Gå til innhold

Tror du med elbil at du er miljøvennlig?


Anbefalte innlegg

''Hvor mye bensin har dere brukt i løpet av de årene? Og hvor mye på service?''

Bensin...det vet jeg jo ikke på stående fot. Service, derimot: null.

Vel, service på en elbil er forventet å være vesentlig mindre enn for fossilbiler, fordi sistnevnte er vesentlig mer kompliserte.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    39

  • Goliath

    16

  • Katt-ja

    5

  • ....AV

    3

Mest aktive i denne tråden

Nei Sør - det antar man ikke. Hvor strømmen kommer fra beregnes ut i fra strømproduksjonen samlet sett i det som fordeles ut i det europeiske strømnettet.

Det er ganske enkelt å forstå, og like enkelt å beregne. Hvis du tror du kan bestemme hvor den strømmen du bruker er produsert, og at du på den måten kan være mer "miljøvennlig" enn de fleste andre i Europa - så er det ikke mye du har forstått.....

I beste fall (selv om det praktisk likevel ikke er mulig) så ville du bare bidratt til at andre i Europa måtte bruke "mer skitten" strøm enn de ellers ville, hvis du brukte mer av den "rene strømmen" enn dem....

Feil igjen.

''I beste fall (selv om det praktisk likevel ikke er mulig) så ville du bare bidratt til at andre i Europa måtte bruke "mer skitten" strøm enn de ellers ville, hvis du brukte mer av den "rene strømmen" enn dem....''

På samme måte som bruk av bensinbil bidrar til at man må bruke den aller verste shales-produksjonen, som man hadde sluppet hvis bilen gikk på strøm.

Hvorfor skal jeg føle noe behov for det, når jeg deler hans meninger og mener han har rett og du tar feil?

Det er vel heller du og de som deler dine meninger som bør forsøke å overbevise han om at hans beregninger er feil.

Problemet er at det klarer dere ikke, for han bruker korrekte fakta og kan lett motbevise de argumenter og "ikke komplette" beregninger du støtter deg til.

Fra nettet:

http://reneweconomy.com.au/2012/future-of-fossil-fuels-back-up-for-renewables-99836

The two largest electricity utilities in Germany – E.ON and RWE – have declared they will build no more fossil fuel generation plants because they are not needed, challenging a widespread belief that the phasing out of nuclear in Europe’s most industrialised economy will require more coal-fired generation to be built.

http://www.forbes.com/sites/jackperkowski/2012/07/27/china-leads-the-world-in-renewable-energy-investment/

China Leads The World In Renewable Energy Investment

According to a recently released United Nations report, global investment in renewable energy reached a record $257 billion in 2011, a 17 percent increase from the amount invested in 2010.

China was responsible for almost one-fifth of total global investment, spending $52 billion on renewable energy last year. The United States was close behind with investments of $51 billion, as developers sought to benefit from government incentive programs before they expired. Germany, Italy and India rounded out the list of the top five countries.

Jeg har mange års erfaring med biler og elektronikk.

Da kan du kanskje fortelle meg (og de andre her) hvorfor det kan forventes mindre problemer med elektronikk i el-biler enn diesel/bensinbiler?

Og ta gjerne utgangspunktet i hvorfor systemer som ESP/ESC/ABS/airbagsystemer/klimaanlegg/el.vinduer/SatNav/Radio/Stereo/lys/adaptiv (eller ikke) cruise controll/automatiske parkeringssystem/avstandssensorer/el.takluke/ osv, ikke vil bli belemret med de samme problem når det gjelder el-biler som andre biler?

Spesielt siden det i mange tilfeller er de samme produsenter som produserer begge og med samme erfaring - eventuelt noen e-bil produsenter som ikke har samme erfaring men må forholde seg til de samme el.-systemer.

Ovennevnte er typiske eksempler på el-systemer som det ofte oppstår feil på, og feil på el-systemer er %-vis det som skaper mest og oftest trøbbel for bileiere.

Selve motorstyringen er det sjelden feil på, og på en el-bil så vil det være samme utfordring med å tilpasse styringen av en el-motor til mange av de andre styringssystemene.

Du synser så det står etter her Sør - men nå kan du få en mulighet til å vise til kompetanse.

Fortell oss hvorfor dette blir så mye "enklere" i en el-bil - og så kan jeg komme med noen "artige" tilleggsspørsmål etterpå... :-)

Feil igjen.

''I beste fall (selv om det praktisk likevel ikke er mulig) så ville du bare bidratt til at andre i Europa måtte bruke "mer skitten" strøm enn de ellers ville, hvis du brukte mer av den "rene strømmen" enn dem....''

På samme måte som bruk av bensinbil bidrar til at man må bruke den aller verste shales-produksjonen, som man hadde sluppet hvis bilen gikk på strøm.

Det jeg sier er helt rett, og hvor mye bensin eller diesel produksjon krever av energi og forurensning må selvfølgelig beregnes på samme måte.

Som du jo selv sier.....

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...