Gå til innhold

Jeg provoserer kjæresten min til å bli voldelig


Gjest Den plagsomme kjæresten

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

Jeg sier det en gang til. Jeg svarer ikke på din situasjon. Jeg forholder meg til trådstarter i denne tråden.

At du ikke klarer å se sammenhengen og poenget ved å sammenligne ts innlegg og min situasjon tror jeg er en bortforklaring fra din side.

Du har bestemt deg for å kalle ts for en jævla bitch og er fastlåst i det. Og det er jo en så ekstrem uttalelse at det blir svært vanskelig for deg å tone det ned, prøve å se saken fra en annen vinkel og høre på mennesker med stor erfaring rundt dette temaet.

Det blir så usigelig og uendelig trist at du mener ts er en jævla bitch og at hun kan løse problemet med vold med å la han få fred.

Jeg synes det er totalt forferdelig at det faktisk finnes mennesker som mener det du mener. Forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 324
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    53

  • PieLill

    43

  • Mandolaika

    13

  • tonie

    12

Mest aktive i denne tråden

Jeg godtar ikke unnskyldningen du og kjæresten bruker på vold! Jeg har selv vært utsatt for psykisk vold i form av gjenntatt kritikk og krenkelser, og jeg ble også fortalt at dette var jo fordi jeg var så håpløs. Av og til var jeg jo det, glemte saker og ting, hadde ikke ryddet osv. I tillegg var han godt likt av andre, utadvendt og godt humør, var stort sett bare hjemme han drev på, iallefall der det var verst. Han kunne også være verdens beste. Og akkurat det er farlig! Hvis han var bare jævlig hadde du ikke blitt, men du blir fordi den gode siden legaliserer volden. Den gode siden hans gjør at du er glad i han og har tro på at ikke han er en av de som bedriver vold. Men hva skal du med en sånn drittsekk. Jo han er det. Jeg går ikke med på at du er så håpløs at du fortjener bank. Hvis han synes det, så er han fri til å forlate deg. Men det gjør han ikke, han bare legger ansvaret på deg. Du er jo voksen og velger selv, hvis du vil fortsette i dette destruktive forholdet så gjør du jo det. Jeg er redd du vil ta stor skade av det. Jeg kjenner så godt på det selv, hvor godt man kan ha det, å slippe all kritikk og slippe den negative stemningen. han oppførte seg mot meg som om han hatet meg, men han ville fortsatt være sammen med meg. Jeg hadde dårlig selvtillit, vissste ikke om jeg kunne være noe god kjeæreste for noen, jeg som var så kjedelig og dum. Men jeg valgte å være kjedelig og dum alene. En stund alene fant jeg ut at jeg ikke er så verst likevel og at andre ikke har den oppfatningen av meg som han hadde. Når det gjelder din kjæreste, hvis han fortsetter å drikke til tross for at han vet hvordan det går, så tar han ikke ansvar for volden og du må forlate han for å kunne leve et godt liv!

Bra svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

At du ikke klarer å se sammenhengen og poenget ved å sammenligne ts innlegg og min situasjon tror jeg er en bortforklaring fra din side.

Du har bestemt deg for å kalle ts for en jævla bitch og er fastlåst i det. Og det er jo en så ekstrem uttalelse at det blir svært vanskelig for deg å tone det ned, prøve å se saken fra en annen vinkel og høre på mennesker med stor erfaring rundt dette temaet.

Det blir så usigelig og uendelig trist at du mener ts er en jævla bitch og at hun kan løse problemet med vold med å la han få fred.

Jeg synes det er totalt forferdelig at det faktisk finnes mennesker som mener det du mener. Forferdelig.

Jeg ser du har et veldig behov for at jeg skal ta stilling til din situasjon og det er jeg ikke interesert i.

Nei, jeg sier ikke at hun er ansvarlig for det han gjør. Det har jeg ikke skrevet et eneste sted.

Hun er ansvarlig for det hun selv gjør og han er ansvarlig for det han gjør.

Hun må rett og slett komme seg ut av dette forholdet. Han må få hjelp med voldsbruken sin og hun må få hjelp til sitt behov for å tyrannisere. Dette må skje før hun går inn i et nytt forhold igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor noen slår? Fordi de har en personlighetsforstyrrelse, karakterbrist, har blitt mishandlet selv og følger det samme mønsteret, dårlig utviklede sjelsevner. F.eks. Dette er noen av grunnene. Ingen av grunnene er motpartens feil/ansvar.

Nei, det er ikke motpartens feil eller ansvar, det er ikke det jeg mener. Jeg mener at jeg synes det er forferdelig korka gjort å provosere ham så voldsomt når hun vet at han har problemer med å styre temperamentet i akkurat disse situasjonene. Hun framprovoserer dem jo. HUN er den som legger opp til at han skal miste kontrollen, og HAN er den som mister hodet og slår. Mener du på alvor at hun skal frikjennes fullstendig her? Jeg synes det er ganske stygt gjort mot en partner som har problemer med å styre sinnet sitt, selv om voldsbruk, som jeg har sagt mange ganger nå, er ganske mye verre. Ingen fortjener å bli slått, men noen legger dessverre opp til at nettopp det skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg ser du har et veldig behov for at jeg skal ta stilling til din situasjon og det er jeg ikke interesert i.

Nei, jeg sier ikke at hun er ansvarlig for det han gjør. Det har jeg ikke skrevet et eneste sted.

Hun er ansvarlig for det hun selv gjør og han er ansvarlig for det han gjør.

Hun må rett og slett komme seg ut av dette forholdet. Han må få hjelp med voldsbruken sin og hun må få hjelp til sitt behov for å tyrannisere. Dette må skje før hun går inn i et nytt forhold igjen.

Jeg har ikke behov for at du skal ta stilling til min situasjon.

Jeg skrev om min situasjon for å få fram (grundig) poenget med at det svært ofte i voldsrelasjoner oppstår en situasjon hvor offeret tror det er sin egen feil (noe som tydelig kommer fram av overskriften til ts). Og jeg skrev om min situasjon for å belyse det tragiske forslaget om at problemet ved å bli banket opp løser seg ved at den som blir slått lar den andre får den freden han/hun påberoper seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg har ikke behov for at du skal ta stilling til min situasjon.

Jeg skrev om min situasjon for å få fram (grundig) poenget med at det svært ofte i voldsrelasjoner oppstår en situasjon hvor offeret tror det er sin egen feil (noe som tydelig kommer fram av overskriften til ts). Og jeg skrev om min situasjon for å belyse det tragiske forslaget om at problemet ved å bli banket opp løser seg ved at den som blir slått lar den andre får den freden han/hun påberoper seg.

Jeg vet ikke hva du er ute etter nå. Du virker litt "tunghørt"

Hvor mange ganger skal jeg fortelle deg at hun ikke er ansvarlig for det han gjør, bare for det hun selv gjør?

Dette blir på samme måte som når jeg skifter bussholdeplass fordi jeg anså den jeg brukte som farlig. Jeg oppsøker det ikke frivillig ganske enkelt.

Hun vet hva som skjer når hun fortsetter å tyrannisere og likevel gjør hun det.

Det er voksne folk vi snakker om her og voksne folk er ansvarlig for egne handlinger. Ikke for andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Nei, det er ikke motpartens feil eller ansvar, det er ikke det jeg mener. Jeg mener at jeg synes det er forferdelig korka gjort å provosere ham så voldsomt når hun vet at han har problemer med å styre temperamentet i akkurat disse situasjonene. Hun framprovoserer dem jo. HUN er den som legger opp til at han skal miste kontrollen, og HAN er den som mister hodet og slår. Mener du på alvor at hun skal frikjennes fullstendig her? Jeg synes det er ganske stygt gjort mot en partner som har problemer med å styre sinnet sitt, selv om voldsbruk, som jeg har sagt mange ganger nå, er ganske mye verre. Ingen fortjener å bli slått, men noen legger dessverre opp til at nettopp det skal skje.

Ts er i relasjon med en mann som slår. Veeeldig ofte blir man av overgriperen fortalt at man provoserer det fram selv. Overgriperen, altså den som utøver fysisk vold, er ekspert på dette. Offeret blir mer og mer nedbrutt psykisk. Hun/han blir alltid forklart at grunnen til at hun/han blir slått er fordi hun/han gjør noe som ikke faller i smak. Gjentatte ganger.

Jeg tror det er en stor mulighet for at ts har blitt forklart/fortalt, i en situasjon hvor man akkurat er banket opp og nedbrutt/traumatisert, at det er HUN som går på, ikke gir seg, fortsetter og fortsetter til han sprekker. Og det har blitt en sannhet for henne. Derfor har innlegget overskriften den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg blir litt mistenksom mot de som føler behov for å forsvare trådstarter.

Både psykisk og fysisisk vold må være helt forferdelig å oppleve.''

Denne typen diskusjoner pleier å bli ganske "kjedelige" da alle svarer omtrent det samme; all skyld legges på den som slår (noe jeg er enig i at bør gjøres) men det anses ikke som legitimt å løfte frem andre sider ved det som skjer.

Jeg mener han må sørge for å få gjort noe med sin manglende aggresjonskontroll, men jeg mener også at hun bør finne ut av hvorfor det tilfredsstiller noe i henne at dette skjer gang på gang.

''Denne typen diskusjoner pleier å bli ganske "kjedelige" da alle svarer omtrent det samme; all skyld legges på den som slår (...)

Jeg mener han må sørge for å få gjort noe med sin manglende aggresjonskontroll, men jeg mener også at hun bør finne ut av hvorfor det tilfredsstiller noe i henne at dette skjer gang på gang''

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest resten av tråden, så kanskje bare gjentar jeg noe andre har sagt.

Jeg mener at det går an å tenke to helt forskjellige ting samtidig rundt situasjonen. Samboeren din har ingen rett til å slå og såfremt han ikke umiddelbart klarer å slutte med dette, så bør du flytte fra ham. Men jeg har lyst til å ta ditt spørsmål mht om dette er noe "du vil det selv" litt på alvor. Det kan være at det har en eller annen psykologisk funksjon for deg å bli mishandlet. Det kan være at du av grunner som har sammenheng med tidligere traumer, synes at det er noe ved det å bli mishandlet som blir riktig. Dersom det er noe i dette, så bør du sørge for å få jobbet med temaet i en terapisituasjon. Hvis det er noe i deg som ønsker mishandling, så vil det jo ikke hjelpe så mye å flytte fra din nåværende samboer; du vil jo evt. ha stor sannsynlighet for å finne en ny mann med samme tendens.

Dette er jeg helt enig med deg i. Håper ts kommer på banen og kan reflektere rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg vet ikke hva du er ute etter nå. Du virker litt "tunghørt"

Hvor mange ganger skal jeg fortelle deg at hun ikke er ansvarlig for det han gjør, bare for det hun selv gjør?

Dette blir på samme måte som når jeg skifter bussholdeplass fordi jeg anså den jeg brukte som farlig. Jeg oppsøker det ikke frivillig ganske enkelt.

Hun vet hva som skjer når hun fortsetter å tyrannisere og likevel gjør hun det.

Det er voksne folk vi snakker om her og voksne folk er ansvarlig for egne handlinger. Ikke for andres.

Jeg tror ikke hun tyranniserer. Jeg tror det er en sannhet for henne nå fordi hun har blitt fortalt dette gang på gang på gang etter at han har banket henne at det er hennes skyld fordi hun går på og ikke gir seg. Og nå tror hun det selv. Jeg gjentar; hvis hun er en jævla bitch hadde hun ikke skrevet dette innlegget med denne overskriften.

Hun er en jævla bitch, jeg er tunghørt....har du for vane å lage karakteristikker av folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg tror ikke hun tyranniserer. Jeg tror det er en sannhet for henne nå fordi hun har blitt fortalt dette gang på gang på gang etter at han har banket henne at det er hennes skyld fordi hun går på og ikke gir seg. Og nå tror hun det selv. Jeg gjentar; hvis hun er en jævla bitch hadde hun ikke skrevet dette innlegget med denne overskriften.

Hun er en jævla bitch, jeg er tunghørt....har du for vane å lage karakteristikker av folk?

''Jeg tror ikke hun tyranniserer. Jeg tror det er en sannhet for henne nå fordi hun har blitt fortalt dette gang på gang på gang etter at han har banket henne at det er hennes skyld fordi hun går på og ikke gir seg. Og nå tror hun det selv. Jeg gjentar; hvis hun er en jævla bitch hadde hun ikke skrevet dette innlegget med denne overskriften''

Du driver ren gjettelek. Jeg forholder meg til det hun skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg har ikke lest resten av tråden, så kanskje bare gjentar jeg noe andre har sagt.

Jeg mener at det går an å tenke to helt forskjellige ting samtidig rundt situasjonen. Samboeren din har ingen rett til å slå og såfremt han ikke umiddelbart klarer å slutte med dette, så bør du flytte fra ham. Men jeg har lyst til å ta ditt spørsmål mht om dette er noe "du vil det selv" litt på alvor. Det kan være at det har en eller annen psykologisk funksjon for deg å bli mishandlet. Det kan være at du av grunner som har sammenheng med tidligere traumer, synes at det er noe ved det å bli mishandlet som blir riktig. Dersom det er noe i dette, så bør du sørge for å få jobbet med temaet i en terapisituasjon. Hvis det er noe i deg som ønsker mishandling, så vil det jo ikke hjelpe så mye å flytte fra din nåværende samboer; du vil jo evt. ha stor sannsynlighet for å finne en ny mann med samme tendens.

Jeg skjønner hva du mener med dette innlegget, men jeg tror det kan missforstås av enkelte her. Dette med at hun "ønsker" dette og "legger opp til det selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke hun tyranniserer. Jeg tror det er en sannhet for henne nå fordi hun har blitt fortalt dette gang på gang på gang etter at han har banket henne at det er hennes skyld fordi hun går på og ikke gir seg. Og nå tror hun det selv. Jeg gjentar; hvis hun er en jævla bitch hadde hun ikke skrevet dette innlegget med denne overskriften''

Du driver ren gjettelek. Jeg forholder meg til det hun skriver.

''Du driver ren gjettelek. Jeg forholder meg til det hun skriver. – Nickløsheletida''

Det er ikke ren gjettelek, men erfaringsmessig er det ganske sannsynlig at "Psyk av alt" sin versjon er tett på virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører du dårlig i dag? Jeg har sagt flere ganger at det ikke rettferdiggjør vold.

Sørs taktikk er å tillegge oss som ikke sier det samme som han meninger vi ikke har. Jeg har spurt han om hvorfor han føler for å moralisere på denne måten, men får (selvfølgelig) ikke svar ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Du driver ren gjettelek. Jeg forholder meg til det hun skriver. – Nickløsheletida''

Det er ikke ren gjettelek, men erfaringsmessig er det ganske sannsynlig at "Psyk av alt" sin versjon er tett på virkeligheten.

Vi har en tendens alle sammen til å bruke egne erfaringer når vi svarer. Sannheten er vel mer at ingen situasjoner er like.

Men det er ikke poenget, Jeg har aldri forsvart voldsbruken her. Bare det hun selv gjør.

La han få fred, når han ber om fred.

Det bør gjelde i alle forhold også i forhold uten vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørs taktikk er å tillegge oss som ikke sier det samme som han meninger vi ikke har. Jeg har spurt han om hvorfor han føler for å moralisere på denne måten, men får (selvfølgelig) ikke svar ;-)

Din teknikk er dessverre åpenbart personangrep.

Fint hvis du kan holde deg til sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener med dette innlegget, men jeg tror det kan missforstås av enkelte her. Dette med at hun "ønsker" dette og "legger opp til det selv".

''Jeg skjønner hva du mener med dette innlegget, men jeg tror det kan missforstås av enkelte her. Dette med at hun "ønsker" dette og "legger opp til det selv".''

Jeg er enig i at noen kan misforstå poenget mitt, men jeg ønsker å ta trådstarters utspill på alvor også ut fra denne innfallsvinkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Jeg tror ikke hun tyranniserer. Jeg tror det er en sannhet for henne nå fordi hun har blitt fortalt dette gang på gang på gang etter at han har banket henne at det er hennes skyld fordi hun går på og ikke gir seg. Og nå tror hun det selv. Jeg gjentar; hvis hun er en jævla bitch hadde hun ikke skrevet dette innlegget med denne overskriften''

Du driver ren gjettelek. Jeg forholder meg til det hun skriver.

Jeg har tyngden som skal til for å drive gjettelek. Både egenerfart tyngde og yrkesmessig tyngde. Ofte må man bedrive det du kaller gjettelek når det gjelder vold i relasjoner.

Og hvis du har rett da, at det er hun som går på og ikke gir ham fred....kvalifiserer det til å kalle henne en jævla bitch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du driver ren gjettelek. Jeg forholder meg til det hun skriver. – Nickløsheletida''

Det er ikke ren gjettelek, men erfaringsmessig er det ganske sannsynlig at "Psyk av alt" sin versjon er tett på virkeligheten.

''Jeg tror det er en sannhet for henne nå fordi hun har blitt fortalt dette gang på gang på gang etter at han har banket henne at det er hennes skyld fordi hun går på og ikke gir seg. Og nå tror hun det selv. Jeg gjentar; hvis hun er en jævla bitch hadde hun ikke skrevet dette innlegget med denne overskriften'' Kan du vise meg hvor trådstarter har meddelt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skjønner hva du mener med dette innlegget, men jeg tror det kan missforstås av enkelte her. Dette med at hun "ønsker" dette og "legger opp til det selv".''

Jeg er enig i at noen kan misforstå poenget mitt, men jeg ønsker å ta trådstarters utspill på alvor også ut fra denne innfallsvinkelen.

Det er selvsagt en god tanke, samtidig som 101 ut av 100 voldsofre vanligvis blir fortalt omatt og omatt at de blir slått fordi de er "psyko bitcher", og at hvis de bare endret seg så ville de ikke bli slått. Til slutt blir det slik at de blir der, fordi de begynner å tro på det selv.

Jeg tror det er meget viktig å påpeke klinkende klart at ingen "psyko bitch" oppførsel (selv om hun var det) berettiger vold, og at det er vold her som er problemet.

At hun bør komme seg vekk, og ev. snakke med en behandler for egen del (og fremtiden) er selvsagt også sant.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...