Gå til innhold

Introvert eller ekstrovert?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

16

• tonie

9

• tzatziki1365380058

7

• frosken

4

Gjest Nickløsheletida

Jeg ble introvert, men det visste jeg godt fra før av. Veldig fascinerende å lese om forskjellene på mennesketyper, ikke bare intro- og ekstroverthet, men andre måter å "sette folk i bås" også.

''Jeg ble introvert, men det visste jeg godt fra før av''

Jeg hadde en misstanke jeg også, selv om jeg liker sosiale sammekomster, men jeg er ikke av de mest utadvente og gjør ikke så mye ut av meg.

''Du er overvejende et ekstrovert menneske og er derfor meget udadvendt. Du fungerer godt blandt mange mennesker og kan godt lide at være i centrum. Du henter primært din energi i verden omkring dig - det er her, du lader op.

Du kan lide at have mange kontakter, du taler let med fremmede og er relativ åben omrking tanker og meninger. Som ekstrovert tænker du, mens du taler.

Som ekstrovert har du en høj tolerance for signalstoffet dopamin. Du har brug for mange fysiske og mentale udfordringer, fx at optræde, være sammen med mange folk, kaste dig ud i nye ting osv. Hjernen belønner dig derfor, når du er udadvendt, åben og energisk'' Kjenner meg ikke igjen i behovet for å opptre (men det var nok annerledes da jeg var barn;-), og har ikke behov for å være i sentrum heller. Derimot kjenner jeg meg godt igjen i at batteriene lades når jeg er sammen med folk, og liker nye utfordringer godt (selv om jeg ikke nødvendigvis "kaster meg ut i dem" ;-)

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Du er overvejende et ekstrovert menneske og er derfor meget udadvendt. Du fungerer godt blandt mange mennesker og kan godt lide at være i centrum. Du henter primært din energi i verden omkring dig - det er her, du lader op.

Du kan lide at have mange kontakter, du taler let med fremmede og er relativ åben omrking tanker og meninger. Som ekstrovert tænker du, mens du taler.

Som ekstrovert har du en høj tolerance for signalstoffet dopamin. Du har brug for mange fysiske og mentale udfordringer, fx at optræde, være sammen med mange folk, kaste dig ud i nye ting osv. Hjernen belønner dig derfor, når du er udadvendt, åben og energisk'' Kjenner meg ikke igjen i behovet for å opptre (men det var nok annerledes da jeg var barn;-), og har ikke behov for å være i sentrum heller. Derimot kjenner jeg meg godt igjen i at batteriene lades når jeg er sammen med folk, og liker nye utfordringer godt (selv om jeg ikke nødvendigvis "kaster meg ut i dem" ;-)

Jegb føler jo også at batteriene lades ved å være sammen med folk, selv om jeg er introvert :-)

Men jeg er ikke av den veldig utadvente og pratsomme typen. Jeg kjenner meg godt igjen i at jeg liker best dypere samtaler med en og en om gangen.

Jeg er introvert og det visste jeg fra før, men tok testen allikevel. :o) På noen områder er jeg allikevel utålmodig og kjapp og vil ha ting unna i full fart og skjønner ikke hva folk somler med når de trenger en evighet på å bestemme seg for en enkel ting. :o)

Hmmm... dette var merkelig. I følge testen er jeg ekstrovert.

''Du er ekstrovert

Du er overvejende et ekstrovert menneske og er derfor meget udadvendt. Du fungerer godt blandt mange mennesker og kan godt lide at være i centrum. Du henter primært din energi i verden omkring dig - det er her, du lader op.

Din ekstroverte hjerne

Som ekstrovert har du en høj tolerance for signalstoffet dopamin. Du har brug for mange fysiske og mentale udfordringer, fx at optræde, være sammen med mange folk, kaste dig ud i nye ting osv. Hjernen belønner dig derfor, når du er udadvendt, åben og energisk.

''

Jeg fikk samme resultat som deg og ble litt overrasket. Kjenner meg ikke igjen i behovet for å opptre, men jeg liker godt intense diskusjoner.

Jeg mener imidlertid at jeg henter mye energi gjennom å ha god tid til å være alene, så det er vekselvirkning mellom kontakt og tilbaketrekning som gir meg mest energi.

Jeg også. Som deg synes jeg det er hyggelig med sosiale sammenkomster, men jeg blir sliten av det. Jeg er helt avhengig av å kunne trekke meg tilbake når det blir for mange inntrykk og for mye kakkel, og jeg henter energien fra et sted inne i meg selv.

Det jeg synes er verst er all pratingen. Det finnes ikke grenser for hvor mye enkelte skal prate selv om de egentlig ikke har så mye på hjertet. Det er direkte utmattende for meg å måtte høre på for mye sånt. Jeg får indre kløe av det, så blir jeg irritert, og hvis de ikke gir seg må jeg bare gå. Det der er nok et av minst sjarmerende trekk. Det er jo supersosial og skravlete som trekkes fram som det beste man kan være. Det ser i alle fall sånn ut når man ser på kontaktannonsene:)

Annonse

Jeg er ikke tilhenger av å bli puttet i noen bås. Jeg blir egentlig ganske irritert av dette introvert, ekstrovert- test-kjøret. Eller "jeg er så spesiell fordi jeg er introvert".

''Jeg blir egentlig ganske irritert av dette introvert, ekstrovert- test-kjøret. Eller "jeg er så spesiell fordi jeg er introvert".''

Jeg har helt motsatt oppfatning enn deg. Jeg har alltid følt at jeg var annerledes på en måte, jeg trivdes aldr i store folkemengder, likte meg ikke på byen, da var jeg heller hjemme i eget selskap og koste meg med andre ting osv. Jeg følte at jeg var annerledes enn alle andre - de andre var jo alltid så sosiale og jo mer liv jo bedre!

Så var jeg på et kurs her i vår og det handlet mye nettopp om ekstrovert - introvert og ettersom forelseren fortalte mye fra sitt eget liv så kjente jeg meg så til de grader igjen! Og da gikk det opp for meg at jeg ikke var annerledes eller rar og at det ikke er noe mer negativt ved å være introvert enn ekstrovert. Så for meg førte det til at jeg etter det godtar meg selv mye mer enn jeg gjorde tidligere og skjønner mer hvorfor jeg reagerer som jeg gjør i en del tilfeller. :o)

Jeg er ikke tilhenger av å bli puttet i noen bås. Jeg blir egentlig ganske irritert av dette introvert, ekstrovert- test-kjøret. Eller "jeg er så spesiell fordi jeg er introvert".

Hehehe! Det er en viktig kamp vi kjemper, cathlin, så ikke tull det bort. Vi må kreve vår plass i et samfunn der det bare er det krampaktig sosiale som foretrekkes.

Men de fleste av oss er vel litt av begge vel, men vi har ulike måter å lade batteriene.

Hehehe! Det er en viktig kamp vi kjemper, cathlin, så ikke tull det bort. Vi må kreve vår plass i et samfunn der det bare er det krampaktig sosiale som foretrekkes.

Men de fleste av oss er vel litt av begge vel, men vi har ulike måter å lade batteriene.

Jeg skjønner ikke helt selv hvorfor jeg blir irritert over dette introvertskryt-kjøret.

Jeg skjønner ikke helt selv hvorfor jeg blir irritert over dette introvertskryt-kjøret.

Det synes jeg er rart. Jeg ser på det som alt annet enn skryt, mer som en slags kamp for å få lov til å eksistere. Har inntrykk av at vi blir sett på som litt b-vare, og at mange mener det heller bør satses på å gjøre oss mer spiselige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...