Gå til innhold

Tror du med elbil at du er miljøvennlig?


Anbefalte innlegg

Hei,

Det er fordi jeg skrev noen svar først, og så har de fleste henvendt seg til meg, slik at jeg svarer innlegg i "Svar til meg"-boksen.

Med vennlig hilsen

Så vidt jeg kan se har du besvart alles (unntatt Hulderens) svar til trådstarter (deriblant mitt), ikke bare svar under ditt svar til ts. Ikke noe galt i det, men jeg begynte altså å lure på om du var ts.

Fortsetter under...

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    39

  • Goliath

    16

  • Katt-ja

    5

  • ....AV

    3

Mest aktive i denne tråden

Så vidt jeg kan se har du besvart alles (unntatt Hulderens) svar til trådstarter (deriblant mitt), ikke bare svar under ditt svar til ts. Ikke noe galt i det, men jeg begynte altså å lure på om du var ts.

Neida, jeg er bare glad i elbiler! :D

Med vennlig hilsen

Hei,

Det går fint! :-)

Jeg forstår at den ene var bedre å kjøre enn den andre, men det har vel ikke noe med om de lagrer energien som hydrogen (og så i batteri) eller all energien i et batteri, før den går til motoren?

Hydrogenet går jo fra tanken til brenselsceller, til batterier og så til motorstyring og elektrisk motor. Sånn sett er den jo også en elbil, med samme type motor.

Med vennlig hilsen

Takk for info, men jeg er altså godt kjent med de ulike bilenes teknologi.

Jeg avventer altså å konkludere, men som jeg sa i det første innlegget mitt er dette et spennende og viktig felt. Må imidlertid si at jeg syns kjøreegenskapene til hydrogenbilen overgår el-bilene jeg har prøvd (inkl Tesla) big time, spesielt når det kommer til akselerasjon. At tanken er 90 l (som tilsvarer en 60 l bensin) er også et godt argument for forbrukere vil jeg tro, iallefall svarer de det i spørreundersøkelser og brukerstudier. Imidlertid er dette et internasjonalt felt vi ikke kan predikere utviklingen innenfor, og det har vært mitt hovedpoeng i denne tråden.

Vil bare si at jeg liker å lese innleggene dine.

Tror du er reflektert og kunnskapsrik :-)

Selvsagt. Jeg kritiserer ikke de som gjør det, men poenget er at man ikke spare miljøet (energimessig) noe videre ved å syklle+dusje sammenlignet med å kjøre en elbil en typisk pendledistanse. Elbiler er meget energieffektive.

Med vennlig hilsen

Det kan være at man sparer miljøet på en eller annen måte ved å ta vare på helsa si, fordi man sykler til jobben, så jeg synes slike regnestykker er veldig vanskelige.

Gjest Cinnamongirl

Nei, det er ikke tull. Mange av de som sykler til/fra jobb dusjer både når de kommer der, og når de kommer hjem.

Antall kWt som går med på å dusje vil være større enn energien som en elbil bruker for en gjennomsnittelig jobb-tur. :-)

Med vennlig hilsen

''Mange av de som sykler til/fra jobb dusjer både når de kommer der, og når de kommer hjem.''

Det er hva du tror. Jeg tror mange dusjer kun en gang om dagen jeg.

Kommer selvfølgelig an på hvor lang vei man har og hvor fort man sykler. Kosetur eller treningstur.

Hvis de bruker sykkelturen som trening så kan de jo hende de må dusje - men da har de jo trent og trenger ikke å trene mer den dagen.

Annonse

''Sier han som dusjer 2-3 ganger pr dag? Dessuten er det pjatt og på siden av det som egentlig er tema.''

Og det var en vane fra han bodde utenlands. Er jo totalt unødvendig å gjøre det her til lands.

Og sett fra et miljøhensyn var det neppe bra der han bodde før heller. ;)

Det kan være at man sparer miljøet på en eller annen måte ved å ta vare på helsa si, fordi man sykler til jobben, så jeg synes slike regnestykker er veldig vanskelige.

Ja, poenget var selvsagt ikke å kritisere syklistene, men nettopp å påpeke hvor tåpelig "logikken" til forfatteren i linken til ts er.

Med vennlig hilsen

Gjest Cinnamongirl

Enig. Selv sykler jeg både til og fra jobb, butikken og til byen, , men siden jeg ikke sykler som om jeg er med på Birken trenger jeg selvfølgelig ikke dusje etterpå. Tar man en treningsøkt på sykkelen blir det selvfølgelig noe annet, men denne tråden handler strengt tatt om transportmiddel og utslipp.

Jeg sykler også til jobb 5 km hver vei og må ikke dusje pga dette.

Tidligere syklet jeg 10 km til en annen jobb og da tok jeg det ofte som en treningsøkt og dusjet. Men da hadde jeg jo trent den dagen.

Og det er det vanlige svaret - der man ser på dette med et antall forutsetninger som ikke er reelle - og ikke vil bli det i vår levetid.

Det han gjør er nettopp å ta ut en liten del av et komplett regnestykke som passer for hans argumentasjon - og så forsøke å forsvare det gjennom en fullstendig virkelighetsfjern argumentasjonsrekke.

''Ca 30.000 er en ganske dyr del til en bil :-)

At det blir gjenbrukt er jo fint, men det er likevel en stor sum man må ut med, og en stor sum som gjenspeiler at det har blitt brukt en hel del energi til å gjenbruke/lage batteriet. – Katt-ja''

Hvor mye koster en motor til en fossilbil? Eller en automatkasse?

Batterier til elbiler varer kanskje 8-10 år.

Jeg vet om folk som sparer over kr 30000,- i bensin og bomvei HVERT ÅR pga elbilkjøring. Det er faktisk vesentlig billigere.

I tillegg er service og vedlikehold langt mindre komplisert.

Med vennlig hilsen

Vel - en kollega av meg er veldig miljøbevisst og kjøpte en el-bil for ca halvannet år siden.

Det har vært halvannet år med masse problemer av teknisk art, og bilen er nå solgt - og han har kjøpt seg en ny bensindrevet bil.....

Det er den "alternative" virkeligheten - som en del av oss lever i.

Hvis du ser på hele kjeden, så bruker man vel mer energi på å få oljen opp, transportert, raffinert, transportert, lagret, osv. for å få frem nok drivstoff til at en fossilbil kan kjøre en mil (altså, uten selve drivstoffet) enn den energien man bruker for at elbilen skal kjøre en mil.

Det er tatt med i hele regnestykket fra disse forskerne Sør. Regnestykket deres går på HELE produksjonskjeden frem til bensin/diesel/elektrisitet er omgjort til bevegelsesenergi.

Så der tar du feil.

Annonse

Vel - en kollega av meg er veldig miljøbevisst og kjøpte en el-bil for ca halvannet år siden.

Det har vært halvannet år med masse problemer av teknisk art, og bilen er nå solgt - og han har kjøpt seg en ny bensindrevet bil.....

Det er den "alternative" virkeligheten - som en del av oss lever i.

Jeg kjenner faktisk ganske mange som har hatt problemer med fossil-bilene sine. El-bilene er folk stort sett fornøyd med på samme måte som folk _flest_ er fornøyd med bensin/diselbilene sine.

De fleste jeg kjenner som har el-bil, og det er ganske mange, blir raskt veldig fornøyde med el-bilene sine og de får raskt status som bil nr. 1.

''Og du beskylder andre for å ødelegge tråder med usaklig pjatt....? – Goliath''

Hva er usaklig med det?

Man fortsetter jo bare hans måte å regne ut på, fra hvilket det følger at man ikke bør bruke elektriske lyspærer (de bruker jo kull fra Kina), men parafinlys.

Som sagt - en godt forsøk på å spore av debatten om el-bil vs bensin/diesel ved å trekke inn ting som er helt irrelevant til den diskusjonen.

Og dermed helt usaklig.....

Jeg kjenner faktisk ganske mange som har hatt problemer med fossil-bilene sine. El-bilene er folk stort sett fornøyd med på samme måte som folk _flest_ er fornøyd med bensin/diselbilene sine.

De fleste jeg kjenner som har el-bil, og det er ganske mange, blir raskt veldig fornøyde med el-bilene sine og de får raskt status som bil nr. 1.

Det er nok mange som har ulike erfaringer med dette, og hva som er statistisk korrekt her finner vi ikke ut av før disse bilene blir en del av den statistikken som utarbeides over biler med minst/mest problemer.

Og det blir en interessant statistikk å lese. Når det er sagt - jeg aner ikke hva resultatet blir - og det gjør ingen av dere heller.

Så min kommentar var først og fremst knyttet til en annens skråsikre kommentar om at el-biler vil være mer problemfrie. Det er ikke jeg like skråsikker på.....

''Ca 30.000 er en ganske dyr del til en bil :-)

At det blir gjenbrukt er jo fint, men det er likevel en stor sum man må ut med, og en stor sum som gjenspeiler at det har blitt brukt en hel del energi til å gjenbruke/lage batteriet. – Katt-ja''

Hvor mye koster en motor til en fossilbil? Eller en automatkasse?

Batterier til elbiler varer kanskje 8-10 år.

Jeg vet om folk som sparer over kr 30000,- i bensin og bomvei HVERT ÅR pga elbilkjøring. Det er faktisk vesentlig billigere.

I tillegg er service og vedlikehold langt mindre komplisert.

Med vennlig hilsen

''Hvor mye koster en motor til en fossilbil? Eller en automatkasse?

Batterier til elbiler varer kanskje 8-10 år. ''

I alle mine år med bil, tror jeg ikke jeg har vært oppe i den summen på noen del eller reparasjon noen gang.

Husholdningen har hatt 2 biler samtidig i ca 25 år.

''Innen den tid er nok alt som har med el-biler å gjøre like avgiftsbelagt som besinbiler er i dag. – old lady''

Strøm blir ikke mer avgiftsbelagt for elbil enn for hus, og koster uansett en brøkdel av bensin/diesel. Det er heller størrre sjanse for at diesel/bensin-prisen øker.

Bilen er kjøpt og betalt allerede (så ev. moms og registreringsavgift er irrelevant), bilen har enklere og mer pålitelig mekanikk, så service forblir billigere.

''Strøm blir ikke mer avgiftsbelagt for elbil enn for hus, og koster uansett en brøkdel av bensin/diesel. Det er heller størrre sjanse for at diesel/bensin-prisen øker'' Hvordan kan du være så bastant på slike spørsmål? Avgiftspolitikk er selvfølgelig ikke hugget i sten, ref dieselavgifts-problematikken.

''Strøm blir ikke mer avgiftsbelagt for elbil enn for hus, og koster uansett en brøkdel av bensin/diesel. Det er heller størrre sjanse for at diesel/bensin-prisen øker'' Hvordan kan du være så bastant på slike spørsmål? Avgiftspolitikk er selvfølgelig ikke hugget i sten, ref dieselavgifts-problematikken.

''Hvordan kan du være så bastant på slike spørsmål? ''

Kayia, da....

1. Han er en mann.

2. Han er Sør.

:-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...