PieLill Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 ''Jeg er ikke i direkte kontakt med mannen (jeg har møtt ham et par ganger bare) Han er en venn av min manns venner, og har "hengt" med dem. Jeg har fått med meg dette gjennom "gutta som snakker". Mennene rundt ham gjør sitt beste. Men de mangler "redskap", det blir praten og klapp på ryggen, eller sitte i sene nattetimer med han når han er langt nede.'' Hvis jeg var ham, så ville jeg likt dårlig at utenforstående anså seg som kompetente på å totalvurdere min situasjon og til og med begynner å ville finne tiltak. ''Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt'' Ved å ville overstyre situasjonen på denne måten, så er du etter min oppfatning ganske nær å drive med den samme type overgrep som du beskriver at hans ektefelle driver med. La mannen få ta sine egne valg. Stol på at han vil være i stand til å handle konstruktivt i forhold til sitt og sine barns liv. Du har et viktig poeng. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 ''Jeg er ikke i direkte kontakt med mannen (jeg har møtt ham et par ganger bare) Han er en venn av min manns venner, og har "hengt" med dem. Jeg har fått med meg dette gjennom "gutta som snakker". Mennene rundt ham gjør sitt beste. Men de mangler "redskap", det blir praten og klapp på ryggen, eller sitte i sene nattetimer med han når han er langt nede.'' Hvis jeg var ham, så ville jeg likt dårlig at utenforstående anså seg som kompetente på å totalvurdere min situasjon og til og med begynner å ville finne tiltak. ''Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt'' Ved å ville overstyre situasjonen på denne måten, så er du etter min oppfatning ganske nær å drive med den samme type overgrep som du beskriver at hans ektefelle driver med. La mannen få ta sine egne valg. Stol på at han vil være i stand til å handle konstruktivt i forhold til sitt og sine barns liv. ''La mannen få ta sine egne valg. Stol på at han vil være i stand til å handle konstruktivt i forhold til sitt og sine barns liv.'' Det minst konstruktive og mest ansvarsfraskrivende innlegget jeg har lest fra deg noen gang. Det handler om å bry seg, det er barn inne i bildet her også. Ville du svart det samme til en kvinne med 3 barn, som beskrev samme scenario i heimen sin, med en mann som mishandlet henne på samme måte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 ''La mannen få ta sine egne valg. Stol på at han vil være i stand til å handle konstruktivt i forhold til sitt og sine barns liv.'' Det minst konstruktive og mest ansvarsfraskrivende innlegget jeg har lest fra deg noen gang. Det handler om å bry seg, det er barn inne i bildet her også. Ville du svart det samme til en kvinne med 3 barn, som beskrev samme scenario i heimen sin, med en mann som mishandlet henne på samme måte? ''Ville du svart det samme til en kvinne med 3 barn, som beskrev samme scenario i heimen sin, med en mann som mishandlet henne på samme måte? '' Den omtalte "mishandlingen" er blitt gjenfortalt gjennom flere ledd. Og ja, jeg ville ha gått vesentlig mer varsomt frem enn å sørge for at vedkommende ble omtalt som offer for mishandling i omgangskretsen også om det var snakk om en kvinne. Med hvilken rett definerer man en annen som "offer"? Jeg ville ha stolt på at mannens venner var nærmere til å gi ham råd om situasjonen - om han ønsker det - enn jeg selv var. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Ikke bry meg med andre ord. Det hjelper sikkert. ''Ikke bry meg med andre ord. Det hjelper sikkert. '' Jeg mener å ha lest flere ganger at du har kritisert bygdekjerringene for å bry seg med alt og ingenting. En slik situasjon som den du har beskrevet kan også fort bli forverret om geskjeftige bygdekjerringer begynner å ta tak i den fordi de mener å vite med sikkerhet hva som vil være det beste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 ''La mannen få ta sine egne valg. Stol på at han vil være i stand til å handle konstruktivt i forhold til sitt og sine barns liv.'' Det minst konstruktive og mest ansvarsfraskrivende innlegget jeg har lest fra deg noen gang. Det handler om å bry seg, det er barn inne i bildet her også. Ville du svart det samme til en kvinne med 3 barn, som beskrev samme scenario i heimen sin, med en mann som mishandlet henne på samme måte? ''Ville du svart det samme til en kvinne med 3 barn, som beskrev samme scenario i heimen sin, med en mann som mishandlet henne på samme måte?'' Det lurte jeg på også... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 ''Ikke bry meg med andre ord. Det hjelper sikkert. '' Jeg mener å ha lest flere ganger at du har kritisert bygdekjerringene for å bry seg med alt og ingenting. En slik situasjon som den du har beskrevet kan også fort bli forverret om geskjeftige bygdekjerringer begynner å ta tak i den fordi de mener å vite med sikkerhet hva som vil være det beste. Du forutsetter og fantaserer en hel masse om meg. Og impliserer at det han er utsatt for er overdrevet og ikke sant. Den samme mistanken som hindrer mange kvinner å nå frem og bli hørt når partneren er voldelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg sier ikke at du ikke har rett. Men jeg selv når ikke mannen, og de mennene han snakker med finner man ikke i miljøer som er spesielt språkbevisste. For å si det slik. ;0) Satser på at tid og en nettadresse med telefonnr i lomma kan gjøre en forskjell. Om du kun har tredjehåndskunnskap om denne saken, kan det være greit å overlate både handlinger og fornuft til dem som har direkte innsikt i hva som skjer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Om du kun har tredjehåndskunnskap om denne saken, kan det være greit å overlate både handlinger og fornuft til dem som har direkte innsikt i hva som skjer. mvh Ja det var det hele bygda gjorde den gangen jeg vokste opp. De som er direkte innvolvert er de som evnt må presentere fyren med informasjon om hjelpeapparatet. Og til nå har de ikke engasjert seg eller brydd seg om å gjøre annet enn å snakke seg imellom, eller sitte med ham på natta. (Jeg antar i stor grad i mangel av andre ting, som viten om hvor man henvender seg etc) Jeg sendte en sms med link. Og fikk "takk, men det er ikke håp for han der ;0)" til svar. Så ender soga for mitt vedkommende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Ja det var det hele bygda gjorde den gangen jeg vokste opp. De som er direkte innvolvert er de som evnt må presentere fyren med informasjon om hjelpeapparatet. Og til nå har de ikke engasjert seg eller brydd seg om å gjøre annet enn å snakke seg imellom, eller sitte med ham på natta. (Jeg antar i stor grad i mangel av andre ting, som viten om hvor man henvender seg etc) Jeg sendte en sms med link. Og fikk "takk, men det er ikke håp for han der ;0)" til svar. Så ender soga for mitt vedkommende. Er det fysisk vold med i bildet? Finnes det barn som lider alvorlig overlast? Er det trusler mot liv og helse? Finner det sted lovbrudd? En forskjell på barn og voksne i denne typen situasjon er at barn kan og bør hjelpes med eller mot sin vilje. Voksne har større muligheter til å selv endre sin tilværelse. Tilsvarende er det vanskelig å hjelpe en voksen som ikke ønsker forandring. Man kan brenne etter å filleriste noen til å komme seg ut av destruktive livssituasjoner. Men det det funker svært sjeldent. Å bryte et mønster av at noen lar seg overkjøre med å ytterligere overkjøre dem, er kontraproduktivt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Er det fysisk vold med i bildet? Finnes det barn som lider alvorlig overlast? Er det trusler mot liv og helse? Finner det sted lovbrudd? En forskjell på barn og voksne i denne typen situasjon er at barn kan og bør hjelpes med eller mot sin vilje. Voksne har større muligheter til å selv endre sin tilværelse. Tilsvarende er det vanskelig å hjelpe en voksen som ikke ønsker forandring. Man kan brenne etter å filleriste noen til å komme seg ut av destruktive livssituasjoner. Men det det funker svært sjeldent. Å bryte et mønster av at noen lar seg overkjøre med å ytterligere overkjøre dem, er kontraproduktivt. mvh Ja det er barn som lever i dette. Ja det er forbudt å hindre sin partner å gå ut, ha venner, ha et liv. Det er meget forståelig at folk flest velger å sitte stille og tie når man leser det du sier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Ser du har fått mange og ulikartede svar allerede, og selv sitter jeg og lurer på om denne mannen (eller kona hans) har noen utroskapshistorier bak seg? Jeg lurer på bakgrunnen for hennes kontrollbehov og hans innfinnenhet skjønner du... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Ja det er barn som lever i dette. Ja det er forbudt å hindre sin partner å gå ut, ha venner, ha et liv. Det er meget forståelig at folk flest velger å sitte stille og tie når man leser det du sier. ''Ja det er barn som lever i dette. Ja det er forbudt å hindre sin partner å gå ut, ha venner, ha et liv.'' Det er forbudt å ved hjelp av vold, trusler om vold, grovt bedrag eller utpressning holde sin partner fanget. Derimot er det ikke forbudt å gjøre det ved 'allminnelig' manipulasjon, råtten oppførsel, spill på skyld etc. Det er fryktelig mye som er helt forferdelig å gjøre mot andre som likevel hverken er straffbart eller forbudt. ''Det er meget forståelig at folk flest velger å sitte stille og tie når man leser det du sier.'' Vet du at ingen har prøvd å hjelpe denne mannen? Vet du hvordan han har respondert på den hjelpen som evt. har vært forsøkt. Voksne mennesker bestemmer selv også når de gjør frustrernde håpløse valg. Jo mer man presser på, jo mer risikerer man å skyve dem enda lengre inn i forsvar og fornektelse. Noen ganger er det ikke andre alternativer enn å gjøre prestisjenederlaget minst mulig ved en evt. senere retrett. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Ja det er barn som lever i dette. Ja det er forbudt å hindre sin partner å gå ut, ha venner, ha et liv. Det er meget forståelig at folk flest velger å sitte stille og tie når man leser det du sier. ''Ja det er barn som lever i dette. Ja det er forbudt å hindre sin partner å gå ut, ha venner, ha et liv. '' Jeg synes det er bekymringsfullt at barn lever i familier som strever i betydelig grad med relasjonene seg i mellom. Men jeg synes du benytter svært sterke formuleringer i denne tråden. Du velger å definere dette som mannemishandling, men har ennå ikke svart bekreftende på at det er noen form for fysisk vold med i bildet. I såfall anser jeg dette som et ektepar som strever voldsomt og som burde søke felles hjelp av hensyn til barna, men foreløpig har du ikke beskrevet noe som jeg anser å kvalifisere for betegnelsen mishandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 ''Ja det er barn som lever i dette. Ja det er forbudt å hindre sin partner å gå ut, ha venner, ha et liv. '' Jeg synes det er bekymringsfullt at barn lever i familier som strever i betydelig grad med relasjonene seg i mellom. Men jeg synes du benytter svært sterke formuleringer i denne tråden. Du velger å definere dette som mannemishandling, men har ennå ikke svart bekreftende på at det er noen form for fysisk vold med i bildet. I såfall anser jeg dette som et ektepar som strever voldsomt og som burde søke felles hjelp av hensyn til barna, men foreløpig har du ikke beskrevet noe som jeg anser å kvalifisere for betegnelsen mishandling. Jeg tror faktisk at jeg ikke gidder å diskutere mer. Jeg er ikke innvolvert i saken mer, jeg har forsøkt å hjelpe. Du stiller en masse spørsmål jeg og andre umulig kan svare på. Og dersom kriteriene for å bry seg om folk og ønske å hjelpe skal være videobevis/lydopptak eller at man er fysisk tilstede. Så er det ikke rart at det sitter mange redde ensomme sjeler der ute. I tillegg benytter du stadig muligheten til å mene noe om meg personlig i tråden. Måten jeg uttrykker meg på, ting jeg angivelig har ment tidligere osv. Case closed. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Du forutsetter og fantaserer en hel masse om meg. Og impliserer at det han er utsatt for er overdrevet og ikke sant. Den samme mistanken som hindrer mange kvinner å nå frem og bli hørt når partneren er voldelig. I andre innlegg i denne tråden har jeg forstått det slik at han har blitt tilbudt hjelp og at venner har forsøkt å få ham til å bryte, men at han ikke vil gjøre dette. Har jeg misforstått? Om mannen ikke vil ha hjelp, kan han ikke hjelpes på annen måte enn ved gode vennskap basert på jevnbyrdighet og respekt. Så lenge det ikke er vold, trusler om vold, andre grove trusler, grovt bedrag eller grov utpresning, kan man ikke gjøre stort annet enn å vente mannen ut til han selv ønsker å komme bort fra dette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg tror faktisk at jeg ikke gidder å diskutere mer. Jeg er ikke innvolvert i saken mer, jeg har forsøkt å hjelpe. Du stiller en masse spørsmål jeg og andre umulig kan svare på. Og dersom kriteriene for å bry seg om folk og ønske å hjelpe skal være videobevis/lydopptak eller at man er fysisk tilstede. Så er det ikke rart at det sitter mange redde ensomme sjeler der ute. I tillegg benytter du stadig muligheten til å mene noe om meg personlig i tråden. Måten jeg uttrykker meg på, ting jeg angivelig har ment tidligere osv. Case closed. ''I tillegg benytter du stadig muligheten til å mene noe om meg personlig i tråden.'' Nå synes jeg du overdriver. Jeg trakk frem noe du før har sagt om at folk bryr seg for mye (og brukte i den forbindelse uttrykket "bygdekjerring"), men for øvrig har jeg basert alle mine synspunkter på nøyaktig hva du har skrevet i denne tråden. Du kan ikke egentlig bebreide folk for å ikke forstå deg nøyaktig slik du ønsker å bli oppfattet, - det må være lov å gi respons ut i fra den teksten du har postet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg er ikke i direkte kontakt med mannen (jeg har møtt ham et par ganger bare) Han er en venn av min manns venner, og har "hengt" med dem. Jeg har fått med meg dette gjennom "gutta som snakker". Mennene rundt ham gjør sitt beste. Men de mangler "redskap", det blir praten og klapp på ryggen, eller sitte i sene nattetimer med han når han er langt nede. Jeg tenker at det kanskje ville vært en tanke å ha noen å kontakte som ikke hører til omgangskrets eller venner/bekjente. En type profesjonell som "bare er der", til han begynner å bli klar.. et nr han kan ringe eller lignende. Men jeg ser ikke helt for meg hvem/hva det kan være.. Helst menn som hjelper menn. Jeg kan kanskje få lagt et nummer eller en slik informasjonsblekke "i lommen hans" i det minste. Og så har jeg instruert min mann ;0P til å være klar på (når dette kommer opp i gjengen) at han er et offer for mishandling. Selv om han er mann, og at det svir for mannlig stolthet å innrømme det. Så er det faktisk det som skjer. Det å få støtte på at han ikke mister sin status selv om han trenger hjelp.. slikt. ''Mennene rundt ham gjør sitt beste. Men de mangler "redskap", det blir praten og klapp på ryggen, eller sitte i sene nattetimer med han når han er langt nede'' Det kan hende han vil like dårlig at en utenforstående kvinne begynner å blande seg inn. La han få ta dette med gutta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3389954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Han bør jo gå fra henne og sørge for at "menn i hvite frakker" hjelper henne. Han plikter å beskytte barna sine fra en mor som det vipper over for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3390239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ecb Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Det lukter psykopati lang vei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/383685-mannemishandling/page/2/#findComment-3391508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.