Gå til innhold

Bedrift nedlegges - krav på lønn?

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed igår at avdelingen vår nedlegges av økonomiske årsaker. Vi har fått tilbud om sluttpakker som gjør at vi kan fratre stillingen vår allerede neste uke, men motta lønn fram til 31.12. Men da må vi selv velge å si opp.

For det første, hvis jeg melder meg arbeidsledig til NAV allerede neste uke, har jeg da krav på dagpenger fra 01.01.13? Vet at det er karantenetid på 8 uker når man sier opp selv, men løper karantenetiden fra den dagen man melder seg som arbeidsledig (som da er neste uke), eller fra den dagen man stopper å motta lønn som da er 31.12? Som sagt, har vi fått valget om å si opp selv for å få sluttpakkene. De har ingen andre stillinger å tilby.

Alternativet er å si nei til avtalen og heller få bedriften til å si meg opp. Men har jeg da krav på lønn ut oppsigelsesperioden? Har 3 måneders lønn, så det blir 31.12 det også. Da har jeg iallefall krav på dagpenger fra 01.01.13. Ettersom avdelingen legges ned fra neste uke, og de ikke har noen annen stilling å tilby får jeg mest sannsynlig gå tidligere uansett, men man vet jo aldri...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383650-bedrift-nedlegges-krav-p%C3%A5-l%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordelen med å si opp er at du muligvis (?) kan få en annen jobb, og få "dobbe lønn" frem til desember.

En annen ting jeg har sett gjort er at firma utbetaler en "bonus" (ikke lønn), slik at du kan svare "nei" på NAVs skjema om du fremdeles får lønn.

Det er sikkert også andre siden av saken, som gjør at du bør tenke nøye over det. Hva sier fagforeningsrepresentaten din?

Med vennlig hilsen

Selvom man sier opp fordi avdelingen nedlegges og ikke har noe annet valg? Mener det er egne regler her

Man har det valget at man i stedet blir sagt opp. Da står man mye sterkere juridisk. Å la seg presse til å si opp selv er sjelden lurt.

Man har det valget at man i stedet blir sagt opp. Da står man mye sterkere juridisk. Å la seg presse til å si opp selv er sjelden lurt.

Ja det har man, men da kan de kreve at man jobber ut oppsigelsestiden også.

Men har nå sjekket med NAV og det er ingen karantenetid sålenge man sier opp pga nedleggelse og alternativet var å bli sagt opp

Annonse

Ja det har man, men da kan de kreve at man jobber ut oppsigelsestiden også.

Men har nå sjekket med NAV og det er ingen karantenetid sålenge man sier opp pga nedleggelse og alternativet var å bli sagt opp

Formelt sett kan arbeidsgiver folange at du jobber ut oppiglsestiden også når du sier opp selv.

Jeg håper du fikk det skriftlig fra Nav, at du ikke vil få karantene. I motsatt fall kan du få en lite hyggelig overraskelse. Jeg vet om flere som har brent seg på muntlige løfter fra NAV.

Formelt sett kan arbeidsgiver folange at du jobber ut oppiglsestiden også når du sier opp selv.

Jeg håper du fikk det skriftlig fra Nav, at du ikke vil få karantene. I motsatt fall kan du få en lite hyggelig overraskelse. Jeg vet om flere som har brent seg på muntlige løfter fra NAV.

Leste meg opp om emnet på internett, og på alle advokatsider sto det at man ikke får karantene for NAV i dette tilfellet.

Advokatene til arbeidsplassen min hadde sagt det samme

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...