Gå til innhold

Tror du med elbil at du er miljøvennlig?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    39

  • Goliath

    16

  • Katt-ja

    5

  • ....AV

    3

Mest aktive i denne tråden

Siste gang det ble debattert så kom det vel frem at det var mer miljøfiendtlig å sykle, pga. vannet man bruker til å dusje derfor også må være varmet opp av de samme "polske kullkraftverkene".

:knegg:

Vi har masse vann her i landet vårt, så det gjelder iallefall ikke her.

Gjest Nord og ned.

Siste gang det ble debattert så kom det vel frem at det var mer miljøfiendtlig å sykle, pga. vannet man bruker til å dusje derfor også må være varmet opp av de samme "polske kullkraftverkene".

:knegg:

''Siste gang det ble debattert så kom det vel frem at det var mer miljøfiendtlig å sykle, pga. vannet man bruker til å dusje derfor også må være varmet opp av de samme "polske kullkraftverkene''

Og vips! dermed var denne grundige og seriøse forskningsrapporten fjaset vekk i en fei.

Annonse

Nah. Aldri vært imponert over El-biler. Da hadde viking hatt en mann i full stilling for å pelle opp meg på diverse øde steder uten strøm..

Og det har da vært kjent lenge at selve produksjonen og destruksjonen av El-biler er ti ganger mer miljøfarlig enn tilsvarende alminnelige biler.

Nah. Aldri vært imponert over El-biler. Da hadde viking hatt en mann i full stilling for å pelle opp meg på diverse øde steder uten strøm..

Og det har da vært kjent lenge at selve produksjonen og destruksjonen av El-biler er ti ganger mer miljøfarlig enn tilsvarende alminnelige biler.

Batterier har nesten 100% gjenbruk.

Og det settes opp hurtigladere (0 til 80% kapasitet på 20 minutter) over mesteparten av Norge. :-)

Med vennlig hilsen

Gjest Cinnamongirl

Siste gang det ble debattert så kom det vel frem at det var mer miljøfiendtlig å sykle, pga. vannet man bruker til å dusje derfor også må være varmet opp av de samme "polske kullkraftverkene".

:knegg:

Det er jo tull - man hadde antageligvis dusjet den dagen uansett :-D

Det er jo tull - man hadde antageligvis dusjet den dagen uansett :-D

Nei, det er ikke tull. Mange av de som sykler til/fra jobb dusjer både når de kommer der, og når de kommer hjem.

Antall kWt som går med på å dusje vil være større enn energien som en elbil bruker for en gjennomsnittelig jobb-tur. :-)

Med vennlig hilsen

Det er jo tull - man hadde antageligvis dusjet den dagen uansett :-D

Enig. Selv sykler jeg både til og fra jobb, butikken og til byen, , men siden jeg ikke sykler som om jeg er med på Birken trenger jeg selvfølgelig ikke dusje etterpå. Tar man en treningsøkt på sykkelen blir det selvfølgelig noe annet, men denne tråden handler strengt tatt om transportmiddel og utslipp.

En viktig debatt, og skal motorisert transport endres må det mye forskning og utvikling til ennå. Hydrogenbilene er heller ikke et alternativ (ennå), siden hydrogenpartiklene må spaltes før de kan virke som drivstoff, og pr i dag gjøres dette kun i Danmark. Drivstoff transporteres hit pr båt - som går på diesel.

Annonse

Enig. Selv sykler jeg både til og fra jobb, butikken og til byen, , men siden jeg ikke sykler som om jeg er med på Birken trenger jeg selvfølgelig ikke dusje etterpå. Tar man en treningsøkt på sykkelen blir det selvfølgelig noe annet, men denne tråden handler strengt tatt om transportmiddel og utslipp.

Jeg noterer meg at de som kommer syklene til der jeg jobber forsvinner inn i garderoben og dusjer før de kommer til jobb.

Ikke bare det, hvis du leser i linken som AV la ut (og regnskapene nederst) så ser du at linken til ts faller på sin egen urimelighet - skal man følge det han sier så må vi slukke lysene og bruke parafinlamper.

En viktig debatt, og skal motorisert transport endres må det mye forskning og utvikling til ennå. Hydrogenbilene er heller ikke et alternativ (ennå), siden hydrogenpartiklene må spaltes før de kan virke som drivstoff, og pr i dag gjøres dette kun i Danmark. Drivstoff transporteres hit pr båt - som går på diesel.

Det er vesentlig tyngre årsaker til at man ikke bruker hydrogen - og neppe vil bruke det noensinne bortsett for noen få områder - bl.a. pga lav effektivitet.

Elbilens enkelhet og effektivitet er uslåelig, og derfor har også alle fra VW til Nissan valgt å satse på dette.

Jeg har igrunnen regnet med at det ikke er så miljøvennlig som det har blitt påstått. Og batteriet må jo skiftes - og er dritdyrt såvidt jeg vet (hvilket jo indikerer at det har blitt brukt en del energi på å produsere det..) - så jeg har aldri vurdert å skaffe det...

Jeg har igrunnen regnet med at det ikke er så miljøvennlig som det har blitt påstått. Og batteriet må jo skiftes - og er dritdyrt såvidt jeg vet (hvilket jo indikerer at det har blitt brukt en del energi på å produsere det..) - så jeg har aldri vurdert å skaffe det...

Nei, prisen for et nytt Leaf-batteri i USA (for eksempel) er under 30000 kr.

Alle bilbatterier blir gjenbrukt, for øvrig. De har en av de høyeste gjenbruksratene som finnes.

Med vennlig hilsen

Nei, prisen for et nytt Leaf-batteri i USA (for eksempel) er under 30000 kr.

Alle bilbatterier blir gjenbrukt, for øvrig. De har en av de høyeste gjenbruksratene som finnes.

Med vennlig hilsen

Ca 30.000 er en ganske dyr del til en bil :-)

At det blir gjenbrukt er jo fint, men det er likevel en stor sum man må ut med, og en stor sum som gjenspeiler at det har blitt brukt en hel del energi til å gjenbruke/lage batteriet.

Det er vesentlig tyngre årsaker til at man ikke bruker hydrogen - og neppe vil bruke det noensinne bortsett for noen få områder - bl.a. pga lav effektivitet.

Elbilens enkelhet og effektivitet er uslåelig, og derfor har også alle fra VW til Nissan valgt å satse på dette.

El bil har (vesentlig) dårligere effektivitet enn både bensin og diesel hvis du regner med hele produksjonskjeden av drivstoffet frem til det er omgjort til bevegelsesenergi til bilen.

Du kan ikke bare "plukke ut" deler av et samlet regnestykke, og så trekke en konklusjon ut i fra den lille delen av regnestykket som passer deg best.

Les litt mer om reelle fakta her:

http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...