Gå til innhold

Introvert eller ekstrovert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk samme resultat som deg og ble litt overrasket. Kjenner meg ikke igjen i behovet for å opptre, men jeg liker godt intense diskusjoner.

Jeg mener imidlertid at jeg henter mye energi gjennom å ha god tid til å være alene, så det er vekselvirkning mellom kontakt og tilbaketrekning som gir meg mest energi.

Tror mange har litt begge deler i seg, og det er jo litt kontekstuelt også. Akkurat nå jobber jeg med noe jeg trenger ro til å fordype meg i, andre prosjekter står i stampe uten andre.

En kollega av meg sier dessuten noe det samme som deg; han liker - og deltar svært aktivt - i sosiale settinger, men det er når han er alene han lader batteriene.

Slike tester er nok ute etter å polarisere og karrikere noe som for de fleste av oss er litt mer sammensatt ;-)

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

16

• tonie

9

• tzatziki1365380058

7

• frosken

4

Skrevet

Jegb føler jo også at batteriene lades ved å være sammen med folk, selv om jeg er introvert :-)

Men jeg er ikke av den veldig utadvente og pratsomme typen. Jeg kjenner meg godt igjen i at jeg liker best dypere samtaler med en og en om gangen.

Ikke sant :9 Det er nok mer sammensatt i virkeligheten dette. Samtidig er det litt spennende å tenke gjennom hva en selv og andre i umiddelbar nærhet prefererer. Vi hadde nylig et strategiseminar på jobb der vi ansatt gjennomførte en personlighetstest basert på Jungs arketyper. Selv om ingen var overasket over resultatet er det ganske nyttig å "se" kollegaers styrker og rasjonaliteter på denne mpåten innimellom. XX stikker ikke kjepper i hjulene for andres prosjekter foreksempel, han har bare større behov for å vite at han kan rapportere gode tall til oppdragsgiver etter endt prosjekt, sant. Der jeg er sikker på at det går bra selv om det er noen løse tråder vil ikke han applaudere et prosjekt før han vet det går bra. Nyttig med begge typer holdninger i et prosjekt, og svært nyttig å bli bevisst dette :)

Skrevet

Hmmm... dette var merkelig. I følge testen er jeg ekstrovert.

''Du er ekstrovert

Du er overvejende et ekstrovert menneske og er derfor meget udadvendt. Du fungerer godt blandt mange mennesker og kan godt lide at være i centrum. Du henter primært din energi i verden omkring dig - det er her, du lader op.

Du kan lide at have mange kontakter, du taler let med fremmede og er relativ åben omrking tanker og meninger. Som ekstrovert tænker du, mens du taler.

Din ekstroverte hjerne

Som ekstrovert har du en høj tolerance for signalstoffet dopamin. Du har brug for mange fysiske og mentale udfordringer, fx at optræde, være sammen med mange folk, kaste dig ud i nye ting osv. Hjernen belønner dig derfor, når du er udadvendt, åben og energisk.

''

Du ble ikke overrasket over det?

Skrevet

''Du er ekstrovert

Du er overvejende et ekstrovert menneske og er derfor meget udadvendt. Du fungerer godt blandt mange mennesker og kan godt lide at være i centrum. Du henter primært din energi i verden omkring dig - det er her, du lader op.

Du kan lide at have mange kontakter, du taler let med fremmede og er relativ åben omrking tanker og meninger. Som ekstrovert tænker du, mens du taler.

Din ekstroverte hjerne

Som ekstrovert har du en høj tolerance for signalstoffet dopamin. Du har brug for mange fysiske og mentale udfordringer, fx at optræde, være sammen med mange folk, kaste dig ud i nye ting osv. Hjernen belønner dig derfor, når du er udadvendt, åben og energisk.''

Tror nok det er ganske spot on.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt selv hvorfor jeg blir irritert over dette introvertskryt-kjøret.

Jeg har motsatt inntrykk enn deg, at det er å være ekstrovert som er så flott og bra. De utstråler mer selvtillit.

Når det er sagt, tror jeg ikke denne testen er helt til å stole på. Jeg har litt av hvert i meg. Jeg er ikke super-introvert siden jeg liker sosiale sammenkomster. Det plager meg ikke å være i store folkemengder heller.

På jobb f.eks blir jeg godt kjent med de fleste, men jeg må kjenne folk veldig godt før jeg blir skravlete.

Skrevet

Du ble ikke overrasket over det?

''Du ble ikke overrasket over det?''

Jo, jeg har trodd jeg var introvert siden jeg trives så godt med å være alene også ;-) Men jeg så jo i denne teksten at jeg ikke ikke skåret på de aller fleste kriteriene.

Skrevet

''Du ble ikke overrasket over det?''

Jo, jeg har trodd jeg var introvert siden jeg trives så godt med å være alene også ;-) Men jeg så jo i denne teksten at jeg ikke ikke skåret på de aller fleste kriteriene.

Men du blir jo lett kjent med folk, gir av deg sjøl og superflink til å prate, jeg hadde blitt overrasket hvis du var introvert :o)

Skrevet

MEG:

Du er ekstrovert

Din ekstroverte hjerne

Som ekstrovert har du en høj tolerance for signalstoffet dopamin. Du har brug for mange fysiske og mentale udfordringer, fx at optræde, være sammen med mange folk, kaste dig ud i nye ting osv. Hjernen belønner dig derfor, når du er udadvendt, åben og energisk.

Skrevet

Men du blir jo lett kjent med folk, gir av deg sjøl og superflink til å prate, jeg hadde blitt overrasket hvis du var introvert :o)

Kanskje jeg har litt dårlig selvinnsikt, - det stemmer jo så avgjort at jeg gjerne prater... kanskje litt vel mye av og til ;-)

Skrevet

''Du er ekstrovert

Din ekstroverte hjerne

''

Kjenner meg ikke helt igjen her. Men det ville jeg neppe gjort om konklusjonen var at jeg var introvert heller - jeg kan være begge deler, men er kanskje mest ekstrovert.

Skrevet

Jeg har motsatt inntrykk enn deg, at det er å være ekstrovert som er så flott og bra. De utstråler mer selvtillit.

Når det er sagt, tror jeg ikke denne testen er helt til å stole på. Jeg har litt av hvert i meg. Jeg er ikke super-introvert siden jeg liker sosiale sammenkomster. Det plager meg ikke å være i store folkemengder heller.

På jobb f.eks blir jeg godt kjent med de fleste, men jeg må kjenne folk veldig godt før jeg blir skravlete.

Jeg syns det blir så utrolig grunt, hele intro-ekstro diskusjonen, uten at jeg helt klarer å forklare meg selv, hvorfor jeg mener det. Kanskje det er fordi jeg har blitt halt og dratt i og klassifisert opp og i mente av psykiatrien i en del år over hvor feil og forstyrra etc jeg er. Det har i alle fall satt sine spor. I tillegg syns jeg, i alle fall i min verden at det har blitt så status å være introvert. Og da irriterer det meg at noen kan gå ut og kreve respekt og få det, ved å si at Jeg er introvert! Og så skal alle skjønne at, ja, gud, dette er et menneske vi må respektere, et følsomt menneske som henter energi ved å være alene, og syns det er slitsomt med masse mennesker. Mens jeg alltid har vært noe som er galt og feil og har ikke de rette "diagnosene" for å få respekten. Eller ha de rette betegnelsene. Så jeg klarer ikke å gå ut å si at JO, jeg er jo selv et ganske følsomt menneske som godt kan like å gjøre ting alene. Men jeg syns folk er morsomt også, begge deler.

Nei, ah, jeg blir sur. Jeg er sur, og jeg skjønner ikke hvorfor. Sorry.

Skrevet

Jeg er introvert og det visste jeg fra før, men tok testen allikevel. :o) På noen områder er jeg allikevel utålmodig og kjapp og vil ha ting unna i full fart og skjønner ikke hva folk somler med når de trenger en evighet på å bestemme seg for en enkel ting. :o)

Hehe! Ja, kan de ikke bare bestemme seg og gjøre det som må gjøres? Og må alt snakkes om? Alt tar så utrolig mye lenger tid når det skal snakkes om først;)

Det virker forresten som mange tror at introvert = sjenert eller til og med folkesky. Jeg er ikke det minst sjenert, og jeg er flink til å snakke og til å få kontakt med folk, men jeg blir altså fort sliten av det.

Skrevet

Jeg syns det blir så utrolig grunt, hele intro-ekstro diskusjonen, uten at jeg helt klarer å forklare meg selv, hvorfor jeg mener det. Kanskje det er fordi jeg har blitt halt og dratt i og klassifisert opp og i mente av psykiatrien i en del år over hvor feil og forstyrra etc jeg er. Det har i alle fall satt sine spor. I tillegg syns jeg, i alle fall i min verden at det har blitt så status å være introvert. Og da irriterer det meg at noen kan gå ut og kreve respekt og få det, ved å si at Jeg er introvert! Og så skal alle skjønne at, ja, gud, dette er et menneske vi må respektere, et følsomt menneske som henter energi ved å være alene, og syns det er slitsomt med masse mennesker. Mens jeg alltid har vært noe som er galt og feil og har ikke de rette "diagnosene" for å få respekten. Eller ha de rette betegnelsene. Så jeg klarer ikke å gå ut å si at JO, jeg er jo selv et ganske følsomt menneske som godt kan like å gjøre ting alene. Men jeg syns folk er morsomt også, begge deler.

Nei, ah, jeg blir sur. Jeg er sur, og jeg skjønner ikke hvorfor. Sorry.

Jeg forstår deg godt hvis du vanker i miljøer der introvert er noe positivt, og det skrytes med det. Jeg tilbragte hele oppveksten i en evig kamp med meg selv for å bli sånn som de andre, og alle tilbakemeldinger fra lærere og familie og andre gikk på at jeg måtte jobbe med meg selv for å bli mer sosial. ALLTID. Det var aldri greit å være sånn som jeg er. Jeg har gått på akkord med meg selv i mange år for å tilpasse meg kravene. Det er vel først nå de siste årene jeg har møtt andre som tør å stå fram med sitt behov for å være alene, og jeg synes det er veldig godt å se at det der endelig snur litt. Det er ikke skryting, det er mer som et digert "aaaah", for at det endelig er lov å innrømme at man misliker endel av det alle bra kvinner liksom skal elske og beherske.

Skrevet

Jeg forstår deg godt hvis du vanker i miljøer der introvert er noe positivt, og det skrytes med det. Jeg tilbragte hele oppveksten i en evig kamp med meg selv for å bli sånn som de andre, og alle tilbakemeldinger fra lærere og familie og andre gikk på at jeg måtte jobbe med meg selv for å bli mer sosial. ALLTID. Det var aldri greit å være sånn som jeg er. Jeg har gått på akkord med meg selv i mange år for å tilpasse meg kravene. Det er vel først nå de siste årene jeg har møtt andre som tør å stå fram med sitt behov for å være alene, og jeg synes det er veldig godt å se at det der endelig snur litt. Det er ikke skryting, det er mer som et digert "aaaah", for at det endelig er lov å innrømme at man misliker endel av det alle bra kvinner liksom skal elske og beherske.

Ja, det skjønner jeg.

For min del er jeg visst bare feil uansett. Mens alle andre kan gå å påberope seg status og respekt med det ene og det andre. Slik føles det i alle fall en god del ganger.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, det skjønner jeg.

For min del er jeg visst bare feil uansett. Mens alle andre kan gå å påberope seg status og respekt med det ene og det andre. Slik føles det i alle fall en god del ganger.

''For min del er jeg visst bare feil uansett. Mens alle andre kan gå å påberope seg status og respekt med det ene og det andre. Slik føles det i alle fall en god del ganger''

Men det er da vel ingen som prater om dette i rl, fordi om vi nå diskuterer det her inne? Jeg har ihvertfall aldri hørt noen snakke om det.

Skrevet

Ja, det skjønner jeg.

Jeg ser ikke helt hva som skulle feil med deg. Du er da helt fin. Litt sur bare;) Men bare for å være sikker på at du forstår meg rett, jeg tror ikke heller at vi er enten eller. Vi er nok en mix av begge.

Skrevet

''For min del er jeg visst bare feil uansett. Mens alle andre kan gå å påberope seg status og respekt med det ene og det andre. Slik føles det i alle fall en god del ganger''

Men det er da vel ingen som prater om dette i rl, fordi om vi nå diskuterer det her inne? Jeg har ihvertfall aldri hørt noen snakke om det.

Det har ikke jeg heller. Kanskje vi er for gamle? Kanskje det er noe de unge gjør?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det har ikke jeg heller. Kanskje vi er for gamle? Kanskje det er noe de unge gjør?

Godt mulig :-)

Skrevet

Hehe! Ja, kan de ikke bare bestemme seg og gjøre det som må gjøres? Og må alt snakkes om? Alt tar så utrolig mye lenger tid når det skal snakkes om først;)

Det virker forresten som mange tror at introvert = sjenert eller til og med folkesky. Jeg er ikke det minst sjenert, og jeg er flink til å snakke og til å få kontakt med folk, men jeg blir altså fort sliten av det.

jeg opplever akkurat det samme. Folk prater og prater og får aldri begynt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...