Gå til innhold

Jeg provoserer kjæresten min til å bli voldelig


Gjest Den plagsomme kjæresten

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

''Jeg blir litt mistenksom mot de som føler behov for å forsvare trådstarter.

Både psykisk og fysisisk vold må være helt forferdelig å oppleve. – Nickløsheletida''

"Forsvare ts"? TS har kanskje "ropt og skreket", men det er ikke ulovlig, og det er ingen som helst unnskyldning for å slå.

Det er ts som blir utsatt for vold. Det er ts som blir utsatt for noe alvorlig. Det er også ts som er oppegående nok til å skrive om det.

''det er ingen som helst unnskyldning for å slå''

Jeg kan ikke se en eneste en i tråden her som har sagt at det finnes noen unnskyldning for å slå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 324
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    53

  • PieLill

    43

  • Mandolaika

    13

  • tonie

    12

Mest aktive i denne tråden

Prøv og les det du skriver og det trådstarter skriver en gang til. Selv om ingenting kan forsvare vold, så er trådstarter ei jævla bitch. Ja, jeg sier det jeg mener jeg.

Så da burde han jo ha forlatt henne, fremfor å slå henne.

Det er volden som er vesentlig her, ikke hennes ord/krangel til ham. De kan han jo bare reise fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Du diskuterer om det er lov å slå. Det er vel alle her enige om at det ikke er? Jeg prøver å vri det litt over på _hvorfor_ noen slår, og hvilken rolle den slåtte har hatt i det hele, selv om det ikke er lov å stille spørsmåltegn ved akkurat det. Men fortsett gjerne med å diskutere om det er lov å slå, du. Du kommer sikkert fram til det du og alle vi andre har vært enige om hele tiden.

Men nå må jeg kjøre barn hit og dit og tilbake igjen, så hadet!:)

Hvorfor noen slår? Fordi de har en personlighetsforstyrrelse, karakterbrist, har blitt mishandlet selv og følger det samme mønsteret, dårlig utviklede sjelsevner. F.eks. Dette er noen av grunnene. Ingen av grunnene er motpartens feil/ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det beste her høres ut å være et brudd.

Litt spekulasjon: Tenker du at denne mannen ville slått om hun brøt sitt mønster, og lot han være i fred etter en krangel?

''Litt spekulasjon: Tenker du at denne mannen ville slått om hun brøt sitt mønster, og lot han være i fred etter en krangel?''

Det kommer alt an på. Om hun virkelig maser og gnåler så det kan drive selv den mest beherskede til vannvidd, finnes det en mulighet for at volden ville stoppet om hun stoppet. Vi vet ikke om denne mannen slår i makt eller avmakt.

Men siden barriæren fysik vold alt er brutt, øker dessverre sjansen for at han bruker vold ved andre anledninger.

Det er noe ekstremt farlig ved at provosert paret i mellom ser ut til å ha blitt godkjent som gyldig unnskyldning for vold.

Et verre senarie er at hun endrer sin oppførsel og at han 'til takk' senker terskelen for å definere henne som provoserende. Så blir det ennå en ting hun må slutte med. Dermed er sirkuset i gang.

Om dette er en mann som aldri har slått før han ble sammen med henne, har han desto større grunn til å komme seg vekk. Hun får av en eller annen grunn fram noe i ham som, om det ikke stoppes, kan gjøre ham til et monster.

Om hun har vært i relasjoner før dette der ingen var voldelig, har hun minst like stor grunn til å komme seg vekk. Hun er i ferd med å gjøre seg selv til en dørmatte og huggestabbe.

Noen par får fram det absolutt verste i hverandre. På hver sin kant med andre partnere kan de begge være flotte kjærester. Men et eller annet blir fryktelig galt dem imellom.

Selv om jeg ikke har allverden med erfaring med voldelige forhold, har jeg litt mer enn jeg kunne ønsket (ikke selverfart).

Jeg har aldri opplevd at noen har uttrykt seg som ts uten at det har utviklet seg til flukt og krisesenter om forholdet har fått fortsette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Så da burde han jo ha forlatt henne, fremfor å slå henne.

Det er volden som er vesentlig her, ikke hennes ord/krangel til ham. De kan han jo bare reise fra.

''Så da burde han jo ha forlatt henne, fremfor å slå henne''

Selvsagt og det har jeg jo også skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg blir litt mistenksom mot de som føler behov for å forsvare trådstarter.

Både psykisk og fysisisk vold må være helt forferdelig å oppleve.

Hvorfor blir du mistenksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Hvorfor noen slår? Fordi de har en personlighetsforstyrrelse, karakterbrist, har blitt mishandlet selv og følger det samme mønsteret, dårlig utviklede sjelsevner. F.eks. Dette er noen av grunnene. Ingen av grunnene er motpartens feil/ansvar.

''Fordi de har en personlighetsforstyrrelse, karakterbrist, har blitt mishandlet selv og følger det samme mønsteret, dårlig utviklede sjelsevner''

Enig og det tror jeg gjelder begge i dette forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det er ingen som helst unnskyldning for å slå''

Jeg kan ikke se en eneste en i tråden her som har sagt at det finnes noen unnskyldning for å slå.

Det blir påpekt gjentatte ganger varianter av at han gjør det fordi hun skal være en slik "bitch", osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest resten av tråden, så kanskje bare gjentar jeg noe andre har sagt.

Jeg mener at det går an å tenke to helt forskjellige ting samtidig rundt situasjonen. Samboeren din har ingen rett til å slå og såfremt han ikke umiddelbart klarer å slutte med dette, så bør du flytte fra ham. Men jeg har lyst til å ta ditt spørsmål mht om dette er noe "du vil det selv" litt på alvor. Det kan være at det har en eller annen psykologisk funksjon for deg å bli mishandlet. Det kan være at du av grunner som har sammenheng med tidligere traumer, synes at det er noe ved det å bli mishandlet som blir riktig. Dersom det er noe i dette, så bør du sørge for å få jobbet med temaet i en terapisituasjon. Hvis det er noe i deg som ønsker mishandling, så vil det jo ikke hjelpe så mye å flytte fra din nåværende samboer; du vil jo evt. ha stor sannsynlighet for å finne en ny mann med samme tendens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker er at det slettes ikke er "altfor lite fokus på kvinnens rolle" i voldelige relasjoner. Jeg har en 2- og en 4-åring, og vi lærer dem at det er ikke lov til å slå (eller klype, lugge, klore, dytte, sparke). Aldri. Selv om den andre begynte, selv om den andre tok en leke. Selv om den andre provoserte enormt, og man ble sint. Det er ikke lov å slå. Dette har ikke din samboer lært. Du kan ikke si at han er verdens snilleste, når han samtidig er voldelig og slår deg ofte. Det er ikke din feil at han slår. Grunnen er at han er voldelig, han er en mann som slår. Andre menn ville blitt sinte, de ville ikke slått. Det er hans, og bare hans skyld.Ikke din. Ikke alkoholen. Ikke omstendighetene. Og han er like mye den voldelige mannen som respekterer deg så lite at han denger deg, som den "snille" angrende som sier undskyld dagen etter. Du er samboer med begge to. Kom deg unna han før han skader deg mer, psykisk og fysisk. Han er voldelig.

Veldig bra!

Helt enig i begge innleggene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det blir påpekt gjentatte ganger varianter av at han gjør det fordi hun skal være en slik "bitch", osv.

Som sagt: Det finnes ingen unnskylding fordi om hun er en bitch. Det er det jeg sier, for det er det jo tydelig at hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg har ikke lest resten av tråden, så kanskje bare gjentar jeg noe andre har sagt.

Jeg mener at det går an å tenke to helt forskjellige ting samtidig rundt situasjonen. Samboeren din har ingen rett til å slå og såfremt han ikke umiddelbart klarer å slutte med dette, så bør du flytte fra ham. Men jeg har lyst til å ta ditt spørsmål mht om dette er noe "du vil det selv" litt på alvor. Det kan være at det har en eller annen psykologisk funksjon for deg å bli mishandlet. Det kan være at du av grunner som har sammenheng med tidligere traumer, synes at det er noe ved det å bli mishandlet som blir riktig. Dersom det er noe i dette, så bør du sørge for å få jobbet med temaet i en terapisituasjon. Hvis det er noe i deg som ønsker mishandling, så vil det jo ikke hjelpe så mye å flytte fra din nåværende samboer; du vil jo evt. ha stor sannsynlighet for å finne en ny mann med samme tendens.

Bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fordi de har en personlighetsforstyrrelse, karakterbrist, har blitt mishandlet selv og følger det samme mønsteret, dårlig utviklede sjelsevner''

Enig og det tror jeg gjelder begge i dette forholdet.

''Enig og det tror jeg gjelder begge i dette forholdet. – Nickløsheletida''

Men hun slår ikke, og er derfor åpenbart ikke i samme kategori som ham - slik du tilsynelatende ønsker å plassere henne (!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Enig og det tror jeg gjelder begge i dette forholdet. – Nickløsheletida''

Men hun slår ikke, og er derfor åpenbart ikke i samme kategori som ham - slik du tilsynelatende ønsker å plassere henne (!).

''Men hun slår ikke, og er derfor åpenbart ikke i samme kategori som ham - slik du tilsynelatende ønsker å plassere henne (!)''

Det vet jeg. Det er han som gjør noe straffbart og det kan ikke unnskyldes. Det eneste jeg vil frem til, er at hun må gi han fred når han sier han vil ha fred.

Det skulle da bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest resten av tråden, så kanskje bare gjentar jeg noe andre har sagt.

Jeg mener at det går an å tenke to helt forskjellige ting samtidig rundt situasjonen. Samboeren din har ingen rett til å slå og såfremt han ikke umiddelbart klarer å slutte med dette, så bør du flytte fra ham. Men jeg har lyst til å ta ditt spørsmål mht om dette er noe "du vil det selv" litt på alvor. Det kan være at det har en eller annen psykologisk funksjon for deg å bli mishandlet. Det kan være at du av grunner som har sammenheng med tidligere traumer, synes at det er noe ved det å bli mishandlet som blir riktig. Dersom det er noe i dette, så bør du sørge for å få jobbet med temaet i en terapisituasjon. Hvis det er noe i deg som ønsker mishandling, så vil det jo ikke hjelpe så mye å flytte fra din nåværende samboer; du vil jo evt. ha stor sannsynlighet for å finne en ny mann med samme tendens.

''Hvis det er noe i deg som ønsker mishandling, så vil det jo ikke hjelpe så mye å flytte fra din nåværende samboer; du vil jo evt. ha stor sannsynlighet for å finne en ny mann med samme tendens.''

Enig i alt du skriver. Du tilfører også tråden noe nytt.

Vil bare tilføye at det er veldig nyttig å flytte fra en voldelig mann så fremt man holder seg i skinnet til man er i stand til å velge en som ikke er voldelig. En man kan bygge en sunn og jevnbyrdig relasjon med, tuftet på respekt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt mistenksom mot de som føler behov for å forsvare trådstarter.

Både psykisk og fysisisk vold må være helt forferdelig å oppleve.

''Jeg blir litt mistenksom mot de som føler behov for å forsvare trådstarter.

Både psykisk og fysisisk vold må være helt forferdelig å oppleve.''

Denne typen diskusjoner pleier å bli ganske "kjedelige" da alle svarer omtrent det samme; all skyld legges på den som slår (noe jeg er enig i at bør gjøres) men det anses ikke som legitimt å løfte frem andre sider ved det som skjer.

Jeg mener han må sørge for å få gjort noe med sin manglende aggresjonskontroll, men jeg mener også at hun bør finne ut av hvorfor det tilfredsstiller noe i henne at dette skjer gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Prøv og les det du skriver og det trådstarter skriver en gang til. Selv om ingenting kan forsvare vold, så er trådstarter ei jævla bitch. Ja, jeg sier det jeg mener jeg.

Jeg har god oversikt over tråden og behøver ikke lese noe igjen. Foreslår forøvrig at du leser igjennom det som står skrevet her.

Personlig er jeg heldigvis kommet så langt at jeg vet at jeg ikke var en jævla bitch da jeg ble mishandlet. Og svært glad ingen foreslo for meg at jeg var det.

Å kalle TS dette er helt ekstremt og det kan være svært, svært farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis det er noe i deg som ønsker mishandling, så vil det jo ikke hjelpe så mye å flytte fra din nåværende samboer; du vil jo evt. ha stor sannsynlighet for å finne en ny mann med samme tendens.''

Enig i alt du skriver. Du tilfører også tråden noe nytt.

Vil bare tilføye at det er veldig nyttig å flytte fra en voldelig mann så fremt man holder seg i skinnet til man er i stand til å velge en som ikke er voldelig. En man kan bygge en sunn og jevnbyrdig relasjon med, tuftet på respekt.

mvh

''Vil bare tilføye at det er veldig nyttig å flytte fra en voldelig mann så fremt man holder seg i skinnet til man er i stand til å velge en som ikke er voldelig. En man kan bygge en sunn og jevnbyrdig relasjon med, tuftet på respekt.''

Det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Jeg blir litt mistenksom mot de som føler behov for å forsvare trådstarter.

Både psykisk og fysisisk vold må være helt forferdelig å oppleve.''

Denne typen diskusjoner pleier å bli ganske "kjedelige" da alle svarer omtrent det samme; all skyld legges på den som slår (noe jeg er enig i at bør gjøres) men det anses ikke som legitimt å løfte frem andre sider ved det som skjer.

Jeg mener han må sørge for å få gjort noe med sin manglende aggresjonskontroll, men jeg mener også at hun bør finne ut av hvorfor det tilfredsstiller noe i henne at dette skjer gang på gang.

''Jeg mener han må sørge for å få gjort noe med sin manglende aggresjonskontroll, men jeg mener også at hun bør finne ut av hvorfor det tilfredsstiller noe i henne at dette skjer gang på gang''

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jeg har god oversikt over tråden og behøver ikke lese noe igjen. Foreslår forøvrig at du leser igjennom det som står skrevet her.

Personlig er jeg heldigvis kommet så langt at jeg vet at jeg ikke var en jævla bitch da jeg ble mishandlet. Og svært glad ingen foreslo for meg at jeg var det.

Å kalle TS dette er helt ekstremt og det kan være svært, svært farlig.

Jeg sier det en gang til. Jeg svarer ikke på din situasjon. Jeg forholder meg til trådstarter i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...