Gå til innhold

Spørsmål om nasjonale prøver og læreren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår skal snart skifte skole, men går altså fortsatt på skole A. Nylig fikk de nasjonale prøver (5.klasse). Han kom hjem og fortalte at han ikke hadde tatt den fordi læreren hadde sagt han ikke behøvde. Da vi sjekket med læreren, fikk vi vite at de hadde bestemt at han ikke trengte å ta den, fordi a) han skal snart bytte skole og B) han er så dårlig i faget at han ville bli stresset av det.

Det vi reagerer mest på i denne sammenhengen, er at læreren ikke drøftet dette med oss foreldre. I utg.punktet skal jo nasjonale prøver måle et statistisk riktig resultat, og da blir det jo feil å utelukke en elev. Men altså, vi mener vi burde vært tatt med på drøftingen. Eller er dette noe som foreldrene ikke har noe med å mene noe om? Hva syns dere?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Dette er juks. De ville pynte på resultatet. Selvsagt burde læreren ha snakket med dere.

Skrevet

Læreren burde selvfølgelig diskutert det med dere først.

Når det er sagt, mener jeg ungen er heldig som slapp unna. Ikke lag noen big deal ut av det, det kan umulig være noe særlig stas for en unge dersom vedkommende er svak faglig.

Nasjonale prøver er det største dritet jeg noen gang har vært borti - nest etter kartleggingsprøvene som elevene måtte pine seg gjennom uka før.

Gjest trådstarter
Skrevet

Læreren burde selvfølgelig diskutert det med dere først.

Når det er sagt, mener jeg ungen er heldig som slapp unna. Ikke lag noen big deal ut av det, det kan umulig være noe særlig stas for en unge dersom vedkommende er svak faglig.

Nasjonale prøver er det største dritet jeg noen gang har vært borti - nest etter kartleggingsprøvene som elevene måtte pine seg gjennom uka før.

Det gjelder også en såkalt "pilot-prøve" i engelsk. Er ikke en pilot-prøve også en obligatorisk prøve da?

Skrevet

Fritak skal diskuteres med foreldrene.

Bla et stykke ned her:

http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utdanningsetaten%20(UDE)/Internett%20(UDE)/PED/VFL/Vedlegg%201%20-%20Enkeltvedtak-fritak-doc.pdf

Takk for linken! Den ga oss jo svaret.

Hvem klager man til da? Kommunen? Eller Fylkeskommunene? Hvem har ansvaret for de nasjonale prøvene? Jeg syns jo det er viktig at det kommer fram at denne skolens resultater ikke er representative.

Skrevet

Takk for linken! Den ga oss jo svaret.

Hvem klager man til da? Kommunen? Eller Fylkeskommunene? Hvem har ansvaret for de nasjonale prøvene? Jeg syns jo det er viktig at det kommer fram at denne skolens resultater ikke er representative.

Du finner kanskje noe her - eller kontakt Udir:

http://www.udir.no/Vurdering/Nasjonale-prover/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...