Gå til innhold

Muhammed-opptøyer: Filmen verre enn karikaturene

Anbefalte innlegg

Gjest utennickikveld

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3471435.ece

''Den islamkritiske filmen «Innocence of Muslims» har ført til protestmarkeringer i Libya, Egypt, Tunisia og nå sist Jemen. Mye av sinnet rettes mot amerikanere ettersom filmen skal ha blitt produsert i USA.

Tirsdag ble det amerikanske konsulatet i Benghazi i Libya angrepet av en libysk militsgruppe. Utfallet var at USAs ambassadør og tre amerikanske diplomater ble drept i angrepet.''

Bør det innføres presse- og filmsensur for å tekkes muslimene slik at slike episoder kan unngås i fremtiden?

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

23

• Goliath

4

• PieLill

3

• kaffekjerringa

3

''Bør det innføres presse- og filmsensur (..)?'' Jeg er motstander av sensur, men må si jeg selv ble sittende å riste på hodet da jeg så filmen. Har du sett den? Selv ble jeg sittende og lure på hvem som står bak, og hva filmskaperen ønsket å oppnå. Er det dumskap? Har den en bakenforliggende politisk (religisøst) agenda? Eller er det rett og slett bare et utslag av ekstrem uhøflighet og kunnskapsløshet?

Jeg lurer ellers på hva vedkommende personen(e) bak filmen sitter og tenker nå. Er de stolte over å ha opprørt befolkningen i Nord-Afrika? Er de stolte av å se sinnet vi alle ser på bildene? Eller er de forbauset og redde på samme måte som småunger er når et bål plutselig viser seg å ha satt fyr på hele skauen? Hadde min sønn stått bak et så respektløst og frekt stunt som dette hadde jeg skammet meg. Jeg deler med andre ord leder for Senter for Internasjonal Strategisk Analyse Helge Lurås' synspunkt i artikkelen du referer til.

''Bør det innføres presse- og filmsensur (..)?'' Jeg er motstander av sensur, men må si jeg selv ble sittende å riste på hodet da jeg så filmen. Har du sett den? Selv ble jeg sittende og lure på hvem som står bak, og hva filmskaperen ønsket å oppnå. Er det dumskap? Har den en bakenforliggende politisk (religisøst) agenda? Eller er det rett og slett bare et utslag av ekstrem uhøflighet og kunnskapsløshet?

Jeg lurer ellers på hva vedkommende personen(e) bak filmen sitter og tenker nå. Er de stolte over å ha opprørt befolkningen i Nord-Afrika? Er de stolte av å se sinnet vi alle ser på bildene? Eller er de forbauset og redde på samme måte som småunger er når et bål plutselig viser seg å ha satt fyr på hele skauen? Hadde min sønn stått bak et så respektløst og frekt stunt som dette hadde jeg skammet meg. Jeg deler med andre ord leder for Senter for Internasjonal Strategisk Analyse Helge Lurås' synspunkt i artikkelen du referer til.

''og hva filmskaperen ønsket å oppnå.''

I følge filmskaperen (eller assistenten) var det nøyaktig dette de forsøkte å oppnå.

Jeg er enig med USAs utenriksminister.

Med vennlig hilsen

''Bør det innføres presse- og filmsensur for å tekkes muslimene slik at slike episoder kan unngås i fremtiden?''

Nei, slikt bør gjentaes og gjentaes helt til disse gærningene innser at de ikke har noen makt over ytringsfriheten, at det ikke nytter å ødelegge, herje og drepe pga ting folk mener og sier.

Slikt må gjentaes og eskalere i omfang inntil idiotene forstår at de har tapt og inntil de forstår at ytringsfriheten ikke stoppes selv om de truer og dreper og oppfører seg som dyr.

''og hva filmskaperen ønsket å oppnå.''

I følge filmskaperen (eller assistenten) var det nøyaktig dette de forsøkte å oppnå.

Jeg er enig med USAs utenriksminister.

Med vennlig hilsen

"Dette" hva? Opprør og drap av egne landsmenn?

Så vidt meg bekjent er en person mistenkt å stå bak filmen, men vedkommende har ennå ikke ønsket å gi en kommentar. Du vet kanskje noe jeg ikke vet.

Det er en ganske horribel imprealisme at noen skal sitte i Midtøsten å bestemme hvilke filmer og tegninger folk på andre kontinent har lov å lage.

Får de ikke viljen sin dreper de tilfeldige uskyldige og lager generelt helvete.

De ytterliggående islamistene som på denne måten krever respekt fra en hel verden, respekterer ikke andre enn seg selv og sin egen religion.

Slik setter de seg selv og islam i et mye verre lys enn noen karikatur eller film kan gjøre.

Mange arberland skaker i sammenføyningene. Jeg tror ulike ledere spiller bevisst på å skape ytre fiender for å få fokuset vekk fra sammunets egentlige problemer. Hadde ikke arberstatene hatt USA og Israel å hate, hadde de gjort kål på hverandre.

mvh

Annonse

"Dette" hva? Opprør og drap av egne landsmenn?

Så vidt meg bekjent er en person mistenkt å stå bak filmen, men vedkommende har ennå ikke ønsket å gi en kommentar. Du vet kanskje noe jeg ikke vet.

Ja, opprør og drap (selv om det muligvis hadde passet dem bedre at en ambassadør ikke ble drept). Hensikten er jo helt klart nettopp opprør og det som man nå ser skje.

Jeg husker ikke navnet på personen som uttalte dette, men det var i norsk media for ca 2 dager siden.

Den gærne pastoren (han som brenner koraner) er jo også med på dette, og jeg tror ikke det er noen som benekter at denne filmen ble laget kun for å provosere.

Med vennlig hilsen

Gjest nemlig hemlig

Det er en ganske horribel imprealisme at noen skal sitte i Midtøsten å bestemme hvilke filmer og tegninger folk på andre kontinent har lov å lage.

Får de ikke viljen sin dreper de tilfeldige uskyldige og lager generelt helvete.

De ytterliggående islamistene som på denne måten krever respekt fra en hel verden, respekterer ikke andre enn seg selv og sin egen religion.

Slik setter de seg selv og islam i et mye verre lys enn noen karikatur eller film kan gjøre.

Mange arberland skaker i sammenføyningene. Jeg tror ulike ledere spiller bevisst på å skape ytre fiender for å få fokuset vekk fra sammunets egentlige problemer. Hadde ikke arberstatene hatt USA og Israel å hate, hadde de gjort kål på hverandre.

mvh

5 milliarder ikke-muslimer har evnen til å starte brann i midt-østen gjennom amatørmessig kunst. Hvis vi skal forstå oss ihjel på muslimene hver gang det skjer, så ja, da er fremtiden så godtsom lagt....

Ja, opprør og drap (selv om det muligvis hadde passet dem bedre at en ambassadør ikke ble drept). Hensikten er jo helt klart nettopp opprør og det som man nå ser skje.

Jeg husker ikke navnet på personen som uttalte dette, men det var i norsk media for ca 2 dager siden.

Den gærne pastoren (han som brenner koraner) er jo også med på dette, og jeg tror ikke det er noen som benekter at denne filmen ble laget kun for å provosere.

Med vennlig hilsen

Akkurat. Som jeg trodde: du vet det heller ikke, men antar. Siden du selv er så påpasselig med at andre ikke skal uttale noe de vet bør du holde deg for god for denslags selv ;-p

Etter en uendelig mengde av slikt som dette (dette skjedde FØR filmen):

''Muslim woman's body found in hospital morgue covered with bacon ''

http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/muslim-womans-body-found-in-hospital-morgue-covered-with-bacon-745706.html

så koker det over for enkelte, som utgjør deres versjoner av NDL og lignende.

Drapene i Bengazi er forlengst avslørt som utført av en terrorgruppe.

Akkurat. Som jeg trodde: du vet det heller ikke, men antar. Siden du selv er så påpasselig med at andre ikke skal uttale noe de vet bør du holde deg for god for denslags selv ;-p

Er det noen som benekter at filmen er laget bare for å provosere?

Gjest utennickikveld

''Jeg er motstander av sensur, men må si jeg selv ble sittende å riste på hodet da jeg så filmen. Har du sett den?''

Jeg har sett traileren. At noen gidder å hisse seg opp over dette makkverket skjønner jeg ikke.

Annonse

Gjest nemlig hemlig

Etter en uendelig mengde av slikt som dette (dette skjedde FØR filmen):

''Muslim woman's body found in hospital morgue covered with bacon ''

http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/muslim-womans-body-found-in-hospital-morgue-covered-with-bacon-745706.html

så koker det over for enkelte, som utgjør deres versjoner av NDL og lignende.

Drapene i Bengazi er forlengst avslørt som utført av en terrorgruppe.

Sør støtter faenskapet klart som vann. Det er folk med meninger som deg, som har gjort att vi sitter på en tikkende bombe.. Forstå seg ihjel på muslimer. Hadde det vært israelere som fløy rundt og sjikanerte og brente ambassader så hadde du vært sterkt i mot. Men det er vel litt slik att du og andre "liberale" kun er liberale i den mening att dere lever godt på mytene deres.

Gjest Nord og ned.

''Bør det innføres presse- og filmsensur for å tekkes muslimene slik at slike episoder kan unngås i fremtiden?''

Nei, tvert imot bør det ikke overlates til privatpersoner, men være en statlig oppgave å lage dene type kunst om og om igjen innttil middelader-bavianene har forstått at i vest har vi noe som heter ytringsfrihet.

Sør støtter faenskapet klart som vann. Det er folk med meninger som deg, som har gjort att vi sitter på en tikkende bombe.. Forstå seg ihjel på muslimer. Hadde det vært israelere som fløy rundt og sjikanerte og brente ambassader så hadde du vært sterkt i mot. Men det er vel litt slik att du og andre "liberale" kun er liberale i den mening att dere lever godt på mytene deres.

Hvis du klarer å få det til "støtte" så har du problemer!

Sorry. Min plan for fredagskvelden er ikke å bedrive forutsigbar polimikk om dette tema. Det er ingen steder religiøs eller ideologisk øst/ vest-debatt er kjedeligere, mer fastlåst og forutsigbar enn på dol.

Jeg ønsket imidlertid å påpeke at du ikke må si at du vet når du antar. Dine egne regler bør også omfatte deg.

Forøvrig har jeg sagt det jeg tematisk tenker å si om denne saken i det første innlegget mitt.

''Er det noen som benekter at filmen er laget bare for å provosere?''

Skulle vedkommende ha vært stoppet av sensuren?

Nei, vedkommende burde ha blitt stoppet av sin egen normale IQ, som tilsier at man ikke gjør slikt når man forstår at det eneste resultatet sannsynligvis er opptøyer og døde mennesker.

Litt på samme måte som man ikke arrangerer en nazi-marsj i Israel.

Det er egentlig ikke så vanskelig.

Gjest Nord og ned.

''Er det noen som benekter at filmen er laget bare for å provosere?''

Og hva så? svært mye kunst og kultur er lagd for å provosere.

Ville du på samme måte sitte og forsvart og forstått nedbrenning av den britiske ambassade etter Monte pytons "Life of Brian"? eller skal islamister ha et eget vern mot ytringsfriheten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...