EnolaGay Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Hvor og hva kan en mann gå og gjøre, når han blir mishandlet av sin kone. Og har vært mishandlet over veldig lang tid? Hun overvåker hele livet hans. Nekter ham å ha venner eller dra noen steder. Beskylder, skriker, truer med alt fra å melde ham for å ha slått henne til å ta fra ham alt han eier. Han må sende sms med bilde av hvor han er hvis han jobber lenger enn 1700 sharp. Hun ringer vennene hans på natta og skriker og beskylder og truer. Hun er syk og bruker det mot ham, spiller på samvittighet og skyldfølelse. De har barn.. Han er mann, og går ikke til noe krisesenter. Sånn er det med den saken... Jeg tror ikke han er klar over at systemet som sådan (faktisk!) er kjønnsnøytralt, og sitter fast i forestillinger om at han har ansvar, skylder, som mann må han osv. De samme tingene som mishandlede kvinner sliter med, men med motsatt fortegn. Hvor kan han begynne? Når han knapt greier å holde fast på innrømmelsen av at han er et offer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Så bra at du bryr deg. Grunnprinsippene for å få folk ut av destruktive forhold, er de samme uavhengig av kjønn. Hensiktsmessig vinkling kan bli noe forskjellig. Finnes det måter å appelere til hans styrker og selvfølelse? Hvordan kan man vise respekt og beundring, helst uten at man gir inntrykk av å legge an på mannen? For kvinner tror jeg det kan være vanskelig å ta solide grep overfor en mann som lar seg hunsere av en kvinne. Man vil fort bli for lik den som mishandler. Kanskje det mest virkningsfulle er å gjøre sunne relasjoner mest mulig synlig og attraktive. Et tilleggsproblem er at slike ting er så tabuisert når det rammer menn. Uavhenig av kjønn er det fryktlig vanskelig å hjelpe de som ikke vil la seg hjelpe. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Det er krisetelefoner for menn mange steder. Se også her: http://reform.no/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Du virker veldig vettug, det har jeg skrevet til deg før. Så er det noen sjanse for at du kan du få åpnet øynene på ham? Får hun hjelp for sin sykdom og hvordan har egentlig barna det? Her er det mye å ta tak i, men det virker som om det er mannen som på en eller annen måte må ta grep. Han må først hjelpes til å se situasjonen av utenforstående. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 Så bra at du bryr deg. Grunnprinsippene for å få folk ut av destruktive forhold, er de samme uavhengig av kjønn. Hensiktsmessig vinkling kan bli noe forskjellig. Finnes det måter å appelere til hans styrker og selvfølelse? Hvordan kan man vise respekt og beundring, helst uten at man gir inntrykk av å legge an på mannen? For kvinner tror jeg det kan være vanskelig å ta solide grep overfor en mann som lar seg hunsere av en kvinne. Man vil fort bli for lik den som mishandler. Kanskje det mest virkningsfulle er å gjøre sunne relasjoner mest mulig synlig og attraktive. Et tilleggsproblem er at slike ting er så tabuisert når det rammer menn. Uavhenig av kjønn er det fryktlig vanskelig å hjelpe de som ikke vil la seg hjelpe. mvh Jeg er ikke i direkte kontakt med mannen (jeg har møtt ham et par ganger bare) Han er en venn av min manns venner, og har "hengt" med dem. Jeg har fått med meg dette gjennom "gutta som snakker". Mennene rundt ham gjør sitt beste. Men de mangler "redskap", det blir praten og klapp på ryggen, eller sitte i sene nattetimer med han når han er langt nede. Jeg tenker at det kanskje ville vært en tanke å ha noen å kontakte som ikke hører til omgangskrets eller venner/bekjente. En type profesjonell som "bare er der", til han begynner å bli klar.. et nr han kan ringe eller lignende. Men jeg ser ikke helt for meg hvem/hva det kan være.. Helst menn som hjelper menn. Jeg kan kanskje få lagt et nummer eller en slik informasjonsblekke "i lommen hans" i det minste. Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 Det er krisetelefoner for menn mange steder. Se også her: http://reform.no/ Glimrende!!! :oD Åh nå ble jeg glad, dette skal jeg sørge for å få formidlet på en eller annen måte. Han må vite at sånt finnes, at han ikke er det eneste hankjønnet på kloden som blir mishandlet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg er ikke i direkte kontakt med mannen (jeg har møtt ham et par ganger bare) Han er en venn av min manns venner, og har "hengt" med dem. Jeg har fått med meg dette gjennom "gutta som snakker". Mennene rundt ham gjør sitt beste. Men de mangler "redskap", det blir praten og klapp på ryggen, eller sitte i sene nattetimer med han når han er langt nede. Jeg tenker at det kanskje ville vært en tanke å ha noen å kontakte som ikke hører til omgangskrets eller venner/bekjente. En type profesjonell som "bare er der", til han begynner å bli klar.. et nr han kan ringe eller lignende. Men jeg ser ikke helt for meg hvem/hva det kan være.. Helst menn som hjelper menn. Jeg kan kanskje få lagt et nummer eller en slik informasjonsblekke "i lommen hans" i det minste. Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt. Det er bra at mange bryr seg. ''Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt.'' Denne vinklingen kan det kanskje være best å tone ned. Har kanskje mer tro på et fokus på det som styrker selvfølelsen, også som mann. At han fortjener bedre, At han kan ta kontroll over livet sitt og få det bedre. (Forenklet sagt.) Kanskje krisesenter for menn vil være riktig adresse for å skaffe seg gode råd som venn/pårørende. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Det er bra at mange bryr seg. ''Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt.'' Denne vinklingen kan det kanskje være best å tone ned. Har kanskje mer tro på et fokus på det som styrker selvfølelsen, også som mann. At han fortjener bedre, At han kan ta kontroll over livet sitt og få det bedre. (Forenklet sagt.) Kanskje krisesenter for menn vil være riktig adresse for å skaffe seg gode råd som venn/pårørende. mvh ''Denne vinklingen kan det kanskje være best å tone ned. Har kanskje mer tro på et fokus på det som styrker selvfølelsen, også som mann. At han fortjener bedre, At han kan ta kontroll over livet sitt og få det bedre. (Forenklet sagt.)'' Jeg er enig med EnolaGay i at det er viktig å få mannen til å innse hva som faktisk skjer, nemlig at han blir mishandlet OG deretter jobbe med å styrke hans selvfølelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg er ikke i direkte kontakt med mannen (jeg har møtt ham et par ganger bare) Han er en venn av min manns venner, og har "hengt" med dem. Jeg har fått med meg dette gjennom "gutta som snakker". Mennene rundt ham gjør sitt beste. Men de mangler "redskap", det blir praten og klapp på ryggen, eller sitte i sene nattetimer med han når han er langt nede. Jeg tenker at det kanskje ville vært en tanke å ha noen å kontakte som ikke hører til omgangskrets eller venner/bekjente. En type profesjonell som "bare er der", til han begynner å bli klar.. et nr han kan ringe eller lignende. Men jeg ser ikke helt for meg hvem/hva det kan være.. Helst menn som hjelper menn. Jeg kan kanskje få lagt et nummer eller en slik informasjonsblekke "i lommen hans" i det minste. Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt. ''Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt.'' Nemlig. Dette går på å åpne øya til mannen, få ham til å innse fakta. Deretter må de hjelpe ham til å bli sterkere, få gjort noe med situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 ''Denne vinklingen kan det kanskje være best å tone ned. Har kanskje mer tro på et fokus på det som styrker selvfølelsen, også som mann. At han fortjener bedre, At han kan ta kontroll over livet sitt og få det bedre. (Forenklet sagt.)'' Jeg er enig med EnolaGay i at det er viktig å få mannen til å innse hva som faktisk skjer, nemlig at han blir mishandlet OG deretter jobbe med å styrke hans selvfølelse. Det er fokuset på offer, jeg har mindre tro på. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Det er fokuset på offer, jeg har mindre tro på. mvh ''Det er fokuset på offer, jeg har mindre tro på.'' Ja, jeg mener ikke å fokusere på akkurat det, men på å få ham til å innse hva som faktisk skjer. Han er jo faktisk et offer. Da er det greit at han innser det. Jeg mener ikke at han skal forbli i offer-posisjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 ''Det er fokuset på offer, jeg har mindre tro på.'' Ja, jeg mener ikke å fokusere på akkurat det, men på å få ham til å innse hva som faktisk skjer. Han er jo faktisk et offer. Da er det greit at han innser det. Jeg mener ikke at han skal forbli i offer-posisjon. Jeg har mer tro på å definere handlingene og relasjonen for det det er enn å definere selve mannen som offer. Alt som kan styrke mannens handlingsvilje og handlekraft er et gode. Generelt tror jeg fokus på endring, vilje og handling er det mest effektive. Så kan mannen få definere seg selv om han ønsker det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389533 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg har mer tro på å definere handlingene og relasjonen for det det er enn å definere selve mannen som offer. Alt som kan styrke mannens handlingsvilje og handlekraft er et gode. Generelt tror jeg fokus på endring, vilje og handling er det mest effektive. Så kan mannen få definere seg selv om han ønsker det. mvh ''Jeg har mer tro på å definere handlingene og relasjonen for det det er enn å definere selve mannen som offer.'' For meg blir det noe av det samme. ''Alt som kan styrke mannens handlingsvilje og handlekraft er et gode.'' Absolutt! ''Generelt tror jeg fokus på endring, vilje og handling er det mest effektive. Så kan mannen få definere seg selv om han ønsker det.'' Ja, nå er jeg faktisk helt enig med deg. Jeg mener det samme som deg, jeg tror ikke jeg leste deg tydelig nok på de andre innleggene dine. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 Det er bra at mange bryr seg. ''Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt.'' Denne vinklingen kan det kanskje være best å tone ned. Har kanskje mer tro på et fokus på det som styrker selvfølelsen, også som mann. At han fortjener bedre, At han kan ta kontroll over livet sitt og få det bedre. (Forenklet sagt.) Kanskje krisesenter for menn vil være riktig adresse for å skaffe seg gode råd som venn/pårørende. mvh Det tenker jeg de har forsøkt ganske lenge alt. Bøygen er å komme over det faktum at han BLIR mishandlet og at kameratene ikke vil se annerledes på ham om han innrømmer det. Følgelig trenger han ikke se annerledes på seg selv heller. Det er et nederlag for ham å måtte gå for å få det bedre. Han vil gjerne "greie det" for hele familien. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 ''Det er fokuset på offer, jeg har mindre tro på.'' Ja, jeg mener ikke å fokusere på akkurat det, men på å få ham til å innse hva som faktisk skjer. Han er jo faktisk et offer. Da er det greit at han innser det. Jeg mener ikke at han skal forbli i offer-posisjon. Jeg registrerer at jeg tenderer til å bruke språk på en måte som får folk til å oppfatte meg som "endelig", istedet for at de automatisk ser det samme som jeg (innlysende!) ser, at det slett ikke er så konkret som det står skrevet... :0D Jeg og SKJØNNER at det ikke er offerrollen som bør fremheves.. jeg antar derfor automatisk at alle andre skjønner det og.. Irriterende det der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg registrerer at jeg tenderer til å bruke språk på en måte som får folk til å oppfatte meg som "endelig", istedet for at de automatisk ser det samme som jeg (innlysende!) ser, at det slett ikke er så konkret som det står skrevet... :0D Jeg og SKJØNNER at det ikke er offerrollen som bør fremheves.. jeg antar derfor automatisk at alle andre skjønner det og.. Irriterende det der. ''Jeg og SKJØNNER at det ikke er offerrollen som bør fremheves.. jeg antar derfor automatisk at alle andre skjønner det og.. Irriterende det der.'' ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg registrerer at jeg tenderer til å bruke språk på en måte som får folk til å oppfatte meg som "endelig", istedet for at de automatisk ser det samme som jeg (innlysende!) ser, at det slett ikke er så konkret som det står skrevet... :0D Jeg og SKJØNNER at det ikke er offerrollen som bør fremheves.. jeg antar derfor automatisk at alle andre skjønner det og.. Irriterende det der. Når man kommer til så sårbare ting tror jeg det kan være veldig lurt og ha en nærmest overbevisst forhold på holdninger, språk og ordvalg. Disse tilsynelatende små nyansene kan bli veldig store for den det gjelder og i verste/beste fall være avgjørende for om man når inn eller ikke. Så når du sier at mannen er et offer, er jeg på sett og vis enig med deg. Samtidig tenker jeg at det fort kan bli en kontraproduktiv vinkling. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg er ikke i direkte kontakt med mannen (jeg har møtt ham et par ganger bare) Han er en venn av min manns venner, og har "hengt" med dem. Jeg har fått med meg dette gjennom "gutta som snakker". Mennene rundt ham gjør sitt beste. Men de mangler "redskap", det blir praten og klapp på ryggen, eller sitte i sene nattetimer med han når han er langt nede. Jeg tenker at det kanskje ville vært en tanke å ha noen å kontakte som ikke hører til omgangskrets eller venner/bekjente. En type profesjonell som "bare er der", til han begynner å bli klar.. et nr han kan ringe eller lignende. Men jeg ser ikke helt for meg hvem/hva det kan være.. Helst menn som hjelper menn. Jeg kan kanskje få lagt et nummer eller en slik informasjonsblekke "i lommen hans" i det minste. Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt. ''Jeg er ikke i direkte kontakt med mannen (jeg har møtt ham et par ganger bare) Han er en venn av min manns venner, og har "hengt" med dem. Jeg har fått med meg dette gjennom "gutta som snakker". Mennene rundt ham gjør sitt beste. Men de mangler "redskap", det blir praten og klapp på ryggen, eller sitte i sene nattetimer med han når han er langt nede.'' Hvis jeg var ham, så ville jeg likt dårlig at utenforstående anså seg som kompetente på å totalvurdere min situasjon og til og med begynner å ville finne tiltak. ''Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt'' Ved å ville overstyre situasjonen på denne måten, så er du etter min oppfatning ganske nær å drive med den samme type overgrep som du beskriver at hans ektefelle driver med. La mannen få ta sine egne valg. Stol på at han vil være i stand til å handle konstruktivt i forhold til sitt og sine barns liv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 Når man kommer til så sårbare ting tror jeg det kan være veldig lurt og ha en nærmest overbevisst forhold på holdninger, språk og ordvalg. Disse tilsynelatende små nyansene kan bli veldig store for den det gjelder og i verste/beste fall være avgjørende for om man når inn eller ikke. Så når du sier at mannen er et offer, er jeg på sett og vis enig med deg. Samtidig tenker jeg at det fort kan bli en kontraproduktiv vinkling. mvh Jeg sier ikke at du ikke har rett. Men jeg selv når ikke mannen, og de mennene han snakker med finner man ikke i miljøer som er spesielt språkbevisste. For å si det slik. ;0) Satser på at tid og en nettadresse med telefonnr i lomma kan gjøre en forskjell. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 ''Jeg er ikke i direkte kontakt med mannen (jeg har møtt ham et par ganger bare) Han er en venn av min manns venner, og har "hengt" med dem. Jeg har fått med meg dette gjennom "gutta som snakker". Mennene rundt ham gjør sitt beste. Men de mangler "redskap", det blir praten og klapp på ryggen, eller sitte i sene nattetimer med han når han er langt nede.'' Hvis jeg var ham, så ville jeg likt dårlig at utenforstående anså seg som kompetente på å totalvurdere min situasjon og til og med begynner å ville finne tiltak. ''Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt'' Ved å ville overstyre situasjonen på denne måten, så er du etter min oppfatning ganske nær å drive med den samme type overgrep som du beskriver at hans ektefelle driver med. La mannen få ta sine egne valg. Stol på at han vil være i stand til å handle konstruktivt i forhold til sitt og sine barns liv. Ikke bry meg med andre ord. Det hjelper sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/#findComment-3389584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.