Gå til innhold

Forslag til ukesmeny

Anbefalte innlegg

Brennsnut er aller best når den er kokt på restene av julas fenalår, så at det smaker godt med bacon i den er jeg ikke i tvil om :)

Forøvrig MÅ jeg ha bacon til pannekaker... noe mange synes er merkelig :)

''Forøvrig MÅ jeg ha bacon til pannekaker... noe mange synes er merkelig :)''

Selvfølgelig må man ha flesk eller bacon til pannekaker! Og sukker eller syltetøy! Mmmmm!

Fortsetter under...

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• mariaflyfly

5

• tonie

5

• Mrs. Wallace

3

Gjest Shira :o)

''Min vestlandsmann kaller det imidlertid betasuppe, selv om den er nesten like tykk som lapskaus.''

I betasuppe er det vel byggryn?

''I betasuppe er det vel byggryn?''

Jeg har ikke byggryn i betasuppa når jeg lager den slik jeg er vokst opp med.

En ting er sikkert, etter å ha bodd med folk fra andre steder, hatt familie som bor med folk fra andre steder, enn der vi kommer fra, lapskaus kommer i flere varianter og det samme gjelder i grunnen ganske mye mat.

Dette kan være kilde til diskusjon, men for noen av oss (som meg) som er svært glad i mat, vi spiser alt vi og tar det ikke så tungt. Andre tar det jo nesten som en personlig fornærmelse, he he.

Det der har jeg diskutert flere ganger med min trøndervenninne. Hun sier som deg og LIllemus, at det ikke heter lapskaus når det er lyst slik som flyfly forteller. Jeg er helt uenig,.

Her i Kristiansand heter det lapskaus når en lager det som flyfly beskriver. Dermed basta. Vi lager ikke lapskaus med brun jevning :-(

Min vestlandsmann kaller det imidlertid betasuppe, selv om den er nesten like tykk som lapskaus.

Så hos oss kaller vi det enten lapskaus eller betasuppe - og den er lys uten jevning :-) Helt med røyket salt kjøtt, men ungene foretrekker pølse i (da må vi ha litt buljong i og).

Vi lager ikke lapskaus med brun jevning. Jeg har lært å lage lapskaus av min mor, som igjen lærte av sin mor.

Vi er fra oslo

[quote name=Shira :o)' timestamp='1347480304' post='4811266]

Betasuppa er tynn med hele biter av poteter, og det andre i. Lapskausen, der er potetene kokt helt sammen og den er lys og tykk, begge deler inneholder knoke og laget på kraften.

Er det bruning er det brun lapskaus.

Sånn, trenger ikke diskutere mer, her var svaret! ;o)

Enig - du hadde riktig svar

Annonse

Betasuppa er tynn med hele biter av poteter, og det andre i. Lapskausen, der er potetene kokt helt sammen og den er lys og tykk, begge deler inneholder knoke og laget på kraften.

Jepp, der har du det riktige svaret!

:-)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1347523284' post='4811365]

Woohoo ;o)

Det er lenge siden vi har hatt lapskaus, kanskje jeg skal lage det en dag. Nå har jeg hjemmelaget hjortepølse i fryseren og det setter ekstra god smak på den.

Jeg har også lyst på lapskaus nå etter å ha lest her, veldig lenge siden sist.

Jeg lagde en septembergryte forrige helg, den var god. Det var med svin ytrefilet, purreløk, vårløk, gul løk, gulrot, kålrot, hodekål, knollselleri.

Buljong og div krydder.

Lagde en stoor kjele, og hadde middag i to dager, og lunsj til meg den siste dagen.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1347515872' post='4811339]

''I betasuppe er det vel byggryn?''

Jeg har ikke byggryn i betasuppa når jeg lager den slik jeg er vokst opp med.

En ting er sikkert, etter å ha bodd med folk fra andre steder, hatt familie som bor med folk fra andre steder, enn der vi kommer fra, lapskaus kommer i flere varianter og det samme gjelder i grunnen ganske mye mat.

Dette kan være kilde til diskusjon, men for noen av oss (som meg) som er svært glad i mat, vi spiser alt vi og tar det ikke så tungt. Andre tar det jo nesten som en personlig fornærmelse, he he.

''Dette kan være kilde til diskusjon, men for noen av oss (som meg) som er svært glad i mat, vi spiser alt vi og tar det ikke så tungt.''

Jeg spiser også det meste, men det er jo litt morsomt når det kommer enn oppskrift på "lapskaus" og så er det det samme som vi kaller grønnsakssuppe (evt. med noe kjøtt). :o)

''Dette kan være kilde til diskusjon, men for noen av oss (som meg) som er svært glad i mat, vi spiser alt vi og tar det ikke så tungt.''

Jeg spiser også det meste, men det er jo litt morsomt når det kommer enn oppskrift på "lapskaus" og så er det det samme som vi kaller grønnsakssuppe (evt. med noe kjøtt). :o)

Jeg vil nesten tro at det du kaller grønnsaksuppe er mer flytende enn lapskaus?

Her er også lapskausen til vanlig lys. Men av og til lages også brun lapskaus. Lapskaus er lys. men i tillegg har vi brun lapskaus.

Bare se på boksematen til Trondhjems, lys lapskaus og brun lapskaus

http://www.trondhjems.no/index.php?mapping=7

Jeg vil nesten tro at det du kaller grønnsaksuppe er mer flytende enn lapskaus?

Her er også lapskausen til vanlig lys. Men av og til lages også brun lapskaus. Lapskaus er lys. men i tillegg har vi brun lapskaus.

Bare se på boksematen til Trondhjems, lys lapskaus og brun lapskaus

http://www.trondhjems.no/index.php?mapping=7

''Jeg vil nesten tro at det du kaller grønnsaksuppe er mer flytende enn lapskaus?''

Det kan se slik ut, om man koker potetene så mye at de moses og bruke litt mindre vann så blir jo konsistensen mer som lapskaus. Hos oss var lapskaus grønnsaker, poteter og kjøtt i brun saus, vi hadde aldri lys lappert.

''Bare se på boksematen til Trondhjems, lys lapskaus og brun lapskaus''

I min første tid som samboende (for en mannsalder siden...) spiste vi en del av både den lyse og den mørke, mener å huske at den lyse var best. *hehe*

Er det ikke konsistensen som avgjør om det er lapskaus eller ikke da? Her opererer vi med lys og mørk lapskaus, begge typer har grønnsaker og kjøtt og er kokt til en grøtaktig konsistens. Er konsistensen flytende kaller vi det suppe.

Er det ikke konsistensen som avgjør om det er lapskaus eller ikke da? Her opererer vi med lys og mørk lapskaus, begge typer har grønnsaker og kjøtt og er kokt til en grøtaktig konsistens. Er konsistensen flytende kaller vi det suppe.

''Er det ikke konsistensen som avgjør om det er lapskaus eller ikke da? Her opererer vi med lys og mørk lapskaus, begge typer har grønnsaker og kjøtt og er kokt til en grøtaktig konsistens.''

Gryterett. :-)

Annonse

''Er det ikke konsistensen som avgjør om det er lapskaus eller ikke da? Her opererer vi med lys og mørk lapskaus, begge typer har grønnsaker og kjøtt og er kokt til en grøtaktig konsistens.''

Gryterett. :-)

Nei nei! Gryterett er noe annet enn lapskaus! :o) Det er ikke vanlig brunsaus (eller kraft) i en gryterett, der er det mer spennende sauser og ingredienser.

Nei nei! Gryterett er noe annet enn lapskaus! :o) Det er ikke vanlig brunsaus (eller kraft) i en gryterett, der er det mer spennende sauser og ingredienser.

''Nei nei! Gryterett er noe annet enn lapskaus! :o) Det er ikke vanlig brunsaus (eller kraft) i en gryterett, der er det mer spennende sauser og ingredienser.''

Jeg veeeeet. Det var for å terge litt. :P

''Nei nei! Gryterett er noe annet enn lapskaus! :o) Det er ikke vanlig brunsaus (eller kraft) i en gryterett, der er det mer spennende sauser og ingredienser.''

Jeg veeeeet. Det var for å terge litt. :P

''Jeg veeeeet. Det var for å terge litt. :p''

Jeg skjønte det. ;o) Men det er jo litt morsomt - for egentlig er jo lapskaus også en slags gryterett...

''Jeg veeeeet. Det var for å terge litt. :p''

Jeg skjønte det. ;o) Men det er jo litt morsomt - for egentlig er jo lapskaus også en slags gryterett...

''Jeg skjønte det. ;o) Men det er jo litt morsomt - for egentlig er jo lapskaus også en slags gryterett...''

Ja, det kan ikke være lett å lære seg norsk. :P

''Jeg skjønte det. ;o) Men det er jo litt morsomt - for egentlig er jo lapskaus også en slags gryterett...''

Ja, det kan ikke være lett å lære seg norsk. :P

I mitt hode er en gryterett noe som lages i èn gryte, uansett om det er lapskaus, coq au vin, gulasj eller paella.

Dermed er lapskaus en type (norsk) gryterett.

Thank you, Shira! ;)

Gjest Shira :o)

Jeg har også lyst på lapskaus nå etter å ha lest her, veldig lenge siden sist.

Jeg lagde en septembergryte forrige helg, den var god. Det var med svin ytrefilet, purreløk, vårløk, gul løk, gulrot, kålrot, hodekål, knollselleri.

Buljong og div krydder.

Lagde en stoor kjele, og hadde middag i to dager, og lunsj til meg den siste dagen.

''Jeg lagde en septembergryte forrige helg, den var god. Det var med svin ytrefilet, purreløk, vårløk, gul løk, gulrot, kålrot, hodekål, knollselleri. Buljong og div krydder.

''

Hørtes godt ut!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...