Gå til innhold

Jeg provoserer kjæresten min til å bli voldelig


Gjest Den plagsomme kjæresten

Anbefalte innlegg

Gjest Den plagsomme kjæresten

Jeg har ikke lest resten av tråden, så kanskje bare gjentar jeg noe andre har sagt.

Jeg mener at det går an å tenke to helt forskjellige ting samtidig rundt situasjonen. Samboeren din har ingen rett til å slå og såfremt han ikke umiddelbart klarer å slutte med dette, så bør du flytte fra ham. Men jeg har lyst til å ta ditt spørsmål mht om dette er noe "du vil det selv" litt på alvor. Det kan være at det har en eller annen psykologisk funksjon for deg å bli mishandlet. Det kan være at du av grunner som har sammenheng med tidligere traumer, synes at det er noe ved det å bli mishandlet som blir riktig. Dersom det er noe i dette, så bør du sørge for å få jobbet med temaet i en terapisituasjon. Hvis det er noe i deg som ønsker mishandling, så vil det jo ikke hjelpe så mye å flytte fra din nåværende samboer; du vil jo evt. ha stor sannsynlighet for å finne en ny mann med samme tendens.

''Men jeg har lyst til å ta ditt spørsmål mht om dette er noe "du vil det selv" litt på alvor. Det kan være at det har en eller annen psykologisk funksjon for deg å bli mishandlet.''

Takk for interesant vinkling. Dette er nok noe jeg må reflektere litt mer over. Jeg har selv tenkt tanken på at det kan ha en psykologisk funksjon at jeg (ønsker?) å fremprovoserer en kraftig reaksjon fra ham.

Det er jo lett å tenke at "selvfølgelig ønsker jeg ikke å bli banket", men samtidig må det jo ligge noe i det at jeg likevel fortsetter å provosere ham?!

Dette blir nok uansett for innviklet for meg til å forstå, så tviler jeg noen gang vil finne et svar. Synes heller ikke det er alvorlig nok til å søke psykolog hjelp. Føler meg jo sånn noenlunde psykisk frisk ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 324
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    53

  • PieLill

    43

  • Mandolaika

    13

  • tonie

    12

Mest aktive i denne tråden

Gjest Den plagsomme kjæresten

Så gi han fred når han sier han vil ha fred da. Er det så vanskelig?

''Så gi han fred når han sier han vil ha fred da. Er det så vanskelig?''

Ja ikke sant? Dette blir tydeligvis veldig vanskelig for meg når vi har drukket alkohol, kranglet og han insisterer på å ha siste ordet før han smeller igjen døren "for å være i fred"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den plagsomme kjæresten

Har du tenkt over hva som vil skje hvis du skulle få barn med en mann som tydeligvis reagerer med vold på frustrasjoner?

Barn kan oppfattes som ganske "psyko" til tider, med lange våkenatter, oppkast, feber, trassing og mer trassing.

Veien til et resultat som i Christoffer-saken er foruroligende kort!

''Har du tenkt over hva som vil skje hvis du skulle få barn med en mann som tydeligvis reagerer med vold på frustrasjoner?''

Som sagt flere ganger tidligere, så skjer dette kun i alkohol påvirket tilstand. Vi vil selvfølgelig unngå å være alkoholpåvirket foran våre evt framtidige barn!

Antagelig vil vi nesten ikke drikke noe alkohol i det hele tatt når den tid kommer. Vi har begge en streng holdning ift at barn og alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den plagsomme kjæresten

''Det er altfor lite fokus på at KVINNEN faktisk kan ha oppført som en skikkelig ”psyko-bitch” i forkant.''

Hvis mannen oppdager at kvinnen i hans liv er en "psyko-bitch" som gjør det hun kan for å få ham til å bruke vold, så får han enten sørge for at hun får behandling, eller så har han ansvar for å komme seg vekk slik at vold ikke blir utøvd.

''Med andre ord. Ingenting kan unnskylde fysisk utagering, ''

Det er jo det du gjør gjennom hele innlegget ditt.

Han er ikke offeret her. Han har det fulle og totale ansvaret for volden han utøver.

''Han er ikke offeret her. Han har det fulle og totale ansvaret for volden han utøver.''

Han er ikke offeret her, men det er ikke jeg heller! Vi har begge ansvaret her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den plagsomme kjæresten

Jeg lurer mest på hva du får ut av å være i et slikt forhold. Dere får åpenbart fram det desidert verste i hverandre.

''Jeg lurer mest på hva du får ut av å være i et slikt forhold. Dere får åpenbart fram det desidert verste i hverandre.''

Huff, ja vi får virkelig fram det verste i hverandre når vi krangler. Heldigvis skjer det ikke så ofte og vi har det veldig bra ellers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den plagsomme kjæresten

''Denne overskriften hørtes sikkert veldig klisjè ut blant kvinner som er utsatt for vold fra partnere.''

Du presenterer en nærmest standard tankegang for kvinner som villig vekk lar seg mishandle.

1: Se hva du fikk meg til å gjøre! Han gjør henne ansvarlig for sine handlinger. Og hun kjøper glatt argumentet og tar på seg skylden.

2: Det skjer bare når... Egentlig har vi ikke et problem med vold. Det skjer bare om han er full, sliten, har blitt skjelt ut av sjefen, blir provosert.... Alt dette er helt spesielle unntakstilfeller, ubetydelige paranteser. Dermed er ikke min partner voldelig slik som andre menn som slår og slenger.

3: Han er jo så lei seg dagen etter. Så da mener han det egentlig ikke. Vi har det så fint etterpå. På bunnen er han snill og god. Og siden det bare skjer av og til er det ikke så farlig.

4: Dessuten er det mest min skyld. Det er jeg som provoserer og ensidig skaper situasjonene som tvinger ham til å slå.

Hør på hva du selv sier og ikke minst logikken som ligger bak!

Dere er to om å starte krangelen. Kan han si at du provoserer ham til og slå, kan du like godt gi ham skylden for at du blir 'bitch'. Det er jo han som vil 'avslutte' kranglene på en råtten, sårende og uredelig måte slik at du blir sittende med alle de vonde følelsene.

Enten har du latt deg manipulere til å tro at dette er din skyld. At du formelig ber om det og ønsker det. I så fall har han svart belte i ansvarsfraskrivelse.

Eller så er dere et par laget i helvete som så til de grader klarer å dra fram den verste je...skapen i hverandre.

Begge deler er grunn til at dere bør komme dere lengst mulig unna hverandre.

mvh

''Dere er to om å starte krangelen. Kan han si at du provoserer ham til og slå, kan du like godt gi ham skylden for at du blir 'bitch'. Det er jo han som vil 'avslutte' kranglene på en råtten, sårende og uredelig måte slik at du blir sittende med alle de vonde følelsene.''

Takk for veldig interessant vinkling!! Du har rett i at det er mulig å snu på situasjonen her. Når han ønsker å være i fred, så er det som regel etter at han har fått sagt sitt. Dermed ønsker han å avslutte ved å ha siste ordet, og smeller døren etter seg. Dermed følger jeg gjerne etter ham fordi jeg ikke ønsker å avslutte på denne måten.

Det er sjeldent jeg brøler og skriker. Det eneste jeg vil på dette stadie er å komme fram til en forsoning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den plagsomme kjæresten

Du er sikkert ikke den første. :P Kvinner kan være skikkelig bitchete. Men...selv om det kan være vanskelig, får vel kjæresten din heller forlate huset (og deg) inntil du har roet deg ned. Vold er jo ikke noen akseptabel løsning for noen parter, forklaring eller ikke.

''Men...selv om det kan være vanskelig, får vel kjæresten din heller forlate huset (og deg) inntil du har roet deg ned''

Det har han også endt opp med å gjøre ved et par anledninger..

Jegf har nesten opplevd det som verre når han har gjort dette, enn at det ender opp med "denging".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har du tenkt over hva som vil skje hvis du skulle få barn med en mann som tydeligvis reagerer med vold på frustrasjoner?''

Som sagt flere ganger tidligere, så skjer dette kun i alkohol påvirket tilstand. Vi vil selvfølgelig unngå å være alkoholpåvirket foran våre evt framtidige barn!

Antagelig vil vi nesten ikke drikke noe alkohol i det hele tatt når den tid kommer. Vi har begge en streng holdning ift at barn og alkohol.

Tror du mange av de som drepte et barn, eller mange av partnerne som ble drept, planla det i forveien?

"Åh nei, så langt går det aldri!" sa mange av dem, men så gjorde det plutselig det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den plagsomme kjæresten

Du føler altså ingen trang til å bli litt mer moden og slutte å provosere? Høres merkelig ut hele greia spør du meg.

''Du føler altså ingen trang til å bli litt mer moden og slutte å provosere? Høres merkelig ut hele greia spør du meg.''

Jeg "provoserer" fordi jeg ikke ønsker å la ham få siste ordet!

Kall det gjerne umodent. Men er det å krangle noen gang en moden handling? Det er likevel noe alle gjør til tider, uansett hvor lite rasjonelt det er..

Jeg er uanset tikke stolt over hvordan jeg håndterer krangelen og det har jeg jo heller ikke påstått i dette innlegget heller. Snarere tvert imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han er ikke offeret her. Han har det fulle og totale ansvaret for volden han utøver.''

Han er ikke offeret her, men det er ikke jeg heller! Vi har begge ansvaret her!

Nei, du har ansvaret for å gjøre noe dumt, mens han har ansvaret for å gjøre noe ulovlig.

Og hvis dette er noe du tenner på, så foreslår jeg du tar en snakk med noen hos http://www.smil-norge.no/ - for hvis det er det som er "greia" så gjør du det på en fordømt farlig måte, og han risikerer å bli tiltalt for både det ene og det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du føler altså ingen trang til å bli litt mer moden og slutte å provosere? Høres merkelig ut hele greia spør du meg.''

Jeg "provoserer" fordi jeg ikke ønsker å la ham få siste ordet!

Kall det gjerne umodent. Men er det å krangle noen gang en moden handling? Det er likevel noe alle gjør til tider, uansett hvor lite rasjonelt det er..

Jeg er uanset tikke stolt over hvordan jeg håndterer krangelen og det har jeg jo heller ikke påstått i dette innlegget heller. Snarere tvert imot!

Jeg synes du skal lese innlegget til Nils Håvard Dahl.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den plagsomme kjæresten

''De som var enige med meg, mente at verbal og fysisk provokasjon må kunne sammenlignes''.

Det er vel ingen som har sagt det?

At begge må ta ansvar for sine handlinger og at psykisk provosering ikke nødvendigvis er bedre enn fysisk provosering.

Jeg har ihvertfall tolket noen av svarene mine sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At begge må ta ansvar for sine handlinger og at psykisk provosering ikke nødvendigvis er bedre enn fysisk provosering.

Jeg har ihvertfall tolket noen av svarene mine sånn.

En gang til:

Det du gjør er dumt.

Det han gjør er ulovlig, og kan ende opp med deg død, og ham i fengsel.

Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den plagsomme kjæresten

Nei, du har ansvaret for å gjøre noe dumt, mens han har ansvaret for å gjøre noe ulovlig.

Og hvis dette er noe du tenner på, så foreslår jeg du tar en snakk med noen hos http://www.smil-norge.no/ - for hvis det er det som er "greia" så gjør du det på en fordømt farlig måte, og han risikerer å bli tiltalt for både det ene og det andre.

Dette er langt i fra noe jeg tenner på nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

At begge må ta ansvar for sine handlinger og at psykisk provosering ikke nødvendigvis er bedre enn fysisk provosering.

Jeg har ihvertfall tolket noen av svarene mine sånn.

''At begge må ta ansvar for sine handlinger''

Ja.

'' og at psykisk provosering ikke nødvendigvis er bedre enn fysisk provosering''

Vold er mye verre en psykisk provosering selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nei, du har ansvaret for å gjøre noe dumt, mens han har ansvaret for å gjøre noe ulovlig.

Og hvis dette er noe du tenner på, så foreslår jeg du tar en snakk med noen hos http://www.smil-norge.no/ - for hvis det er det som er "greia" så gjør du det på en fordømt farlig måte, og han risikerer å bli tiltalt for både det ene og det andre.

''Nei, du har ansvaret for å gjøre noe dumt, mens han har ansvaret for å gjøre noe ulovlig''

Fint at du endelig også skjønte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I hvilke andre situasjoner hvor han blir presset kan han gjøre det samme? ''

Godt spørsmål, men jeg vet ihvertfall en ting sikkert og det er at det aldri skjer uten alkohol inne i bildet!

Hvis han ikke slutter å drikke må du dessverre flytte så fort som mulig før det eskalerer til mer enn vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den plagsomme kjæresten

En gang til:

Det du gjør er dumt.

Det han gjør er ulovlig, og kan ende opp med deg død, og ham i fengsel.

Ser du forskjellen?

Ja jeg skjønner de fleste er ganske firkantet opphengt i loven her.

Jeg har egentlig ikke spurt om hva loven sier i dette innlegget. Jeg har spurt om hva folk tenker selv om at kvinnen i et voldelig forhold må i enkelte tilfeller ta sin del av ansvaret for at det ender med vold.

Du forsvarer kvinnen kun fordi loven sier det er ulovlig å slå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, du har ansvaret for å gjøre noe dumt, mens han har ansvaret for å gjøre noe ulovlig''

Fint at du endelig også skjønte det.

''Fint at du endelig også skjønte det. – Nickløsheletida''

Velkommen etter. Det har tatt deg tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Fint at du endelig også skjønte det. – Nickløsheletida''

Velkommen etter. Det har tatt deg tid.

Det var dette jeg prøvde og fortelle deg i går og som du kverulerte på gjentatte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...