Gå til innhold

Jeg provoserer kjæresten min til å bli voldelig


Gjest Den plagsomme kjæresten

Anbefalte innlegg

Gjest også vært plagsom

Det er på tide og hente frem ordtaket til Nhd. " På seg selv, kjenner man ingen andre''

Er det mulig å forsøke å lære av andres feil?

Nå driver trådstarter bare å argumenterer og forsvarer denne stakkars mannen som er så uheldig å ha en dame som får han til å slå. Hun vil bli i forholdet. Og hun snakker om at det er greit å få barn med han! Ingen, ingen kan tro at en selv skal komme til å bli utsatt for vold av noen som er glad i deg. Det vil du ikke innse. Det er en gjenganger at vold øker når man har knyttet seg sammen, giftet seg, fått barn osv. Men du kan argumentere og hun kan lukke øynene og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 324
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    53

  • PieLill

    43

  • Mandolaika

    13

  • tonie

    12

Mest aktive i denne tråden

''Så gi han fred når han sier han vil ha fred da. Er det så vanskelig?''

Ja ikke sant? Dette blir tydeligvis veldig vanskelig for meg når vi har drukket alkohol, kranglet og han insisterer på å ha siste ordet før han smeller igjen døren "for å være i fred"..

''Ja ikke sant? Dette blir tydeligvis veldig vanskelig for meg når vi har drukket alkohol, kranglet og han insisterer på å ha siste ordet før han smeller igjen døren "for å være i fred"..''

Hvor mye verbal trakassering og krav fra ham om å få det siste ordet synes du det er riktig å finne seg i for at han ikke skal ha rett til å slå?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dere er to om å starte krangelen. Kan han si at du provoserer ham til og slå, kan du like godt gi ham skylden for at du blir 'bitch'. Det er jo han som vil 'avslutte' kranglene på en råtten, sårende og uredelig måte slik at du blir sittende med alle de vonde følelsene.''

Takk for veldig interessant vinkling!! Du har rett i at det er mulig å snu på situasjonen her. Når han ønsker å være i fred, så er det som regel etter at han har fått sagt sitt. Dermed ønsker han å avslutte ved å ha siste ordet, og smeller døren etter seg. Dermed følger jeg gjerne etter ham fordi jeg ikke ønsker å avslutte på denne måten.

Det er sjeldent jeg brøler og skriker. Det eneste jeg vil på dette stadie er å komme fram til en forsoning.

''Det er sjeldent jeg brøler og skriker. Det eneste jeg vil på dette stadie er å komme fram til en forsoning.''

Og det fortjener du altså å bankes for?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Er det mulig å forsøke å lære av andres feil?

Nå driver trådstarter bare å argumenterer og forsvarer denne stakkars mannen som er så uheldig å ha en dame som får han til å slå. Hun vil bli i forholdet. Og hun snakker om at det er greit å få barn med han! Ingen, ingen kan tro at en selv skal komme til å bli utsatt for vold av noen som er glad i deg. Det vil du ikke innse. Det er en gjenganger at vold øker når man har knyttet seg sammen, giftet seg, fått barn osv. Men du kan argumentere og hun kan lukke øynene og se hvordan det går.

Det er veldig dumt og bli i dette forholdet og det er veldig dumt og gå inn i et annet forhold også, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også vært plagsom

Takk for fint svar. Fikk meg til å reflektere litt ekstra.

Har dette skjedd 4-5 ganger uten at dere har snakket om det etterpå? Hva sier han? Det synes jeg også er ganske vesentlig her.

En ting jeg bare må få sagt, jeg vet at det er lett å tenke at dette kunne han jo ikke gjort med våre barn. (hvis dere skulle få barn) Han ville jo vært så glad i dem, og de som er så små uskyldige. Jeg bare advarer deg, kan han gjøre sånt med deg, kan han gjøre det samme med sine barn. Barn kan være utrolig provoserende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også vært plagsom

Det er veldig dumt og bli i dette forholdet og det er veldig dumt og gå inn i et annet forhold også, tror jeg.

Ja, dermed velger hun å bli.

Jeg skrev innlegg her inne i flere år, og gikk til psykolog uten at noen greide å fange opp at jeg var i et forhold som jeg tok skade av. Jeg forsøkte alt jeg kunne å gjøre noe med meg selv, men han ble jo ikke mer fornøyd med meg av den grunn.

Jeg kan ikke se hvilken skade det kan gjøre om jeg tar feil her og hun er veldig provoserende objektivt sett.

Jeg ser derimot en stor skade av å ta feil i motsatt retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den plagsomme kjæresten

Det er veldig dumt og bli i dette forholdet og det er veldig dumt og gå inn i et annet forhold også, tror jeg.

''Det er veldig dumt og bli i dette forholdet og det er veldig dumt og gå inn i et annet forhold også, tror jeg.''

I følge deg "en jævla bitch, et gnagsår og nå fortjener jeg heller ikke å være i noe forhold...

Har du noe mer i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle de interessante svarene og innspillene! Dette endte opp med akkurat den debatten jeg hadde håpet på og jeg har lest hvert eneste svar grundig!

Er faktisk litt overrasket over at ikke flere tok kjæresten min i forsvar og er enige med meg i at kvinnen i voldelige forhold ofte må ta sin del av ansvaret for at det ender opp med vold.

I mitt tilfelle skjer det som sagt kun når det er alkohol inne i bildet og vi drikker ikke mer enn folk flest. Dermed skjer det ikke veldig ofte og selvfølgelig heller ikke hver gang vi drikker. La si det har skjedd 4-5 ganger i løpet av to år. Det kunne se ut som mange tolket det som om jeg hadde en konebanker til kjærest som slår så fort han bare blir provosert nok og det stemmer jo ikke.

De som var enige med meg, mente at verbal og fysisk provokasjon må kunne sammenlignes. I dag finnes det såvidt jeg vet, ingen straff for å plage folk verbalt. Dermed er det det bare den som slår som blir straffet uten å ta hensyn til om motparten har plaget personen på forhånd.

La oss sammenligne dette med mobbing. Har dere samme syn på dette da? At fysisk mobbing er verre en psykisk mobbing?

Når dette er sagt, så synes jeg jo at det gjorde litt godt å få litt støtte oppi det hele også. At det han gjorrde/gjør er galt selv om jeg har provosert. Det gjorde godt for mitt eget selvbilde fordi jeg nesten har kommet dit at jeg har følt at det kun er jeg som er årsaken til at forholdet vårt har utviklet seg turbulent til tider..

Svarene fra dere har også fått meg til å reflektere litt mer over situasjonen vår. Det blir aldri aktuelt å forlate ham for dette, men jeg kommer til å ta opp temaet med ham. Vi har fram til nå forsøkt å unngå å prate om det. Nå vil jeg derimot ta det opp med ham og ha denne debatten i bakhodet. Rett og slett ta med meg rådene og tipsene deres inn i diskusjonen vår.

Føler jeg står mer styrket til å ta denne diskusjonen med ham nå etter å ha startet denne tråden!

Igjen, tusen takk alle sammen!

Snakker han noen ganger til deg når du vil at han skal tie stille? I så fall bør du finne fram stekepanna og kjevla og denge løs. Han legger jo opp til det selv ved å provosere slik.

Jeg blir stille fortvilt når jeg leser det du skriver og hva du konkluderer med. Til dags dato har jeg _aldri_ opplevd noen innta den holdningen til en voldelig kjæreste uten at det har endt i katastrofe.

Han er per definisjon voldelig når han bruker vold. Alkohol og provokasjon er ingen unnskyldning. Alle vakre idéer om hvorfor han er annerledes enn alle andre menn som slår vil vise seg å være en fryktelig feilvurdering.

Du vet at mannen slår når han blir tilstrekkelig frustrert. Hva tror du kan skje med småbarn og nattevåk. Tro meg, søvnløshet over tid, er god som noen promille.

Kanskje du må ta på deg all nattevåk så han ikke skal bli sliten og provosert? Og skåne han fra ungemas på dagtid.

Han har vært voldelig fem ganger de to siste årene. Hvor mange ganger har det skjedd de siste seks mndr? Når brukte han vold mot deg sist? Er volden kraftigere nå enn den var før?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den plagsomme kjæresten

''Jeg "provoserer" fordi jeg ikke ønsker å la ham få siste ordet!''

Han slår altså om du ikke lar ham få det siste ordet.

mvh

''Han slår altså om du ikke lar ham få det siste ordet.''

Jeg ville jo ikke sagt det på akkurat den brutale måten da..

Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han slår altså om du ikke lar ham få det siste ordet.''

Jeg ville jo ikke sagt det på akkurat den brutale måten da..

Huff.

''Jeg ville jo ikke sagt det på akkurat den brutale måten da..

Huff. – Den plagsomme kjæresten''

Men det er jo det som er sannheten. PieLill har oppsummert det godt, uten bortforklaringer..

Det er det du må se, og du må forstå at det blir verre - ikke bedre - hvis du fortsetter.

Og, med ganske stor sannsynlighet vil det også ramme ev. barn. Som andre også har påpekt. Søvnløshet kan være like ille som alkohol.

Ta til vettet, og søk hjelp. Kom deg bort fra ham. Du fortjener bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den plagsomme kjæresten

Snakker han noen ganger til deg når du vil at han skal tie stille? I så fall bør du finne fram stekepanna og kjevla og denge løs. Han legger jo opp til det selv ved å provosere slik.

Jeg blir stille fortvilt når jeg leser det du skriver og hva du konkluderer med. Til dags dato har jeg _aldri_ opplevd noen innta den holdningen til en voldelig kjæreste uten at det har endt i katastrofe.

Han er per definisjon voldelig når han bruker vold. Alkohol og provokasjon er ingen unnskyldning. Alle vakre idéer om hvorfor han er annerledes enn alle andre menn som slår vil vise seg å være en fryktelig feilvurdering.

Du vet at mannen slår når han blir tilstrekkelig frustrert. Hva tror du kan skje med småbarn og nattevåk. Tro meg, søvnløshet over tid, er god som noen promille.

Kanskje du må ta på deg all nattevåk så han ikke skal bli sliten og provosert? Og skåne han fra ungemas på dagtid.

Han har vært voldelig fem ganger de to siste årene. Hvor mange ganger har det skjedd de siste seks mndr? Når brukte han vold mot deg sist? Er volden kraftigere nå enn den var før?

mvh

Du har gitt meg litt å tenke på PieLill.

Jeg kommer nok ikke til å forlate ham (når jeg tenker meg om så er vel hele innlegget mitt et slags forsvar for å ikke forlate ham), men jeg har som sagt tenkt å prate ordentlig ut meg ham om dette og tror dine svar kan være ganske nyttige å ha i bakhodet her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han slår altså om du ikke lar ham få det siste ordet.''

Jeg ville jo ikke sagt det på akkurat den brutale måten da..

Huff.

''Jeg ville jo ikke sagt det på akkurat den brutale måten da..

Huff.''

Men er det sant, brutalt eller ikke? Slår han deg når han ikke får det siste ordet? Og da er 'det siste ordet' noe som gjør deg både såret og fortvilt?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gitt meg litt å tenke på PieLill.

Jeg kommer nok ikke til å forlate ham (når jeg tenker meg om så er vel hele innlegget mitt et slags forsvar for å ikke forlate ham), men jeg har som sagt tenkt å prate ordentlig ut meg ham om dette og tror dine svar kan være ganske nyttige å ha i bakhodet her..

''Jeg kommer nok ikke til å forlate ham (når jeg tenker meg om så er vel hele innlegget mitt et slags forsvar for å ikke forlate ham), men jeg har som sagt tenkt å prate ordentlig ut meg ham om dette og tror dine svar kan være ganske nyttige å ha i bakhodet her..''

Hvorfor kjenner du at du må holde en forsvarstale for å overbevise deg selv om å ikke forlate ham?

Hvor mange ting som du før du traff ham kunne sverget på at du aldri ville gå med på har du nå slukt med hud og hår?

Hvor mange ganger har han vært voldelig mot deg de siste 6 mndr?

Har volden blitt mildere eller mer brutal?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den plagsomme kjæresten

''Jeg ville jo ikke sagt det på akkurat den brutale måten da..

Huff. – Den plagsomme kjæresten''

Men det er jo det som er sannheten. PieLill har oppsummert det godt, uten bortforklaringer..

Det er det du må se, og du må forstå at det blir verre - ikke bedre - hvis du fortsetter.

Og, med ganske stor sannsynlighet vil det også ramme ev. barn. Som andre også har påpekt. Søvnløshet kan være like ille som alkohol.

Ta til vettet, og søk hjelp. Kom deg bort fra ham. Du fortjener bedre!

Jeg har innsett at du og PieLill har noen viktige poenger (se mitt svar til PieLill). Flere andre har jo sagt det samme, men det var måten dere fremla det på som fikk meg til å stoppe opp litt.

Tror nok aldri jeg kommer til å forlate ham (om ikke han forlater meg fordi jeg er plagsom). Men jeg vil ta en skikkelig diskusjon med ham og ha denne tråden i bakhodet med fokus på dine og PieLill sine svar.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er veldig dumt og bli i dette forholdet og det er veldig dumt og gå inn i et annet forhold også, tror jeg.''

I følge deg "en jævla bitch, et gnagsår og nå fortjener jeg heller ikke å være i noe forhold...

Har du noe mer i samme slengen?

''I følge deg "en jævla bitch, et gnagsår og nå fortjener jeg heller ikke å være i noe forhold...

Har du noe mer i samme slengen?''

Koresponderer dette med noe av det kjæresten din sier og/eller får deg til å føle?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at du og PieLill har noen viktige poenger (se mitt svar til PieLill). Flere andre har jo sagt det samme, men det var måten dere fremla det på som fikk meg til å stoppe opp litt.

Tror nok aldri jeg kommer til å forlate ham (om ikke han forlater meg fordi jeg er plagsom). Men jeg vil ta en skikkelig diskusjon med ham og ha denne tråden i bakhodet med fokus på dine og PieLill sine svar.

Takk.

''Tror nok aldri jeg kommer til å forlate ham (om ikke han forlater meg fordi jeg er plagsom). Men jeg vil ta en skikkelig diskusjon med ham og ha denne tråden i bakhodet med fokus på dine og PieLill sine svar.''

Hva kan bli de verst tenkelige konsekvensene av et brudd?

Hva kan bli de verst tenkelige konsekvensene av å bli?

Legg bort alt silkepapir og rosenrøde briller. Vær ærlig. Hva skjer viss han fortsetter å slå? Viss han denger oftere og hardere? Viss terskelen for å ærklere seg provosert blir stadig lavere?

Hva har skjedd med andre som har sagt akkurat de tingene du sier?

Hvor mange ganger har han slått de siste 6 mndr.?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at du og PieLill har noen viktige poenger (se mitt svar til PieLill). Flere andre har jo sagt det samme, men det var måten dere fremla det på som fikk meg til å stoppe opp litt.

Tror nok aldri jeg kommer til å forlate ham (om ikke han forlater meg fordi jeg er plagsom). Men jeg vil ta en skikkelig diskusjon med ham og ha denne tråden i bakhodet med fokus på dine og PieLill sine svar.

Takk.

''Jeg har innsett at du og PieLill har noen viktige poenger (se mitt svar til PieLill). Flere andre har jo sagt det samme, men det var måten dere fremla det på som fikk meg til å stoppe opp litt.

Tror nok aldri jeg kommer til å forlate ham (om ikke han forlater meg fordi jeg er plagsom). Men jeg vil ta en skikkelig diskusjon med ham og ha denne tråden i bakhodet med fokus på dine og PieLill sine svar.

Takk. – Den plagsomme kjæresten''

Takk.

For det første - selv om du virkelig var "plagsom" (og med det mener jeg noe vesentlig mer alvorlig enn at du ønsker å snakke) så ville det på ingen måte berettige det han gjør.

Jeg tror fremdeles at denne idéen med at du er "plagsom" er noe han har fått deg til å tro. Og så utnytter han det som begrunnelse for at han mister besinnelsen og slår deg. Det er standard at de sier det.

Vær klar over din egen verdi. Du skal ikke bli slått uansett grunn. Punktum.

Om ikke neste gang, så gangen etter det eller gangen etter det, så kan du bli livstruende skadet eller drept. Fordi du ikke lot ham få ha siste ord. (Og alle andre kvinner som blir drept av partneren sier "det skjer ikke meg" - han behøver ikke mene å drepe deg, men det kan skje utilsiktet når man er full.)

Som sagt - du fortjener bedre enn dette. Søk hjelp til deg selv (slik Frosken foreslo), og enten må han få hjelp eller så bør du komme deg vekk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Det er veldig dumt og bli i dette forholdet og det er veldig dumt og gå inn i et annet forhold også, tror jeg.''

I følge deg "en jævla bitch, et gnagsår og nå fortjener jeg heller ikke å være i noe forhold...

Har du noe mer i samme slengen?

''nå fortjener jeg heller ikke å være i noe forhold''

Det var vel ikke det jeg mente, men du må først finne ut hvordan du ønsker å ha det i et forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''nå fortjener jeg heller ikke å være i noe forhold''

Det var vel ikke det jeg mente, men du må først finne ut hvordan du ønsker å ha det i et forhold.

Og da er det alltid viktig og se sin egen rolle i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også vært plagsom

Og da er det alltid viktig og se sin egen rolle i det.

At det er hva?! Alltid viktig å se sin egen rolle som voldsoffer? Jeg forstår ikke at du tør svare slik du gjør. Du stiller deg på voldsutøvers side selv om jeg ikke tror du mener det. Det er kun fordømming og å legge det hele og fulle ansvar på voldsuttøver som kan hjelpe et voldsoffer ut av en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...