Gå til innhold

Jeg provoserer kjæresten min til å bli voldelig

Anbefalte innlegg

Gjest Den plagsomme kjæresten
Skrevet

Jeg provoserer kjæresten til å bli voldelig

Denne overskriften hørtes sikkert veldig klisjè ut blant kvinner som er utsatt for vold fra partnere. Men la meg forklare dette nærmere og gi et eksempel.

Kjæresten min sine tendenser til å bli voldelig, skjer KUN når vi begge har drukket alkohol. Det starter gjerne med en diskusjon eller krangel som han gjerne ønsker å avslutte og hvor han dermed avviser meg og viser/ sier han ønsker å være i fred. Dette respekterer jeg ofte ikke fordi jeg hater å avslutte i en sur/vond tone. Dermed fortsetter jeg og kan bli ganske pågående i mitt forsøk på å ”gjøre det godt igjen”. Dermed renner begeret over i ham, noe som ofte resulterer at han kan bli fysisk voldelig. Feks så kan han finne på å slenge meg i bakken og dra meg ut av rommet etter armen, noe som veldig lett ender opp med blåmerker. Det har også hendt han har slått.

Dette vil vel folk ofte kalle vold mot partneren. Men er det egentlig det? Jeg terger ham jo helt ekstremt og bør jo etter hvert skjønne hva resultatet veldig lett kan ende med. Som han sier selv, så mistenker han faktisk at jeg VIL at han skal bli voldelig. Og jeg skjønner nesten at han tenker det.

Dette skjer som sagt kun i fylla og han er alltid veldig lei seg for det han har gjort dagen etterpå. Vi blir alltid gode venner igjen. Jeg har derimot kanskje enda mer dårlig samvittighet en ham for å få ham så sint at han ikke klarer å la være å denge løs på meg. Han er nemlig verdens snilleste og mest omsorgsfulle kjærest til vanlig.

Dette får meg til å tenke at det sikkert ofte kan være snakk om lignende i andre forhold der det er kjent at mannen kan oppføre seg voldelig. Det er altfor lite fokus på at KVINNEN faktisk kan ha oppført som en skikkelig ”psyko-bitch” i forkant.

Med andre ord. Ingenting kan unnskylde fysisk utagering, men tror veldig ofte det handler litt om kvinnen sin oppførsel også i situasjoner der mannen tyr til vold.

Hva er deres tanker rundt dette temaet?

Skrevet

Du må for all del ikke legge skylda på deg selv. Jeg er også veldig irriterende - sånn som du, men ingen blir voldelige pga det... da trekker de seg heller ut.

Om han bikker så over pga du provoserer bør dere søke hjelp, det finnes sinneterapi osv.... og blir han voldelig når han drikker så sier det seg kanskje at det ikke er så lurt at dere drikker?

Parterapi og sinneterapi vil nå jeg si.

Uansett - ikke legg skylda på deg selv. Uansett hvor irriterende du blir så har han ikke rett til å slå deg.

Skrevet

Vold kan aldri forsvares uansett.

Når det er sagt forstår jeg meg heller ikke på de som hele tiden må tråkke over andres grenser.

Vi har en nabo her hvor vi bor, en liten spinkel dame som er gift med en stor kraftig kar.

Hun er oppe i fjeset hans hele tiden, skriker og vifter med hender og fingre foran ansiktet hans flere ganger hver dag.

Hun skriker ham opp i ansiktet, river ned ting av veggen og ut av skap.

Sin egen sønn skriker hun våken hver dag.

Jeg har ofte lurt på når det skulle klikke for ham, og riktig nok, En dag så klikket det og han ble bura inn for konemisshandling.

De skilte seg for en periode, men nå er de sammen igjen. Hun hevder gråtende at han slår henne.

Men på oss andre virker det som om det er hun som misshandler ham. En annen nabo spurte henne forleden om hvordan hun våget å presse ham så hardt og gå opp i ansiktet hans flere ganger daglig hvis hun var så redd for å bli slått.

Men som sagt, vold er ikke løsningen. Men på huet og ræva ut døra en gang for alle må være lov. Og jeg har nok tenkt mer enn en gang, at hadde jeg vært gift med en mann som oppførte seg som henne, vet jeg ikke om jeg hadde klart å styre meg. Forhåpentligvis hadde jeg klart å komme meg unna.

Nå sier ikke jeg at du er slik som henne, eller din samboer som ham.

Men jeg tror det er ting i enkelte forhold som gjør dem mer eksplosive.

Synes dere begge bør slutte å drikke først og fremst. Han bør aldri under noen omstendigheter slå deg. Og du bør gå litt i deg selv og se på din egen oppførsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...