Gå til innhold

Hvem skal legge skille-pinnen på kassebåndet?

Anbefalte innlegg

Selvsagt har de det:

FrP vil at det skal være reklame på pinnene, at det skal være fullstendig valgfritt å bruke dem og at de som vil ha disse pinnene, må finansiere dem selv (gjennom et prispåslag, som når man ber om bærepose).

Høyre vil at det skal være fri konkurranse om både pinnenes utseende og hvor de skal produseres. De innser verdien av pinnebruken, men også at f.eks. travle menn i dress trenger begge hender til bankkort og mobiltelefon. Derfor kan den enkelte familie beslutte at bare kvinnen i husholdningen forholder seg til skillepinner.

Venstre er litt usikre, men vil muligens komme med en erklæring før neste valg.

Sp vil at pinnene skal være grønne og at de som bor på landet der det aldri er kø i butikken uansett, skal slippe å være med på å finansiere dem.

KrF mener dette burde gå av seg selv i et varmt samfunn der alle oser av omtanke for andre, så de vil det skal være opp til hver enkelts samvittighet. Dessuten vil de vurdere å innføre en egen type skillepinner for homofile og lesbiske.

Ap vil at de som sniker seg unna pinneplikten (et gjennomsnitt på mindre enn 0,75 pinnebehandlinger pr. innkjøp) skal betale en avgift til staten, og at det er ekstremt viktig at ikke bare kvinner og lavtlønnede føler seg forpliktet til å bruke dem.

SV mener at pinnene egentlig er unødvendige, siden man burde kunne dele såpass på godene at det kan overlates til tilfeldighetene hvem som må betale for hvilke varer, men at det til nød går an at hver kunde legger ut nøyaktig én pinne pr. handletur, enten foran eller bak noens varer.

Rødt vil at pinnene skal finansieres av staten, at de skal være av ubehandlet, norsk gran og uten reklame, og at de skal legges ut på dugnad.

Herlig, tatt på kornet :-) Nå lo jeg godt her!

Forfattet det selv?

Det verste er at de første 10 linjene leste jeg uten hjernen koblet inn, uten å skjønne at det var spøk (og vel egentlig uten å tenke over hva jeg leste, da....)

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

11

• Liljana

5

• Sør

3

• Lillemus

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Herlig, tatt på kornet :-) Nå lo jeg godt her!

Forfattet det selv?

Det verste er at de første 10 linjene leste jeg uten hjernen koblet inn, uten å skjønne at det var spøk (og vel egentlig uten å tenke over hva jeg leste, da....)

''Forfattet det selv?''

Eh - ja, jeg tror ikke det står i noe partiprogram.

Selvsagt har de det:

FrP vil at det skal være reklame på pinnene, at det skal være fullstendig valgfritt å bruke dem og at de som vil ha disse pinnene, må finansiere dem selv (gjennom et prispåslag, som når man ber om bærepose).

Høyre vil at det skal være fri konkurranse om både pinnenes utseende og hvor de skal produseres. De innser verdien av pinnebruken, men også at f.eks. travle menn i dress trenger begge hender til bankkort og mobiltelefon. Derfor kan den enkelte familie beslutte at bare kvinnen i husholdningen forholder seg til skillepinner.

Sp vil at pinnene skal være grønne og at de som bor på landet der det aldri er kø i butikken uansett, skal slippe å være med på å finansiere dem.

KrF mener dette burde gå av seg selv i et varmt samfunn der alle oser av omtanke for andre, så de vil det skal være opp til hver enkelts samvittighet. Dessuten vil de vurdere å innføre en egen type skillepinner for homofile og lesbiske.

Ap vil at de som sniker seg unna pinneplikten (et gjennomsnitt på mindre enn 0,75 pinnebehandlinger pr. innkjøp) skal betale en avgift til staten, og at det er ekstremt viktig at ikke bare kvinner og lavtlønnede føler seg forpliktet til å bruke dem.

SV mener at pinnene egentlig er unødvendige, siden man burde kunne dele såpass på godene at det kan overlates til tilfeldighetene hvem som må betale for hvilke varer, men at det til nød går an at hver kunde legger ut nøyaktig én pinne pr. handletur, enten foran eller bak noens varer.

Rødt vil at pinnene skal finansieres av staten, at de skal være av ubehandlet, norsk gran og uten reklame, og at de skal legges ut på dugnad.

Ha, ha, herlig!

Selvsagt har de det:

*ler så jeg griner*

Tatt på kornet!

Annonse

Ok da skjønner jeg. Men det var faktisk seriøst ment.

Hva gjør du i butikken da, Sør? Legger du skille-pinnen på selv, eller venter du at den foran deg gjør det?

Det aner jeg ikke - tenker ikke over slikt! :-)

Med vennlig hilsen

Relevant problemstilling. I Danmark i sommer la jeg først på varer, så la ikke den etter meg på pinnen- og mannen i kassen virket irritert på meg. Før den episoden har jeg alltid tenkt det er personen etter som skal legge på, men etter dette ble jeg usikker på om jeg har tenkt feil.

Gjest Lou Salome

Her jeg bor (Frankrike), har jeg lagt merke til at det nesten alltid er den som legger varene sine først, som legger ned pinnen. Den som kommer bak takker. Hvis den som kommer bak må legge pinnen ned, sier førstemann unnskyld. Man begynner ikke å legge varene på båndet før pinnen er på plass.

Selvsagt har de det:

Dagens beste!

Åh....er det i Nord-Korea pinnene blir produsert? Siden dette blir dradd inn i diskusjonen?

Annonse

Her jeg bor (Frankrike), har jeg lagt merke til at det nesten alltid er den som legger varene sine først, som legger ned pinnen. Den som kommer bak takker. Hvis den som kommer bak må legge pinnen ned, sier førstemann unnskyld. Man begynner ikke å legge varene på båndet før pinnen er på plass.

Fransk høflighet på sitt beste :)

I tillegg venter kassadamen (eh - mannen?) til forrige kunde har betalt og pakket bort varene før hun sier 'bonjour!' og begynner å skanne dine.

Gjest Lou Salome

Fransk høflighet på sitt beste :)

I tillegg venter kassadamen (eh - mannen?) til forrige kunde har betalt og pakket bort varene før hun sier 'bonjour!' og begynner å skanne dine.

Yepp, og man er 'Madame', og det er selvfølgelig kassadamen også når man sier ''takk og værsågod og på gjensyn Madame og ha en god dag'. Jeg har faktisk lært meg en del fransk i butikken, høflighetsfrasene blir terpet daglig :)

Du kan ikke lære villt fremmede til å legge pinnen på riktig plass. Som du ser i tråden, finner noen det normalt å legge på før sine varer, mens andre finner det naturlig å legge dem etter sine varer.

Men om dette er et tema som irriterer deg, kan du gjøre noe med det. Altså legge pinnen på plass, både før og etter dine varer.

Hvis ikke den foran meg i køen har lagt pinnen på båndet, gjør jeg det før jeg legger mine varer på. Og hvis det er noen bak meg i køen legger jeg alltid pinne bak varene mine. Jeg er absolutt ikke interessert i å betale for andres varer/lage problemer for personen i kassa.

Gjest butikk-kunde

I utgangspunket er det den som kommer bak som skal legge den på, men av og til er jeg snill og legger den på selv. Har opplevd at andre har gjort det for meg.

Er det en uskreven regel om det altså, at det er den som kommer bak som skal legge den på? Jeg har trodd det også, men tenk om det er motsatt? Lurer på hva som er vanligst altså....

Men heretter skal jeg bare legge den på både før og etter meg selv, og ikke gidde å irritere meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...