sammen med henne til daglig for å gjøre denne observasjonen? Det overrasker meg hvis din bestemor var så oppegående at hun kunne klage på denne måten, men hvis du hadde muligheten for å være så mye der at du kan uttale deg slik så har hun vært veldig heldig i forhold til mange andre.

Det er et problem på norske sykehjem at folk får ikke besøk. Samtidig er det vanskelig å besøke mennesker som ikke kan kommunisere lenger. Når jeg besøker min tante så greier jeg ikke lang tid hvor jeg prater med meg selv. Mange av hennes tidligere omgangskrets har gitt opp å besøke henne fordi det er for smertefullt å se den tidligere sprudlende damen sitte slik uten å kunne kommunisere. Hennes barn og hennes søsken kommer til henne og sitter en stund, og det gjør jeg også siden jeg hadde et nært forhold til henne. Søsknene mine greier det ikke, men titter inn en sjelden gang for å si hei.

''Siterer du din bestemor her, eller var du sammen med henne til daglig for å gjøre denne observasjonen? Det overrasker meg hvis din bestemor var så oppegående at hun kunne klage på denne måten, ''

Hvorfor skulle ikke hun kunne klage på denne måten på maten? Det er ikke bare senile mennesker på sykehjem. Hun var helt klar i hodet helt til hun døde.

Dessuten hadde hun bra med besøk - selv om jeg ikke ser at det har noe med at hun syntes maten var smakløs og mindre god. Og det var jo tydelig også. Hun var matglad, men raste ned masse på kort tid der.

Det er ingenting som tilsier at undersøkelsen ikke er ordentlig gjennomført.

Hvor har jeg sagt at de ikke er ordentlig gjennomført? Det jeg sier er at slike undersøkelser bygger på noen få kriterier. Det betyr slett ikke at undersøkelsene ikke er gjennomført på en skikkelig måte. De er bare veldig snevre og gir alt annet enn et fullverdig inntrykk av helhet. Det er bare å google slike undersøkelser, så finner du ut av det skal du se.

Her jeg bor blir maten til sykehjemmene laget et annet sted i fylket og fraktet tilberedt i to-tre timer før servering. Det er ikke mye å skryte av om maten smaker Fjordlandmat hver dag.

Annonse

Jeg oppfatter det slik rundt meg at nordmenn synes de er heldige som bor i Norge. Det trenger ingen undersøkelser for å konkludere med deg. Når du hører at halvdelen (50%) av ungdommen i Spania er arbeidsledig og lurer på hvilken konsekvenser det får for fremtiden så er det ikke tvil at det er bra i Norge.

Det vil alltid være mulig å forvente mer, men hva er det vi vil? Økonomien i Norge går så det suser i motsetning til andre europeiske land. Å surmule er kanskje typisk norsk, se på seg som best, men være aldri fornøyd og klage på alt fra været til helsesektoren.

Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke syns det er bra i Norge, egentlig er jeg svært fornøyd. Jeg har selv havnet utenfor arbeidslivet pga helseproblemer, og er meget vel klar over at det er goder her i landet som gjør at jeg ikke sulter likevel.

Jeg bare sier at de undersøkelsene Sør viser til egentlig sier veldig lite rundt hverdagen til folk flest. Disse undersøkelsene pleier være bygd på noen få kriterier, og gir ikke noe helhetlig bilde.

Her er en undersøkelse som illustrerer litt hva jeg mener (selv om den har negativt fortegn, egentlig):

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016923

Overskriften er: Oslo er verdens dyreste by - igjen

Denne gangen gjelder det DAGLIGVARER (og et ganske snevert utvalg også). For å gi et helhetlig inntrykk som forsvarer overskriften bør det også undersøkes hvor mye det koster å bo der i forhold til inntekt, hva koster nye boliger, hva koster kollektivtrafikk osv osv. Først da får man et helhetlig inntrykk. Man kan ikke ut fra en slik undersøkelse si at Oslo er verdens dyreste by GENERELT.

Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke syns det er bra i Norge, egentlig er jeg svært fornøyd. Jeg har selv havnet utenfor arbeidslivet pga helseproblemer, og er meget vel klar over at det er goder her i landet som gjør at jeg ikke sulter likevel.

Jeg bare sier at de undersøkelsene Sør viser til egentlig sier veldig lite rundt hverdagen til folk flest. Disse undersøkelsene pleier være bygd på noen få kriterier, og gir ikke noe helhetlig bilde.

Her er en undersøkelse som illustrerer litt hva jeg mener (selv om den har negativt fortegn, egentlig):

Denne gangen gjelder det DAGLIGVARER (og et ganske snevert utvalg også). For å gi et helhetlig inntrykk som forsvarer overskriften bør det også undersøkes hvor mye det koster å bo der i forhold til inntekt, hva koster nye boliger, hva koster kollektivtrafikk osv osv. Først da får man et helhetlig inntrykk. Man kan ikke ut fra en slik undersøkelse si at Oslo er verdens dyreste by GENERELT.

Men det er fremdeles intet som tilsier at en undersøkelse fra OECD ikke er ordentlig utført.

Det sier jo mer om hvordan det er i andre land, enn om hvordan den faktiske situasjonen er her.

Selvsagt, for det er ikke mulig med en absolutt sammenligning. Hva er "godt nok", og hva er "kjempegodt"? Uten sammenligninger så er det meningsløst.

Med vennlig hilsen

Hvor har jeg sagt at de ikke er ordentlig gjennomført? Det jeg sier er at slike undersøkelser bygger på noen få kriterier. Det betyr slett ikke at undersøkelsene ikke er gjennomført på en skikkelig måte. De er bare veldig snevre og gir alt annet enn et fullverdig inntrykk av helhet. Det er bare å google slike undersøkelser, så finner du ut av det skal du se.

Men det er fremdeles intet som tyder på at det er tilfelle her.

At det finnes andre dårlige undersøkelser er sikkert sant.

Men det er fremdeles intet som tyder på at det er tilfelle her.

At det finnes andre dårlige undersøkelser er sikkert sant.

Det er du som sier de er dårlige, ikke jeg. Du kan jo google litt disse undersøkelsene og selv sjekke hvor omfattende de er. Tenker du blir overrasket.

I tillegg er det som andre her sier, det sier hvordan vi ligger an i forhold til andre land. At andre er dårligere enn oss betyr ikke at vi nødvendigvis er bra.

http://www.absentia.no/article.aspx?articleID=295

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7868289

''Redd Barna skriver at Norge er på topp fordi vi scorer høyere enn de fleste andre land på alle sju indikatorene som brukes i rapporten.''

Sju indikatorer. Sju. Det illustrerer nettopp det jeg har sagt hele tiden. Dette er de sju indikatorene for akkurat denne undersøkelsen:

* inntekt

* spedbarnsdødeligheten

* foreldrepermisjonsordning

* utdanning

* levealder

* prevensjon

* hvor mange som mister et barn før det er fylt fem år

Jeg tror nok de fleste vil være enige i at det er flere ting som skal til for at vi skal ha det bra, og at dette bare gir en liten del av sannheten.

Sør er overtroisk når det gjelder undersøkelser, forskningsresultater og slikt;-). Jeg er helt enig i det du skriver.

Annonse

Her jeg bor blir maten til sykehjemmene laget et annet sted i fylket og fraktet tilberedt i to-tre timer før servering. Det er ikke mye å skryte av om maten smaker Fjordlandmat hver dag.

Jeg har både far og tante på pleieavdelinger langt vekk og regner med at de får hjemmelaget, tradisjonell mat. Jobbet på kjøkkenet der engang i den fjerne fortid og husker maten;-)

Jeg har ikke tenkt å forsvare maten på norske sykehjem.

For å si som REMA-reklamen: Det er sluttsummen på kassalappen det kommer an på.

Og kassalappen viser bare noen få ting.

Joda, du kan trekke inn Rema 1000, Rimi og Deli de Luca, og all mulig annen utenomsnakk, men du har fremdeles ikke noe som helst som tilsier at OECD-undersøkelsen er feilaktig eller mangelfull på noen som helst måte.

Joda, du kan trekke inn Rema 1000, Rimi og Deli de Luca, og all mulig annen utenomsnakk, men du har fremdeles ikke noe som helst som tilsier at OECD-undersøkelsen er feilaktig eller mangelfull på noen som helst måte.

Jeg har ikke sagt de er feilaktige eller mangelfulle på noen som helst måte. Jeg sier, og kan nok stå inne for, at kriteriene er få for slike undersøkelser. Slik det viser i redd Barnas undersøkelse lenger nede her, eller linken til "Norge best i verden" i samme innlegget. men det passer deg kanskje ikke å kommentere dem, ettersom de viser det jeg skriver? Du er fri til å vise at jeg IKKE har rett, men det har du ikke tatt deg bryet med, eller hva?

''Obama drikker øl, tar seg en sigarett, og er en mann av folket. Stoltenberg er en kjedelig løgner som styrer landet vårt i grøfta. – Beutio''

Situasjonen i Norge:

Førsteplass i Human Development Index (UNDP, Sammenhengende 2001-2007, og igjen 2009 og 2010)

Verdens fredeligste land (Global Peace Index, 2007)

Verdens best fungerende land (Foreign Policy Magazine, 2009)

Og ikke glem, verdens beste land for pressefrihet (sammen med Island). (Reporters Without Borders, 2007)

Verdens beste land for mødre (Redd Barna, 2010)

3. best på eldreomsorg (OECD rapport, 2011)

Vi er vel omtrent det eneste landet i Europa hvor økomomien går så det suser, takket være sosialdemokratiet og oljen (som utgjør 26% av økonomien).

Obama arvet en helt nedkjørt økonomi etter Bush, og har gjort det beste ut av det.

Det imponerende ved den listen er at det er noe Norge har fått til PÅ TROSS AV Stoltenberg, og ikke på grunn av.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...