Gå til innhold

Tror du med elbil at du er miljøvennlig?


Anbefalte innlegg

Jeg sykler også til jobb 5 km hver vei og må ikke dusje pga dette.

Tidligere syklet jeg 10 km til en annen jobb og da tok jeg det ofte som en treningsøkt og dusjet. Men da hadde jeg jo trent den dagen.

Og jeg gjetter at du ikke dusjet før du dro hjemmefra før du satte deg på sykkelen om morgen, men utsatte morgendusjen til du kom på jobb? Ergo like mange dusjer som på mine treningsdager :)

Fortsetter under...

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    39

  • Goliath

    16

  • Katt-ja

    5

  • ....AV

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Cinnamongirl

Og jeg gjetter at du ikke dusjet før du dro hjemmefra før du satte deg på sykkelen om morgen, men utsatte morgendusjen til du kom på jobb? Ergo like mange dusjer som på mine treningsdager :)

My point exactly :-)

Og det er det vanlige svaret - der man ser på dette med et antall forutsetninger som ikke er reelle - og ikke vil bli det i vår levetid.

Det han gjør er nettopp å ta ut en liten del av et komplett regnestykke som passer for hans argumentasjon - og så forsøke å forsvare det gjennom en fullstendig virkelighetsfjern argumentasjonsrekke.

Du har fått andre linker fra AV, som sier det samme.

''Hvor mye koster en motor til en fossilbil? Eller en automatkasse?

Batterier til elbiler varer kanskje 8-10 år. ''

I alle mine år med bil, tror jeg ikke jeg har vært oppe i den summen på noen del eller reparasjon noen gang.

Husholdningen har hatt 2 biler samtidig i ca 25 år.

Hei,

Hvor mye bensin har dere brukt i løpet av de årene? Og hvor mye på service?

Husk at selv etter 5-8 år vil ikke batteriene være verdiløse.

Med vennlig hilsen

Annonse

Det er nok mange som har ulike erfaringer med dette, og hva som er statistisk korrekt her finner vi ikke ut av før disse bilene blir en del av den statistikken som utarbeides over biler med minst/mest problemer.

Og det blir en interessant statistikk å lese. Når det er sagt - jeg aner ikke hva resultatet blir - og det gjør ingen av dere heller.

Så min kommentar var først og fremst knyttet til en annens skråsikre kommentar om at el-biler vil være mer problemfrie. Det er ikke jeg like skråsikker på.....

Elbilene har færre bevegelige deler. En trefasemotor har en rotor og "to lagere". Hvor mange har en bensinmotor?

Det er tatt med i hele regnestykket fra disse forskerne Sør. Regnestykket deres går på HELE produksjonskjeden frem til bensin/diesel/elektrisitet er omgjort til bevegelsesenergi.

Så der tar du feil.

Da må man bruke samme "logikk" for alt annet annet som bruker strøm.

Og da faller hele "argumentet" hans.

''Strøm blir ikke mer avgiftsbelagt for elbil enn for hus, og koster uansett en brøkdel av bensin/diesel. Det er heller størrre sjanse for at diesel/bensin-prisen øker'' Hvordan kan du være så bastant på slike spørsmål? Avgiftspolitikk er selvfølgelig ikke hugget i sten, ref dieselavgifts-problematikken.

''Hvordan kan du være så bastant på slike spørsmål? Avgiftspolitikk er selvfølgelig ikke hugget i sten, ref dieselavgifts-problematikken. – Kayia''

Selv om strømavgiftene ble øket med 100% (helt usannsynlig, men selv da), ville drivstoffutgiftene for en elbil være helt neglisjerbare sammenlignet med bensin/diesel.

Med vennlig hilsen

''Hvordan kan du være så bastant på slike spørsmål? Avgiftspolitikk er selvfølgelig ikke hugget i sten, ref dieselavgifts-problematikken. – Kayia''

Selv om strømavgiftene ble øket med 100% (helt usannsynlig, men selv da), ville drivstoffutgiftene for en elbil være helt neglisjerbare sammenlignet med bensin/diesel.

Med vennlig hilsen

''Selv om strømavgiftene ble øket med 100% (helt usannsynlig, men selv da), ville drivstoffutgiftene for en elbil være helt neglisjerbare sammenlignet med bensin/diesel'' Egentlig tror jeg du og jeg skal slutte å diskutere, for vi har ikke samme mål med en debatt. Jeg liker å åpne rommet, spekulere på muligheter, men jeg opplever at du liker å lukke rommet med det du kaller "fakta" for å påpeke og overbevise om "sannheten".

Et eksempel som gjør at jeg ikke skjønner hvordan du kan tenke sånn er eie av egen bolig. Historien har lært oss - tenker jeg - at vi ikke kunne a n e i hvilken enorm g r a d eiendom skulle få betydning for formuefordeling her til lands foreksempel.

Jeg kan også ta et eksempel fra industri: mobiltelefoni. 10- 15 år etter at mobiltelefonen kom ble det - nesten bare fordi det var teknologisk mulig - lagt til en funksjon inspirert av morse (vi er nå på midten av -90-tallet). Produsenter trodde ikke på ideen men kodere syns det var fiffig at man kunne bruke nummertaster og taste bokstaver, nesten som på teks-tv. En tekst kunne på denne måten - via mobil - sendes til en annen abonnent. Jepp, - jeg snakker om sms.

Hva skjedde så? Jo, brukere DIGGET funksjonen, den var billig (i en tid mobiltelefoni kostet skjorta) og kommunikasjonen var annerledes og ble oppfattet som kul - dette ville man ha mer av! Og hva gjør forbruker da? Jo, kjøper telefoner av produsenten som støtter tjenesten best (den gang Nokia).

Innenfor sosial construction omtales dette som "antiscript" - dvs brukere møter produsentens script (mobiltelefon skal brukes til å ringe med) med et antiscript (vi omgår "bruksanvisningen" fra produsent fordi noe annet er bedre/ billigere/ mer interessant osv).

Jeg sier ikke at forbruker alltid har rett eller at produsent har feil. Jeg sier heller ikke at beslutningstakere kontollerer (eller ikke-kontrollerer) innovasjon. Så hva sier jeg? Jo, at framtidig innovasjoner er usikre, at man skjelden eller aldri kan predikre neste diskurs, og - på dette området området oppelever jeg at du og jeg befinner oss på to planeter laangt fra hverandre :)

Elbilene har færre bevegelige deler. En trefasemotor har en rotor og "to lagere". Hvor mange har en bensinmotor?

Det som det er desidert mest problemer med på moderne biler (bensin/diesel) er elektronikken.

Hvorfor skal en el-bil være mindre forskånet for slike problemer enn andre biler?

Annonse

Du får si det til Holtsmark.

Hvorfor skal jeg føle noe behov for det, når jeg deler hans meninger og mener han har rett og du tar feil?

Det er vel heller du og de som deler dine meninger som bør forsøke å overbevise han om at hans beregninger er feil.

Problemet er at det klarer dere ikke, for han bruker korrekte fakta og kan lett motbevise de argumenter og "ikke komplette" beregninger du støtter deg til.

Nei, det er langt mer relevant for elektrisk oppvarming.

Og man må selvsagt anta at bensin kommer fra shales, som forurenser mest.

Nei Sør - det antar man ikke. Hvor strømmen kommer fra beregnes ut i fra strømproduksjonen samlet sett i det som fordeles ut i det europeiske strømnettet.

Det er ganske enkelt å forstå, og like enkelt å beregne. Hvis du tror du kan bestemme hvor den strømmen du bruker er produsert, og at du på den måten kan være mer "miljøvennlig" enn de fleste andre i Europa - så er det ikke mye du har forstått.....

I beste fall (selv om det praktisk likevel ikke er mulig) så ville du bare bidratt til at andre i Europa måtte bruke "mer skitten" strøm enn de ellers ville, hvis du brukte mer av den "rene strømmen" enn dem....

Hei,

Hvor mye bensin har dere brukt i løpet av de årene? Og hvor mye på service?

Husk at selv etter 5-8 år vil ikke batteriene være verdiløse.

Med vennlig hilsen

''Hvor mye bensin har dere brukt i løpet av de årene? Og hvor mye på service?''

Bensin...det vet jeg jo ikke på stående fot. Service, derimot: null.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...