Gå til innhold

Tror du med elbil at du er miljøvennlig?


Anbefalte innlegg

Elbil hverken er eller vil bli (i vår levealder) et hensiktsmessig transportmiddel ut i fra et miljøperspektiv.

Her kan du lese mer om det samme - og ikke minst se hvordan våre politikere i lang tid har kastet blår i øynene på det norske folk. De bruker elbiler og miljø som et vikarierende argument for høye avgifter på det som er minst miljøskadelig - men som gir mest penger i statskassa:

http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/

Fortsetter under...

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    39

  • Goliath

    16

  • Katt-ja

    5

  • ....AV

    3

Mest aktive i denne tråden

Siste gang det ble debattert så kom det vel frem at det var mer miljøfiendtlig å sykle, pga. vannet man bruker til å dusje derfor også må være varmet opp av de samme "polske kullkraftverkene".

:knegg:

Og du beskylder andre for å ødelegge tråder med usaklig pjatt....?

Jeg noterer meg at de som kommer syklene til der jeg jobber forsvinner inn i garderoben og dusjer før de kommer til jobb.

Ikke bare det, hvis du leser i linken som AV la ut (og regnskapene nederst) så ser du at linken til ts faller på sin egen urimelighet - skal man følge det han sier så må vi slukke lysene og bruke parafinlamper.

''Jeg noterer meg at de som kommer syklene til der jeg jobber forsvinner inn i garderoben og dusjer før de kommer til jobb.''

Det er nok av hensyn til miljøet på arbeidsplassen også.

Siste gang det ble debattert så kom det vel frem at det var mer miljøfiendtlig å sykle, pga. vannet man bruker til å dusje derfor også må være varmet opp av de samme "polske kullkraftverkene".

:knegg:

Sier han som dusjer 2-3 ganger pr dag? Dessuten er det pjatt og på siden av det som egentlig er tema.

Sier han som dusjer 2-3 ganger pr dag? Dessuten er det pjatt og på siden av det som egentlig er tema.

''Sier han som dusjer 2-3 ganger pr dag? Dessuten er det pjatt og på siden av det som egentlig er tema.''

Og det var en vane fra han bodde utenlands. Er jo totalt unødvendig å gjøre det her til lands.

Annonse

''Sier han som dusjer 2-3 ganger pr dag? Dessuten er det pjatt og på siden av det som egentlig er tema.''

Og det var en vane fra han bodde utenlands. Er jo totalt unødvendig å gjøre det her til lands.

For ikke å snakke om hva som ville skjedd hvis den øvrige befolkningen i disse landene hadde sløst like mye med vannet.

Jeg noterer meg at de som kommer syklene til der jeg jobber forsvinner inn i garderoben og dusjer før de kommer til jobb.

Ikke bare det, hvis du leser i linken som AV la ut (og regnskapene nederst) så ser du at linken til ts faller på sin egen urimelighet - skal man følge det han sier så må vi slukke lysene og bruke parafinlamper.

Det er klart det vil være mer miljøvennlig å gå tilbake til levesett og produksjon førindustriell tid, men det kan ikke være premissene i en seriøs bærekraftdebatt slik jeg ser det.

Dersom du leser studier av bærekraftig atferd vil du se at de som scorer høyest er alenemødre bosatt i drabantby med lav inntekt (best score på deltidsansatte, uføre og arbeidsledige), og dette henger selvfølgelig sammen med at de ikke har kjøpekraft til å forbruke på samme måte som høyinntektsgrupper. Som følge av dette er de ofte tvunget til å bortprioriterer bil, de bor trangere enn den øvrige befolkningen, og forbruker følgelig mindre strøm og produserer mindre avfall.

I dette spørsmålet må man nok være mer nyansert enn at man konkluderer med at man ønsker å øke andelen av slike husholdninger.

Det er vesentlig tyngre årsaker til at man ikke bruker hydrogen - og neppe vil bruke det noensinne bortsett for noen få områder - bl.a. pga lav effektivitet.

Elbilens enkelhet og effektivitet er uslåelig, og derfor har også alle fra VW til Nissan valgt å satse på dette.

Teknologiutvikling og innovasjon skjer skjelden på bakgrunn av rasjonale. Som regel drives den steg for steg av ildsjeler, som er i stand til å forhandle og lobbyere _sitt_ rasjonale både til politikere, investorer og produsenter. To av de mer sentrale skikkelsene i norsk sammenheng kan du lese om i linken nedenfor. Du kan dessuten søke på navnene deres og forfølge argumentasjonen. Det er fremdeles ikke gitt hva produsenter/ investorer vil satse på, og jeg syns du (i beste fall) er modig som uttaler deg skråsikkert om dette. http://www.ntnu.no/gemini/2009-02/24-27.htm

Jeg noterer meg at de som kommer syklene til der jeg jobber forsvinner inn i garderoben og dusjer før de kommer til jobb.

Ikke bare det, hvis du leser i linken som AV la ut (og regnskapene nederst) så ser du at linken til ts faller på sin egen urimelighet - skal man følge det han sier så må vi slukke lysene og bruke parafinlamper.

''Jeg noterer meg''

Mye du henger deg opp i, gitt.

Nei, det er ikke tull. Mange av de som sykler til/fra jobb dusjer både når de kommer der, og når de kommer hjem.

Antall kWt som går med på å dusje vil være større enn energien som en elbil bruker for en gjennomsnittelig jobb-tur. :-)

Med vennlig hilsen

''Antall kWt som går med på å dusje vil være større enn energien som en elbil bruker for en gjennomsnittelig jobb-tur''

Hvorfor dusjer du 3 ganger om dagen hvis det går med så mye energi?

Gjest Nord og ned.

''Antall kWt som går med på å dusje vil være større enn energien som en elbil bruker for en gjennomsnittelig jobb-tur''

Hvorfor dusjer du 3 ganger om dagen hvis det går med så mye energi?

''Hvorfor dusjer du 3 ganger om dagen hvis det går med så mye energi?''

...eller setter seg i en jobb som innebærer et uhorvelig stort antall energisløsende reisedøgn i året..eller skryter uhemmet av å ha flydd minst 20 ganger mer enn andre folk har gjort..eller...

Skulle alle folk slitt på miljøet like mye som Sør, ville kloden gått til grunne.

Annonse

Elbil hverken er eller vil bli (i vår levealder) et hensiktsmessig transportmiddel ut i fra et miljøperspektiv.

Her kan du lese mer om det samme - og ikke minst se hvordan våre politikere i lang tid har kastet blår i øynene på det norske folk. De bruker elbiler og miljø som et vikarierende argument for høye avgifter på det som er minst miljøskadelig - men som gir mest penger i statskassa:

http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/

Du får svar på tiltale her:

http://stavrum.nettavisen.no/norske-elbiler-har-null-utslipp/

Ca 30.000 er en ganske dyr del til en bil :-)

At det blir gjenbrukt er jo fint, men det er likevel en stor sum man må ut med, og en stor sum som gjenspeiler at det har blitt brukt en hel del energi til å gjenbruke/lage batteriet.

''Ca 30.000 er en ganske dyr del til en bil :-)

At det blir gjenbrukt er jo fint, men det er likevel en stor sum man må ut med, og en stor sum som gjenspeiler at det har blitt brukt en hel del energi til å gjenbruke/lage batteriet. – Katt-ja''

Hvor mye koster en motor til en fossilbil? Eller en automatkasse?

Batterier til elbiler varer kanskje 8-10 år.

Jeg vet om folk som sparer over kr 30000,- i bensin og bomvei HVERT ÅR pga elbilkjøring. Det er faktisk vesentlig billigere.

I tillegg er service og vedlikehold langt mindre komplisert.

Med vennlig hilsen

Teknologiutvikling og innovasjon skjer skjelden på bakgrunn av rasjonale. Som regel drives den steg for steg av ildsjeler, som er i stand til å forhandle og lobbyere _sitt_ rasjonale både til politikere, investorer og produsenter. To av de mer sentrale skikkelsene i norsk sammenheng kan du lese om i linken nedenfor. Du kan dessuten søke på navnene deres og forfølge argumentasjonen. Det er fremdeles ikke gitt hva produsenter/ investorer vil satse på, og jeg syns du (i beste fall) er modig som uttaler deg skråsikkert om dette. http://www.ntnu.no/gemini/2009-02/24-27.htm

Ta deg en tur på Hannover Industrimesse - for første gang var det haller dedikert bare til utstyr til elbiler.

Man kan selvsagt si at hydrogen også er en elbil (man bruker hydrogen i stedet for batterier) til å lagre energien, men det vil jo være et unødvendig fordyrende ledd.

Med vennlig hilsen

El bil har (vesentlig) dårligere effektivitet enn både bensin og diesel hvis du regner med hele produksjonskjeden av drivstoffet frem til det er omgjort til bevegelsesenergi til bilen.

Du kan ikke bare "plukke ut" deler av et samlet regnestykke, og så trekke en konklusjon ut i fra den lille delen av regnestykket som passer deg best.

Les litt mer om reelle fakta her:

http://www.dagbladet.no/2011/06/24/magasinet/miljo/innenriks/politikk/regjeringen/17008215/

Hvis du ser på hele kjeden, så bruker man vel mer energi på å få oljen opp, transportert, raffinert, transportert, lagret, osv. for å få frem nok drivstoff til at en fossilbil kan kjøre en mil (altså, uten selve drivstoffet) enn den energien man bruker for at elbilen skal kjøre en mil.

Og du beskylder andre for å ødelegge tråder med usaklig pjatt....?

''Og du beskylder andre for å ødelegge tråder med usaklig pjatt....? – Goliath''

Hva er usaklig med det?

Man fortsetter jo bare hans måte å regne ut på, fra hvilket det følger at man ikke bør bruke elektriske lyspærer (de bruker jo kull fra Kina), men parafinlys.

''Jeg noterer meg at de som kommer syklene til der jeg jobber forsvinner inn i garderoben og dusjer før de kommer til jobb.''

Det er nok av hensyn til miljøet på arbeidsplassen også.

Selvsagt. Jeg kritiserer ikke de som gjør det, men poenget er at man ikke spare miljøet (energimessig) noe videre ved å syklle+dusje sammenlignet med å kjøre en elbil en typisk pendledistanse. Elbiler er meget energieffektive.

Med vennlig hilsen

Det er klart det vil være mer miljøvennlig å gå tilbake til levesett og produksjon førindustriell tid, men det kan ikke være premissene i en seriøs bærekraftdebatt slik jeg ser det.

Dersom du leser studier av bærekraftig atferd vil du se at de som scorer høyest er alenemødre bosatt i drabantby med lav inntekt (best score på deltidsansatte, uføre og arbeidsledige), og dette henger selvfølgelig sammen med at de ikke har kjøpekraft til å forbruke på samme måte som høyinntektsgrupper. Som følge av dette er de ofte tvunget til å bortprioriterer bil, de bor trangere enn den øvrige befolkningen, og forbruker følgelig mindre strøm og produserer mindre avfall.

I dette spørsmålet må man nok være mer nyansert enn at man konkluderer med at man ønsker å øke andelen av slike husholdninger.

Det du påpeker er trolig helt korrekt, men ikke noe argument mot elbiler (hvis det var meningen)?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...